شادترین مردم جهان ساکنان کدام کشورها هستند؟ برای آگاهی از رتبه بندی شادترین کشورهای جهان در این محتوا با لتسگو یونی همراه باشید. بدون شک همه‌ی ما روزی که تصمیم به مهاجرت از کشور خود می‌گیریم دلیل قاطعانه‌ای داریم و این فرآیند را هدفمند آغاز می‌کنیم. مهم‌ترین دلیل مهاجرت، رسیدن به همان هدفی است که برای خود تعیین کرده‌ایم و می‌توان گفت که این هدف در میان تمام کسانی که برای مهاجرت به یک کشور بهتر اقدام می‌کنند مشترک است؛ داشتن یک زندگی بهتر! 

حال باید بدانیم که یک زندگی بهتر به چه شکلی از زندگی گفته می‌شود؟ شاد بودن یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که می‌تواند ضامن زندگی بهتر در یک کشور ثانویه باشد. شادی را می‌توان از جمله نیازهای غریزی انسان دانست. انسان اجتماعی نیاز دارد که در میان شادترین مردم جهان زندگی کند و در ارتباط با آن‌ها ظرفیت روانی لازم برای عبور از مشکلات را داشته باشد.

کشوری که زندگی مردم آن بر پایه‌ی شادی و نشاط نبوده و فضایی سرد و افسرده بر آن حاکم باشد علی رغم وجود تمام امکانات نمی‌تواند رضایتمندی کامل از مهاجرت را تامین نماید.

شادترین مردم جهان

پیشتر در محتوای کدام کشور برای زندگی بهتر است به ارزیابی کشورهای جهان بر اساس سطح رفاه پرداختیم. اکنون به دنبال معرفی شادترین مردم جهان هستیم تا بدانیم طبق آخرین رتبه بندی، شادترین کشورهای جهان کدام کشورها هستند. اگر به دنبال داشتن زندگی بهتر در میان شادترین مدرم جهان هستید این مقاله را دنبال کنید.

شادترین کشورهای جهان

امروزه دیگر اهمیت شادی در زندگی انسان‌ها بر هیچ دولتی پوشیده نیست. بررسی‌های تاریخی و روانشناختی نشان می‌دهد که اگر در یک جامعه زیرساخت مناسبی وجود داشته باشد حتی در شرایط سخت و بحرانی نیز مردم می‌توانند از طریق حفظ شادی و نشاط خود با سلامت از بحران عبور کنند. بر همین اساس از سال 2013 سازمان ملل روزی را با نام روز جهانی شادی در تقویم نامگذاری نموده و هر ساله شادترین مردم جهان را معرفی می‌نماید. 

در زمانی مانند حال حاضر که اخبار ناراحت کننده جنگ و کشتار از یک سو و همه‌گیری ویروس کرونا از سویی دیگر جهان را در غم و ناراحتی فرو برده است سازمان‌های جهانی به رسم هر سال، شادترین مردم جهان را معرفی نموده‌اند. طبق رتبه بندی منتشر شده، برای سومین سال متوالی کشور فنلاند در صدر شادترین کشورهای جهان قرار گرفته و کشور دانمارک رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرین گزارش کشور سوئیس توانسته با سبقت گرفتن از نروژ در مقام سوم بنشیند. قابل توجه است که کشورهای اسکاندیناوی از جمله فنلاند، دانمارک، نروژ، سوئد و ایسلند در لیست ده کشور شاد جهان قرار گرفته‌اند. بنابرین می‌توان گفت که شمال اروپا یا همان منطقه اسکاندیناوی شادترین مردم جهان را دارد. 

رتبه بندی شادترین کشورهای جهان

بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل در سال 2021، 20 کشور زیر در لیست شادترین کشورهای جهان که شادترین مردم در آن‌ها زندگی می‌کنند، قرار دارند:
1. فنلاند
2. دانمارک
3. سوئیس
4. ایسلند
5. نروژ
6. هلند
7. سوئد
8. نیوزلند
9. استرالیا
10. لوکزامبورگ
11. کانادا
12. استرالیا
13. انگلستان
14. اسرائیل
15. کاستاریکا
16. ایرلند
17. آلمان
18. آمریکا
19. جمهوری چک
20. بلژیک

رتبه بندی شادترین کشورهای جهان

مقصد مهاجرتی شما کدام کشور است؟ برای دریافت راهنمای مهاجرت به کشورهای مختلف با مشاوران لتسگو یونی در ارتباط باشید. حال که بیست کشور شاد جهان را شناختیم در ادامه به معرفی 10 کشور برتر در رتبه بندی شادترین کشورهای جهان می‌پردازیم. 

رتبه اول: فنلاند 

کشور فنلاند برای سومین سال متوالی رتبه نخست شادترین مردم جهان را به خود اختصاص داده است. شاید تصور اکثر ما از این کشور اروپای شمالی سرزمینی سرد با روزهایی تاریک باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که علی رغم وجود آب و هوایی نه چندان خوب روحیه مردم فنلاند بسیار خوب است.

ساکنین فنلاند شادترین مدرم جهان هستند که علت اصلی این شادی و رضایتمندی را می توان در امنیت اجتماعی بالا، ثبات اقتصادی و سیاسی، نبود بیکاری و سطح بالای سرانه درآمد، نظام آموزشی و درمانی باکیفیت و در نهایت وجود تعادل میان کار و تفریح جستجو کرد.

به این ترتیب می‌توان گفت که مردم فلاند شادترین مردم جهان هستند زیرا امید به زندگی در آن‌ها بالا است. آن‌ها اطمینان دارند که می‌توانند کار کنند و در اوقات فراغت بدون وجود استرس از نتیجه زحمات خود بهره ببرند.

رتبه دوم: دانمارک 

طبق آخرین گزارش ارائه شده از سوی سازمان ملل کشور دانمارک یک پله صعود کرده و توانسته در رقابت با نروژ مقام دوم رتبه بندی شادترین کشورهای جهان را به خود اختصاص دهد. دانمارک نیز مانند فنلاند مردمی شاد دارد که امید به زندگی در آن‌ها بسیار بالا است. این امید به زندگی از سطح بالای کیفیت زندگی، امنیت اجتماعی بالا، نبود فساد در سیستم حکومتی، دموکراسی و نبود شکاف طبقاتی ناشی می‌شود.

همچنین مردم دانمارک به عنوان بخشنده‌ترین و مهربان‌ترین مردم جهان شناخته می‌شوند. آن‌ها به تربیت کودکان و نگه‌داری از سالمندان اهمیت می‌دهند و حفظ محیط زیست را یکی از مسئولیت‌های اصلی خود می‌دانند. 

رتبه سوم: سوئیس 

کشور سوئیس که پیشتر از این در رتبه پنجم قرار داشت توانست بر اساس آخرین ارزیابی‌ها مقاوم سوم شادترین کشور جهان را به دست آورد. سوئیس که کشوری کوهستانی و کوچک در اروپای مرکزی است به عنوان یکی از پنج کشور برتر جهان برای زندگی نیز شناخته می‌شود. این کشور در سطح بین‌المللی از نظر سیاسی و اقتصادی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

عملکرد صلح‌آمیز سوئیس در جامعه جهانی موجب آرامش خاطر و امنیت مردم آن شده و شادی را به همراه داشته است. سوئیس یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان است که توانسته سطح بالای کیفیت زندگی را در اختیار شهروندان خود قرار دهد. 

رتبه چهارم: ایسلند 

ایسلند چهارمین کشور در رتبه بندی شادترین کشورهای جهان و سومین کشور اروپای شمالی است که در صدر این لیست قرار دارد. پس از فنلاند و دانمارک کشور ایسلند یکی دیگر از کشورهای سرد و نیمه تاریک در شمال اروپا است که مردمی شاد و پرنشاط در آن زندگی می‌کنند. دموکراسی حاکم بر جامعه، تناسب میان درآمد و هزینه، امنیت اجتماعی و نبود شکاف طبقانی موجب شادی و امید به زندگی در مردم ایسلند شده و سطح رضایت آن‌ها را افزایش داده است.

زندگی در کشوری ثروتمند و پیشرفته همراه با برخورداری از محیط زیست سالم، موجب به حداقل رسیدن بیماری‌های روحی و جسمی میان مردم ایسلند شده است.

رتبه پنجم: نروژ 

کشور نروژ طی یک سال اخیر در لیست شادترین کشورهای جهان دو رتبه سقوط داشته و اکنون در مقام پنجم جای گرفته است. بدون شک تراکم جمعیت بسیار کم در کنار ثروت و تولید ناخالص داخلی بسیار زیاد کشور نروژ را به یکی از بهترین نقاط جهان برای زندگی تبدیل کرده است. محیط زیست پاک و منابع طبیعی گسترده توانسته ضامن سطح بالای کیفیت زندگی مردم نروژ باشد.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد نروژ می‌توان به تاکید بر کیفیت آموزش از سطح ابتدایی، ارائه رایگان خدمات شهری، نبود شکاف طبقاتی، آمار بسیار پایین فقر و بیکاری، پیشرو بودن در حوزه حفاظت محیط زسیت از جمله استفاده از خودروهای برقی و انرژی خورشیدی اشاره کرد.

شادترین کشورهای جهان کدامند؟

رتبه ششم: هلند 

کشور هلند یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرتی برای مردم سرتاسر جهان از جمله ایرانی‌ها می‌باشد. مجاورت این کشور با یکی از قدرت‌های اصلی اقتصاد جهان یعنی آلمان، هلند را به مقصدی مناسب برای ادامه تحصیل، کار و زندگی تبدیل نموده است. بر اساس آخرین نظرسنجی، کشور هلند در رتبه ششم شادترین کشورهای جهان قرار گرفته و مردم آن رضایت زیادی از زندگی در این کشور اروپایی دارند.

یکی از سیاست‌های دولت هلند که موجب افزایش کیفیت زندگی و شادی مردم آن شده، اهمیت دادن به تعادل میان ساعات کاری و اوقات فراغت می‌باشد. ساعات کاری متعادل در کنار درآمد بالا موجب شده است تا شهروندان هلندی بتوانند از زندگی در کنار خانواده خود لذت ببرند و شاد باشند. 

رتبه هفتم: سوئد 

اکنون در مقام هفتم نوبت به دیگر کشور پیشرفته منطقه اسکاندیناوی رسیده است. کشور سوئد هفتمین کشور شاد جهان است که ساکنین آن رضایت بالایی از زندگی در این کشور اروپای شمالی دارند. در یک دهه اخیر کشور سوئد به یکی از مقصدهای مهاجرتی پرطرفدار به ویژه برای دانشجویان تبدیل شده است. محیط زیست پاک، ثبات اقتصادی و سیاسی، تناسب میان درآمد و هزینه از جمله دلایل اصلی رضایت و شادی مردم سوئد است.

اگر تصمیم شما مهاجرت به سوئد است باید بدانید که اگرچه سوئد همچنان در لیست ده کشور اول جهان از نظر شادی جای دارد اما این کشور در چند سال اخیر سیر نزولی داشته و از رتبه پنجم در دو سال گذشته به رتبه هفتم سقوط کرده است. علت این امر را می‌توان افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی این کشور دانست که موجب کاهش رضایت مردم آن شده است. 

رتبه هشتم: نیوزلند 

اگرچه باور عمومی بر این است که استرالیا از همسایه خود بهتر است اما آخرین ارزیابی‌های انجام شده این را نشان نمی‌دهد. در حال حاضر کشور نیوزلند توانسته از کشور ثروتمند استرالیا سبقت گرفته و رتبه هشتمین کشور شاد جهان را به خود اختصاص دهد. سطح بالای تحصیلات در جامعه، امکان اشتغال سریع و آسان در کنار درآمد بالا از جمله دلایل اصلی رضایتمندی و شادی مردم نیوزلند می‌باشد.

با وجود اینکه نیوزلند کشوری با مناطق شهری محدود و کوچک است اما وجود آب با کیفیت، هوای پاک، محیط زیست پاک و مناظر طبیعی بکر مردم نیوزلند را در گروه شادترین مردم جهان قرار داده است. 

رتبه نهم: استرالیا 

کشور استرالیا در مقایسه با آخرین رتبه بندی یک پله صعود داشته و اکنون در مقام نهمین کشور شاد جهان قرار گرفته است. علت حضور استرالیا در لیست شادترین کشورهای جهان را می‌توان سرعت بالای این کشور در گذر از مرزهای اقتصاد و علم دانست که هر روز موجب افزایش کیفیت زندگی مردم آن می‌شود.

پایین بودن نرخ بیکاری، دستمزد بالا، ثبات اقتصادی و سیاسی، روابط بین‌المللی صلح‌آمیز، طبیعت زیبا، سیستم بهداشتی و درمانی باکیفیت، نرخ پایین جرم و جنایت و داشتن یکی از بهترین سیستم‌های آموزش عالی استرالیا را به یکی از بهترین و شادترین کشورهای جهان برای زندگی تبدیل کرده است. 

رتبه دهم: لوکزامبورگ 

شاید وجود کشور بسیار کوچک لوکزامبورگ در رتبه دهم لیست شادترین کشورهای جهان کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد. این کشور کوچک که در غرب اروپا قرار گرفته و با آلمان، فرانسه و بلژیک مرز مشترک دارد به عنوان کشوری با مردمی بسیار شاد شناخته می‌شود. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که کشور لوکزامبورگ همواره در وضعیت ثبات سیاسی و اقتصادی قرار داشته و با ششصد هزار نفر جمعیت یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای اروپایی می‌باشد.

شادترین شهرهای جهان 

سازمان ملل همچنین هر ساله بر مبنای شاخص‌های تعیین شده و نظرسنجی‌های عمومی شادترین شهرهای جهان در شادترین کشورهای جهان را نیز شناسایی و معرفی می‌نماید. شادترین شهرهای جهان عبارتند از:
1. هلسینکی در فنلاند
2. آرهوس در دانمارک 
3. ولینگتون در نیوزلند
4. زوریخ در سوئیس
5. کپنهاگن در دانمارک
6. برگن در نروژ
7. اسلو در نروژ
8. تل‌آویو در اسرائیل
9. استکهلم در سوئد
10. بریزبن در استرالیا

مردم شادترین کشورهای جهان

شادترین کشورها چه ویژگی دارند؟

لازم است بدانیم که چه معیارها و شاخص‌هایی از سوی سازمان ملل برای انتخاب شادترین مردم جهان در نظر گرفته شده است. چه ویژگی هایی باعث می‌شود که کشوری در گروه شادترین کشورهای جهان قرار بگیرد؟ سطح سلامت جسمی و روانی، ثروت، سرانه تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی از جمله شاخص‌های ارزیابی واضح و متداول هستند اما انتخاب شادترین کشور جهان تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود بلکه معیارهای ناملموس و کیفی دیگری نیز وجود دارد از جمله:

  • حمایت اجتماعی
  • امنیت اجتماعی
  • آزادی در انتخاب
  • بخشش و سخاوتمندی
  • فساد دولتی 
  • تجربه احساسی از حضور در جامعه

علاوه بر این‌ها در آخرین ارزیابی انجام شده عملکرد دولت‌ها در کنترل کووید19 نیز از جمله مواردی است که در انتخاب شادترین کشورهای جهان مورد نظر قرار گرفته و در سطح شادی و رضایت مردم به طرز چشمگیری موثر بوده است.

سخن پایانی 

اگرچه شادی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر برای رضایتمندی از زندگی در یک کشور است اما بدون شک تنها مولفه تاثیرگذار نیست. برخی از کشورهای اروپایی، آمریکا و یا کانادا از جمله بهترین مقاصد مهاجرتی هستند که هر ساله پذیرای تعداد زیاد مهاجران از سرتاسر دنیا می‌باشند اما بسیاری از آن‌ها در میان 10 کشور شاد دنیا جای نگرفته‌اند.

هدف ما از مهاجرت و مسیری که برای آینده تحصیلی و شغلی خود ترسیم می‌کنیم تعیین می‌کند که کدام نقطه از جهان می‌تواند بهترین کشور برای مهاجرت ما باشد. برای کسب اطلاعات کامل در خصوص انواع روش‌های مهاجرت با مشاوران لتسگو یونی در ارتباط باشید.