اگر در فکر سفر به قبرس هستید، یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید آب و هوای قبرس در طول سال است. اطلاع از شرایط آب و هوایی در برنامه‌ریزی برای سفر بسیار تأثیرگذار است؛ چرا که طبیعتاً همه تمایل دارند در بهترین و خوش آب و هواترین ماه سال به قبرس سفر کنند. به علاوه اگر تصمیم دارید قبرس را به عنوان مقصد مهاجرتی خود برای زندگی و یا تحصیل انتخاب کنید، باید از شرایط آب و هوای قبرس در طول سال اطلاع کافی داشته باشید تا انتخاب آگاهانه و درست‌تری انجام دهید.

به همین خاطر تصمیم داریم در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، آب و هوای این جزیره زیبا را بررسی کنیم و اطلاعات کاملی در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس اگر تصمیم مهاجرت به قبرس و یا سفر به این جزیره را در سر دارید، با ما همراه باشید.

آب و هوای قبرس

قبرس جریزه‌ای زیبا در شرق دریای مدیترانه است که از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل شده است. قسمت شمالی قبرس بخش تُرک‌نشین این جزیره است که در همسایگی ترکیه و سوریه قرار دارد و قسمت جنوبی آن بخش اروپایی قبرس است. به طور کلی قبرس جزو کشورهای اروپایی به شمار می‌رود و جنوبی‌ترین کشور اروپا است. طبیعت و سواحل زیبا و طلایی قبرس از جاذبه‌های معروف این کشور است و گردشگران زیادی برای سپری کردن تعطیلات خود قبرس را انتخاب می‌کنند.

آب و هوای قبرس در طول سال گرم و تابستان‌ آن طولانی است و اگر به روزهای آفتابی علاقه دارید، قبرس می‌تواند تجربه یک سفر بسیار لذت‌بخش برای شما باشد. علاوه بر این اگر به فکر زندگی و تحصیل در قبرس هستید، باید بگوییم به لطف آب و هوای دلپذیر، سیستم آموزشی پیشرفته و هزینه‌های مقرون به صرفه، در کنار امنیت و رفاه خوبی که در قبرس وجود دارد، این کشور به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای تحصیلی در بین دانشجویان تبدیل شده است.

اما از نکاتی که کمتر به آن پرداخته شده و باید به صورت جزئی‌تری بررسی شود، تا گردشگران و دانشجویان راحت‌تر برای اقامت در قبرس برنامه‌ریزی کنند، آب و هوای قبرس در طول سال و تفاوت هوای قبرس شمالی و جنوبی است. به طور کلی قبرس دارای آب و هوای مدیترانه‌ای و گرم و مرطوب است.

آب و هوای قبرس در طول سال

تابستان در این جزیره 4 فصل، گرم و خشک و طولانی است و از اواسط ماه می تا اواسط ماه اکتبر طول می‌کشد. زمستان هم مانند تابستان طولانی و از اواسط ماه نوامبر تا اواسط ماه مارس است. این بین پاییز و بهار فصل‌های کوتاه قبرس هستند.

دمای هوای قبرس سال به سال متغیر است؛ اما به طور میانگین بین 16 تا 19 درجه است. گرم‌ترین ماه‌های سال در قبرس ماه جولای و آگوست است که میانگین دما بین 24 تا 30 درجه سانتیگراد و در بیشترین مقدار خود 27 درجه و گاهی تا 38 درجه هم می‌رسد. سردترین ماه سال ماه ژانویه است که دمای هوای روز 10 درجه و در مناطق بالاتر از سطح دریا مانند کوه ترودوس قبرس 3 درجه سانتیگراد است. کمترین میزان دما در این ماه صفر درجه سانتیگراد گزارش شده است.

میانگین بارش سالانه از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است ولی کمترین میانگین بارش برای قبرس که تا به امروز ثبت شده 231 میلی‌متر در سال 1973 و بیشترین مقدار آن 800 میلی‌متر در سال 1969 بوده است. مرطوب‌ترین ماه‌های سال قبرس ماه دسامبر، ژانویه و فوریه و خشک‌ترین ماه‌های سال جولای، آگوست و سپتامبر است.

به طور کلی قبرس شمالی آب و هوای مرطوب‌تری نسبت به قبرس جنوبی دارد و قبرس جنوبی گرم و خشک‌تر است. اما قبرس شمالی یا جنوبی؟ کدام یک بهتر است؟ برای پیدا کردن جواب این سوال می‌توانید مطالب گذشته لتسگو یونی را مطالعه کنید.

در ادامه برای اینکه به خوبی در مورد آب و هوای قبرس در طول سال اطلاعات به دست بیاورید، فصل‌های مختلف قبرس را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آب و هوای قبرس در بهار

هوای جزیره قبرس در اوایل فصل بهار و ماه مارس خنک و مطبوع است و تابش ملایم نور خورشید، گردش در طبیعت را بسیار لذت‌بخش می‌کند. هوا کم کم از سرمای زمستان به سمت گرمای تابستان رفته و بارانی است. در ماه آپریل و می هوا گرم‌تر می‌شود ولی همچنان شب‌های خنکی دارد. در بهار هوای قسمت غربی جزیره سردتر و مرطوب‌تر از قسمت شرقی است ولی تفاوت دمای چندانی بین قبرس شمالی و جنوبی دیده نمی‌شود.

در شهر پافوس که یکی از بهترین شهرهای قبرس برای تفریحات ساحلی است، میانگین دمای هوا در بهار 19 درجه سانتیگراد است و شما می‌توانید از تفریحات بیرون از خانه لذت ببرید. البته که همچنان به لباس‌های گرم نیاز خواهید داشت؛ چرا که دما در شب به 9 درجه سانتیگراد هم می‌رسد. دمای آب جزیره در ماه آپریل شروع به گرم‌تر شدن می‌کند و در ماه می گرمای تابستان کم کم از راه می‌رسد. میزان بارش باران در ماه می بسیار کم است و حدود 10 ساعت می‌توانید از تابش نور خورشید لذت ببرید.

دمای هوای فصل بهار در قبرس به طور میانگین بین 19 تا 24 درجه سانتیگراد است و این فصل بهترین فصل، برای سفر به قبرس و گردشگری در طبیعت و تفریحات ساحلی است. البته همانطور که گفتیم با توجه به خنک شدن هوا در شب‌های بهار، بهتر است لباس گرم همچنان به همراه داشته باشید.

شهر پافوس قبرس

آب و هوای قبرس در تابستان

تابستان‌های قبرس گرم و خشک و آفتابی است و اگر این فصل را برای سفر و گذراندن تعطیلات خود انتخاب می‌کنید مطمئن شوید که با هوای مدیترانه‌ای تابستان قبرس مشکلی ندارید. البته به دلیل اینکه این جزیره به جنوب‌غربی آسیا نزدیک است، هوای تابستان قبرس برای ما ایرانیان آشناست و اگر به نور خورشید علاقه دارید، تابستان قبرس برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

در ماه ژون هنوز بادهای دریای مدیترانه و آب معتدل در مناطق ساحلی، آب و هوای این بخش را از سایر مناطق جزیره  خنک‌تر می‌کند. هوای قبرس شمالی و جنوبی در تابستان شبیه به یکدیگر است ولی بادهای غربی باعث می‌شوند تا غرب جزیره گرم‌تر از شرق به نظر برسد. دمای هوا در ماه ژون 28 درجه سانتیگراد و دمای آب دریا 24 درجه است. در تابستان هوای غروب دلچسب‌تر است و باران به ندرت و در حد 2 میلی‌متر در اوایل این فصل می‌بارد.

همانطور که اشاره کردیم، گرم‌ترین ماه‌های قبرس ماه جولای و آگوست است. دمای هوای قبرس در این دو ماه حدود 35 درجه و در مناطق غربی به دلیل وزش باد تا 38 درجه سانتیگراد هم می‌رسد. با این حال شرق جزیره به دلیل اینکه با کوه احاطه شده از بادهای گرم غربی در امان و خنک‌تر است. دمای هوای شب در تابستان در جزیره قبرس خنک‌تر است و تا 21 درجه کاهش پیدا می‌کند. دمای آب هم در حدود 28 درجه سانتیگراد است؛ اما میزان رطوبت هوا بالا است.

آب و هوای قبرس در پاییز

فصل پاییز مانند بهار در قبرس بسیار کوتاه است و فقط ماه سپتامبر تا اکتبر را شامل می‌شود. این فصل به روزهای گرم و عصرها و شب‌های خنک در ماه اکتبر معروف است. اگرچه هوا هنوز در سپتامبر گرم و خشک است اما سواحل قبرس به دلیل وزش باد و دریای مدیترانه خنک است. در سپتامبر دمای هوا حدود 29 درجه در روز و 19 درجه در شب است. بنابراین نیازی به لباس گرم برای شب نیست. همچنین میزان رطوبت پایین و بین 50 تا 80 درصد است.

دما در ماه اکتبر کمی خنک‌تر و حدود 27 درجه سانتیگراد می‌شود. با اینکه در فصل پاییز قرار داریم اما همچنان هوا گرم است و فقط در شب ممکن است کمی احساس سرما کنید و نیاز به پوشیدن لباس کمی گرم‌تر داشته باشید. در اکتبر، دما در شب حدود 16 درجه سانتیگراد است و روزها همچنان آفتابی است. میزان بارش باران در روزهای بارانی به 18 میلی‌متر می‌رسد.

آب و هوای قبرس در زمستان

به طور کلی زمستان در جزیره قبرس از اواسط ماه نوامبر آغاز می‌شود و ماه‌های دسامبر و ژانویه اصلی‌ترین ماه‌های زمستانی قبرس هستند. در نوامبر هنوز هوا گرم و دمای هوا حدود 22 درجه است. پس می‌توانید از تفریحات ساحلی و شنا در دریا لذت ببرد. باران‌ها از ماه دسامبر شروع می‌شوند اما همچنان نور خورشید در ساعات زیادی از روز مستقیم می‌تابد.

دمای هوا در دسامبر به طور میانگین در روز 17 درجه و در شب 10 درجه سانتیگراد است. بنابراین هنوز هوا برای گردش و تفریح کنار ساحل و طبیعت‌گردی مناسب است، اما در شب هوا سرد می‌شود. ماه دسامبر بارانی‌ترین ماه سال در قبرس است. بعد از دسامبر، ماه ژانویه بیشترین بارش باران را دارد. دمای هوا در روز 15 درجه است اما به دلیل وجود دریا هوا همچنان ملایم و معتدل به نظر می‌رسد؛ با این وجود دمای آب 18 درجه و برای شنا دیگر سرد است.

در فوریه هوا کمی بهاری می‌شود و دما به 16 درجه می‌رسد. میزان تابش نور خورشید در روز خوب است و اگر قصد سفر به قبرس در این ماه را دارید، می‌توانید امیدوار باشید سفر خوبی در پیش خواهید داشت. هوا در قسمت‌های شرقی جزیره به دلیل وجود کوه‌ها که مانع رسیدن باد و باران‌های غربی هستند، در این ماه گرم و خشک‌تر است. میانگین بارش باران 64 میلیمتر و رطوبت 80 درصد است. در فوریه درختان شروع به شکوفه دادن می‌کنند و شرایط برای ورزش اسکی در کوه‌های ترودوس عالی است.

بهترین ماه های سال در قبرس

بهترین ماه‌ها برای سفر به قبرس کدامند؟

با این توضیحات اگر در مورد بهترین ماه برای سفر و بازدید از قبرس سردرگرم شده‌اید، باید بگوییم که ماه می، ژون، سپتامبر و اکتبر بهترین ماه‌ها برای سفر به کشور قبرس هستند. در این ماه‌ها هوا گرم و خشک است ولی دمای هوا آزاردهنده نیست و امکان گردش و تفریح در ساحل زیبای جزیره قبرس وجود دارد. به علاوه دمای آب برای شنا کردن بسیار مناسب و دلپذیر است. در این ماه‌ها جمعیت گردشگران هم کمتر است و بیشتر می‌توانید از ساحل لذت ببرید.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، آب و هوای قبرس در طول سال را بررسی کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. اگر قصد سفر به قبرس را دارید، بررسی آب و هوای کشور مقصد یکی از نکاتی است که باید حتما قبل از خرید بلیط و رزرو هتل انجام دهید تا سفر خوبی داشته باشید.

همچنین اگر در فکر تحصیل و مهاجرت به قبرس هستید، باید شرایط هوای این جزیره را بررسی کنید تا مطمئن شوید با روحیات شما سازگار است و از تصمیم خود پشیمان نخواهید شد.

در نهایت اگر مایل بودید تا اطلاعات بیشتری در مورد این جزیره زیبا و اخذ اقامت تحصیلی در آن کسب کنید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره با کارشناسان ما در لتسگو یونی در ارتباط باشید تا شرایط شما را ارزیابی کنند.