هزینه زندگی در هلند چقدر است؟ اگر قصد مهاجرت و یا تحصیل در کشور هلند در سال 2024 را دارید، آگاهی از مخارج زندگی در این کشور برای شما ضروری است. هزینه زندگی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی و معیارهای اولیه برای انتخاب مقصد مهاجرتی است و اگر در فکر دریافت ویزای هلند هستید، مهم است بدانید که باید در انتظار چه میزان هزینه برای زندگی در هلند باشید تا غافلگیر نشوید. 

کشورهای اروپایی از دیرباز یکی از مقاصد محبوب مهاجرت تحصیلی و کاری بوده‌اند. پس از آلمان و کشورهای حوزه اسکاندیناوی، اقامت در کشور هلند از جمله گزینه‌های پرطرفدار است که هر ساله مهاجران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند، به ویژه تحصیل در دانشگاه‌های هلند می‌تواند انتخابی طلایی برای کسانی باشد که به دنبال مهاجرت از طریق تحصیل هستند.

بر همین اساس در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به دنبال بررسی این موضوع هستیم که آیا هزینه زندگی در هلند در سال 2024 گران است؟ با چه میزان از حداقل دستمزد می‌توان در این کشور به راحتی زندگی کرد؟ متوسط مخارج در هلند چقدر است؟ با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ این پرسش‌ها در شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر کشور هلند بپردازیم.

هزینه زندگی در هلند 

هلند یکی از کشورهای پیشرفته و زیبا در بین کشورهای اروپایی است که با اینکه مردم آن انگلیسی زبان نیستند اما همیشه مورد توجه مهاجران بوده است. به خصوص در بین دانشجویان مهاجرت به هلند برای تحصیل و زندگی بسیار پرطرفدار است. بر اساس شاخص کیفیت زندگی یا همان OECD، هلند از نظر رفاه عمومی در سطح قابل قبولی قرار داشته و در یک دهه اخیر عملکرد خوبی داشته است. مطابق این ارزشیابی جهانی، دو شاخص مسکن و آموزش در این کشور از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستند و حتی بالاتر از میانگین جهانی قرار دارند.

یکی از موارد مهم که که متقاضیان همیشه به دنبال بررسی آن هستند، هزینه‌های زندگی است. بد نیست بدانید که پایتخت هلند، شهر آمستردام، از نظر هزینه در سال 2024، رتبه 44‌ام را در جهان به خود اختصاص می‌دهد و این یعنی با اینکه مخارج در آمستردام در مقایسه با برلین و بروکسل بیشتر است، اما همچنان به مراتب ارزان‌تر از پاریس و لندن است. 

اگرچه به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی در هلند نسبتاً بالا است اما معمولا سطح درآمد برای مهاجران به اندازه‌ای است که بتوانند مخارج زندگی خود را بپردازند. البته وضعیت در شهرهای مختلف کشور هلند می‌تواند متفاوت باشد، برای مثال شهر روتردام در کنار شهر لاهه بر اساس نظرسنجی Expat Insider، در میان 30 شهر برتر جهان از نظر هزینه زندگی قرار دارد در حالی که آمستردام رتبه 56 را به خود اختصاص داده است.

هزینه زندگی در هلند

اما بیشترین مخارج در کشور هلند مربوط به چیست؟ باید گفت که احتمالاً هزینه چشمگیر برای شما در کشور هلند به ویژه اگر به عنوان یک ایرانی به این کشور مهاجرت کنید، هزینه بالای قبوض آب و برق خواهد بود. انرژی در این کشور بسیار گران است و هلند با حدود قیمت 0.25 یورو در هر کیلو وات ساعت، دارای یکی از بالاترین هزینه‌های برق در جهان می‌باشد. 

رتبه بعدی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در بخش خصوصی اختصاص دارد که احتمالا برای مهاجران چندان ارزان نخواهد بود. خدمات استاندارد مراقبت‌های بهداشتی به طور معمول حدود 80 تا 130 یورو معادل 95 تا 155 دلار آمریکا در هر ماه هزینه دارد.

پس چه چیزی در هلند ارزان است؟ حمل و نقل عمومی! اگر قصد تحصیل در هلند را دارید خوشبحتانه باید بدانید که اگر به عنوان یک دانشجوی مهاجر وارد هلند شوید احتمالا همواره از حمل و نقل عمومی در شهرهای این کشور بهره خواهید برد؛ زیرا سیستم حمل و نقل عمومی هلند در عین حال که ارزان است، بسیار منظم، باکیفیت و مدرن بوده و هزینه یک سفر بین‌شهری با این سیستم مبلغی حدود 1 یورو معادل 1.2 دلار آمریکا برای شما هزینه خواهد داشت. 

اگر بخواهیم هلند را با کشورهایی مانند سوئیس یا نروژ مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم که هزینه زندگی در هلند پایین است اما نباید از هزینه بالای اجاره مسکن غافل شویم. علت گران بودن مسکن در این کشور اروپایی، نسبت کم مساحت آن به جمعیت است.

هلند کشور نسبتا کوچکی است که جمعیت معادل 17.44 میلیون نفری را در خود جای داده و هر ساله به تعداد مهاجران آن نیز افزوده می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک خانه خوب هستید، احتمالا باید نیمی از درآمد خود را به عنوان اجاره‌بها در نظر داشته باشید. البته شرایط کار و درآمدها برای مهاجرانی که دارای مهارت و تخصص باشند به گونه‌ای خواهد بود که بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند.

هزینه مسکن در هلند چقدر است؟

به دلیل تقاضای زیاد و عرضه نسبتا کم، مسکن در کشور هلند گران بوده و بخش اعظمی از هزینه زندگی را شامل می‌شود. به ویژه در پایتخت هلند، آمستردام، احتمالا اجاره یک خانه خوب، قسمت قابل توجهی از درآمد شما را به خود اختصاص خواهد داد. این اجاره‌بها در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و یافتن یک مسکن مقرون به صرفه در شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر هلند می‌تواند برای مهاجران یک چالش اساسی باشد.

در بین شهرهای بزرگ این کشور، آمستردام و لاهه بالاترین قیمت اجاره را دارند و به دلیل تقاضای زیاد رقابت برای به دست آوردن خانه‌های مقرون به صرفه خیلی شدید است. البته زندگی کردن در شهرهای کوچک‌تر و یا حومه شهرهای بزرگ می‌تواند به مراتب ارزان‌تر باشد و دسترسی به مرکز شهر از طریق راه‌آهن و حمل و نقل جاده‌ای به آسانی امکان‌پذیر است.

به عنوان مثال، اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در آمستردام بر اساس محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند بین 1400 تا 1600 یورو در ماه متغیر باشد. در همین حال، هزینه اجاره آپارتمان‌های سه خوابه در مرکز شهر آمستردام از حدود 2500 یورو شروع می‌شود.

لاهه به طور قابل توجهی ارزان‌تر از آمستردام می‌باشد و میانگین هزینه اجاره مسکن در این شهر برای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 850 تا 1050 یورو در ماه است. همچنین به یاد داشته باشید که در اکثر موارد باید یک مبلغی را به عنوان وثیقه در همان ابتدا به صاحبخانه پرداخت کنید که می‌تواند اجاره یک یا دو ماه جلوتر باشد.

اگر به دنبال خرید ملک در هلند هستید هزینه آن تا حد بسیار زیادی به منطقه‌ای که می‌خواهید در آن زندگی کنید بستگی دارد. به طور مثال میانگین قیمت هر متر مربع خانه در آمستردام اکنون بیش از 8,300 تا 5,200 یورو است اما میانگین کلی قیمت ملک در سایر شهرهای بزرگ هلند حدود 395,000 یورو می‌باشد. همچنین باید هزینه وام مسکن، بیمه خانه و مالیات نقل و انتقال را نیز به یاد داشته باشید.

هزینه های زندگی در هلند

هزینه قبوض خدماتی در هلند

هلند بهای گاز و برق نسبتا گرانی دارد و می‌تواند باعث بالا رفتن هزینه زندگی شود. متوسط بهای اولیه برای آب و برق در یک آپارتمان 85 متری حدود 230 یورو در ماه می‌باشد. همچنین ساکنان یک ساختمان باید هزینه فاضلاب که توسط شهرداری انجام می‌شود را نیز بپردازند که در آمستردام معادل ماهیانه 140 یورو می‌باشد.

علاوه بر این هزینه جمع آوری زباله نیز باید توسط مستاجران و مالکان پرداخت شود. در شهر آمستردام مالیات شهرداری برای یک خانه تک نفره حدود 326 یورو در سال و برای یک خانه چند نفره معادل 435 یورو می‌باشد.

هزینه مراقبت‌های بهداشتی در هلند

سیستم مراقبت‌های بهداشتی هلند بسیار باکیفیت است و بخش عمده آن برای شهروندان توسط یک طرح بیمه اجباری تامین می‌شود. تمام ساکنان رسمی و قانونی کشورهای عضو اتحاویه اروپا و یا غیر از آن، طبق قانون ملزم به دریافت بیمه درمانی هلند هستند. هزینه یک بسته بیمه درمانی پایه از حدود 120 یورو در ماه شروع می‌شود که هزینه مراقبت‌های اولیه و دارو را در بر می‌گیرد. 

هزینه خورد و خوراک در هلند چقدر است؟

هلند مواد غذایی اصلی گرانی ندارد. سوپرمارکت‌های بزرگ و عمومی معمولا طیف وسیعی از مواد غذایی را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند. همچنین اگر بودجه محدودی برای مواد خوراکی دارید می‌توانید از بازارهای خیابانی و محلی خرید کنید که بین 10 تا 15 درصد ارزان‌تر از فروشگاه‌ها هستند. 

به طور کلی می‌توان گفت که یک خانواده مهاجر باید حدود 300 تا 500 یورو در ماه برای خرید مواد غذایی اولیه بودجه در نظر داشته باشد. این مبلغ برای یک فرد مجرد به نسبت کمتر خواهد بود. هزینه غذا در رستوران‌های هلند نیز مقرون به صرفه است. یک وعده عصرانه می‌تواند بین 10 تا 15 یورو برای هر نفر باشد که این مبلغ در یک رستوران معروف‌تر به 65 تا 90 یورو می‌رسد.

هزینه حمل و نقل در هلند چقدر است؟

حمل و نقل عمومی در کشور هلند یک شبکه یکپارچه و باکیفیت است که شامل تراموا، اتوبوس، مترو و قطار می‌شود. در اکثر شهرها می‌توانید بلیط خود را به صورت یک ساعته تا یک روزه یعنی برای 24 ساعت خریداری کنید. یک بلیط یک ساعته در آمستردام معادل 3.20 یورو است در حالی که بلیط یک ماهه 86 یورو هزینه دارد.

بهترین راه برای صرفه‌جویی هزینه رفت و آمد، خرید کارت حمل و نقل عمومی است. قیمت یک کارت حمل و نقلی عمومی شخصی در داخل هلند معادل 7.50 یورو است که به شما امکان استفاده از دوچرخه و دریافت تخفیف در ساعات شلوغی را نیز می‌دهد.

هزینه زندگی در شهرهای معروف هلند

اگر بخواهید تخمین درستی از هزینه زندگی در هلند داشته باشید باید این حساب و کتاب را بر اساس شهر مورد نظر خود انجام دهید؛ زیرا هزینه‌ها در شهرهای مختلف هلند می‌تواند تا حد قابل توجهی متفاوت باشد به ویژه اگر به دنبال زندگی دانشجویی هستید، انتخاب شهری با هزینه مقرون به صرفه می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی شما داشته باشد. این بررسی را از گران‌ترین شهر هلند، یعنی آمستردام شروع می‌کنیم.

هزینه زندگی در آمستردام

آمستردام پایتخت هلند و مرکز اداری آن است که در کنار لاهه، مرکز سیاسی هلند، مهم‌ترین و بهترین شهر هلند برای زندگی و تحصیل به حساب می‌آید. احتمالا در مورد کانال‌های آب در آمستردام بسیار شنیده‌اید که باعث شهرت یافتن این شهر به "دهکده بزرگ" شده است. هزینه‌ها در این پایتخت معروف و زیبا به مراتب بیشتر از سایر شهرهای هلند است.

به ویژه هزینه اجاره مسکن در آمستردام بخش قابل توجهی از درآمد ماهیانه شما را  به خود اختصاص خواهد داد و این گرانی زمانی خود را نشان می‌دهد که بخواهیم هزینه مسکن در آمستردام را با سایر شهرهای اروپایی مشابه آن مقایسه کنیم. البته می‌توان ادعا کرد که برای تمام اقشار جامعه در پایتخت هلند خانه مقرون به صرفه وجود دارد؛ زیرا هزینه اجاره و خرید مسکن در نواحی مختلف آمستردام متفاوت است.

مخارج زندگی در آمستردام برای یک ماه بدون در نظر داشتن اجاره خانه حدود 890 یورو در ماه، معادل 960 دلار آمریکا است که این مبلغ کاملا تحت تأثیر سبک زندگی افراد قرار دارد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در آمستردام هزینه‌های زندگی 50 درصد گران‌تر از مادرید، 10درصد گران‌تر از مونیخ، 13 درصد ارزان‌تر از لندن و تا 30 درصد ارزان‌تر از نیویورک است.

هزینه زندگی در اوترخت

اوترخت دیگر شهر بزرگ هلند است که مورد توجه مهاجران خارجی قرار گرفته است. نزدیکی به آمستردام، جامعه پرشور دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه‌های ممتاز و سیستم حمل و نقل خوب، اوترخت را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در این کشور تبدیل کرده است.

اما این محبوبیت در طی سال‌ها، موجب افزایش جمعیت از یک سو و افزایش هزینه زندگی از سویی دیگر شده است. اگر بخواهیم اوترخت را با شهرهای مشابه خود مقایسه کنیم می‌توان گفت که هزینه امرار معاش در اوترخت 40 درصد گران‌تر از مادرید، 20 درصد ارزان‌تر از لندن، 37 درصد ارزان‌تر از نیویورک و تقریبا مشابه مونیخ و پاریس است.

اوترخت بزرگ‌ترین دانشگاه هلند (دانشگاه اوترخت) را در خود جای داده و شلوغ‌ترین ایستگاه قطار در این کشور را دارد. اوترخت برای زندگی یک فرد مجرد کمی ارزان‌تر از آمستردام است. میانگین هزینه زندگی یک نفر به طور ماهیانه در این شهر بدون در نظر گرفتن اجاره‌بها حدود 990 یورو در ماه است.

هزینه زندگی در آمستردام

هزینه زندگی در روتردام

احتمالا نام روتردام را به عنوان یکی از معروف‌ترین شهرهای کشور هلند بسیار شنیده‌اید. روتردام نیز یکی دیگر از شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر هلند است که به دلیل چشم‌انداز طبیعی کم‌نظیر، معماری منحصر به فرد و هزینه مقرون به صرفه زندگی به طور فزاینده‌ای در حال جذب مهاجران خارجی می‌باشد. در حال حاضر بیش از 200 ملیت مختلف در این شهر هلندی گرد هم آمده‌اند.

مخارج زندگی در روتردام به طور معمول کمتر از سایر شهرهای اصلی هلند مانند آمستردام و اوترخت می‌باشد؛ اما جامعه‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که جهش این شهر برای تغیییر و مدرن شدن احتمالا با افزایش مخارج زندگی در آن همراه خواهد بود. این شهر در حال حاضر حدود 30 درصد گران‌تر از مادرید، 14 درصد ارزان تر از پاریس، 25 درصد ارزان‌تر از لندن و 40 درصد مقرون به صرفه‌تر از نیویورک می‌باشد.

 در شهر روتردام هزینه‌های زندگی برای یک فرد مجرد بدون در نظر داشتن اجاره‌بها حدود 860 یورو و معادل 930 دلار در ماه تخمین زده می‌شود که متناسب با سبک زندگی فرد قابل تغییر است. 

هزینه زندگی در لاهه

این شهر به عنوان مقر دیوان بین‌المللی دادگستری و محل بسیاری از سفارت‌خانه‌ها و سازمان‌های غیر دولتی بین‌المللی، احتمالا یکی از معروف‌ترین شهرهای کشور هلند است که به لحاظ سیاسی جایگاهی جهانی دارد. اگرچه لاهه به عنوان شهری دانشجویی شناخته نمی‌شود، اما تمام این موارد می‌تواند این شهر را به شهری گران برای زندگی تبدیل کند. اما همچنان زندگی کردن در لاهه مقرون به صرفه‌تر از زندگی در آمستردام، اوترخت و روتردام می‌باشد. 

لاهه سومین شهر بزرگ هلند است که بیش از همه محل سکونت افرادی است که در سازمان‌های دولتی کار می‌کنند. حضور مداوم سیاست‌مداران خارجی موجب شده تا کیفیت زندگی و فضای شهری در لاهه از سطح بسیار بالایی برخوردار باشد. در حال حاضر میانگین هزینه زندگی یک فرد مجرد در لاهه بدون محاسبه اجاره مسکن حدود 890 یورو و معادل 960 دلار آمریکا در ماه تخمین زده می‌شود.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصلیی لتسگو یونی بررسی کردیم که هزینه زندگی در هلند 2024 چقدر است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با برآورد هزینه‌ها بر اساس بودجه خود بهترین شهر هلند را برای تحصیل و زندگی انتخاب کنید.

همچنین فراموش نکنید که حالا که درباره هزینه و مخارج زندگی در کشور هلند اطلاعات خوبی را بدست آوردید، می‌توانید بیشتر درباره تحصیل در هلند تحقیق نمایید و از مشاوره تحصیلی لتسگو یونی هم استفاده کنید تا کارشناسان ما با ارزیابی شرایطتان بهترین انتخاب را به شما معرفی کنند.