هزینه مهاجرت به کانادا چقدر است؟ وقتی صحبت از هزینه های مهاجرت می‌شود، مهاجرت به کانادا در مقایسه با سایر کشورهای مهاجرپذیر مانند استرالیا، انگلستان و ایالات متحده هنوز هم مقرون به صرفه و گزینه اول مقاصد مهاجرتی محسوب می‌شود. جهت برآورد هزینه مهاجرت به کانادا، ابتدا باید در میان روش های مهاجرت به کانادا، روش مناسب را انتخاب کرد.

هر یک از روش های مهاجرت به کانادا هزینه پردازش جهت بررسی وضعیت متقاضی دارد، اما در این برگ از مجله لتس گو یونی نمای کلی از هزینه مهاجرت به کانادا نشان داده می‌شود. تمامی مبالغ اعلام شده به دلار کانادا محاسبه شده است.

هزینه مهاجرت به کانادا

مهاجرت به هر کشوری برای شروع زندگی جدید فرآیندی پیچیده و طولانی دارد که با توجه به ارزش پول ملی از همان ابتدای راه با صرف هزینه‌هایی سنگین همراه است؛ اما با نگاهی ژرف به نتیجه زندگی در کشوری با پر از فرصت‌های بهتر و آینده‌ای امیدوار‌کننده مانند کشور کانادا حتما ارزشش را دارد.

در مقایسه با کشور استرالیا و با چشم‌پوشی از روش مهاجرت انتخاب‌شده، یک خانواده چهار نفره‌ای که به کانادا مهاجرت می‌کنند، به طور میانگین 11000 دلار کمتر از یک خانواده مهاجر چهار نفره در استرالیا هزینه می‌کنند؛ به همین دلیل هزینه مهاجرت به کانادا به نسبت بسیار مقرون به‌صرفه است. 

بسیاری از متقاضیان مهاجرت در میان برنامه‌های مهاجرتی این کشور به دنبال سریع ترین و ارزانترین راه مهاجرت به کانادا هستند؛ به طور کلی، شرایط و هزینه مهاجرت به این کشور به روش آن و تعداد اعضای خانواده بستگی دارد. برای مطالعه دقیق‌تر در ادامه به شرح روش های مهاجرت به کانادا و هزینه مورد نیاز هر یک می‌پردازیم.

هزینه روش تحصیلی

یکی از محبوب‌ترین روش های مهاجرت به کانادا مهاجرت تحصیلی است که شرایط سنی و مدارک به‌خصوصی برای دریافت پذیرش نیاز دارد. جهت مطالعه دقیق مراحل دریافت پذیرش تحصلیی و ویزای دانشجویی کانادا صفحه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را مطالعه کنید.

مخارج این روش مهاجرتی به دو بخش عمده هزینه زندگی دانشجویی و هزینه تحصیل و شهریه موسسه آموزشی تقسیم می‌شود. هزینه زندگی در کانادا به سبک زندگی افراد و شهر محل زندگی بستگی دارد، به طور میانگین تامین مخارج زندگی دانشجویی ماهانه حدود هزار و دویست دلار هزینه دارد.

شهریه دانشگاه‌ها بر اساس رتبه جهانی و رشته تحصیلی تعیین می‌شود؛ شهریه سالانه دانشگاه‌های کانادا بسته به مقطع و رشته تحصیلی حدود 10 هزار تا 30 هزار دلار کانادا برآورد می‌شود؛ البته باید در نظر داشت که گران‌ترین رشته‌ها سالانه تا 50 هزار دلار کانادا هزینه دربردارد.

در کنار هزینه زندگی و تحصیل، پروسه دریافت ویزای دانشجویی کانادا و پذیرش تحصیلی پیش از سفر هزینه‌هایی را شامل می‌شوند؛ برای مثال هزینه بررسی وضعیت تحصیلی متقاضی از سوی موسسه آموزشی منتخب حدود 100 تا 200 دلار کاناداست و هزینه دریافت ویزای تحصیلی حدود 235 دلار کانادا آب می‌خورد.

سیستم مهاجرتی کانادا به متقاضیان زیر 18 سال نیز اجازه تحصیل در مدارس (و برخی کالج‌ها) این کشور را داده است؛ در این صورت دانش‌آموز می‌توانند همراه والدین (یا یکی از آن‌ها) در کشور کانادا به تحصیل و زندگی بپردازد. شرایط ویزای دانش آموزی کانادا برای مهاجرت به کانادا را در لتس گو یونی مطالعه کنید.

در صورتی که متقاضیان تحصیل در کانادا به همراه خانواده وارد خاک این کشور شوند، هزینه زندگی به نسبت تعداد همراهان افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌بر این، شهریه سالانه مدارس کانادا به نسبت نوع آن (خصوصی، دولتی یا شبانه‌روزی) حدود 14 هزار تا 35 هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

کیفیت زندگی در کانادا تقاضای مهاجرت به کانادا را زیاد کرده است.

هزینه روش کاری

یکی از ارزان‌ترین روش‌های مهاجرتی کانادا، مهاجرت کاری به این کشور است؛ به همین دلیل از آن به عنوان مهاجرت اکونومیک یاد می‌شود. دولت کانادا برنامه‌های متنوع بسیاری در سطح استانی و فدرال برای جذب نیروی کار ماهر طراحی کرده که هر یک از آن‌ها شرایط منحصر به فردی دارند. 

در صورت داشتن پیشنهاد شغلی (یا همان جاب آفر کانادا) از همان ابتدا در کشور مبدا، تمکن مالی حدود 10 هزار دلار مورد نیاز است. به ازای هر یک اعضا خانواده مبلغ 3 هزار دلار باید به تمکن مالی اضافه شود. علاوه‌بر گواهی تمکن مالی، هزینه‌های مربوط به درخواست ویزای کاری کانادا و ورک‌پرمیت نیز وجود دارد که 155 دلار اعلام شده است.

اگر متقاضی قراردادی از سوی کارفرما داشته باشد، می‌تواند برای ویزای کاری کانادا اقدام کند. در صورت اشتغال در کار مورد نظر، مجوز اقامت کوتاه‌مدت این ویزا قابل تمدید است و پس از 5 سال سکونت در این کشور می‌توان برای دریافت مجوز اقامت دائم اقدام کرد. هر یک از این مراحل هزینه‌های مشخصی دارند.

تمدید ویزای کاری نیازی به ارائه تمکن مالی در حساب بانکی ندارد؛ چراکه تجربه و مدارک شغلی متقاضی برای اداره مهاجرت کافی‌ست و گویای میزان درآمد او خواهد بود. هزینه زندگی این مدت بسته به سبک و محل زندگی ماهانه 1.500 تا 2.500 دلار در ماه متغیر است.

هزینه روش اکسپرس اینتری

در سال‌های اخیر اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) سیستم اکسپرس اینتری Express Entry (به صورت مخفف EE) را ایجاد کرد که به محبوب‌‎ترین روش مهاجرت به این کشور برای نیروی کارِ ماهر بین‌المللی و اعضا خانواده آن‌ها تبدیل شده است.

در این برنامه مهاجرتی متقاضی واجد شرایط و خانواده‌اش می‌توانند با دریافت اقامت دائم کانادا وارد این کشور شوند و بدون محدودیت به تحصیل و کار بپردازند. درصورت تحصیل هر یک از اعضای خانواده در این کشور، باید هزینه‌های مربوطه نیز محاسبه شود.

تمکن مالی برای این روش مهاجرتی که از سوی IRCC تعیین می‌شود، هر ساله تغییر می‌کند. بنابر اعلامیه این سازمان در سال 2020، تمکن مالی متقاضی مجرد حداقل 12.960 دلار است، تمکن مالی زوجین 16.135 دلار کاناداست و یک خانواده 3 نفره 19.836 دلار تمکن مالی نیاز دارد. در واقع به ازای هر یک از اعضا خانواده، مبلغ 3.492 دلار کانادا به مبلغ تمکن مالی افزوده می‌شود.

برنامه اسکیل ورکر یا به عبارت صحیح‌تر اسکیلد ورکر، یکی از برنامه‌های جذب مهاجر بامهارت زیرمجموعه اکسپرس اینتری کاناداست که به جذب نیروی کار ماهر در سطح استانی (برنامه‌های نامزدی استانی یا PNP) و فدرال می‌پردازد. 

افزون بر گواهی تمکن مالی، روند شرکت در این برنامه‌ها نیز مرحله به مرحله هزینه‌های مشخصی دارد؛ برای مثال هزینه رسیدگی به درخواست 825 دلار و هزینه اخذ اقامت کانادا 500 دلار اعلام شده و به ازای هر یک از فرزندان (زیر 22 سال) 225 دلار نیز باید پرداخت کرد.

باید توجه داشت که برنامه‌های مهاجرتی استان کبک شرایط متفاوتی دارد؛ متقاضیانی که قصد اقامت در این استان را دارند، باید برای دریافت گواهی کبک (CSQ) اقدام کنند. این گواهی که دریافت آن شرایط خاصی می‌طلبد، برای متقاضی اصلی 812 دلار، برای همسر 174 دلار و برای هر یک از فرزندان (زیر 22 سال) 174 دلار آب می‌خورد.

هزینه روش سرمایه گذاری

یکی از جدیدترین برنامه‌های مهاجرتی این کشور که به تازگی در استان کبک هم پیاده شده است، سرمایه‌گذاری نقدی و غیر نقدی در کاناداست. در این روش مهاجرتی نیازی به ارائه مدرک تحصیلی یا مدرک زبان انگلیسی نیست؛ متقاضی سرمایه‌گذاری با ارائه مدارک شغلی باید سابقه مدیریت کسب و کار در دو سال گذشته را اثبات کند.

در این روش که از همان ابتدا به سرمایه‌گذار مجوز اقامت دائم اعطا می‌شود، نیاز به حدود 1 میلیون و 200 هزار دلار سرمایه دارد که به صورت ودیعه در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

در واقع این مبلغ در حساب یکی از بانک‌های کشور کانادا به صورت سپرده‌گذاری واریز می‌شود و حدود شش‌ماه پس از افتتاح حساب و تکمیل موجودی، اقامت دائم کانادا صادر می‌شود. علاوه‌بر مبلغ سرمایه‌گذاری که قابل برداشت است، مبلغی حدود 350 دلار در پروسه مهاجرت پرداخت می‌شود که قابل استرداد نیست. 

باید توجه داشت که برنامه‌های سرمایه‌گذاری استانی شرایط ویژه و منحصری دارند؛ ارائه مدرک تحصیلی و مدرک زبان از الزامات این برنامه مهاجرتی نیست و مصاحبه سفارت هم به زبان فارسی صورت می‌گیرد، اما با این حال بر اساس قوانین برخی استان‌ها، مهارت زبان انگلیسی در حد متوسط مورد نیاز است.

هزینه روش کارآفرینی

یکی از برنامه‌های مهاجرتی زیر مجموعه سرمایه‌گذاری در کانادا، مهاجرت از طریق کارآفرینی است که از همان ابتدای راه مجوز اقامت دائم برای فرد متقاضی و خانواده (همسر و فرزندان زیر 22 سال) صادر می‌شود. در این روش مهاجرتی با ارائه سوابق مدیریتی و سرمایه کافی، و بدون نیاز به ارائه مدرک تحصیلی می‌توان به اقامت دائم کانادا دست یافت.

مهاجرت به این کشور از طریق کارآفرینی شرایط متفاوتی در سراسر این کشور دارد. هزینه و میزان سرمایه در این روش به استان مورد نظر بستگی دارد؛ برای مثال حداقل سرمایه در استان انتاریو 400 هزار دلار کانادا اعلام شده، در حالی که برای کارآفرینی در استان بریتیش کلمبیا 300 هزار دلار کانادا مورد نیاز است.

هزینه روش خود اشتغالی

یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور که مختص افراد ماهر در رشته خاص است، با دریافت ویزای خود اشتغالی ممکن می‌شود. ویزای خود اشتغالی به افرادی اعطا می‌شود که در زمینه‌های فرهنگی، هنری یا ورزشی سوابق درخشانی دارند. 

در این نوع مهاجرت که زیرمجموعه مهاجرت کاری محسوب می‌شود، مجوز اقامت دائم کانادا ارائه می‌شود و به متقاضی اجازه فعالیت حرفه‌ای در این کشور صادر می‌شود.

عمده مخارج مهاجرت به این کشور از طریق خود اشتغالی مربوط به تمکن مالی می‌شود؛ هزینه زندگی شش‌ماهه اول در این کشور باید به عنوان تمکن مالی در حساب متقاضی به سفارت ارائه شود.

در کنار تمکن مالی، متقاضی باید توانایی راه‌اندازی کسب‌و‌کار در زمینه مهارت خود را داشته باشد تا به خود اشتغالی منتج شود. راه‌اندازی کسب‌وکار نیز هزینه‌های مربوط به خود را دارد که بسته به محل زندگی و رشته مورد نظر متفاوت است. علاوه بر این، هزینه‌های مربوط به درخواست و صدور ویزای خود اشتغالی نیز باید محاسبه شود.

هزینه های رایج برای مهاجرت به کانادا کدامند؟

فراهم کردن شرایط و مدارک مورد نیاز مهاجرت به این کشور، فارغ از نوع و روش آن، هزینه‌های قابل‌توجهی دارد که پیش‌تر به آن اشاره‌ای نکردیم. آماده‌سازی شرایط و گردآوری مدارک از مراحل اولیه اقدام به مهاجرت است که در مجموع می‌تواند هزینه‌های کلانی را برای متقاضی بتراشد.

مهاجرت به کانادا نیاز به تمکن مالی دارد.

یکی از مدارک مورد نیاز و مشترک میان اغلب روش های مهاجرت به این کشور ارائه مدرک زبان معتبر است؛ شرکت در آزمون آیلتس (سنجش مهارت زبان انگلیسی) 319 دلار و آزمون تِف (سنجش مهارت زبان فرانسوی) 440 دلار است.

تقریبا در تمامی روش‌های مهاجرتی ارائه نتیجه آزمایش‌های پزشکی مورد نیاز است؛ به طور میانگین مجموع این آزمایش‌ها حدود 100 تا 500 دلار آب می‌خورد. گواهی سوپیشینه هم حدود 20 دلار هزینه دارد.

در برخی از روش‌های مهاجرتی که نیاز به ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی دارند، سوابق تحصیلی متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در این مرحله برای دریافت تاییدیه آموزش و پرورش باید مبلغ 160 دلار برای ارزیابی دوره و 100 دلار برای ارزیابی مدرک فارغ‌التحصیلی هزینه کرد.

طی مراحل ویزای مهاجرتی در برخی موارد نیاز به مشاوره با وکیل حقوقی دارد. مشورت با وکلا برای سرمایه‌گذاری در برخی استان‌های کانادا و آشنایی با قوانین ظریف آن می‌تواند راه‌گشا باشد. هزینه گرفتن وکیل مهاجرتی مبلغ ثابتی ندارد و حدود ۱۰۰۰ تا ۵ هزار دلار برآورد می‌شود.

بر اساس قوانین مهاجرتی کانادا برای متقاضیان ویزای کانادا جلسه انگشت‌نگاری یا به اصطلاح بایومتریک برگزار می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، سال‌هاست که سفارت کانادا در ایران فعالیتی ندارد و برای انجام امور مربوطه در دفترهای وک باید به کشور سومی مسافرت کرد.

هزینه پردازش بیومتریک کانادا برای متقاضی فردی 85 دلار و برای خانواده‌هایی که همزمان با هم درخواست می‌کنند، 170 دلار اعلام شده است. اما هزینه سفر به کشور سوم مبلغ ثابتی ندارد و به مدت زمان اقامت، محل اقامت، کشور و ... بستگی دارد.

انجام مراحل دریافت ویزا برای مهاجرت به این کشور به طور میانگین هزار تا 5 هزار دلار کانادا هزینه دارد. هزینه بلیط هواپیما برای سفر به شهر مورد نظر نیز مبلغ قابل توجهی‌ست. هزینه زندگی سالانه یک فرد مجرد در کانادا به طور میانگین 12,960 دلار و یک خانواده 5 نفره نیز حدود 27,315 دلار اعلام شده است. 

با احتساب هزینه‌ها و فراهم کرد شرایط و مدارک مورد نیاز، می‌توان آینده درخشانی را برای خود و خانواده رقم زد. جهت دریافت راهنمایی‌های بیشتر و بررسی دقیق‌تر هزینه‌ها و شرایط زندگی در کانادا از تجربه مشاوران ما بهره‌مند شوید. جهت رزرو آنلاین وقت مشاوره مهاجرت فرم درخواست را تکمیل کنید.