اگر شما یک مهندس کامپیوتر هستید و یا به این رشته علاقه دارید، مطمئناً برایتان این سوال پیش آمده که حقوق مهندس کامپیوتر در کشورهای مختلف چقدر است؟ یکی از چالش‌های پیش رو برای مهندسان کامپیوتر میزان درآمد و حقوق آنهاست. اگرچه بازار  کار رشته کامپیوتر در بسیاری از کشورها خوب است و درآمد بالایی دارد؛ ولی اگر به فکر مهاجرت در این رشته باشید اطلاع داشتن از درآمد رشته کامپیوتر در کشورهای مختلف، دید بهتری برای انتخاب کشور مقصد به شما خواهد داد.

بنابراین برای اطلاعات بیشتر شما عزیزانی که قصد مهاجرت دارید، در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی میزان حقوق مهندس کامپیوتر در کشورهای مختلف از جمله کانادا، آلمان، آمریکا، ترکیه و امارات را بررسی می‌کنیم و کشورهایی که بیشترین میزان درآمد در این رشته دارند را نیز معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

حقوق رشته مهندسی کامپیوتر در کشورهای مختلف

در دنیای امروز و با پیشرفت سریع تکنولوژی مهندسی کامپیوتر به دلیل ارتباط نزدیکی که با علم و فناوری دارد، یکی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در دنیا و همچنین از رشته‌های مورد نیاز و پرطرفدار در جهان شده است. این رشته دارای دو زیرشاخه نرم‌افزار و سخت‌افزار است که از دو علم رایانه و برق تشکیل شده و فعالیت آن شامل حیطه‌های زیادی از جمله طراحی، ساخت و اصلاح نرم‌افزارها، قطعات سخت‌افزاری، برنامه‌نویسی و ... می‌شود.

به دلیل تقاضای زیادی که برای رشته مهندسی کامپیوتر در جهان وجود دارد، این رشته به یکی از رشته‌های خوب برای مهاجرت تبدیل شده؛ به طوری که بسیاری از دانشجویان که قصد مهاجرت تحصیلی دارند برای مهاجرت راحت‌تر، تصمیم به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر می‌گیرند. به علاوه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر مزایای زیادی دارد. شما با تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های برتر دنیا، مهارت و تخصص خود را بالا می‌برید و می‌توانید به سرعت وارد بازار کار شوید.

حقوق مهندس کامپیوتر در کشورهای مختلف

همچنین از دیگر مزایای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور، جذب سریع فارغ‌التحصیلان در بازار کار به دلیل تنوع زیاد حیطه‌های شغلی و پیشرفت تکنولوژی و درآمد بالا است. فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر از جمله افرادی هستند که می‌توان گفت نگرانی از بابت پیدا کردن شغل در رشته خود نخواهند داشت؛ چرا که امروزه تمام صنایع و تجارت‌ها برای گسترش و پیشبرد فعالیت تجاری خود نیاز به دانش مهندسین کامپیوتر دارند.

با این حساب شما امکان دریافت جاب آفر نه فقط در صنایع بلکه در بخش‌های مختلف دولت مانند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ادارات و وزارت خانه‌ها و ... را نیز خواهید داشت. بنابراین همانطور که متوجه شدید به دلیل احساس نیاز و درخواست بالا برای این رشته، مبلغ خوبی برای حقوق مهندس کامپیوتر در کشورهای مختلف می‌توان متصور شد، که در ادامه به جزئیات این میزان درآمد در کشورهای محبوب و پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان خواهیم پرداخت.

حقوق مهندس کامپیوتر در آمریکا

کشور آمریکا از کشورهای پیشرو در فناوری و تکنولوژی است و رشته مهندسی کامپیوتر شرایط بسیار خوبی در این کشور دارد و افراد در این رشته به سرعت می‌توانند وارد بازار کار شوند. همچنین میزان حقوق و درآمد مهندس کامپیوتر در آمریکا هم بالاست و پیش‌بینی می‌شود بازار کار رشته کامپیوتر تا سال 2028 در آمریکا حدود 12 درصد رشد بیشتری داشته باشد؛ که این میزان رشد نسبت به سایر مشاغل بسیار سریع خواهد بود.

اگر در مورد حقوق مهندس کامپیوتر در آمریکا کنجکاو هستید باید بگوییم بر اساس اطلاعات سایت indeed.com میزان حقوق این رشته در آمریکا در سال 2022 حدود 78,599 دلار در سال است. بد نیست بدانید که درآمد بر اساس شهر محل سکونت شما کمی متفاوت خواهد بود. به طور مثال بیشترین درآمد مربوط به شهر نیویورک و حدود 91,000 دلار در سال است.

حقوق مهندس کامپیوتر در کانادا

کانادا از کشورهای پیشرفته و پیشرو در تکنولوژی است و بازار کار در حال رشدی در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری دارد. به همین دلیل در سال‌های اخیر دولت کانادا تلاش زیادی برای جذب متخصصین این رشته از جمله مهندسان نرم‌افزار، برنامه‌نویسان، طراحان و ... برای مهاجرت به کانادا کرده است.

در کانادا مهندسان کامپیوتر امکان فعالیت در هر صنعتی را که به کامپیوتر مرتبط باشد دارند و این به معنی حجم بالایی از فرصت‌های شغلی در این رشته از جمله در شرکت‌های مخابراتی، شرکت‌های مهندسی، شرکت‌های فناوری اطلاعات، موسسات تحقیقاتی و سازمان‌های بهداشتی و درمانی در کانادا است.

اما حقوق مهندسان کامپیوتر در کانادا چقدر است؟ بر اساس اطلاعات سایت glassdoor.ca حقوق رشته مهندسی کامپیوتر سال 2022 در کانادا به طور متوسط 81,000 دلار در سال است. حداقل درآمد مهندس کامپیوتر 48,000 دلار و حداکثر 136,000 دلار کانادا است. البته این درآمد بر اساس استان و شهر محل زندگی شما ممکن است کمی متفاوت باشد. در همین راستا حقوق زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر نیز به این صورت است:

  • برنامه‌نویس: 69,305 دلار
  • مهندس نرم‌افزار: 91,542 دلار
  • تکنسین کامپیوتر: 47,331 دلار
  • مهندس سخت‌افزار: 69,477 دلار

حقوق مهندس کامپیوتر در کانادا

حقوق مهندس کامپیوتر در آلمان

مهندسی کامپیوتر از رشته‌های پر طرفدار در آلمان است که چه از لحاظ تحصیلی و چه از لحاظ کاری جایگاه خوبی در این کشور دارد. آلمان به کشور دیجیتالی معروف است؛ چرا که این کشور فناوری و دیجیتال را به سرعت پذیرفت و روز به روز در این حیطه در حال رشد است.

حتی مردم این کشور هم در استفاده از تکنولوژی مهارت خاصی دارند و دانشگاه‌های بسیار خوبی در آلمان برای مهندسی کامپیوتر وجود دارد. بنابراین با توجه به نیاز جامعه و کمبود نیرو ماهر در آلمان، بازار کار خوبی در کشور آلمان برای مهندسین کامپیوتر وجود دارد.

حقوق یک مهندس کامپیوتر بر اساس اطلاعات سایت glassdoor.com در آلمان برابر با 49,023 یورو در سال است. به طور کلی رشته‌های مهندسی در آلمان دارای درآمد بالایی هستند و رشته کامپیوتر هم جزو رشته‌های پردرآمد در این کشور محسوب می‌شود. به علاوه هرچه سابقه کاری بیشتری داشته باشید حقوق شما افزایش پیدا خواهد کرد.

حقوق مهندس کامپیوتر در امارات

امارات متحده عربی طی چند سال اخیر پیشرفت چشم‌گیری در حوزه فناوری و استفاده از تکنولوژی داشته است و همچنان در حال گسترش صنایع و تجارت خود در این حوزه است. بنابراین مهندسی کامپیوتر و زیرشاخه‌های آن در این کشور از مورد نیازترین رشته‌ها هستند.

به علاوه به دلیل کم‌جمعیت بودن امارات و نیاز شدید به نیروی کار ماهر در حوزه تکنولوژی، امارات متحده مجبور به استفاده از افراد متخصص خارجی برای پیشبرد اهداف خود است. با این تفاسیر آینده شغلی بسیار خوبی در کشور امارات برای مهندسان کامپیوتر وجود دارد.

امارات متحده از کشورهای ثروتمند جهان است و میزان درآمدها در این کشور بالاست. در امارات حقوق یک مهندس کامپیوتر بر اساس سایت ae.indeed.com برابر با 3,581 درهم در ماه و حدود 51,000 درهم در سال است. بیشترین میزان درآمد که حدود 79,000 درهم در سال است، مربوط به شهر دبی و کمترین مربوط به شهر شرجه به میزان  46,000 درهم است.

حقوق مهندس کامپیوتر در ترکیه

کشور ترکیه در دهه‌های گذشته به شدت به دنبال پیشرفت و رسیدن به سطح کشورهای اروپایی و استانداردهای روز دنیا بوده است. در همین راستا برای تقویت صنایع و تجارت‌های دیجیتال خود امکانات فراوانی برای دانشجویان در دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی کامپیوتر و متخصصین این رشته در حوزه‌های کاری ایجاد کرده است، تا در رقابت در حوزه فناوری حضور موفقی داشته باشد.

از این گذشته ترکیه به دلیل نزدیک بودن به ایران و راحت بودن اقامت برای ایرانیان تبدیل به یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی و کاری شده است.

آینده شغلی رشته مهندسی کامپیوتر هم در ترکیه خوب است و طبق اطلاعات سایت salaryexpert.com درآمد یک مهندس کامپیوتر به طور میانگین 208,000 لیر در سال است که حدوداً برابر با 100 لیر در ساعت می‌شود. به علاوه حدود 63 درصد از شاغلین این رشته در ترکیه دارای مدرک کارشناسی، 31 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و تنها 4 درصد دارای مدرک دکتری هستند.

حقوق مهندس کامپیوتر در استرالیا

به دلیل اهمیت زیاد استرالیا به صنعتی‌سازی و توسعه پایدار، این کشور یکی از کشورهای خوب برای مهندسان کامپیوتر است. در حقیقت مهندسی کامپیوتر از محبوب‌ترین رشته‌ها در کشور استرالیا است و این رشته دارای سطح بالایی در دانشگاه‌ها و محیط کاری است. بیشترین میزان تقاضا در استرالیا در حوزه مهندسی کامپیوتر مربوط به فناوری اطلاعات و مدیریت نرم افزار است.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که داشتن تخصص و مهارت بالا در زیرشاخه‌ای خاص در این رشته مانند برنامه‌نویسی، شانس شما را برای داشتن درآمد بالا در کشور استرالیا افزایش خواهد دارد.

مهندسان کامپیوتر معمولاً می‌توانند فرصت‌های شغلی خوبی در استرالیا پیدا کنند و طبق اطلاعات سایت au.indeed.com درآمدی حدود 80,000 دلار در سال داشته باشند. به علاوه در کمپانی‌های بزرگ مانند Sydney NSW امکان درآمد بالاتر و در حدود 112,000 دلار برای مهندس کامپیوتر وجود دارد.

حقوق مهندس کامپیوتر در انگلستان

حقوق مهندس کامپیوتر در انگلستان

کامپیوترها در سال 1970 وارد کشور انگلستان شدند و از آن روز تا به الان انگلستان به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل شده است که کامپیوتر و تکنولوژی از مهم‌ترین قسمت‌های زندگی مردم این کشور هستند. کامپیوتر در زندگی مردم این کشور فراگیر شده و در جنبه‌های مختلف زندگی آنها حضور پررنگی دارد. علاوه بر این در بخش‌های مختلف کشور و صنایع هم نیاز شدیدی به رشته مهندسی کامپیوتر احساس می‌شود.

بنابراین این رشته جایگاه شغلی خوبی در انگلستان دارد و سایت uk.indeed.com اعلام کرده است که در سال 2022 درآمد یک مهندس کامپیوتر 31,000 پوند در سال است که مقدار بالایی است. همچنین در هر شهر میزان درآمد کمی متفاوت است و بیشترین درآمد برای مهندسان کامپیوتر در شهر ادینبرو به مقدار 83,694 پوند در سال خواهد بود.

رشته مهندسی کامپیوتر در کدام کشور بیشترین حقوق را دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کدام کشورها بیشترین میزان حقوق را برای مهندسان کامپیوتر دارند. طبق اطلاعات به دست آمده، بیشترین میزان درآمد مربوط به کشور آمریکاست که در این کشور درآمد مهندسان کامپیوتر تا حدود 110,000 دلار در سال هم می‌رسد. بعد از آمریکا کشور سوئیس با 97,000 دلار در سال در رتبه دوم قرار دارد. کانادا با 81,000 دلار و دانمارک با 64,000 دلار در سال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بنابراین با اینکه کشورهای دانمارک و سوئیس نسبت به کشورهای بررسی شده در این مقاله از مجبوبیت کمتری برای مهاجرت ایرانیان برخوردار هستند، اما برای مهندسان کامپیوتر می‌توانند یک مقصد مهاجرتی خوب باشند.

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید با پیشرفت تکنولوژی در دنیا نیاز به رشته مهندسی کامپیوتر در بیشتر کشورهای جهان بالا رفته و درآمد و آینده خوبی در انتظار شاغلین و فارغ‌التحصیلان این رشته است. در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، حقوق مهندس کامپیوتر را در کشورهای مختلف از جمله کشورهای محبوب برای مهاجرت ایرانیان بررسی کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

فراموش نکنید که اگر در مسیر مهاجرت تحصیلی نیاز به ارزیابی شرایط و مشاوره بیشتر داشتید، کارشناسان لتسگو یونی آماده کمک و پاسخگویی به سوالات شما هستند.