تحصیل در کالج در کشور کانادا یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به این کشور است. در این محتوا می‌خواهیم از هزینه کالج در کانادا آگاه شویم. بهتر است بدانید برای گرفتن پذیرش از کالج‌های کشور کانادا در مقایسه با دانشگاه‌های آن کار بسیار راحت‌تری پیش رو خواهید داشت. هر ساله متقاضیان بسیاری در سراسر دنیا از این گزینه به عنوان مسیری میانبر برای ورود به کانادا و اقامت در این کشور استفاده می‌کنند!

پیش از تصمیم برای پذیرش کالج در کانادا، لازم است ابتدا با ساختار هزینه کالج‌های این کشور آشنا شویم. این هزینه در مقایسه با موارد مشابه در کشورهای استرالیا، آمریکا و انگلستان بسیار کمتر است در حالی که کیفیت آموزش آن در سطح استانداردهای بین‌المللی می‌باشد. 

پیش از آنکه به بررسی هزینه کالج در کانادا بپردازیم خوب است بدانیم که تفاوت دانشگاه با کالج چیست و چه کسانی واجد شرایط پذیرش در کالج‌های این کشور هستند؟ آیا می‌توان از طریق تحصیل کالج در کشور کانادا وارد دانشگاه های ممتاز آن شد؟ شرایط و هزینه کالج زبان در کانادا چگونه است؟

هزینه کالج در کانادا

تحصیل کالج در کانادا

کانادا را می‌توان محبوب‌ترین مقصد مهاجرت تحصیلی جهان در یک دهه اخیر دانست. CBC گزارش می‌دهد که در سال 2021، تعداد دانشجویان بین‌المللی جدید در کالج و دانشگاه‌های کشور کانادا در مقایسه با سایر مقصدهای مهاجرت تحصیلی پرطرفدار مانند آمریکا، استرالیا، انگلستان و آلمان بیش از 10 درصد بیشتر بوده است.

از جمله دلایل اصلی این استقبال گسترده از تحصیل در کالج و دانشگاه‌های کانادا، هزینه مقرون به صرفه آن در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته می‌باشد. تحصیل دوره کالج در کشور کانادا از یک سو هزینه مطلوبی به همراه داشته و از سویی دیگر فرصتی طلایی برای اقامت در این کشور و برنامه‌ریزی جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر آن می‌باشد.

هزینه کالج در کانادا رایگان نیست اما بسیار مقرون به صرفه است. اگرچه هزینه کالج در کشور کانادا همچنان بر اساس استانداردهای بین‌المللی نسبتا بالا محسوب می‌شود اما از هزینه موجود در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا همچنان پایین‌تر است. در حقیقت می‌توان گفت که کالج‌های بین‌المللی کانادایی با ارائه دوره‌های متنوع، اعطاء مدارک منحصر به فرد و هزینه پایین دانشجویان خارجی را از نقاط مختلف جهان به سوی خود می‌کشانند.

شاید این پرسش برای شما مطرح باشد که تفاوت کالج و دانشگاه دقیقا چیست؟ بیایید به طور مختصر نگاهی به تفاوت تحصیل دوره کالج با تحصیلات دانشگاهی در دومین کشور پهناور جهان بیندازیم. 

کالج در کشور کانادا به موسسات کوچکتر و غالبا خصوصی با دوره آموزشی 2 تا 3 ساله اطلاق می‌شود. بر خلاف ایالات متحده که در آن اصطلاح کالج به مدارس محلی اشاره دارد و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند مدرک کارشناسی دریافت کنند، سیستم آموزشی کالج در کانادا برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای همراه با مدارک بین‌المللی و معتبر طراحی شده است که موجب تعادل در بازار کار و تخصیص نیروی انسانی شده و نیازهای یک اقتصاد پویا را پاسخ می‌دهد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که کالج‌ها معمولا بر توسعه مهارت‌های شغلی، آموزش‌های فنی و مهارت‌های فردی تاکید دارند. این نوع از سیستم آموزشی، علاوه بر تمرکز خاص بر یک مهارت مشخص مانند زبان، مدیریت، نرم افزار و ... تمایل دارند که کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی خود را در سطحی محدودتر و با تعداد دانشجویان کمتری در مقایسه با دانشگاه برگزار کنند.

بنابراین تحصیل دوره کالج در کشور کانادا می‌تواند برای آن دسته از دانشجویان که به دنبال یادگیری یک مهارت خاص در کوتاه مدت و از طریق ارتباط مستقیم با معلمان هستند مفید باشد. هزینه کالج در مقایسه با دانشگاه به مراتب کمتر بوده و در بسیاری موارد دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از کمک هزینه تحصیل در کالج‌های کانادایی نیز بهره‌مند شوند. 

یکی دیگر از مزایای این نوع تحصیل، اعتبار مدرک آن جهت اشتغال در حوزه‌های اجرایی است. در واقع مدارک کالج نشان دهنده توانمندی فرد در آن حوزه و مهارت خاص بوده و می‌تواند به معنای گذراندن یک دوره کارورزی باشد. با این حساب احتمال اینکه دانشجو بتواند پس از فارغ‌التحصیلی از یک کالج معتبر جذب بازار کار شود، وجود دارد. 

تعداد رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی ارائه شده در کالج‌ها معمولا محدود بوده و فارغ‌التحصیلی در تعداد کمی از این برنامه‌ها می‌تواند منجر به دریافت مدرک کارشناسی شود. در اکثر موارد تحصیل در کالج با هدف دریافت مدرکی معادل یک دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانی با اعتباری بین‌المللی می‌باشد. 

یکی دیگر از نکاتی که برای تحصیل کالج باید مورد توجه قرار گیرد سن فرد متقاضی می‌باشد. میانگین سنی مورد تایید برای پذیرش در کالج معمولا 18 تا 35 سال است که برای سن بالای 30 سال شرایط دریافت ویزا سخت‌تر است. اگرچه ممکن است کالج‌های کانادایی شرط سنی را برای پذیرش تعیین نکرده باشند اما سن در شانس دریافت ویزای تحصیلی نقش پررنگی دارد. 

هزینه کالج زبان در کانادا

هزینه کالج در کانادا

همانطور که در ایالات متحده و سایر کشورهای مهاجرپذیر، دانشجویان داخلی و خارجی هزینه متفاوتی برای تحصیل در کالج و دانشگاه پرداخت می‌کنند، در کانادا نیز این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی در اکثر موارد بیشتر از دانشجویان بومی می‌باشد. 

برای اطلاع دقیق از هزینه کالج در کشور کانادا لازم است به سایت کالج مورد نظر خود مراجعه کرده و از آخرین شهریه‌های اعلام شده برای دانشجویان بین‌المللی مطلع شوید. همچنین توجه داشته باشید که منظور از هزینه کالج، تنها شهریه دانشگاه نیست بلکه سایر هزینه های زندگی از جمله رفت و آمد و اجاره خوابگاه یا آپارتمان، به عنوان بخش مهمی از هزینه، باید در نظر گرفته شود.

به علاوه دولتی یا خصوصی بودن تاثیر قابل توجهی در هزینه دارد. اگرچه اکثر کالج‌های معروف کانادا خصوصی می‌باشند اما کالج‌های دولتی نیز در این کشور وجود دارند که زیر نظر دولت و با استفاده از یارانه‌های دولتی فعالیت می‌کنند. اگر برای پذیرش در یک کالج دولتی اقدام کنید احتمالا شانس بالاتری برای استفاده از کمک هزینه های تحصیلی دولت کانادا خواهید داشت. 

هزینه تحصیل در یک کالج دولتی ارزان‌تر از خصوصی است. در این بخش به طور کلی به میانگین هزینه تحصیل در تعدادی از بهترین و شناخته شده‌ترین کالج‌های دولتی و خصوصی کانادا اشاره می‌کنیم. دقت داشته باشید که مبالغ ذکر شده تنها شهریه سالانه کالج برای دانشجویان بین‌المللی بوده و سایر هزینه های زندگی را شامل نمی‌شود.

سنتینال (Centennial College) : 14000-7500$
موهاک (Mohawk College) : 21000-8000$
دورهام (Durham College): 9500-5000$
کالج داگلاس بریتیش کلمبیا (Douglas College): 7500-7000$
جورج براون (George Brown College): 13000-7500$
سنکا (Seneca College): 10000-5000$
موهاک (Mohawk College): 7500-7000$
کموسان (Camosun College): 9000-5500$
جورجین (Georgian College): 20000-18000$
کالج هنر و طراحی انتاریو (OCAD U): 6000-5000$
لانگارا (Langara College): 8500-6500$
اوکاناگان (Okanagan College): 9000-8500$
هامبر (Humber College): 10000-5000$
فلمینگ (Fleming College): 11000-4000$
سلکرک (Selkirk College): 8000-2500$
کالج کمبرین انتاریو (Cambrian College Bookstore): 10000-7500$
رد ریور (Red River College): 8500-8000$
کانستوگا (Conestoga College): 7000-5500$

علت تفاوت چشمگیر در شهریه برخی کالج ها تفاوت در مدرک و سطح برنامه آموزشی می‌باشد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم کالج های کانادایی مدارک مختلفی از جمله دیپلم فنی، گواهینامه فنی، مدرک کاردانی و برای برخی رشته‌ها مدرک کارشناسی صادر می‌کنند.

به طبع هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برخی رشته‌ها مانند پرستاری بسیار گران‌تر از هزینه یک دوره دریافت دیپلم زبان و یا کاردانی نرم‌افزار می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت که هزینه این دوره تحصیلی، به عوامل مختلفی از جمله نوع کالج، مدرک ارائه شده و رشته تحصیلی بستگی دارد.

اکثر کالج های معتبر کانادا از امکانات رفاهی کاملی برخوردار بوده و خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند که هزینه آن جداگانه و معمولا به صورت سالیانه یا برای هر ترم تحصیلی دریافت می‌شود. هزینه اقامت در تعدادی از بهترین کالج‌های کانادا به شرح زیر می‌باشد:

سنتیال: 1000-400 دلار در ماه
جورج براون:1200-500 دلار در ماه
 سنکا:9000-7000 دلار در سال
هامبر:12000-5000 دلار در سال
کانستوگا:8000-4000 دلار در ترم

تعدادی از ارزان‌ترین کالج‌های کانادا که کیفیت آموزشی بالایی دارند عبارتند از:

Selkirk College
Humber College
Camosun College
Seneca College

هزینه تحصیل در کالج های کانادا

هزینه کالج زبان در کانادا

همانطور که پیشتر اشاره کردیم بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند که از طریق پذیرش در کالج های کانادایی وارد دانشگاه ها و بازار کار این کشور شده و مجوز اقامت در کانادا را دریافت کنند. در این میان مهاجرت از طریق کالج زبان در کانادا یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت در چند دهه اخیر بوده است. 

با توجه به اینکه زبان رسمی در کشور کانادا، انگلیسی و فرانسوی است در اکثر موارد زمان دریافت ویزا، متقاضیان کار و تحصیل در این کشور باید مدرک زبان مورد نظر را ارائه دهند. بر همین اساس هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان تصمیم می‌گیرند که از طریق پذیرش و تحصیل در کالج های زبان انگلیسی یا فرانسوی کانادا، ویزای تحصیلی دریافت کنند.

دوره‌های آموزشی در کالج زبان کانادایی معمولا در 8 سطح ارائه شده و دانشجویان بین‌المللی برای شرکت در این دوره‌ها باید ویزای تحصیلی کوتاه مدت (برای برنامه‌های کمتر از 6 ماه) و یا بلند مدت دریافت نمایند. 

هزینه کالج زبان در کانادا به زبان مورد نظر و طول دوره بستگی دارد. همچنین هزینه تحصیل کالج های زبان معتبر و معروف در شهرهای بزرگ این کشور مانند تورنتو بیشتر از هزینه تحصیل در همان دوره مشابه اما در شهرهای کوچکتر است. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه کالج زبان در کانادا برای یک دوره 12 هفته‌ای در شهرهای بزرگ و گرانی مانند تورنتو، ونکوور، مونترال و کلگری از 3500 تا 4000 دلار کانادا می‌باشد. 

سخن پایانی 

اگرچه گفته می‌شود که هزینه کالج در کانادا در مقایسه با دانشگاه‌های این کشور بسیار کمتر است و یا شرایط پذیرش آسان‌تر می‌باشد اما توجه داشته باشید که در بسیاری موارد برای ورود به بازار کار جهانی و برخورداری از یک موقعیت شغلی پردرآمد در کشور کانادا، سابقه تحصیلات تکمیلی دانشگاهی ضروری است.

همچنین در صورتی که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی از طریق پذیرش کالج در کانادا ویزای تحصیلی این کشور را دریافت نمایید باید پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ شده و یا یک کار قانونی پیدا کنید تا بتوانید به اقامت خود در کانادا ادامه دهید.

بنابراین انتخاب کالجی که علاوه بر هزینه مقرون به صرفه، پاسخگوی هدف و تضمین آینده مهاجرتی شما نیز باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. برای یک انتخاب مطمئن می‌‌توانید با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی ارتباط برقرار نموده و مسیر مهاجرت خود را ایمن طی کنید.