اگر به دنبال مهاجرت به ترکیه هستید، اطلاع از ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل 2024 قبل از اپلای، می‌تواند کمک زیادی در مسیر پیش روی شما و صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور اروپایی آسیایی بکند. ترکیه یکی از کشورهای مورد علاقه ایرانیان برای مهاجرت تحصیلی است که مانند دیگر نقاط جهان بسته به شهر و دانشگاه هزینه‌ها در آن بسیار متفاوت است.

بنابراین اگر علاقه دارید تا در مورد ارزان ترین شهرهای ترکیه برای تحصیل اطلاعات کسب کنید و در مورد هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف ترکیه بیشتر بدانید، با ما تا پایان این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه شوید. همچنین اگر در مورد تحصیل در کشور ترکیه سوالی داشتید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت با کارشناسان ما در لتسگو یونی در ارتباط باشید.

ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل

ترکیه کشوری در همسایگی ایران است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. افزایش علاقه به مهاجرت به ترکیه در بین ایرانیان دلایل متعددی دارد که از بین آنها می‌توان به نزدیک بودن به ایران، راحت‌تر بودن پذیرش و دریافت اقامت و پایین بودن هزینه‌های مهاجرت برای شهروندان ایرانی بر اساس اختلاف قیمت ارز اشاره کرد.

بسیاری از دانشجویان و داوطلبان ادامه تحصیل در خارج از کشور هم تحصیل در ترکیه را گزینه مناسبی می‌دانند؛ چرا که در کنار تمام مزایای اشاره شده، دانشگاه‌های ترکیه دارای اعتبار خوبی هستند و سطح کیفیت آموزشی در آنها با اروپا برابری می‌کند. اما اگر قصد زندگی و تحصیل در ترکیه را دارید اطلاع داشتن از ارزانترین شهر ترکیه، به شما در مهاجرت تحصیلی کمک زیادی خواهد کرد.

اما قبل از معرفی شهرها، باید این را در نظر بگیرید که هزینه‌های دوره مهاجرت تحصیلی به دو بخش عمده هزینه تحصیل و مخارج زندگی در کشور مقصد تقسیم می‌شود. تحصیل در کشور ترکیه در دو نوع دانشگاه‌های خصوصی و دولتی امکان‌پذیر است؛ همان‌طور که می‌توان حدس زد، مخارج تحصیل در موسسات آموزش عالی خصوصی گران‌تر از نوع دولتی آن است.

بنابراین، با انتخاب دانشگاه‌های دولتی و دریافت پذیرش تحصیلی از طریق شرکت در آزمون ورودی می‌توان از هزینه‌های مربوط به شهریه و تحصیل به میزان چشم‌گیری کاست. البته باید توجه داشت که برخی موسسات آموزش عالی دولتی نیز بدون آزمون ورودی و با دریافت شهریه بیشتر پذیرش تحصیلی صادر می‌کنند.

علاوه‌ بر انتخاب موسسه آموزش عالی ارزان با شهریه کم، دانشجویان واجد شرایط نیز می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی بسته به شرایط تا میزان چشمگیری از هزینه‌های تحصیل و شهریه بکاهند. رزومه تحصیلی قوی می‌تواند هزینه‌های تحصیل در ترکیه را تا 80 و حتی 100 درصد کاهش دهد. برای اطلاع از شرایط ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه کلیک کنید.

ارزانترین شهر برای تحصیل در ترکیه

همان‌طور که گفتیم، بخش دوم هزینه‌های تحصیل در ترکیه مربوط به مخارج زندگی می‌شود. عمده هزینه‌های زندگی طول دوره مهاجرت تحصیلی مربوط به مسکن و اقامتگاه می‌شود. قیمت مسکن (چه برای خرید و چه اجاره) در برخی از شهرهای ترکیه ارزان‌تر از کلان‌شهری مانند استانبول است. استانبول از نظر هزینه مربوط به اجاره مسکن و مخارج مربوط به آب، گاز و برق رتبه اول را در ترکیه دارد.

با اینکه بهترین دانشگاه‌ های ترکیه در استانبول مستقر شده‌اند، اما دیگر شهرهای این کشور نیز موسسات آموزش عالی برجسته‌ای دارند. اگر مایل هستید بدانید هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه چگونه است ، می‌توانید برای یافتن پاسخ به مطالب گذشته ما در لتسگو یونی مراجعه کنید.

اما ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل کدام است؟ به نقل از سایت اراسموس ترکیه در استانبول، ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل عبارتند از شهرهای شانلی‌اورفه ، قیصریه، مرسین، قونیه، اسکندرون و ختای (یا حاتای یا هاتای) که دارای طبیعتی جذاب و سطح زندگی ارزان هستند. در ادامه با احتساب هزینه‌های مربوط به مسکن و شهریه موسسات آموزش عالی، به معرفی لیستی از ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل می‌پردازیم.

شهر قونیه (Konya)

شهر قونیه مرکز استان قونیه از کلانشهرهای جنوب مرکزی ترکیه محسوب می‌شود که در حاشیه جنوب غربی فلات آناتولی مرکزی قرار گرفته است. این سرزمین باستانی هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه با جمعیت کلان شهر بیش از 2.2 میلیون نفر به حساب می‌آید و از شهرهای توسعه‌یافته و صنعتی ترکیه برشمرده می‌شود. این شهر تا استانبول حدود 700 کیلومتر فاصله دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در قونیه به عنوان یکی از ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل ماهانه حدود 10 هزار لیر برآورد می‌شود و اجاره آپارتمان یک‌خوابه ماهانه حدود 4 هزار لیر است.

از مهم‌ترین دانشگاه‌های ترکیه در قونیه می‌توان به دانشگاه سلجوق (Selçuk University) اشاره کرد که در بین ایرانی‌ها به دانشگاه سلجوقیه مشهور است. دانشگاه سلجوقیه پرجمعیت‌ترین موسسه آموزش عالی در کشور ترکیه است.

علاوه بر این موسسه آموزش عالی، دانشگاه دولتی نجمتین (نجم‌الدین) ارباکان (University Necmettin Erbakan) و دانشگاه خصوصی کاراتای (KTO Karatay University) نیز در قونیه مستقر هستند.

شهر قیصریه (Kayseri)

قیصریه یک شهر صنعتی بزرگ در آناتولی مرکزی‌ است و مرکز استانی به همین نام است. این شهر در دامنه آتشفشان غیرفعال کوه ارکیس Erciyes واقع شده و میراث‌دار یادمان‌های دوره سلجوقی و عثمانی است. قیصریه در 350 کیلومتری پایتخت قرار دارد و میزبان سه دانشگاه ملی و دولتی و یک دانشگاه خصوصی شده است.

دانشگاه ملکشاه (Melikşah University) پردیسی مجهز نیز در شهر قیصریه بنا کرده است. علاوه بر این دانشگاه دانشگاه ارجیس (Erciyes University)، دانشگاه عبدالله گل (Abdullah Gül University)، دانشگاه نوح ناجی یزگان (Nuh Naci Yazgan University) و دانشگاه قیصریه از دیگر دانشگاه‌های بسیار خوب در شهر قیصریه هستند.

هزینه زندگی در قیصریه در ماه به طور میانگین 7,700 لیر برآورد می‌شود و کرایه یک آپارتمان تک‌خوابه بسته به محله و امکانات آن ماهانه 4,000 لیر تا 2,800 لیر است. ارزش آپارتمان در مرکز شهر قیصریه به ازای هر مترمربع 20,000 لیر و آپارتمان‌های حومه شهر به ازای هر مترمربع حدود 14,000 لیر قیمت دارند.

ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل 2023

شهر مرسین (Mersin)

مرسین پایتخت استان مرسین است و حدود 1 میلیون نفر جمعیت دارد. مرسین از شهرهای مهم تجاری ترکیه و یکی از بزرگترین و مهمترین بنادر ترکیه است. شهر مرسین یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای ساحلی و بندرهای جنوبی ترکیه و دریای مدیترانه است و در جنوب ناحیه چوکوروا ترکیه واقع شده است.

این شهر یک مرکز تجاری و صنعتی به حساب می‌آید و به مروارید دریای مدیترانه مشهور است. از دلایل مهمی که باید مرسین را به عنوان شهر محل تحصیل خود در ترکیه انتخاب کنید، می‌توان به سیستم حمل و نقل عمومی راحت، غذاهای بسیار خوشمزه، مراکز خرید بسیار خوب و سیستم آموزشی آن اشاره کرد.

همچنین مردم شهر مرسین بسیار خونگرم و مهربان هستند و قیمت‌ها در مرسین بسیار مقرون به صرفه است. زندگی در شهر مرسین به عنوان ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل ، در ماه به طور میانگین 7,500 لیر هزینه دارد. اجاره آپارتمان یک‌خوابه ماهانه 4,600 تا 3,400 لیر برآورد می‌شود. برای خرید آپارتمان در مرکز شهر مرسین به ازای هر مترمربع باید 17,000 لیر در نظر گرفت.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه در مرسین عبارتند از: دانشگاه مرسین (Mersin University)، دانشگاه توروس (Toros University) و دانشگاه تارسوس (Tarsus University).

شهر مانیسا (Manisa)

مانیسا مرکز استان مانیسا شهری بزرگ در منطقه اژه سرزمین ترکیه است و در حدود 40 کیلومتری ازمیر، 430 کیلومتری استانبول و 560 کیلومتری آنکارا قرار گرفته است. مانیسا شهری مدرن و غنی از صنعت و خدمات در نزدیکی شهر بندری ازمیر واقع شده و زمینی حاصلخیز دارد.

دانشگاه جلال بایار مانیسا (Manisa Celal Bayar University) یکی از موسسات آموزشی دولتی کشور ترکیه است که در سال ۱۹۹۲ در شهر مانیسا تاسیس شد و از بهترین دانشگاه های ترکیه است.

هزینه زندگی دانشجویی در شهر مانیسا حدود 7 هزار لیر در ماه برآورد می‌شود. اجاره آپارتمان یک‌خوابه در این شهر زیبا به طور میانگین 4 هزار لیر در ماه تخمین زده می‌شود. میانگین درآمد خالص ماهانه شهر زیبای مانیسا حدود 9 لیر است که با توجه به هزینه‌های زندگی آن به عنوان یکی از ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل بسیار به صرفه است.

اسکی‌شهر (Eskisehir)

اسکی‌شَهیر یا اسکی شهر Eskişehir مرکز استان اسکی‌شهر ترکیه میان دو شهر بزرگ یعنی آنکارا و استانبول واقع شده و این موقعیت مکانی شرایط اقتصادی مناسبی را برای آن ایجاد کرده است. حضور دو موسسه آموزش عالی معتبر اسکی‌شهر را تبدیل به یک شهر دانشجویی کرده و مسافت کم آن تا شهرهای مهم کشور ترکیه موجب شده مورد توجه متقاضیان مهاجرت تحصیلی قرار بگیرد.

با وجود کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ در اسکی‌شهر، عبور رود پرسوک (Porsuk) از میانه شهر جلوه زیبایی به آن بخشیده است. همچنین به علت موقعیت اقتصادی  اسکی‌شهر یک خط قطار سریع‌السیر که به آنکارا و استانبول وصل شده‌است و مسافت بین آنکارا و اسکی شهر را که با اتوبوس 3 ساعت است به 1 ساعت و 20 دقیقه کاهش داده‌است.

3 موسسه آموزش عالی مهم و بزرگ در اسکی شهر مستقر هستند تا این سرزمین کوچک را مورد توجه متقاضیان تحصیل در ترکیه قرار دهد. این دانشگاه‌ها عبارتند از دانشگاه آنادولو یا آناتولی (Anadolu University)، دانشگاه عثمان قاصی اسکی‌شهر (Eskişehir Osmangazi University) و دانشگاه فنی اسکی‌شهر (Eskişehir Technical University).

هزینه زندگی دانشجویی در اسکی شهر از ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل به طور میانگین 7 هزار لیر برآورد می‌شود. اجاره آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر 3,000 لیر و آپارتمان‌های خارج شهر حدود 2,000 لیر اعلام شده است.

ارزان ترین شهر ترکیه برای تحصیل

شهر انتاکیه (Antakya)

آنتاکیه مرکز استان حاتای (ختای) جنوبی‌ترین استان کشور ترکیه در دره‌ای پر آب‌ و حاصلخیز در کرانه‌های رودخانه اورونتس است و تا دریای شام حدود 20 کیلومتر فاصله دارد. انتاکیه از شهرهای مهم و باستانی کشور ترکیه است که یادمان‌های مهمی از عصر باستان را حفظ کرده است.

اغلب شهروندان انتاکیه کرد هستند و میزبانی گرمی از گردشگران و علاقمندان به تحصیل در ترکیه می‌کنند.

دانشگاه مصطفی کمال حاتای (Hatay Mustafa Kemal University) در انتاکیه یکی از دانشگاه‌های ترکیه در بخش دولتی‌ست که به نام بنیان‌گذار ترکیه مدرن مصطفی کمال آتاتورک نام نهاده شده است.

میانگین هزینه زندگی دانشجویی در شهر انتاکیه حدود 7 هزار لیر در ماه اعلام شده است. کرایه ماهانه آپارتمان یک‌خوابه 1,200 تا 1,900 لیر پیش‌بینی می‌شود. خرید آپارتمان در شهر انتاکیه به ازای هر مترمربع حدود 10,000 تا 12,000 لیر تخمین زده می‌شود.

شهر ارزروم (Erzurum)

ارزروم از شهرهای بزرگ و مهم اما کم‌جمعیت کشور ترکیه به حساب می‌آید. جمعیت این شهر عمدتا از ترک تبارها تشکیل شده و اقلیتی کردتبار در ضلع جنوبی آن مستقر هستند.

یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد و فعالیت‌های اقتصادی در شهر ارزروم، دانشگاه آتاتورک است. این دانشگاه در سال 1950 تاسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های ترکیه است که برای بیش از چهل هزار دانشجو پذیرش تحصیلی اعطا می‌کند. گردشگری هم بخشی از درآمدهای استان را تامین می‌کند. این شهر مقصد محبوب گردشگران در ورزش‌های زمستانی در کوه پالاندوکن است.

دانشگاه آتاتورک (Atatürk University) از موسسات آموزشی دولتی کشور ترکیه است که در سال 1957 در ارزروم تاسیس شد. از دیگر دانشگاه های مهم ارزروم دانشگاه فنی ارزروم (Erzurum Technical University) است.

میانگین هزینه زندگی دانشجویی در شهر ارزروم یکی از ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل ، حدود 7 هزار لیر برآورد می‌شود. کرایه آپارتمان یک‌خوابه در این شهر زیبا به طور میانگین 1,900 تا 2,700 لیر در ماه اعلام شده است.

شهر ترابزون (Trabzon)

ترابزون شهری در ساحل دریای سیاه در شمال شرقی کشور ترکیه است که مرکز استانی به همین نام محسوب می‌شود. شهر ترابزون که در جاده تاریخی ابریشم واقع شده بود، قرن‌ها مخزن ادیان، زبان‌ها و فرهنگ بود و به دروازه تجاری به ایران در جنوب شرقی و قفقاز در شمال شرقی تبدیل شد.

موقعیت جغرافیایی این شهر بندری در کرانه‌های دریای سیاه و ارتباط نزدیک آن با تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر کشورها، در شکل‌گیری تاریخ و اقتصاد این سرزمین تاثیرگذار بوده است. این شهر ارتباط بسیار نزدیکی با پارسیان و روس‌ها داشته است.

اما آنچه در این شهر بیش از دیگر خصیصه‌ها چشم‌نوازی می‌کند، طبیعت روح‌نواز و آب‌وهوای مطبوع آن است. با اینکه شهرت ترابزون در مقایسه با کلانشهرهای توریستی کشور ترکیه چندان زیاد نیست، اما از جلوه‌های طبیعی آن چیزی نمی‌کاهد.

دانشگاه فنی دریای سیاه (یا به تلفظ ترکی کارادنیز) (Karadeniz Technical University) از موسسات تحقیقاتی دولتی کشور ترکیه در شهر ترابزون است که از بهترین دانشگاه های ترکیه به حساب می‌آید.

میانگین هزینه زندگی در شهر ترابزون حدود 7 هزار لیر در ماه اعلام شده است. اجاره آپارتمان تک‌خوابه حدود 2,500 لیر تا 1,900 لیر برآورد می‎شود.

تحصیل در ارزانترین شهر ترکیه

شهر شانلی اورفه (Sanliurfa)

شهر اورفه که به طور رسمی با عنوان شانلی اورفه Şanlıurfa شناخته می‌شود، شهری با بیش از 2 میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی کشور ترکیه است. شهروندان شانلی اورفه را جمعیتی از قوم ترک، کرد و عرب تشکیل داده است. شانلی اورفه در دشتی وسیع گسترده شده که حدود 70 کیلومتری شرق رودخانه فرات مستقر است.

شانلی اورفه در 180 کیلومتری شهر دیاربکر، 480 کیلومتری قیصریه، 850 کیلومتری آنکارا، و در شصت کیلومتری مرز سوریه واقع شده‌است و از خطوط هوایی گرفته تا جاده‌های امن زمینی به تمام نقاط ترکیه متصل است.

دانشگاه حران (یا هاران) (Harran University) در سال 1992 در شهر شانلی اورفه تاسیس شد و در حال حاضر از بهترین دانشگاه‌های این شهر است. همچنین دانشگاه شرقی مدیترانه (EASTERN MEDITERRANEANUNIVERSITY ŞANLIURFA) نیز در بلوار آتاتورک این شهر پردیس کوچکی تاسیس کرده است. شانلی ارفه میزبان دفتر نمایندگی دانشگاه اروپایی Lefke Şanlıurfa Lefke Avrupa Üniversitesi  هم بوده است.

هزینه زندگی در شهر شانلی اورفه به طور میانگین حدود 6 هزار لیر برآورد می‌شود و با احتساب ماهانه 2,700 تا 2,000 لیر برای اجاره خانه، این شهر زیبا از ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، ارزانترین شهر ترکیه برای تحصیل در سال 2024 را به شما عزیزان معرفی کردیم، که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و در نهایت بتوانید با استفاده از این اطلاعات و شرایط و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین فراموش نکنید که اگر در مسیر مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیاز به راهنمایی و کمک داشتید، می‌توانید از کارشناسان مجرب لتسگو یونی مشاوره دریافت کنید.