اگر پرستاری هستید که رویای پزشکی دارد برای آگاهی از شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در کشورهای مختلف این محتوا را دنبال کنید. هر ساله دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بسیاری در رشته پرستاری به دنبال این هستند که بخشی از تخصص خود را به پزشکی پیوند زده و با استفاده از قوانین، یک تغییر رشته طلایی را رقم بزنند اما شرایط این تغییر در کشورهای مختلف تا حدودی تفاوت دارد.

پزشکی همواره یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در سراسر دنیا بوده است اما قبولی در این رشته نیز به دلیل تقاضای بالا و کمبود ظرفیت، جاماندگان بسیاری دارد. در ایران نیز کنکور پزشکی به عنوان یکی از دشوارترین موانع تحصیل در این رشته شناخته شده و همین امر موجب شده است تا بسیاری از متقاضیان در سایر رشته‌های پیراپزشکی مانند پرستاری تحصیل کنند در حالی که همواره گوشه چشمی به تغییر رشته دارند. 

اما آیا این تغییر رشته از پرستاری به پزشکی امری آسان است که همیشه می‌توان به آن امید داشت؟ اگر بخواهیم به عنوان یک فارغ‌التحصیل پرستاری در ایران، برای تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اقدام کنیم چه مسیری پیش روی ما خواهد بود و بهترین کشور برای تحصیل پزشکی کجاست؟ در این محتوا از مجله لتسگو یونی به دنبال بررسی شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در کشورهای مهاجرپذیر و برتر جهان هستیم.

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی

شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی

اگرچه پرستاری و پزشکی هر دو در گروه ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قرار دارند اما آموزشی که دیده‌اند تا اندازه قابل توجهی در کمیت و کیفیت متفاوت است. به علاوه سطوح مختلفی از تخصص در پرستاری وجود دارد. برخی از موقعیت‌های شغلی برای پرستاران نیاز به مدارک تحصیلات تکمیلی با گرایشی خاص دارد در حالی که در مواردی ضرورتی به ارائه مدرک لیسانس نیز نیست. 

با تمام این اوصاف، برای تبدیل شدن به یک پزشک، فرد متقاضی علاوه بر مدرک پرستاری باید مدرک رشته پزشکی را نیز به طور مستقل به دست آورده باشد. کارشناسان بر این باور هستند که برنامه آموزشی دوره لیسانس پرستاری لزوما تمام مطالب تخصصی برای پذیرش در کالج پزشکی یا همان MCAT را پوشش نداده و پرستاران برای تغییر رشته به پزشکی باید دروس پیش نیاز متعددی را پشت سر بگذارند. 

اگر پس از دریافت مدرک دیپلم دوره متوسطه و پیش دانشگاهی برای تحصیل طبابت در یک کشور خارجی اقدام کنید در اکثر موراد مدرک دیپلم، معدل دیپلم و نمره زبان، معیار پذیرش شما در برنامه آموزش پزشکی می‌باشد. حال اگر پس از اخذ یک مدرک لیسانس در زیر گروه علوم پزشکی مانند پرستاری، برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نمایید احتمالا شرایط پذیرش شما تسهیل خواهد شد چرا که بخشی از دروس علوم پایه را پشت سر گذاشته‌اید.

اگرچه پرستاران اجرا کننده تصمیمات پزشکان هستند اما رویکرد نظری و عملی آن‌ها به طور کامل یکسان نیست. در صورتی که از تعامل زیاد با بیماران و هدایت افراد از طریق اصلاح سبک رفتاری لذت می‌برید احتمالا تحصیل شما در رشته پرستاری بی‌دلیل نبوده است ولی اگر شیفته تشخیص بیماری و ارائه یک برنامه درمانی هستید خوب است با امکان تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در ایران و سایر کشورهای جهان مطلع شوید.

در این بخش ابتدا به مراحل تغییر رشته از پرستاری به پزشکی که به طور معمول در اکثر کشورهای جهان باید پشت سر گذاشته شود اشاره نموده و در ادامه شرایط خاص این تغییر را در تعدادی از پرتقاضاترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی با دقت بیشتری بررسی می‌کنیم.  این مراحل کلی عبارتند از:

مرحله 1: دریافت مدرک لیسانس

اول از همه فرد متقاضی باید مدرک لیسانس خود در رشته پرستاری یا همان BSN را دریافت نماید. یک پرستار بخش قابل توجهی از دروس پیش نیاز رشته پزشکی را پشت سر گذاشته و دوره تحصیل طبابت خود را در مدت زمان کوتاه‌تری به پایان خواهد رساند.

مرحله2:  شرکت در آزمون MCAT

مرحله بعدی شرکت در آزمون پذیرش کالج پزشکی یا MCAT می‌باشد. این آزمون باید ظرف حداکثر سه سال پس از ارائه درخواست جهت تغییر رشته انجام شود. MCAT یک آزمون استاندارد از طریق فضای آنلاین است که مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی، تحلیل نوشتاری و دانش علمی دانشجو را ارزیابی می‌نماید. 

دقت داشته باشید که حتی اگر با لیسانس یا فوق لیسانس پرستاری در این آزمون شرکت می‌کنید باید تمرین کافی داشته باشید چرا که آزمون تنها بر مبنای دانش عملی شما از بهداشت و درمان نمی‌باشد. بسیاری از متقاضیان معمولا در آخرین سال تحصیل دوره لیسانس پرستاری خود برای شرکت در آزمون MCAT اقدام می‌کنند.

MCAT که در حقیقت آزمون مدیکال کالج ادمیشن می‌باشد ویژه پذیرش در موسسات و دانشگاه‌های آموزش پزشکی در کشورهای استرالیا، ایالات متحده و کانادا است. سایر کشورهای مهاجرپذیر معمولا بر اساس رزومه تحصیلی پذیرش را انجام داده و یا در برخی موارد آزمون ویژه خود را دارند که لازم است از طریق دانشگاه مقصد مورد بررسی قرار گیرد.

مرحله3: ارائه درخواست 

پس از قبولی در آزمون MCAT، متقاضی باید نمره خود را همراه با سایر مدارک اعلام شده برای دانشگاه مورد نظر ارسال نماید. برخی از دانشگاه‌ها تمایل بالاتری جهت پذیرش دارندگان مدرک پرستاری دارند زیرا آن‌ها را واجد شرایط بالاتری برای پزشک شدن می‌دانند بنابراین دقت در انتخاب دانشگاه و کشور محل تحصیل اهمیت بسیاری دارد.

مرحله 4: ادامه تحصیل

برنامه تحصیلی برای تغییر رشته از پرستاری به پزشکی، معمولا یک دوره 4 ساله است که دو سال ابتدایی به مبانی نظری و دو سال پایانی به کارآموزی بالینی اختصاص می‌یابد. همچنین در صورتی که رزومه تحصیلی و حرفه‌ای قابل توجهی داشته باشید می‌توانید برای تحصیل همراه با کمک هزینه نیز اقدام کنید. 

شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در کشورهای مختلف

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در ایران 

در ایران یک پرستار برای تبدیل شدن به یک پزشک باید آزمون لیسانس به پزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارد. نکته قابل توجه این است مجوز شرکت در این آزمون تنها محدود به فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری و مامایی نبوده و دارندگان مدرک لیسانس سایر رشته‌ها نیز می‌توانند برای شرکت در این آزمون اقدام کنند.

آزمون لیسانس به پزشکی که توسط دانشگاه تهران برگزار می‌شود محدودیتی برای نوع مدرک لیسانس نداشته و شما با مدرک لیسانس دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و ... می‌توانید متقاضی این تغییر رشته باشید. 

شرایط عمومی برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی در ایران عبارت است از:

  • حداکثر سن 25 سال
  • معدل دیپلم بالاتر از 18
  • معدل لیسانس بالاتر از 16
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی

البته برای اطلاع دقیق از شرط معدل لازم است که هر سال در زمان مورد نظر به سایت دانشگاه تهران مراجعه کرده و از آخرین شرایط مصوب مطلع شوید. به علاوه برخی گروه‌ها مانند نفرات برتر المپیادهای داخلی و خارجی، دانشجویان نمونه کشوری، مخترعین و ... از شرط معدل معاف هستند.

در خصوص مدرک زبان نیز، ارائه این مدرک هنگام ثبت نام در آزمون ضرورت ندارد اما در صورت قبولی، برای شرکت در مصاحبه باید مدرک زبان یکی از آزمون‌های MHLE، MSRT، IELTS و یا TOEFL ارائه شود.

توجه داشته باشید که ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی به طبابت حداکثر بین 20 تا 30 نفر می‌باشد و با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان تمام گروه‌های دانشگاه مجاز به شرکت در این آزمون هستند به طبع پذیرش در آن می‌تواند دشوارتر از قبولی اولیه در رشته پزشکی از طریق کنکور تجربی باشد. البته پرستاران به دلیل دانش تخصصی در این حوزه شانس بالاتری برای قبولی دارند. 

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در آلمان

پذیرش در دانشکده‌های پزشکی آلمان هر ساله در فضایی بسیار رقابتی اتفاق می‌افتد. اگرچه تعداد دانشگاه‌هایی که برنامه آموزشی طبابت را به زبان انگلیسی در آلمان ارائه کنند محدود است با این حال کیفیت بالای آموزش و زندگی در این کشور آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل کرده است.

اگر متقاضی تغییر رشته از پرستاری به پزشکی هستید آلمان می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد. برای این امر لازم است که تمامی شرایط تحصیل پزشکی در آلمان را داشته باشید. نکته حائز اهمیت این است که علی رغم داشتن مدرک لیسانس، برای پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی آلمان باید ابتدا در آزمون این رشته در ایران رتبه قبولی را کسب نمایید.

به علاوه ارائه مدرک زبان آلمانی نیز برای تغییر رشته پرستاران به طبابت الزامی است. متقاضیانی که مدرک زبان ندارند می‌توانند دوره یکساله ابتدای تحصیل خود را به یادگیری زبان بپردازند. در نظر داشتن شرط معدل، حداکثر سن مجاز و گپ تحصیلی نیز برای این تغییر رشته اهمیت بالایی دارد.
به طور معمول طول دوره تحصیلی برای پزشک شدن در آلمان 6 سال است اما برای کسانی که پیش از تحصیل در این رشته مدرک پرستاری داشته باشند به دلیل وجود برخی دروس مشترک طول دوره تحصیلی خواهش خواهد یافت.

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در انگلستان

این تغییر در سیستم آموزش بهداشت و درمان کشور قانونمند انگلیس نیز امکان‌پذیر است. پرستاران برای آنکه بتوانند به عنوان پزشک در کشور انگلستان مشغول به طبابت شوند باید به طور مجدد وارد دانشگاه شده و در رشته پزشکی تحصیل کنند. تاکید بر معدل بالا در دوره لیسانس قبلی، از جمله مهم‌ترین شروط این تغییر می‌باشد.

تحصیل دوره پزشکی در انگلیس به طور معمول 6 تا 7 سال به طول می‌انجامد این در حالی است که اگر به عنوان یک پرستار وارد دانشکده طبابت شوید دوره تحصیلی شما احتمالا حداکثر 5 سال طول خواهد کشید. برای تغییر موقعیت از یک پرستار به یک پزشک در انگلیس شما باید معدل بالا، مدرک زبان و توصیه نامه معتبر را در رزومه خود داشته باشید.

چگونه از پرستاری به پزشکی تغییر رشته بدهیم؟

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در کانادا

بررسی شرایط تحصیل پزشکی در کانادا حاکی از آن است که دانشگاه‌های این کشور در اکثر ایالات، تاکید بر گذراندن یک دوره دو تا چهارساله علوم پایه برای متقاضیان رشته طبابت دارند. بنابراین اگر شما کسی هستید که مدرک لیسانس پرستاری را دریافت نموده‌اید احتمالا شانس بالاتری نسبت به متقاضیان دارای دیپلم متوسطه برای پذیرش رشته پزشکی در کانادا دارید و دیگر اجباری به گذراندن دوره پیش نیاز نخواهید داشت.

بنابراین پرستاران می‌توانند با ارائه مدرک زبان، قبولی در آزمون MCAT و برخورداری از حداقل معدل تعیین شده توسط دانشگاه، مدرک پرستاری خود را در کانادا معادل سازی نموده و برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی اقدام نمایند. 

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در استرالیا

استرالیا از جمله مقاصد محبوب مهاجرتی برای دانشجویان متقاضی رشته پزشکی در سراسر دنیا می‌باشد. کیفیت کم نظیر سیستم بهداشت و درمان در این کشور، بازار پررونقی را برای پرستاران و پزشکان ایجاد نموده است که در آن دارندگان مدرک پرستاری می‌توانند خود را کاندیدای دوره پزشکی نمایند.

برای تحصیل در دانشکده‌های پزشکی استرالیا با مدرک پرستاری، ضرورت دارد که مدرک زبان انگلیسی را دریافت نموده و در آزمون MCAT حد نصاب تعیین شده را کسب نمایید. همچنین سن و معدل دوره لیسانس از جمله دیگر عوامل موثر بر پذیرش می‌باشد. پرستاران برای ورود به حرفه پزشکی در استرالیا باید ابتدا لیسانس پزشکی و لیسانس جراحی عمومی یا همان MBBS را دریافت نمایند تا واجد شرایط طبابت شوند. 

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه با مدرک پرستاری تفاوت خاصی با متقاضیان دارای دیپلم ندارد. دارندگان لیسانس پرستاری نیز باید شرط سنی (حداقل 18 سال) و شرط معدل (به دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد) را رعایت نموده و مدرک زبان متناسب با زبان برنامه آموزشی خود را ارائه کنند. برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ترکیه ارائه مدرک آزمون SAT و جهت در شرکت در دوره ترک‌زبان، ارائه مدرک YOS ضروری است. 

سخن پایانی

در صورتی که تصمیم دارید با مدرک پرستاری برای تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور اقدام کنید، لازم است که ابتدا از زیر و بم مهاجرت تحصیلی آگاه شده تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. پس از آن باید بر اساس رزومه و هدف کاری خود بهترین کشور را برای تحصیل در این رشته و کار طبابت انتخاب نمایید. مشاوران تیم لتسگو یونی می‌توانند راهنمای شما برای یک انتخاب طلایی باشند.