تحصیل پزشکی در کانادا ۲۰۲۴ می‌تواند نقطه عطف زندگی شما باشد. ممکن است برای شما سوال شود که تحصیل پزشکی چند سال است یا شرایط تحصیل آن چیست؟ در این مطلب علاوه بر تمام این موارد هزینه تحصیل پزشکی و شرایط پذیرش آن را بررسی می‌کنیم. 

شاید این سوال برای شما مطرح شود که چه تفاوتی بین تحصیل در این رشته با تحصیل در سایر زمینه‌ها نظیر انسانی، مهندسی و غیره وجود دارد؟ رقابت بر سر تصاحب فرصت ادامه تحصیل چنین مقطعی بین دانشجویان کانادایی و دانشجویان بین‌المللی بسیار زیاد است و بالطبع شرایط دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه برای این مقطع تخصصی و تحصیلی بسیار سخت است، اما شما می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود مدارک خود را برای گرفتن این پذیرش بررسی کنید.

سهمیه تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی در قیاس با دانشجویان کانادایی، توسط دولت این کشور محدود شده و تنها به برخی از متقاضیان واجد شرایط با رزومه تحصیلی و نمرات درخشان این فرصت طلایی داده می‌شود. دولت کانادا بخشی از هزینه‌های مالیات استانی را در کنار بودجه در نظر گرفته شده سالانه به دانشگاه‌های پزشکی اختصاص می‌دهد، از همین رو شرایط پذیرش و ثبت نام دانشجویان بین‌المللی در این گونه رشته‌های تخصصی سخت‌تر است.

دانشجویان بین المللی پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا معمولا بنابر شرایط اختصاصی هر یک از دانشگاه‌های این کشور متفاوت است. پیش از هر چیز باید بدانید که برای ثبت نام در دانشگاه پزشکی کانادا، دانشجو باید ترجیحاً از مدرک کارشناسی در زمینه زیست‌شناسی و یا یک مدرک کارشناسی دیگر برخوردار باشد. راهنمای جامع ما به تمام نکات لازم اشاره می‌کند. 

به طور مثال، حتما باید اطمینان حاصل کنید که دانشکده مدنظرتان توسط مقامات کانادایی رسمی تایید شده است. روش ارائه دروس در دانشکده‌های این رشته ممکن است متفاوت باشد و با بررسی روش‌های تدریس، تجربه‌های عملی و استفاده از تجهیزات مختلف، دانشکده مناسب خود را پیدا کنید. هر موسسه ممکن است برخی الزامات خاص خود را برای ورود داشته باشد؛ پس درباره تمامی الزامات مانند مدارک تحصیلی، نمرات آزمون‌های مختلف و غیره حتما تحقیق کنید و تا آخر همراه مطلب ما باشید.

رشته پزشکی در کانادا

رشته پزشکی در کانادا در بهترین موسسات آموزشی در زمینه‌های جراحی و رشته‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، سلامت روان و سایر تخصص‌های بین‌رشته‌ای مربوط به این حوزه تدریس می‌شود. دانشگاه‌های آن نه تنها این رشته را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند، بلکه دوره‌های دیپلم و کارشناسی ارشد نیز دارند. 

اگرچه دوره‌های دیپلم این رشته ممکن است تنها نیاز به ۱-۲ سال مطالعه داشته باشند، اما معمولاً بر روی حوزه‌های خاصی از علوم پزشکی تمرکز دارند و فارغ‌التحصیلان را بیشتر برای اشتغال آماده می‌کنند. در مقابل، دوره‌های کارشناسی ارشد معمولاً زمان بیشتری برای تکمیل نیاز دارند اما آموزش جامع‌تری ارائه می‌دهند. 

اگر در ریاضی خوب نیستید، نگران نباشید چرا که  بسیاری از دوره‌های موجود نیازی به آن ندارند و تا زمانی که شما دانش کافی در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی داشته باشید، گزینه‌های بسیار خوبی رو به روی شماست. بیشتر مدارک تحصیلی چهار ساله هستند، اما چندین گزینه سریع‌تر برای کسانی که می‌خواهند زودتر وارد بازار کار شود، موجود است. 

تحصیل پزشکی در کانادا چند سال است

تحصیل پزشکی در کانادا چند سال است؟ به طور کلی در ایالات متحده و کانادا، ابتدا باید یک دوره لیسانس چهار ساله را بگذرانید، به مدت چهار سال به دانشکده این رشته بروید و بین سه تا هفت سال رزیدنت باشید. دانشکده این رشته شامل سالهای pre-extern می‌شود که معمولاً ۲ سال هستند و در این بازه زمانی دانشجوی بین المللی مهارت‌های اولیه را کسب کرده و شروع به انجام کارهای عملی می‌کند. 

در نهایت، ۲ سال آخر مربوط به فعالیت‌های بیرونی یا همان extern است که به عمدتاً به کارآموزی در بیمارستان اختصاص دارد. در پایان این دوره تحصیلی ۴ یا ۵ ساله، دانشجوی دکترا باید موارد مربوط به رزیدنتی خود را تکمیل نماید. برای اینکار، دانشجو باید در محیط بیمارستان دوره‌های عملی و تمرینی را بگذراند تا در نهایت از لحاظ قانونی امکان فعالیت در این حرفه را پیدا کند.

سیستم دانشگاه‌ های پزشکی در کشور کانادا

تمام دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کانادایی دوره‌های تحصیلی یکپارچه‌ای را برای مقطع پزشکی (MD) ارائه می‌دهند که نخستین دیپلم تخصصی پزشکی است که یک دانشجوی بومی و یا بین‌المللی می‌تواند دریافت کند. به طور معمول دولت هر استان کانادایی براساس مقدار نیاز به پرسنل پزشکی در آینده و ظرفیت جذب و تامین مالی، مسئولیت تعیین میزان ظرفیت پذیرش دانشجویان این رشته را دارد. 

اگر مبلغ درخواست پذیرش دانشگاه‌های این رشته که معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار است، برای شما آنچنان مسئله مهمی نباشد، می‌توانید به طور همزمان برای چند دانشگاه در این کشور درخواست پذیرش تحصیلی بفرستید، اما اولویت اول پذیرش دانشگاه‌های پزشکی با شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم این کشور و مرتبط با استان محل استقرار دانشگاه است.

شرایط تحصیل پزشکی کانادا 

شرایط تحصیل پزشکی شامل شرایط و الزاماتی از جمله مدرک زبان، دارا بودن هزینه تحصیل و داشتن ویزای تحصیلی کانادا می‌شود. فرد باید اطمینان حاصل کند که این الزامات را قبل از رسیدن ددلاین دانشگاه موردنظر برآورده کرده است. برخی از این الزامات عبارتند از: 

داوطلبان کارشناسی

1. معدل دبیرستان/پیش‌دانشگاهی باید بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد. 

2. شرکت در آزمون IELTS (یا هر آزمون معتبر زبان انگلیسی) لازم است و نمرات آیلتس باید ۶.۰ یا بالاتر باشد. 

3. ارائه تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های تحصیل. 

داوطلبان ارشد - دکتری

1. معدل دبیرستان/پیش‌دانشگاهی باید بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد. 

2. شرکت در آزمون IELTS (یا هر آزمون معتبر زبان انگلیسی) لازم است و نمرات آیلتس باید ۶.۰ یا بالاتر باشد. 

3. ارائه تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های تحصیل. 

4. تجربه کاری (معمولاً ۱۲ ماه یا بیشتر) 

5. مدرک کارشناسی ۴ساله از دانشگاهی معتبر. 

6. انگیزه نامه (SoP) و توصیه نامه (LoRs).

هزینه تحصیل پزشکی کانادا 

هزینه تحصیل به عواملی نظیر نوع دوره تحصیلی، دانشگاه و محل تحصیل و اقامت دانشجو و ملیت فرد (اینکه شهروند و یا دارای اقامت کانادا و یا یک دانشجوی بین‌المللی باشد) بستگی دارد.به طور معمول، هزینه تحصیل پزشکی کانادا برای یک دانشجوی بین‌المللی بین حدود ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار کانادا می‌باشد. 

اما در کنار شهریه، دانشجو ملزم به پرداخت هزینه سالانه حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ دلاری برای موارد جانبی دانشگاه از جمله تجهیزات درسی و هزینه‌های اجرایی و ثبت نام است. همچنین، بنابر شهریه‌های سنگین دوره‌های تخصصی این رشته به نسبت سایر رشته‌های تحصیلی در کشور کانادا، امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای برخی از دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط وجود دارد. بر همین اساس شما باید به خوبی در مورد تحصیل در کانادا تحقیق کنید.

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا در شرایط خاصی ممکن است. بیشترین چالش دانشجویان خارجی، احتمالاً نبود منابع مالی کافی است و یکی از گزینه‌هایی که تحصیل رایگان را ممکن می‌سازد گرفتن بورسیه است. دانشگاه‌های بسیاری، به ویژه دانشکده‌های پزشکی با رتبه بالا مانند دانشگاه تورنتو کانادا، به دانشجویان بین‌المللی بورسیه می‌دهند. 

با این حال، ممکن است تعدادی از بورس ها و وام‌های موسسه صرفا بخشی از هزینه‌ها را در بر بگیرند. در کانادا تنوع بسیار زیادی از بورس‌های پزشکی وجود دارد، که با توجه به نهاد و دانشکده‌ها متفاوت است. برخی از بورس‌های محبوب عبارتند از:

- بورس تحصیلی کانادا برای فارق‌التحصیلان

- بورس ویسوئل (دانشگاه دالهاوزی)

- بورس جوگلاس در بهداشت جامعه و اپیدمیولوژی (دانشگاه کوئین)

- بورس فلوید رابرتس

- بورس یادبودی آدیل استیسی (دانشگاه کوئین)

- بورس ای. ای. بوی در پزشکی (دانشگاه آلبرتا)

هزینه های تحصیل مقطع پزشکی در کانادا

شرایط پذیرش در پزشکی کانادا

شرایط پذیرش پزشکی کمی سختگیرانه است و اغلب دانشگاه‌های آن به دنبال دانشجویانی هستند که برای تحصیل در یک دوره یک تا دوساله کاندید شوند و از تحصیلات مرتبط در زمینه علوم پایه زیست‌شناسی برخوردار باشند. سپس، موردی که به اندازه نمره مدرک زبان برای دانشجوی متقاضی تحصیل در این مقطع از اهمیت بالایی برخوردار است، نمره معدل GPA است که میانگین معدل افرادی که با درخواست پذیرش آن‌ها در این مقطع موافقت می‌شود بین ۳.۸۰ تا ۴ است. 

اغلب دانشگاه‌های این رشته دانشجویی را ترجیح می‌دهند که انگیزه نامه تحصیلی یا نموداری ارائه دهد که در بردارنده دستاوردها، اهداف کاری و تحصیلی و جزئیات توسعه شخصیتی متقاضی تحصیل در این مقطع باشد. همچنین توصیه نامه اساتید قبلی و موسسات آموزشی و ارگان‌هایی که فرد در آن‌ها فعالیت داشته می‌تواند در نمایش میزان توانایی‌های متقاضی برای تعامل مثبت با مشکلات و مسائل سخت علمی در حوزه پزشکی بسیار تاثیرگذار باشد و نظر دپارتمان پذیرش دانشگاه کانادایی را به خود جذب نماید. 

پس از انتخاب اولیه، تصمیم برخی از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی بستگی زیادی به نتایج آزمون پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی MCAT و یا ارزیابی مبتنی بر رایانه خصوصیات شخصیتی CASPer دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

آزمون MCAT

این آزمون یک گذرگاه عبور برای الباقی مراحل انتخابی اکثر دانشکده‌های این رشته در کشور کانادا است. به طور معمول، این امتحان استاندارد از سوال‌های چند گزینه‌ای، سوالات طراحی شده برای ارزیابی چگونگی حل مشکلات مرتبط، منطق استدلال و مهارت‌های نوشتاری تشکیل شده است. این آزمون از چهار بخش زیر تشکیل می‌شود: 

• هر یک از این بخش‌ها دارای سوالات چند گزینه‌ای است که از حداقل نمره ۱ تا ۱۵ به آن‌ها اختصاص می‌یابد. 

• بخش استدلال و استنباط شفاهی

• گروه علوم فیزیکی

• دپارتمان علوم زیست‌شناسی و بیولوژیکی

در گروه ویرایش ساختاری نیز دانشجویان متقاضی این مقطع توسط نوشتن دو مقاله امتحان می‌شوند و بنابر حداقل نمره J تا حداکثر نمره T مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

آزمون CASPer 

یک آزمون آنلاین برای مدت زمان ۹۰ دقیقه است که به طور معمول برای شناسایی شخصیت کلیدی و مهارت‌های حرفه‌ای متقاضی برای موفقیت و فارغ‌التحصیلی در این زمینه طراحی شده است. این آزمون از ۱۲ مرحله تشکیل می‌شود و برخی از آن‌ها در مورد سوالاتی است که باید پس از تماشای ویدیو و یا خواندن متنی مرتبط، در مدت زمان ۵ دقیقه پاسخ داده شود، سایر موارد نیز به سوالات کلی در زمینه کشف و تجزیه و تحلیل شخصیت فرد ارتباط دارد.

دانشجویان در حال انجام دوره های عملی در کانادا

مصاحبه شفاهی

پس از انتخاب اولیه توسط دانشگاه و قبولی در آزمون کتبی مورد نظر دانشکده، دو نوع مصاحبه در پیش روی دانشجو وجود دارد: 

• مصاحبه معمول و استاندارد دانشگاه با دانشجو: که در آن کاندید تحصیل در مقابل کمیته آزمایش که از اساتید، دانشجویان و برخی دیگر از پرسنل دانشکده تشکیل شده می‌نشیند. 

• مینی مصاحبه چندگانه MMI: این یک چالش و رقابت تشکیل شده از ۱ تا ۶ مصاحبه کوتاه است که بر روی استیج انجام می‌شود. هر یک از این مصاحبه‌ها دارای محورهای و جنبه‌های متفاوتی هستند. نخست کاندیدا با طرح یکسری سوالات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از موفقیت در مرحله اول به سری بعدی سوالات مصاحبه سوق داده می‌شود. 

روش مصاحبه شفاهی MMI در بین دانشکده‌های پزشکی کشور کانادا بسیار رواج دارد و برای پذیرش دانشجویان واجد شرایط بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا

شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا در اکثر مواقع شامل مورد خاصی نمی‌شود و محدودیت سنی مشخصی برای ورود به دانشکده موردنظر وجود ندارد. از طرف دیگر، بیشتر دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، که سن معمول برای شروع دانشگاه است، برای درخواست ورود به دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند. 

امکان درخواست ورود به دانشکده این رشته برای افراد تمامی سنین وجود دارد، اما مهم است که بدانید استانداردها و پیش نیازهای دانشکده‌، دانشگاه به دانشگاه ممکن است متغیر باشد، از این رو شما می‌توانید در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران lets go uni تماس گرفته و یا به وب سایت مجله تحصیلی لتس گو یونی مراجعه نمایید. 

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

از بین موسسات این کشور، چندین دانشگاه هستند که شهرت و برتری بیشتری نسبت به دیگر مراکز دارند که عبارتند از:

دانشگاه تورنتو: یکی از قدیمی‌ترین مدارس این رشته، دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۴۳ تأسیس شد. این دانشگاه به خاطر کشف انسولین و سلول‌های بنیادی معروف است و همچنین محل اولین عمل پیوند ریه موفق در جهان بود.

دانشگاه مک‌گیل: یکی از دانشکده‌های اصلی دانشگاه مک‌گیل، دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی آن است در سال ۱۸۲۹ تاسیس شد و اولین دانشکده این رشته در کانادا بود. همچنین این دانشکده سه جایزه نوبل برده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا: دوره MD/PhD هفت ساله در دانشگاه بریتیش کلمبیا شامل حوزه‌های تحقیقاتی از جمله بهداشت عمومی، بیوشیمی، ژنتیک پزشکی و انکولوژی است و شهرت بسیار زیادی دارد.

دانشگاه مک‌مستر: دانشکده پزشکی دانشگاه مک‌مستر در سال ۱۹۶۶ تأسیس شد و امروزه برنامه‌های متنوعی در زمینه آموزش پزشکی ارائه می‌دهد. برنامه کارشناسی پزشکی برای دریافت مدرک MD همچنان رقابتی است و هر ساله فقط ۲۰۳ دانشجو را پذیرش می‌کند.

دانشگاه آلبرتا: دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا که در سال ۱۹۱۳ تأسیس شده است، یکی از قدیمی‌ترین مدیکال اسکول‌های غرب کانادا است. این دانشکده ۲۰ دپارتمان، هشت گروه تحقیقاتی و ۱۵ مرکز و موسسه را در بر می‌گیرد.

کلام آخر

دانشگاه‌های کانادا فرصت‌های فراوانی را برای دانشجویانی که می‌خواهند در رشته پزشکی تحصیل کنند، فراهم می‌کنند و در این مطلب سعی شد به بررسی تمام جوانب تحصیل پزشکی کانادا بپردازیم. دانشجویان از ایران و سایر کشورهای دنیا به راحتی می‌توانند با راهنمایی مناسب برای پذیرش دانشکده موردنظر اقدام کنند. بسیاری از دانشکده‌های این کشور بین بهترین دانشکده‌های جهان قرار دارند، بنابراین انتخاب‌های زیادی وجود دارد و تیم لتس گو یونی در تمامی مراحل می‌تواند به شما خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.