کدام کشور برای تحصیل پزشکی بهتر است؟ اگر در فکر مهاجرت تحصیلی برای پزشک شدن هستید این محتوا را تا انتها دنبال کنید. پزشکی از دیرباز رشته‌ای پرطرفدار بوده که رنگ و نژاد نمی‌شناسد و پزشکان همواره به عنوان افرادی محبوب و محترم در جامعه شناخته شده‌اند.

طبابت سابقه‌ای طولانی داشته و به تمدن‌های باستانی بابل، مصر و هند باز می‌گردد. در حالی که از آن زمان تا کنون با پیشرفت علوم مختلف، در رشته پزشکی نیز تغییرات بسیاری حاصل شده اما یک چیز همچنان ثابت باقی مانده: "حرفه پزشکی یکی از برجسته‌ترین حرفه‌ها در جهان محسوب می‌شود."

در چند دهه اخیر، مهاجرت با هدف تحصیل پزشکی در میان دانش آموزان کشور های مختلف و به ویژه در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است. هر ساله تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه که موفق به کسب رتبه لازم در کنکور پزشکی نشده و یا تمایلی به ادامه تحصیل در کشور خود ندارند راهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دیگری می‌شوند. 

در حال حاضر، اروپا یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویانی است که مایل به تحصیل پزشکی هستند اما بدون شک قاره سبز تنها انتخاب نیست. دانشکده‌های پزشکی بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که آموزشی در سطح استاندارد جهانی همراه با دوره‌های کارآموزی بالینی ارائه می‌دهند. 

با توجه به اینکه زمان تحصیل در رشته پزشکی نسبتا طولانی بوده و حداقل بین 6 تا 7 سال به طول می‌انجامد، در نظر داشتن مسائلی مانند شهریه دانشگاه؛ هزینه محل سکونت و کیفیت زندگی در انتخاب مقصد مهاجرتی اهمیت ویژه‌ای دارد. بر همین اساس در این مقاله از مجله لتسگو یونی می‌خواهیم بدانیم کدام کشور برای تحصیل پزشکی بهتر است؟

کدام کشور برای تحصیل پزشکی بهتر است؟

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی

شاید بتوان گفت در فرآیند مهاجرت تحصیلی برای رشته‌های مختلف، رشته پزشکی از بالاترین حساسیت برخوردار است. علت این امر را می‌توان در جنبه قانونی شغل طبابت و سر و کار داشتن آن با جان انسان‌ها جستجو نمود. زمانی که دانشگاهی خارجی را برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی انتخاب می‌کنید در گام نخست باید نسبت به صلاحیت قانونی مدارک آن و مطابقت آموزش‌های آن با سطح استاندارد جهانی اطمینان حاصل کنید.

تحصیل در رشته پزشکی تعهد و سرمایه‌گذاری بزرگی است بنابراین انتظار می‌رود که متقاضیان فاکتورهای متعددی را هنگام انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود در نظر داشته باشند. از جمله مهم‌ترین فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طول دوره تحصیلی

همانطور که مطلع هستید پزشکی یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تحصیلی می‌باشد. مدت زمان این برنامه آموزشی در کشور های اروپایی مانند انگلستان و یا کشور آسیایی مالزی بین 5 تا 6 سال می‌باشد در حالی که در روسیه و بسیاری دیگر از کشور های جهان تا 7 سال به طول می‌انجامد.

بنابراین اگر مدت زمان مشخص و یا بودجه محدودی برای تحصیل خود در نظر دارید لازم است که از ابتدا به دقت طول دوره تحصیل پزشکی را در دانشگاه‌های کشور مقصد خود بررسی کنید. توجه داشته باشید که در برخی موارد ممکن است یک برنامه میانی اضافی مانند دوره‌های بالینی و کارورزی نیز وجود داشته باشد که موجب افزایش مدت زمان فارغ‌التحصیلی شما می‌گردد.

هزینه تحصیل

تحصیل در رشته پزشکی ارزان نیست. برای تحصیل پزشکی در برخی از دانشگاه‌های ویژه این رشته در کشور های توسعه یافته باید هزینه قابل توجهی در نظر داشته باشید اما بدون شک کشور هایی وجود دارند که برنامه آموزشی این رشته را همراه با بورسیه‌های متختلف ارائه می‌کنند. 

به عنوان مثال کشور روسیه برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌هایی ارائه می‌دهد که در برخی موارد هزینه تحصیل پزشکی را بین 2000-5000 دلار کاهش می‌دهد. به طور مشابه، درکشور های پیشرفته آسیایی مانند چین و مالزی نیز برنامه‌های ارزان قیمتی جهت تحصیل پزشکی وجود دارد.

زبان آموزشی

تسلط بر زبان آموزشی همواره یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اصلی دانشجویان بین‌المللی بوده است به ویژه اگر بخواهید در رشته‌ای دشوار و حیاتی مانند پزشکی تحصیل کنید اهمیت تسلط بر زبان دو چندان می‌شود. در حال حاضر اکثر دانشکده‌های پزشکی در سراسر جهان برنامه‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. با این حال، هستند متقاضیانی که با هدف دریافت پذیرش آسان‌‌تر و یا امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی، برای پذیرش رشته پزشکی به زبان بومی همان کشور اقدام می‌کنند.

بنابراین هنگام انتخاب مقصد خود دقت داشته باشید که آیا ضرورتی برای تسلط به زبان بومی همان کشور وجود دارد یا خیر. برای مثل دانشکده‌های پزشکی در چین تنها دانشجویانی را فارغ‌التحصیل اعلام می‌کنند که به زبان چینی مسلط باشند. در کشور روسیه نیز اگرچه در ابتدا الزامی به ارائه مدرک زبان روسی نیست ما در طول دوره آموزشی دانشجویان باید در کلاس‌های روسی شرکت کنند.

بهترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی

در این بخش بر اساس سه فاکتور فوق و فاکتورهای دیگری مانند آزمون ورودی، کیفیت تجهیزات، رتبه علمی اساتید، کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی، بازار کار و ... به معرفی کشور هایی می‌پردازیم که به عنوان بهترین کشور برای تحصیل پزشکی در سطح جهان شناخته می‌شوند:

انگلستان

در اکثر نظرسنجی‌ها و تحلیل‌های صورت گرفته کشور انگلستان به عنوان مقصدی عالی جهت تحصیل پزشکی شناخته شده است. انگلستان خانه تعدادی از بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است که برنامه‌های تحصیلی خود را مطابق با جدیدترین متد آموزشی و تحقیقات بالینی ارائه می‌دهند. 

به علاوه این کشور دارای یکی از بهترین سیستم‌های بهداشت و درمان در سطح جهان است که اهمیت بسیار زیادی برای آموزش، مهارت و توانمندی کادر درمان خود قائل است. ارتباط تنگاتنگ دانشکده‌های تربیت پزشک با سیستم درمانی بیمارستان‌های انگلستان، توجه به کیفیت آموزش در این دانشکده‌ها را دو چندان نموده است.

به طور کلی برای تحصیل این رشته در دانشگاه‌های انگلیس نیازی به قبولی در یک آزمون ورودی وجود ندارد اما ممکن است برخی از دانشکده‌های تراز اول شرط آزمون ورودی داشته باشند برای اطلاع دقیق از این موضوع باید حتما از طریق سایت دانشگاه مورد نظر خود اقدام نمایید. دانشگاه‌هایی در انگلستان وجود دارند که آزمون‌های استعدادی مانند GMAT، UKCAT و BMAT را برگزار نموده و دانشجویان ممتاز را انتخاب می‌نمایند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل اینکه انگلستان در لیست بهترین کشور برای تحصیل پزشکی جای می‌گیرد این است که دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته از دانشگاه‌های انگلیس، واجد شرایط دو سال کار قانونی در بیمارستان‌های این کشور خواهند بود. این مورد می‌تواند برای یک دانشجو خارجی امتیاز بزرگی باشد.

بهترین دانشگاه‌های انگلستان برای تحصیل پزشکی

دانشگاه Cambridge

دانشگاه کمبریج از داوطلبان تحصیل طبابت می‌خواهد که در آزمون BMAT شرکت کرده و امتیاز لازم را کسب نمایند. همچنین متقاضیان باید مرحله مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارند. دوره آموزشی این رشته در دانشگاه کمبریج 6 ساله بوده و هر سال 21 دانشجو بین‌المللی در دانشکده طب پذیرفته می‌شوند.

دانشگاه  Nottingham

دوره پزشکی در دانشگاه ناتینگهام حدود 5 سال بوده و متقاضیان تحصیل پزشکی در این دانشگاه باید از نمره بالا در آزمون GMAT یا UKCAT برخوردار باشند. ناتینگهام مانند کمبریج یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهان است که برنامه‌های آموزشی خود را در سطح استاندارد بین‌المللی ارائه می‌نماید. 

دانشگاه Keele

برای پزشک شدن در دانشگاه کیل انگلستان دانشجویان بومی باید مدرک آزمون UKCAt و دانشجویان بین‌المللی باید مدرک آزمون BMAT را ارائه نمایند. دانشگاه کیل به دلیل برخورداری از فضای آموزشی مشارکت‌محور و دوره‌های متعدد بالینی شناخته شده است. 

فرانسه 

یکی دیگر از گزینه‌های مطلوب برای دانشجویان بین‌ا‌لمللی تحصیل پزشکی در فرانسه است. این کشور به دلیل برخورداری از دانشکده‌های برجسته با متودولوژی نوین و زیرساخت پیشرفته به عنوان یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی رشته طبابت معرفی می‌شود. 

نکته قابل توجه این است که برنامه‌های آموزش پزشکی در اکثر دانشگاه‌های کشور فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می‌شود. دانشجویان متقاضی باید یک سال نخست را در دوره FYHS تحصیل نموده و در آزمون ورودی دانشکده‌های علوم پزشکی فرانسه پذیرفته شوند. تحصیل آکادمیک طبابت در فرانسه 6 سال به طول می‌انجامد و پس از آن یک دوره 3 تا 5 ساله دستیاری بالینی باید گذرانده شود.

از جمله بهترین دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل در رشته پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Pierre and Marie Curie University
  • Paris Descartes University
  • Claude Bernard University Lyon 1
  • Paris Diderot University
  • University of Paris Sud

تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف

آلمان

اگر به دنبال تحصیل پزشکی در کشوری با دانشگاه‌های ممتاز و در عین حال مقرون به صرفه هستید قطعا آلمان یک گزینه مناسب است. این کشور به عنوان یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات درمانی در جهان شناخته شده و دوره تحصیلی آن 6 سال می‌باشد. زبان آموزشی رشته طب در اکثر دانشگاه‌های این کشور آلمانی بوده و متقاضیان بین‌المللی باید در آزمون ورودی مطالعات پزشکی کشور آلمان (TMA) پذیرفته شوند. هدف این آزمون بررسی استعداد دانش آموزان برای پزشک شدن در آینده است.

در طول دوره شش ساله پزشکی در آلمان دانشجویان باید 3 آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند تا بتوانند به عنوان یک پزشک فارغ‌التحصیل شوند. بنابراین اینطور که به نظر می‌رسد پزشک شدن در دانشگاه‌های آلمان کار چندان آسانی نیست و به دانشجویانی مشتاق و پرتلاش نیاز دارد. 

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل پزشکی

university Heidelberg

دانشگاه هایدلبرگ آلمان یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های آموزش پزشکی در جهان را ارائه می‌دهد. این دانشگاه در حوزه تحقیقات علم طب سابقه‌ای شش دهه‌ای داشته و به عنوان دانشگاهی پیشرو در حوزه تحقیقات بالینی شناخته می‌شود. 

univetsity Rwth Aachen

این دانشگاه از 9 دانشکده تشکیل شده و دارای چندین کلینیک تخصصی و انستیتو تحقیقاتی می‌باشد. برخورداری از امکانات اولیه بیمارستانی و برگزاری دوره‌های طولانی مدت کارورزی از جمله دلایل برتری دانشگاه Rwth Aachen است.

کانادا

کانادا یکی دیگر از بهترین کشور های جهان برای پزشک شدن است. با این حال بر اساس شرایط اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور، دانشجویان خارجی که به دنبال تحصیل پزشکی در کانادا هستند باید پیش از شروع به تحصیل در این رشته، مدرک لیسانس یکی از رشته‌های شیمی، زیست شناسی و یا علوم اعصاب را داشته باشند. 

متقاضیان پزشک شدن در کانادا باید در آزمون MCAT پذیرفته شده و دوره تحصیلی 3 تا 5 ساله را بگذرانند. البته این مدت زمان ممکن است در دانشکده‌های ایالت‌های مختلفی کمی متفاوت باشد. همچنین پس از فارغ‌التحصیلی امکان اقامت در کانادا برای گذراندن یک دوره کارآموزی 2 تا 7 ساله وجود دارد.

روسیه

در چند دهه اخیر تحصیل پزشکی در روسیه به ویژه در میان متقاضیان ایرانی طرفداران بسیاری پیدا کرده است که مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل و اعتبار مدارک آن از جمله دلایل اصلی این محبوبیت می‌باشد. علت مقرون به صرفه بودن تحصیل پزشکی در روسیه اختصاص یارانه دولتی به دانشجویان بین‌المللی است که از جمله سیاست‌های این کشور محسوب می‌شود. 

اگرچه تعداد زیادی از برنامه‌های آموزش پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند اما دانشجویان لازم است که در دوره‌های آموزش زبان روسی دانشگاه شرکت نموده و بر این زبان نیز تسلط پیدا کنند. 

بهترین دانشگاه‌های روسیه برای تحصیل پزشکی

Lomonosov Moscow State University 

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو نخستین بار در سال 1992 تاسیس شد و امروز یکی از برترین دانشگاه‌های تربیت پزشک در مسکو و سراسر جهان می‌باشد. طول دوره تحصیل طبابت در این دانشگاه 6 سال بوده و متقاضیان باید از طریق گذراندن یک آزمون ورودی وارد این دانشگاه شوند. امکان استفاده از بورسیه تحصیلی دولتی از دیگر مزایای این دانشگاه است.

Russian National Medical Research University

دانشگاه ملی تحقیقات پزشکی روسیه که با نام دانشگاه پیروگوف شناخته می‌شود برنامه آموزشی طبابت خود را مطابق با استانداردهای جهانی در طول یک دوره 6 ساله برگزار می‌کند. دوره‌های آموزشی در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و روسی برگزار می‌شوند. 

Kursk State Medical University

دانشگاه دولتی کورسک یکی از بهترین دانشگاه‌های روسیه برای تربیت پزشک است که دوره آموزشی خود را برای مدت 6 سال ارائه می‌دهد.

بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل پزشکی

اوکراین 

کشور همسایه روسیه، اوکراین، در رقابتی تنگاتنگ با این کشور برای جذب آن دسته از دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال پزشک شدن در خارج از کشور ‌هستند. هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های اوکراین سالیانه 4000 تا 6000 دلار است. بنابراین اگر به دنبل کشوری با دانشگاه‌های ممتاز و هزینه مقرون به صرفه هستید اوکراین می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

بهترین دانشگاه‌های اوکراین برای تحصیل پزشکی

Dnipropetrovsk Medical Academy

این دانشگاه به دلیل همکاری بین‌المللی گسترده و امکان تبادل دانشجو با کشور هایی مانند فرانسه، کانادا، آلمان، روسیه و آمریکا به عنوان گزینه‌‌ای برتر شناخته شده که برنامه‌های آموزشی خود را به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌نماید.

Kharkiv National Medical University

دانشگاه ملی خارکف از دیگر دانشگاه‌های برتر اوکراین جهت تحصیل در رشته پزشکی است که به واسطه امکانات تحقیقاتی برجسته و کتابخانه علمی ممتاز، شناخته می‌شود. این دانشگاه دارای یک موسسه آموزشی و تحقیقاتی ویژه برای آموزش شهروندان بین‌المللی است. 

مالزی

مالزی نیز یکی از محبوب‌ترین کشور های آسیایی برای تحصیل طبابت است که تجربه‌ای استثنائی از تحصیل در خارج از کشور را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. این کشور از دانشگاه‌هایی با کیفیت آموزشی بالا و هزینه مقرون به صرفه برخوردار است. 

برای تحصیل رشته پزشکی در مالزی نیازی به آزمون ورودی نیست و پشت سر گذاشتن یک مصاحبه عمومی تنها شرط ورود به دانشکده‌های پزشکی این کشور می‌باشد. از جمله مزایای تحصیل در مالزی، امکان استفاده از بورسیه های متعدد و کار در بیمارستان‌های این کشور پس از فارغ‌التحصیلی می‌باشد. 

بهترین دانشگاه‌های مالزی برای تحصیل پزشکی

Monash University, Malaysia

دانشگاه موناش مالزی یک برنامه آموزشی 5 ساله را برای دانشجویان رشته پزشکی در نظر گرفته که تمرکز اصلی آن بر گذراندن دوره‌های بالینی می‌باشد. این دانشگاه به دلیل رنکینگ بالا و متقاضیان بسیار زیاد، جذب دانشجو را از طریق یک آزمون بین‌المللی انجام می‌دهد.

International Medical University

دانشگاه بین‌المللی پزشکی مالزی در ارتباط گسترده با تعداد زیادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر جهان بوده و برنامه‌های تبادل دانشجو را دنبال می‌کند. در این دانشگاه، 2.5 سال ابتدایی به تدریس دروس پایه اختصاص داشته و پس از آن دانشجویان برای گذراندن کارآموزی بالینی باید به واحد پردیس این دانشگاه در منطقه جنوبی مالزی یا دانشکده‌های خارج از کشور منتقل شوند.

سخن پایانی
بدون شک کشور هایی که نام بردیم تنها پاسخ برای پرسش کدام کشور برای تحصیل پزشکی بهتر است، نمی‌باشند اما می‌توان گفت که دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور ها دارای دو ویژگی کیفیت آموزش در سطح جهانی و هزینه مناسب هستند که دو فاکتور تاثیرگذار برای دانشجویان بین‌المللی است. 

بر همین اساس جهت ارزیابی دقیق روزمه خود و انتخاب بهترین گزینه با شرایط مورد نظر، می‌توانید با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی ارتباط برقرار نموده و مقصد نهایی خود را با اطمینان انتخاب کنید.