آزمایش مدیکال کانادا چیست؟ لیست پزشکان مدیکال معرفی شده در ایران شامل چه کسانی است؟ اگر شما هم جزو متقاضیان ورود به کشور کانادا هستید، یکی از مواردی که ممکن است با آن رو‎ به رو شوید و باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید تست مدیکال کانادا است.

در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به بررسی تست پزشکی کانادا و سوالات پرتکرار در‎این باره پرداختیم و لیست پزشکان مدیکال در ایران را ارائه کردیم. پس اگر در مسیر مهاجرت و ورود به کشور کانادا قرار دارید، با ما همراه باشید.

آزمایش مدیکال کانادا

آزمایش و یا تست مدیکال، immigration medical examination (IME) ، شامل یک ‎سری از آزمایشات پزشکی است که هنگام درخواست ویزای ورود به کانادا از سوی اداره مهاجرت این کشور، از بعضی از متقاضیان درخواست می‎شود. سالانه افراد زیادی به عنوان توریست، نیروی کار ماهر، متخصص و یا از طریق سرمایه گذاری در کانادا و برخی هم به بهانه‌‎‎ی تحصیل و یا دیدار با نزدیکان، قصد دریافت ویزای ورود به کشور کانادا را دارند.

فرقی نمی‎کند که قصد اقامت موقت و یا اقامت دائم در کانادا را دارید، در این مسیر باید مراحلی را طی کرده و مدارکی را آماده کنید، تا موفق به جلب رضایت افسر مهاجرت و اخذ ویزا شوید؛ یکی از این مراحل انجام تست مدیکال است. هدف از انجام این تست، اطمینان از سلامت فرد پذیرفته شده در کانادا است.

اگر شخصی به عنوان تهدیدی برای سلامت و ایمنی ساکنین کانادا قلمداد شود و یا باعث افزایش تقاضا و هزینه در سیستم خدمات سلامت این کشور شود، مورد پذیرش برای دریافت ویزا نخواهد بود.

آزمایش مدیکال برای ورود به کانادا

چه کسانی نیاز به انجام آزمایش مدیکال کانادا دارند؟

به طور کلی، تمام افرادی که متقاضی اقامت دائم یا دریافت تابعیت کشور کانادا هستند، ملزم به انجام معاینات و تست پزشکی هستند. علاوه بر فرد متقاضی، انجام تست برای اعضای خانواده وی، از جمله همسر و فرزندان هم ضروری است. طبق مقررات تعیین شده از سوی اداره مهاجرت کانادا، حتی اگر اعضای خانواده درجه اول شما فعلاً قصد ورود به کشور کانادا را نداشته باشند، به این دلیل که در آینده احتمال ورود آن ها به خاک کانادا از طریق شما وجود دارد، نیازمند انجام آزمایشات پزشکی هستند.

کسانی که قصد دارند 6 ماه یا کمتر در کانادا بمانند، نیاز به انجام تست پزشکی نخواهند داشت. مگر اینکه در شغلی مشغول به کار شوند که به واسطه آن شغل، با مردم ارتباط زیادی خواهند داشت و حساسیت سلامتی بالایی دارد. بعضی از این مشاغل شامل موارد زیر هستند:

کارکنان مراکز مراقبت سلامت، کارکنان آزمایشگاه ها، مراقبین بیماران در خانه سالمندان، پزشکانی که اقامت کوتاه مدت دارند، دانشجویان پزشکی پذیرفته شده در دانشگاه های کانادا، کارکنان شاغل در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و مراکز نگهداری از کودکان، مستخدمین، پرستاران کودک، افراد سالمند و معلولین در خانه و کشاورزانی که طی یک سال قبل به مدت 6 ماه در یکی از کشورهای خاص که توسط اداره مهاجرت اعلام شده، زندگی کرده‌‎اند.

همچنین متقاضیان اقامت موقت بیشتر از 6 ماه، اگر در یک سال گذشته به مدت 6 ماه در یک یا چند مورد از کشورهای خاص اعلام شده توسط اداره مهاجرت، حضور داشته‌اند و یا قصد دارند برای افراد مسن و سالمند خانواده خود، ویزا بگیرند و یا اینکه در شغلی فعالیت می‎کنند که نیاز به حفظ سلامت عمومی دارد، نیاز به معاینه پزشکی خواهند داشت.

چه کسی می‎تواند آزمایش مدیکال کانادا را انجام دهد؟

فقط پزشکان مورد تأیید و معرفی شده توسط اداره رسمی مهاجرت کانادا می‎توانند آزمایشات مدیکال کانادا را انجام دهند و پزشک شخصی شما قادر به انجام این آزمایش برای شما نیست. لازم به ذکر است که پزشکان مدیکال، تصمیم گیرنده نهایی در مورد نتیجه آزمایش نیستند و افسر ویزا در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

لیست پزشکان مدیکال معتمد کانادا در ایران

لیست پزشکان مدیکال

اداره شهروندی کانادا برای انجام تست مدیکال، لیستی از پزشکان مورد اعتماد خود را ارائه کرده است که متقاضیان دریافت ویزای کانادا جهت انجام تست، تنها باید به یکی از آنها مراجعه کنند. بر اساس لیست پزشکان مدیکال معرفی شده، که در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم، شما می‌‎توانید به یکی از پزشکان مدیکال در کشور مراجعه کرده و آزمایشات خود را انجام دهید.

اصفهان: پویا دانشور و نازیلا کریمی (خیابان وحید- شماره 303 – ساختمان جزیره 3) - شماره تماس: 6260067 (031)
مشهد : ایرج ناظم (خیابان چمران 7 – پلاک 123) - شماره تماس: 2250910 (051)
شیراز: محمود واحد (سی متری سینما سعدی- اتوبان دیوانی – خیابان صحاب – مرکز پزشکی دژبد) – شماره تماس: 32304671 (071)
تهران: رضا فرخی (خیابان سپهبد قرنی – بیمارستان آپادانا) شماره تماس:  88006514 (021)
تهران: فریبا مقصودیان (یوسف آباد – ساختمان ماهان – واحد 458) شماره تماس:   88609838 (021)
تهران: محمدرضا رهواریان (خیابان مطهری- خیابان سرافراز – کوچه دوم – پلاک 16 واحد 1) شماره تماس:  88517639 (021)  
تهران: ارشانوش پورمند (جردن – ساختمان صبا – واحد 81 ) شماره تماس:  22025958 (021)
تهران: محمدرضا ابراهیمی راد (خیابان ولیعصر – کوچه توانیر – بیمارستان دی)  شماره تماس:  09123069757

چه زمانی باید برای انجام معاینات مدیکال کانادا اقدام کرد؟

انجام آزمایش مدیکال کانادا، در دو حالت قبل از درخواست برای ویزا و بعد از آن، امکان‌پذیر است. برای انجام تست مدیکال قبل از درخواست ویزا، می‎توانید مستقیما به یکی از پزشکان معرفی شده توسط اداره رسمی مهاجرت کانادا مراجعه کنید. اگر بعد از درخواست ویزا تصمیم به انجام تست مدیکال دارید، در این حالت اداره شهروندی کانادا دستورالعملی در مورد چگونگی انجام آزمایش برای شما ارسال خواهد کرد. از زمانی که این دستورالعمل را دریافت کنید، به مدت 30 روز مهلت دارید که برای آزمایشات پزشکی خود اقدام کنید.

دقت داشته باشید که اگر طبق دستورالعمل ارسال شده پیش نروید، امکان رد درخواست ویزای شما وجود دارد.
افرادی که برای تحصیل، کار، دیدار با اقوام نزدیک و یا تحت برنامه اکسپرس اینتری، قصد ورود به کانادا را دارند، می‌‎توانند تست مدیکال را قبل از درخواست ویزا انجام دهند. اما افرادی که به عنوان همسر، فرزند و یا پارتنر قصد دریافت ویزای همراه را دارند نمی‌‎توانند تست مدیکال خود را قبل از درخواست برای ویزا انجام دهند و باید منتظر دستورالعمل اداره مهاجرت کانادا قبل از انجام تست باشند.

موقع انجام آزمایش مدیکال چه چیزهایی باید به همراه داشت؟

هنگامی که قصد دارید برای انجام آزمایش، به یکی از گزینه‌‎های موجود در لیست پزشکان مدیکال مراجعه کنید، باید مدارک خواسته شده توسط اداره رسمی مهاجرت کانادا را همراه خود داشته باشید و به پزشک یا کارکنان کلینیک ارائه دهید. این مدارک شامل مدرک شناسایی معتبر و عکس‌‎دار مثل پاسپورت یا کارت ملی و مدارک مربوط به وضعیت سلامت شما، از جمله گزارشات پزشکی و آزمایشاتی که تا به حال انجام داده‌اید و لیست داروهایی که مصرف می‎‌کنید، هستند.

همچنین در صورت استفاده از عینک یا لنز طبی، باید آن ها را همراه خود داشته باشید. دقت کنید که اگر آزمایش را بعد از درخواست ویزا انجام می‎‌دهید، باید فرم گزارش پزشکی (IMM 1017E) را نیز روز معاینه همراه خود ببرید. این فرم توسط اداره شهروندی کانادا برای شما ارسال خواهد شد. به‎ خاطر داشته باشید، اگر پزشک از سامانه آنلاین eMedical برای ثبت آزمایش مدیکال کانادا و ارسال نتایج به اداره مهاجرت استفاده نمی‎‌کند، باید 4 قطعه عکس هم ارائه کنید؛ بنابراین قبل از مراجعه به پزشک، از این مورد مطلع شوید.

در صورتی که حتی یک دوز از واکسن کویید-19 مورد تأیید دولت کانادا را دریافت کرده‌‎اید، کارت واکسن خود را به همراه سایر مدارک ارائه کنید؛ البته انجام واکسیناسیون و ارائه این مدرک اجباری نیست.

هزینه آزمایش مدیکال کانادا

هزینه انجام آزمایشات پزشکی ویزا کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه شما در کدام کشور زندگی می‌‎کنید، قرار است چه آزمایشاتی انجام دهید و همینطور سن، بر این هزینه تأثیرگذار هستند. این هزینه شامل ویزیت پزشک یا رادیولوژیست، هزینه آزمایشاتی مثل خون و ادرار و عکس‎برداری از قفسه سینه در صورت نیاز، ویزیت متخصص در صورت ارجاع و مواردی از این دست می‌‎شود. به طور کلی، هزینه آزمایش مدیکال در کانادا برای افراد تا 14 سال 140 دلار، برای افراد 15 تا 74 سال 170 دلار و برای افراد بالای 75 سال 240 دلار است.

توجه داشته باشید که در صورت رد شدن درخواست ویزای شما به دلیل مشکلات پزشکی، وجه دریافتی عودت داده نخواهد شد.

هزینه آزمایش مدیکال کاتادا

آزمایش مدیکال کانادا شامل چه مراحلی است؟

پس از رسیدن به کلینیک و ارائه مدرک شناسایی، پزشک سوالاتی در مورد وضعیت سلامتی شما، مشکلات و بیماری‌های کنونی یا گذشته‎تان و داروهایی که مصرف می‎کنید خواهد پرسید و یک پرسشنامه سوابق پزشکی برای شما پر خواهد کرد. مرحله بعد چک کردن وزن، قد، فشار خون، ضربان قلب، تنفس، بینایی و شنوایی، حرکات دست و پا، معاینه شکم و پوست خواهد بود. بر اساس سن شما، ممکن است پزشک درخواست عکس‎برداری از قفسه سینه و آزمایشاتی مثل خون نیز داشته باشد.

انجام عکس‌برداری از قفسه سینه معمولاً برای کودکان نیاز نیست. براساس نتایج عکس‎برداری و آزمایشات صورت گرفته، ممکن است پزشک، شما را به یک متخصص ارجاع دهد. بعد از اتمام آزمایشات، پزشک نتایج را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال خواهد کرد. اگر آزمایش مدیکال کانادا را قبل از درخواست ویزا انجام می‎دهید، ضروری است که یک کپی از فرم گزارش پزشکی آزمایش مدیکال خود را، از پزشک درخواست کنید و به سایر مدارکتان جهت دریافت ویزا، ضمیمه و برای سفارت کانادا ارسال کنید.

اگر تست مدیکال را بعد از اپلای و درخواست ویزا انجام می‎‌‌دهید، نیازی به ارسال فرم فوق برای سفارت نیست.

مراحل آزمایش مدیکال کانادا

نتیجه آزمایش مدیکال کانادا تا چه مدت معتبر است؟

بعد از انجام تست مدیکال، تا 1 سال پس از دریافت جواب آن، نتیجه این آزمایش معتبر است. اگر از این تاریخ گذشته باشد، شما باید دوباره آزمایش را تکرار کنید.

چه بیماری‌هایی باعث رد درخواست ویزای کانادا می‎‌شود؟

هنگام انجام آزمایش مدیکال کانادا، مشکلات پزشکی و بیماری‎هایی وجود دارند که می‎توانند منجر به رد درخواست ویزا شوند. برای مثال مشکلات روانی و اعتیاد به مواد مخدر می‎‌توانند از این موارد باشند. نکته مهم این است که برای هر مشکل، به افسر ویزا پاسخ و راه حلی شفاف و قانع کننده‌ای ارائه کنید. بیماری‌هایی که امکان دارد با توجه به نظر افسر ویزای کانادا، منجر به رد درخواست اقامت و تابعیت شما در این کشور شود، شامل موارد زیر هستند:

بیماری‎های مزمن کلیوی، قلبی، دیابت، سرطان‎ها، بیماری‎‌های کبدی و انواع هپاتیت‎ها، اختلالات روانی مثل اختلال یادگیری، اوتیسم، بیماری‎های خاص مثل فلج مغزی، سندروم داون، اختلالات مغزی، بیماری سل، اختلالات خونی، تعویض کامل زانو، بیماری‎های خود ایمنی مثل ایدز و لوپوس.

جمع بندی

آزمایش مدیکال کانادا، یکی از مراحل و الزامات برای مهاجرت به کانادا است که متقاضی دریافت ویزای این کشور، باید آن را انجام دهد. ما تلاش کردیم در این پست مجله لتسگو یونی، به طور مفصل به بررسی این آزمایش و سوالات مربوط به آن بپردازیم و لیست پزشکان مدیکال کانادا را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم متقاضی اقامت و ورود به کشور کانادا هستید و مایلید با آرامش‌خاطر، آزمایش مدیکال و سایر مراحل دریافت ویزای کانادا را پشت سر بگذارید، حتماٌ از طریق راه‌های ارتباطی با مشاوران ما در تماس باشید.