ورک پرمیت چیست؟ بهتر است بدانید از هر کجای جهان و با هر نیتی که به کانادا مهاجرت کنید در نهایت به ورک پرمیت کانادا یا مجوز کار در کانادا نیاز خواهید داشت. کیفیت زندگی یک مهاجر در گرو درآمد و توان مالی خوب است، اگر نتوانید به عنوان یک تازه وارد در کانادا شغل دانشجویی پاره وقت یا دائم داشته باشید احتمالا دچار مشکل خواهید شد.

حتی اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی و با ویزای تحصیلی پا در خاک کانادا می‌گذارید، باز هم روزی گذر شما به ورک پرمیت کانادا خواهد افتاد زیرا پیدا کردن کار پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌ها برای ادامه حضور در این کشور الزامی است. همچنین یکی از اصلی‌ترین راه های رسیدن به اقامت دائم کانادا از مسیر ورک پرمیت این کشور می‌گذرد.

در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم بدانیم که مجوز کار کانادایی دقیقا به چه مجوزی گفته می‌شود؟ ورک پرمیت چیست؟ آیا منظور از مجوز کار همان ویزای کار کانادا است؟ چه کسانی مجاز به دریافت ورک پرمیت کانادا هستند و برای اخذ آن باید چه شرایط و مدارکی داشته باشیم؟ برای رسیدن به پاسخ دقیق این پرسش‌ها تا انتها با ما همراه باشید.

ورک پرمیت کانادا

ورک پرمیت چیست؟

ورک پرمیت به معنای اجازه قانونی کار کردن است. مجوزی که به دارنده خود اجازه می‌دهد تا به شکل قانونی در کانادا مشغول به کار شده، حقوق دریافت نموده، از حق بیمه برخوردار شده و مالیات بر درآمد خود را نیز بپردازد. بنابراین در صورتی که به دنبال مهاجرت به کانادا از طریق کار هستید یا تصمیم دارید که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور، همچنان در کانادا اقامت داشته و مشغول به کار شوید باید ورک پرمیت را دریافت کنید.

مجوز کار ویژه کسانی است که دنبال پیدا کردن کار در کانادا هستند و تصمیم دارند برای یک بازه زمانی خاص به عنوان یک شهروند خارجی در این کشور کار کنند. پس از دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی و بستن قرارداد باید در اولین حرکت برای دریافت مجوز کار اقدام کنید. توجه داشته باشید که یک کارفرمای کانادایی باید از سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) یک استعلام ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) دریافت کند تا مجاز به استخدام نیروی کار خارجی شود.

تقریبا تمام نیروهای کار خارجی که به دنبال کار در کانادا هستند باید مجوز قانونی دریافت کنند. اگرچه مسیر تقریبا مشترک است اما با توجه به ملیت فرد متقاضی و شرایط خاص هر فرد این مسیر می‌تواند برای برخی از متقاضیان به آسانی قدم زدن در پارک‌های کانادا و برای برخی دیگر به دشواری بالا رفتن از کوه‌های آن باشد. 

اگرچه رسیدن به مجوز کار در کانادا به ویژه اگر از ابتدا پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی نداشته باشید کار چندان آسانی نیست اما نباید این را مانعی برای رسیدن به خواسته خود تلقی کنید. واقعیت این است که کانادا کشوری به شدت مهاجرپذیر است و در پناه قوانین و شرایط تعیین شده برای صدور ویزای کاری خساست به خرج نمی‌دهد.

این واقعیت را می‌توان از 73640 مجوز کاری که تا پایان سال 2021 از طریق برنامه جذب نیروی کار خارجی موقت (TFWP) و 159,000 مجوز کاری که از طریق برنامه جذب بین‌المللی کانادا (IMP) صادر شده است، دریافت. در حال حاضر هزاران نیروی کار خارجی با ورک پرمیت کانادا در این کشور مشغول به کار هستند بنابراین شما هم می‌توانید یکی از آن‌ها باشید. 

از جمله مزایای قابل توجه مجوز کار کانادا این است که پس از دریافت آن می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید و از طریق ویزای همراه، همسر و فرزندانتان را نیز به خود ملحق کنید. با این مجوز درآمد دلاری خواهید داشت و می‌توانید در سراسر کانادا سفر کنید. از همه مهم‌تر اینکه ورک پرمیت می‌تواند کاتالیزور پرقدرتی برای رسیدن شما به اقامت دائم کانادا (PR) باشد.

ویزای کار کانادا

چه کسانی می‌توانند ورک پرمیت بگیرند؟

برشمردن مزیت‌های مجوز کار کانادایی فایده‌ای نخواهد داشت اگر نگوییم که چه کسانی واجد شرایط دریافت این ورک پرمیت هستند. به عنوان یک شخص حقیقی مجاز به اخذ این مجوز خواهید بود اگر شرایط زیر را داشته باشید:

  • زمانی که برای مصاحبه‌ی ویزا به سفارت کانادا مراجعه می‌کنید باید به افسر مصاحبه اطمینان دهید که پس از به پایان رسیدن اعتبار ویزای کار خود قصد بازگشت به کشورتان را دارید.
  • باید مدارکی داشته باشید که نشان دهنده تمکن مالی شما برای مدت زمان اقامت در کانادا باشد.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و نبود هیچ گونه سابقه فعالیت مجرمانه اجباری است.
  • افسر صدور ویزا باید تشخیص دهد که حضور شما در کانادا هیچ گونه خطری برای شهروندان این کشور ندارد.
  • باید مدارک معاینات سلامت پزشکی خود را ارئه دهید.
  • باید هیچ برنامه‌ای برای کار با کسانی که نام آن‌ها در لیست کارفرمایان قانونی و مجاز دولت کانادا نیست نداشته باشید.
  • موقعیت شغلی مورد نظر شما نباید وابسته به کلوپ‌های شبانه و مراکز ارائه کننده خدمات جنسی غیر قانونی باشد.

مدارک لازم ورک پرمیت کانادا

مدارکی که باید برای ثبت درخواست مجوز کار در کانادا ارائه کنید عبارتند از:

  • مدارک هویتی معتبر
  • پاسپورت معتبر با اعتبار بیش از 6 ماه از تاریخ ورود به خاک کانادا 
  • دو قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • مدارک تحصیلی (حداقل مدرک دیپلم 12 ساله دوره متوسطه را باید داشته باشید)
  • سابقه کار در حوزه شغل مورد نظر و اثبات صلاحیت حرفه‌ای در آن
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدارک معاینات پزشکی
  • گواهی سوء پیشینه
  • فیش پرداخت هزینه درخواست 

انواع ورک پرمیت

اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا دریافت مجوز کار در کانادا تنها در صورت برخورداری از یک Job Offer یا همان پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی امکان‌پذیر است یا خیر؟ جواب خیر خواهد بود. در صورت عدم وجود یک پیشنهاد کاری مستقیم نیز راه‌های دیگری برای اخذ مجوز کار وجود دارد. بر همین اساس بیایید نگاهی به انواع ورک پرمیت در کانادا بیندازیم.

وابسته به شرایطی که دارید دو نوع ورک پرمیت از سوی دولت کانادا صادر می‌شود که یکی مجوز کار آزاد یا باز (open work permit) و دومی مجوز کار بسته یا ویژه کارفرمای خاص (an employer-specific work permit) است. مجوز کار باز یا آزاد به شما اجازه می‌دهد که برای هر کارفرمایی و هر شغلی به شرطی که در لیست مشاغل قانونی و مجاز کانادا بوده و شما نیز واجد شرایط آن باشید، کار کنید.

این نوع مجوز به یک موقعیت شغلی خاص اختصاص ندارد بنابراین متقاضی نیازی به دریافت استعلام ارزیابی تاثیر بازار کار یا همان گواهی LMIA یا نامه پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای کانادایی نیز نخواهد داشت. با مجوز کار آزاد می‌توانید برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنید به جز آن دسته از شرکت‌هایی که قوانین جذب نیروی کار را رعایت نمی‌کنند یا خدمات مربوط به فعالیت‌های جنسی غیر قانونی را ارائه می‌دهند.

نوع دوم ورک پرمیت کانادا یعنی مجوز کار ویژه کارفرمای خاص به شما اجازه می‌دهد که تنها برای یک شرکت و یک کارفرمای خاص کار کنید و پس از ورود به خاک کانادا با این مجوز نمی‌توانید در جای دیگری مشغول به کار شوید. بنابراین در ارائه درخواست مجوز کار برای کارفرمای خاص باید حساسیت بالایی به خرج داده و انتخاب اولیه خود را با در نظر گرفتن تمام جوانب انجام دهید.

شرایط دریافت ورک پرمیت کانادا

توجه داشته باشید که در برخی از مجوزهای کار آزاد نیز محدودیت‌هایی تعیین شده است برای مثال نوع کار، مکان‌های مجاز برای اشتغال به کار و مدت زمان اعتبار مجوز از جمله این محدودیت‌ها هستند که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند. دارندگان انواع ویزاهای زیر می‌توانند برای دریافت Open Work Permit تقاضا دهند.

برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص هر یک از این انواع ویزا می‌توانید با مشاوران لتسگو یونی تماس حاصل نمایید:

Temporary Work Permits for spouses (مجوز کار موقت برای همسر)
Post-Graduation Work Permit (مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی)
Temporary Resident Permit (مجوز اقامت موقت کانادا)
World Youth Program Permit (مجوز برنامه جهانی جوانان)
Atlantic Immigration Pilot Program Spousal Permit (مجوز برنامه آزمایشی مهاجرت همسران حوزه آتلانتیک)
Regular Open Work Permit
Bridging Open Work Permit

توجه داشته باشید که شرایط و مدارک عمومی لازم برای دریافت ورک پرمیت کار آزاد با ورک پرمیت برای یک موقعیت شغلی خاص یکسان بوده و نیازمند همان شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز کار در کانادا می‌باشد که در بخش قبلی ذکر شد تنها تفاوت در ضرورت ارائه یک پیشنهاد کاری معتبر از سوی یک کارفرمای کانادایی قانونی برای دریافت نوع دوم ویزای کار یعنی an employer-specific work permit می‌باشد.

مدارک اختصاصی لازم برای دریافت ورک پرمیت بسته در کانادا شامل موارد زیر است:

  • نامه معتبر پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی
  • قرارداد کاری معتبر و مشخص
  • گواهی LMIA و شماره اختصاصی آن 

مدرک زبان برای ورک پرمیت

ممکن است برای متقاضی مهاجرت به کشور کانادا جای تعجب داشته باشد که چرا مدرک زبان در لیست مدارک مورد نیاز دریافت ورک پرمیت ذکر نشده است. واقعیت این است که مدرک زبان می‌تواند از جمله مدارک الزامی برای صدور مجوز کار و ویزای کاری نباشد. این امر به شرکتی که پیشنهاد شغلی را در اختیار متقاضی قرار داده است بستگی دارد.

اگر در متن قرارداد یا نامه پیشنهاد شغلی صادر شده از سوی کارفرمای کانادایی ذکر شده باشد که متقاضی باید مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با حداقل نمره تعیین شده را داشته باشد ارائه مدرک زبان برای دریافت ورک پرمیت کانادا اجباری است. در غیر این صورت تنها کافیست که متقاضی در جلسات مصاحبه با کارفرما و سفارت مهارت زبان انگلیسی خود را به اثبات برساند.

در صورتی که بدون جاب آفر و از طریق ویزای Open Work Permit تصمیم به مهاجرت دارید باید بتوانید از طریق مدرک زبان به افسر صادر کننده ویزا ثابت کنید که توانایی لازم برای کار به زبان انگلیسی یا فرانسوی (در صورت مهاجرت به استان کبک) را دارید.

مدت اعتبار ورک پرمیت کانادا

همانطور که پیشتر اشاره کردیم متقاضیان ویزای کار در کانادا برای کار در یک شغل خاص باید مجوز LMIA دریافت کنند. به یاد داشته باشید که مدت زمان اعتبار هربار دریافت این گواهی 6 ماه است و متقاضی باید حتما تا پیش از پایان اعتبار آن برای دریافت مجوز کار و شروع به اشتغال در کانادا اقدام نماید.

در صورتی که از طریق یک جاب آفر، ویزای کار برای همکاری با یک کارفرمای مشخص را دریافت کنید تا 4 سال مجاز به حضور در خاک کشور کانادا خواهید بود و پس از آن باید برای تمدید مجوز کار خود اقدام نمایید. در صورت تمدید ویزای کار و حضور بیش از 5 سال در خاک کانادا می‌توانید وارد برنامه دریافت اقامت دائم این کشور شوید.

به طور کلی وابسته به شرایط و میزان مهارت شغلی فرد متقاضی، ورک پرمیت می‌تواند با مدت اعتبار یک تا سه ساله صادر شود که پس از پایان اعتبار در صورت تداوم شرایط متقاضی، امکان تمدید وجود دارد.

ویزای همراه ورک پرمیت کانادا

ویزای همراه برای ورک پرمیت چگونه است؟

در صورتی که با دریافت یک پیشنهاد شغلی یا مجوز کار آزاد به کانادا مهاجرت کنید می‌توانید همسر و فرزندان خود را نیز به همراه داشته باشید. در چنین شرایطی فرزندان شما می‌توانند بدون نیاز به دریافت مجوز جداگانه در موسسات آموزشی کانادا تحصیل کنند و همسرتان نیز مجاز به دریافت مجوز کار آزاد یا همان Open Work Permit خواهد بود.

برای این منظور، دارنده ویزای اصلی باید بتواند ثابت کند که برای مدت 3 تا 10 سال توانایی لازم برای حمایت مالی از همراهان خود را دارد. کسانی که واجد شرایط دریافت ویزای همراه مجوز کار کانادا هستند عبارتند از:

  • همسر قانونی
  • فرزندان قانونی خودتان که مجرد و کمتر از 22 سال هستند.
  • کودکان زیر 18 سال که فرزند خوانده شما هستند.
  • خواهر، برادر و فرزندان آن‌ها در صورتی که یتیم و مجرد باشند و شما قیم قانونی آن‌ها باشید.

امکان حضور و همراهی والدین و پدربزرگ یا مادربزرگ تنها در صورتی امکان‌پذیر است که از سوی یک شهروند دائمی کانادا حمایت مالی و قانونی شوند. صدور ویزای همراه یکی از برترین مزایای مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کاری می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی در ارتباط باشید.

چه کشورهایی به ورک پرمیت کانادا نیاز ندارند؟

در صورتی که شهروند یکی از کشورهایی باشید که قرارداد تجارت بین‌الملل با کانادا امضا کرده‌‌اند فرآیند دریافت مجوز کار شما در کانادا به سرعت و در طول مدت 2 هفته طی شده و دیگر ضرورتی به دریافت گواهی LMIA نیز وجود ندارد. کشورهایی که دارای قرارداد تجارت آزاد با کانادا هستند عبارتند از:
مکزیک
ایالات متحده
انگلستان
شیلی
پرو
کلمبیا
و کشور کره جنوبی

هزینه ورک پرمیت کانادا

برای ثبت مستقیم درخواست مجوز کار باید هزینه درخواست خود را به شکل اینترنتی پرداخت نموده و در نهایت رسید پرداخت را به عنوان بخشی از مدارک صدور ویزای کار ارائه کنید. هزینه ثبت درخواست هر یک از دو نوع مجوز کار آزاد و بسته 155 دلار کانادا بوده و هزینه ثبت یک درخواست جداگانه برای ورک پرمیت آزاد به طور مجدد 100 دلار می‌باشد.

ورک پرمیت در استان کبک

هرآنچه که تاکنون در ارتباط با دریافت ورک پرمیت کانادا گفته شد در خصوص تمام استان‌های این کشور صدق می‌کند به استثناء استان فرانسوی زبان کبک که در اکثر موارد قوانین خاص و اختیارات مستقل خود را دارد. درخواست‌های مهاجرت کاری به استان کبک طبق فرآیند گواهی انتخاب کبک (CSQ) صورت می‌گیرد که از طریق دو فرآیند مجزای انتخاب و پذیرش قابل اجرا است.

انتخاب در سطح استان صورت می‌گیرد ولی پذیرش نهایی باید در سطح فدرال تایید شود. برای مهاجرت به کبک از طریق ویزای کار، متقاضی باید شرایط هر دو مرحله را تامین نماید. شرکت در برنامه نیروی کار ماهر کبک یا همان QSW یکی از بهترین مسیرهای ممکن برای مهاجرت کاری به کبک و رسیدن به اقامت دائم است.

QSW یک برنامه مهاجرتی مبتنی بر امتیاز است یعنی متقاضیان باید بر اساس مدارک دانشگاهی، دانش زبان و سابقه کاری حداقل امتیاز لازم را در یک سیستم ارزیابی امتیاز کسب نمایند. در این برنامه تمام متقاضیان ورک پرمیت کبک باید از تجربه کاری به شکل حرفه‌ای برخوردار باشند و ثابت کنند که در زبان فرانسوی مهارت دارند.

در نهایت حالا که پاسخ جامعی در خصوص پرسش: ورک پرمیت چیست؟ دریافت نمودید، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا در زمینه تحصیل در کشور کانادا با مشاوران ما در لتسگو یونی تماس بگیرید.