پیدا کردن کار در کانادا برای افراد مهاجر و دانشجویان جای سوال است. این پُست از مجله لتسگویونی به موضوع پیدا کردن کار در کشور کانادا اختصاص دارد و شما پس از خواندن این مطلب به خوبی خواهید دانست که چگونه در این کشور شمالی قاره آمریکا، کار پیدا کنید.

پیدا کردن کار در کانادا

اگر پس از مهاجرت به کانادا به دنبال پیدا کردن کار هستید و نمی دانید از کجا شروع کنید جای درستی کلیک کردید، اگر با انگیزه ی بالا و تلاش در این راه قدم بردارید از پس پیدا کردن کار در زمینه ی تحصیلی خود برخواهید آمد اما باید در مسیر برنامه ریزی داشته باشید و نکاتی که در ادامه گفته می شود در راه پیدا کردن کار در کانادا کمک میکند که تجربه ی شما آسان شود و بتوانید برای موفقیت خود برنامه ریزی کنید.

فرمت رزومه برای کار در کانادا

اگر رزومه ی شما به خوبی نوشته نشده باشد یا در متن آن بیش از آن که به دستاورد های شخصی و گروهی خود اشاره کرده باشید از وظایفی که در شغل های قبلی خود داشتید نوشته باشید باعث می شود حتی قبل از آن که به مرحله ی مصاحبه ی حضوری برسید کار شما سخت شود و از شانس پیدا کردن کار در آن مجموعه محروم شوید.

رزومه ی شما مهم ترین تآثیر اولیه ایست که میتوانید روی افراد بگذارید و کاری کنید تا کنجکاوی و علاقه ی خواننده ی آن را تا جایی برانگیزد که یک مصاحبه ی حضوری بگیرید پس به جای اینکه روی این موضوع تمرکز کنید که از خوتان حرف بزنید بهتر است به اینکه چگونه می توانید به شرکت آنها کمک کنید و آنجا را جای بهتری کنید این یعنی قابلیتی هایی که مختص شماست و شما را آن انتخاب بهتری از میان گزینه ها می کند را پررنگ تر می کند بیان کنید.

Business man resume for work

نکات کلی که بهتر است در این زمینه رعایت کنید شامل مواردی چون به کار بردن پاراگراف های کوتاه و فونت کوچک در متن رزومه کاری است، استاندارد تعداد صفحات رزومه برای پیدا کردن کار دو صفحه است اما اگر بیش از ده سال سابقه کار دارید میتوانید رزومه ی خود را تا سه صفحه نیز گسترش دهید و تجربه ی کاری شما کم است یک صفحه نیز کفایت میکند هم چنین در نظر داشته باشید که فقط اطلاعات و تجربیات مربوط به کاری دارید برای آن اقدام میکنید را ذکر کنید چرا که تعداد صفحات محدود است و باید از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

 موارد دیگری مثل ذکر کردن مسلط بودن به دو زبان یا برنامه های کامپیوتری مربوط به شغل میتواند کمکتان کند و در نظر داشته باشید که یک رزومه ی یکسان را برای جاهای مختلف نفرستید بلکه وقت بگذارید و رزومه ی خود را برای شغل های مورد نظر تخصصی کنید.

کار داوطلبانه

یکی از راه هایی که می تواند رزومه ی شما را غنی تر کند کار کردن داوطلبانه قبل از تلاش برای پیدا کردن کار است این مورد اگرچه سود مالی ندارد ولی به شما کمک می کند تا تجربه ی کار در کانادا را داشته باشید و زبان انگلیسی و فرانسه ی خود را تقویت کنید مهم تر از آن شما در این مسیر با افراد کانادایی بیشتری آشنا می شوید و ارتباطات خود را گسترش خواهید داد.

در کار داوطلبانه شما افرادی را ملاقات می کنید که میتوانند رفرنس و معرف شما برای کاری که در آینده برای آن اقدام می کنید باشند و در نهایت این نکته را در ذهن داشته باشید که داشتن کار داوطلبانه در رزومه نشان از این دارد که شما حاضرید سخت کار کنید و این ویژگی بسیار مهمی در نظر کارآفرینان است.

گسترش ارتباطات 

پس از مهاجرت به کانادا سعی کنید افراد مختلف از قشر های گوناگون را بشناسید و با آنها ارتباط بگیرید چراکه ارتباطات موثر باعث می شود پیدا کردن کار برای شما بسیار ساده تر شود و باعث می شود افراد درستی چه از نظر اجتماعی و جه از نظر شغلی پیدا کنید چرا که معمولا بیشتر شغل های موجود هیچوقت به صورت عمومی اعلام نمی شوند بلکه در یک بازار کاری نیمه خصوصی در دسترسند که نیاز به آشنایی با شاغلان در آن زمینه دارد اما چطور ارتباطات خود را بیشتر کنید؟ از کسانی شروع کنید که به یک موضوع مشترک علاقه دارید آنها را ملاقات کنید و سعی کنید شنوده ی فعالی باشید و از علایق شغلی خود صحبت کنید.


Working together in office

راه دیگری که میتواند کمک کند که تا دایره ی خود را گسترش دهید معرفی کردن خودتان در جمع های جدید است اگر تا به حال از صحبت در جمع های بزرگ پرهیز می کردید از این بعد این فرصت را از دست ندهید چرا که این راه خوبی برای انتقال ارزش ها و باورهای شما به دیگران است و این یعنی شما باید به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی دارید اما چه وقتی فرصت می کنید که ارزشهای خود را به گوش دیگران برسانید؟ به محض اینکه که کسی در یک جلسه یا رویداد از شما بپرسد شما چه چیزی شما را به این رویداد آورده، حالا زمان آن رسیده که از خودتان و علایق شغلی خود صحبت کنید.

استفاده از منابع و سایت های تخصصی

سایت های بسیاری وجود دارند که مرحله به مرحله ی این پروسه را برای شما آسان تر می کنند. سازمان ارايه ی خدمات به مهاجران کانادا ورک شاپ هایی در زمینه ی رزومه نویسی، جلسات آموزشی شغل یابی و دیگر خدمات انجام می دهد.

بانک کار کانادا نیز سایتی بسیار کارآمد برای کسب اطلاعات مفیدی در مورد شغل های موجود، میزان حقوق، وظایف هر کار و مدارک آموزشی مورد نیاز آن را به صورت رایگان در اختیار می گذارد و در این سایت شما می توانید بر اساس هر منطقه، استان و شهر شغل مورد نظر را جستجو کنید و به نتیجه برسید چرا که هرروزه بیش از دو هزار مورد شغلی به این وبسایت اضافه می شود.

اگر شما شرکت خاصی را برای کار مد نظر دارید می توانید با چک کردن وبسایت خود شرکت نیز از در دسترس بودن موقعیت های شغلی مختلف در آنجا مطلع شوید و حتی می توانید با کارکنان آن شرکت ارتباط بگیرید و حضوری از آن ها در مورد استخدام و اضافه کردن افراد جدید به مجموعه شان سوال کنید.

استفاده از برنامه های بریج Bridge Programs 

این برنامه ها به  متخصصان و تجار بین المللی کمک می کند تا در عرصه ی تخصصشان  به کار در کانادا مشغول شوند.

بریج پروگرم ها خدمات زیادی از جمله دوره های مختلف آموزشی، ارزیابی های مهارتی و آموزشی، تجارب عملی و کاری، آزمون آزمایشی جهت دریافت مدرک و آموزش زبان مخصوص حرفه ها و تجارت را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند و در نهایت مدرک معتبر و مورد قبول محیط کاری کانادا ارايه داده و شما را یک قدم به کار در کانادا نزدیک تر می کنند.

دوره های کارآموزی دولتی Federal Internship for Newcomers

این دوره ها برای کسانی که تازه وارد کشور شده اند و واجد شرایط کار در کانادا هستند فرصنتی فراهم میکند تا موقتا از تجربه ی شغلی بهره مند شوند و دوره های آموزشی را بگذرانند که هر ساله در بخش های اداری، تحقیقان و علوم کامپیوتر و دیگر موارد این موقعیت ها در دسترس قرار می گیرند تا علاقه مندان استفاده کنند که این تجربه به انها کمک می کند تا پروسه ی استخذام و پر کردن فرم آن را بهتر متوجه شوند، فرهنگ کاری کانادا را بهتر درک کنند، با افراد آن حرفه ارتباط بگیرند و در نهایت اینکه در جلسات اموزشی آن کار شرکت کنند.

Working in an office

برای اینکه واجد شرایط شرکت در این دوره های کارآموزی باشید باید از اول از همه از تحصیلات دانشگاهی برخوردار باشید و حداکثر تا ده سال بعد از اقامت در کانادا می توانید از این دوره ها استفاده کنید، کسانی که تمایل به بهره بردن از دوره ها هستند باید از مهارت های زبان انگلیسی یا فرانسوی برخوردار باشند و مدارکی در این زمینه ارایه کنند.

استانداردهای کار در کانادا به چه صورت است؟

کار در کانادا از قوانین و استاندارد هایی برخوردار است که شما به عنوان کسی که می خواهید در این کشور مشغول به کار شوید بهتر است با آنها آشنا باشید چراکه کارفرما وظیفه دارد این موارد را رعایت کند، رعایت استاندارد امنیت و سلامت کارکنان، تعداد ساعات کاری، مرخصی والدین پس از به دنیا آمدن فرزند، مرخصی با حقوق سالانه که برای کارکنان جهت سفر در نظر گرفته می شود و هم چنین در نظر گرفتن پایه حقوق بری کارکنان از جمله موضوعاتی است که همه ی کارفرماها باید مد نظر قرار دهند.

قوانین حقوق بشر در کانادا از اینکه با کارکنان بر اساس سن ، نژاد، جنسیت، دین و معلولیت مورد آزار یا رفتار متفاوت قرار گیرند جلوگیری می کند و قوانینی درباره ی این موضوع در نظر گرفته است که باید از سوی شرکت ها و کارفرما رعایت شود.

قبل از آن که در کانادا شروع به کار کنید حقوق خود را در حیطه ی استانی و کشوری جویا شوید و بیاموزید و این حق به شما داده می شود که وارد صنف شغلی خود شوید درعوض مقداری از حقوق شما به عنوان مالیات به آن اختصاص داده می شود و اگر حس میکنید در این اتحادیه یا در محیط کاری با شما رفتار بدی شده است می توانید با دفتر وزارت کار در منطقه ی خود تماس بگیرید و اطلاع دهید.

حال که با شرایط و استاندارد ها و هم چنین راه های پیدا کردن کار در کانادا آشنا شدید خوب است بدانید که برای قدم های قبل از ان لتسگویونی همراه شماست و قدم به قدم شما را در راه مهاجرت و دریافت ویزای تحصیلی کانادا شما را راهنمایی می کند و میتوانید از خدمات و مشاوره ی ما کمک بگیرید.