کانادا یا آمریکا؟ کدام یک مقصد مهاجرتی شماست؟ می‌خواهیم در لتسگویونی نگاهی عمیق به مقایسه کانادا و آمریکا برای زندگی و مهاجرت داشته باشیم. این بررسی احتمالا چندان آسان نخواهد بود زیرا به دنبال مقایسه کیفیت زندگی در دو تا از بهترین مقصدهای مهاجرتی جهان هستیم. در این سنجش، انتخاب بین بهتر و بهترین است.

اگرچه ممکن است نتایج مقایسه کانادا و آمریکا برای زندگی و مهاجرت تا حد بسیار زیادی مشابه و نزدیک به یکدیگر باشد اما در یک شرایط مساوی قطعا تفاوت‌هایی به لحاظ فرهنگی، بازار کار، هزینه زندگی و ... وجود دارد که می‌تواند تعیین کننده تصمیم نهایی یک مهاجر ایرانی برای انتخاب کانادا و آمریکا باشد.

مقایسه کانادا و آمریکا در انواع روش های مهاجرت

انواع روش‌های مهاجرت به این دو کشور تا حد زیادی مشابه یکدیگر بوده و روش‌های پرطرفداری مانند مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری یا سرمایه‌گذاری در کانادا و آمریکا امکان‌پذیر است و تنها در برخی موارد، قوانین و مراحل مربوط به هر یک از آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد که غالبا وابسته به نوع ویزای هر کشور است.

مهاجرت به آمریکا، یکی از قدرتمند‌ترین کشورهای جهان در عرصه تولید، صنعت و اقتصاد، از طریق کار، طرفداران بسیاری دارد. در صورتی که واجد شرایط تعیین شده باشید می‌توانید به عنوان یک نیروی کار متخصص از طریق ویزای H1 یا H2 به این کشور مهاجرت کنید.

همچنین اگر دارای یک مهارت یا استعداد خارق‌العاده هستید ویزای کاری O1 آمریکا در اختیار شما خواهد بود. در صورتی که از طریق ویزای کار معتبر به مدت 7 تا 8 سال در آمریکا اقامت داشته باشید واجد شرایط دریافت اقامت دائم این کشور خواهید بود.

مقایسه کانادا و آمریکا برای زندگی

مهاجرت کاری به کانادا با دو روش اصلی نیروی کار ماهر فدرال (federal skilled worker) و نیروی کار ماهر کبک (Quebec skilled worker) امکانپذیر است. مهاجرت با اسکیل ورکر فدرال، ویژه متقاضیانی است که سابقه کار حرفه‌لای دارند و جاب آفر کانادایی را دریافت کرده‌اند. استان فرانسوی زبان نیز برای جذب نیروی کار تخصصی خود از میان مهاجران سیستم ارزیابی خاص خود را دارد. هر دور این سیستم‌ها وابسته به کسب امتیاز لازم هستند.

مقایسه کانادا و آمریکا در مهاجرت تحصیلی نیز روند بسیار مشابهی داشته و مراحل آن تا حدودی به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. دانشجویان دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولا باید ابتدا از طریق ثبت نام در سایت دانشگاه درخواست خود را ثبت کنند در حالی که پذیرش دانشجوی دکترا عموما از طریق برقراری ارتباط با اساتید سوپروایزر (راهنما) صورت می‌گیرد.

برای تحصیل در هر یک از این دو کشور متقاضی باید ویزای دانشجویی دریافت کند و تا مدت زمان مشخصی (معمولا 6 ماه تا یک سال) پس از فارغ‌‌التحصیلی زمان دارد که از طریق پیدا کردن یک کار تمام وقت و معتبر، همراه با پرداخت مالیات و حق بیمه، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نموده و وارد فرآیند دریافت اقامت دائم شود. 

در کانادا و آمریکا، دارنده ویزای تحصیلی می‌تواند همراه با همسر و فرزندان کمتر از 21 سال خود از طریق ویزای همراه به هر یک از این دو کشور مهاجرت کند. امکان کار دانشجویی تا 20 ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی نیز در کانادا و آمریکا مشترک است. توجه داشته باشید که دارندگان ویزای تحصیلی همراه (ویزای F2) اجازه کار در آمریکا را ندارند و تنها مجاز به تحصیل هستند.

مهاجرت از طریق سرما‌یه‌گذاری و ثبت شرکت در کانادا و آمریکا شاید یکی از انواع روش‌های پرطرفدار در ایران نباشد اما قطعا یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای مهاجرت و زندگی در هر یک از این دو کشور است. متقاضیان سرمایه‌گذاری در کانادا برای دریافت ویزا باید حداقل تمکن مالی 800 هزار دلار را برای سرمایه‌گذاری در بخش تجاری و صنعتی این کشور به همراه داشته باشند.

متقاضیان مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری باید حداقل حدود 500 هزار دلار تا یک میلیون دلار آمریکا را در این کشور سرمایه‌گذاری کنند تا واجد شرایط دریافت ویزای EB5 باشند. در صورتی که به دنبال ثبت شرکت در این کشور هستید به یاد داشته باشید که تنها ثبت قانونی یک شرکت برای دریافت ویزا کافی نیست و باید بتوانید برای حداقل 10 کارگر آمریکایی فرصت شغلی ایجاد کنید.

نکته قابل توجه این است که اگر بخواهیم مقایسه کانادا و آمریکا را در نظر داشته باشیم ریسک سرمایه‌گذاری در ایالات متحده بیشتر است زیرا در این کشور هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه اولیه از سوی دولت وجود ندارد و احتمال اینکه در فضای بسیار رقابتی تجارت در آمریکا پروژه سرمایه‌گذاری ششما به عنوان یک فرد مهاجر با شکست مواجه شود، وجود دارد.

برای مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج این فرصت وجود دارد که ابتدا با دریافت ویزای K1 یا همان ویزای نامزد، برای مدت حداکثر 90 روز وارد این کشور شده و مراحل قانونی ثبت ازدواج خود را به پایاین برسانید. در صورتی که در طول مدت 3 ماه موفق به ازدواج رسمی با یک شهروند ایالات متحده نشوید باید خاک این کشور را ترک کنید. همچنین فرزند شما نیز در صورت تولد در خاک آمریکا از روز نخست شهروند این کشور خواهد بود.

مهاجرت از طریق ازدواج، تولد و پناهندگی در هر دو کشور کانادا و آمریکا امکان‌پذیر است اما راه‌ترین راه مهاجرت و زندگی در آمریکا ویژه‌ی این کشور است و هیچ نمونه مشابه دیگری در کانادا ندارد. احتمالا می‌توانید این روش رویایی را حدس بزنید! مهاجرت به آمریکا از طریق برنده شدن در لاتاری

مقایسه کانادا و آمریکا برای کار

خب پیشتر گفتیم که مهاجرت به هر یک از این دو مقصد از طریق ویزای کاری یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرتی است اما به راستی شرایط کار در کدام کشور بهتر است؟ آیا بازار کار آمریکای قدرتمند تفاوت قابل توجهی با کانادای رویایی دارد؟ اگر به دنبال شناختن بهترین بیزینس در آمریکا برای ایرانیان هستید باید پاسخ این پرسش‌ها را بدانید.

کانادا و آمریکا اگرچه دو همسایه دیوار به دیوار هستند اما تفاوت عمده‌ای در روش تجارت این دو کشور وجود دارد. در کل می‌توان گفت که بسیاری از ویژگی‌های خسته کننده شرایط کاری در آمریکا، در کانادا وجود نداشته و تعدیل شده است. برای مثال ساعات کاری در کانادا به مراتب کمتر است.

میانگین ساعات کاری کارگران تمام وقت آمریکایی حدود 47 ساعت در هفته است در حالی که همین گروه به طور هفتگی حداکثر بین 36 تا 40 ساعت در کانادا کار می‌کنند. در کانادا کارکنان حق دارند هر 5 ساعت یکبار به مدت 30 دقیقه استراحت کنند و میانگین استراحت هفتگی آن‌ها نیز حدود 24 ساعت خواهد بود در حالی که کمتر شرکتی در آمریکا به نیروی کار خود وقت استراحت کافی و منظم می‌دهد. سیاست کلی کارفرمایان آمریکا بر مبنای "هرچه بیشتر کار کنی، بهتر است" می‌باشد. 

تسلط زبان انگلیسی بر محیط کار از جمله مزایای کار در آمریکا است چرا که اگر در استان کبک و سایر نواحی فرانسوی نشین کانادا به عنوان یک مهاجر مشغول به کار شوید احتمالا تنها تسلط به زبان انگلیسی کافی نیست و باید بتوانید خدمات خود را به زبان فرانسه نیز ارائه کنید.

همچنین مرخصی والدین پس از تولد فرزند در کانادا اجباری و حتمی می‌باشد در حالی که کارفرمایان هیچ اجبار قانونی برای دادن مرخصی به والدین ندارند. اگرچه میانگین درآمد در شغل‌های مختلف در هر دو کشور به گونه‌ای است که تناسب قابل قبولی با میزان هزینه‌های زندگی دارد اما به دلیل شرایط و قوانین سخت کاری در آمریکا برای مهاجران، شاید بتوان گفت که کار در کانادا در مقایسه با یالات متحده وضعیت بهتری دارد.

مقایسه کانادا و آمریکا برای تحصیل

صف مهاجرت تحصیلی به دانشگاه‌های آمریکا و آمریکاکانادا با هدف اقامت و زندگی طولانی مدت در این دو کشور احتمالا یکی از طولانی‌ترین صف‌های مهاجرتی حال حاضر جهان است. اگرچه آمریکا به لحاظ تنوع و کثرت دانشگاه و برنامه‌های آموزشی گوی سبقت را از کانادا می‌رباید اما همچنان کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی زبانزد خاص و عام است.

مقایسه کانادا و آمریکا برای تحصیل

با توجه به اینکه در این روش مهاجرت، هزینه اهمیت قابل توجهی دارد لازم است بدانید که به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا ارزان‌تر از آمریکا است اما نکته قابل توجه این است که با توجه به تعدد موسسات آموزش عالی در آمریکا احتمالا فرصت و شانس دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در آمریکا بیشتر از کانادا خواهد بود.

وقتی صحبت از کیفیت آموزش و رتبه‌بندی جهانی به میان می‌آید مقایسه کانادا و آمریکا معنای چندانی ندارد. هر دو کشور مجموعه‌ای از بهترین‌های جها را در خود جای داده و استاندارد کیفیت جهانی را رعایت می‌کنند. تدریس عالی، دوره‌های کارآموزی پیشرفته و پیشرو بودن در تحقیقات از جمله ویژگی‌های مشترک سیستم آموزش عالی هر دو کشور است.

بنابراین مقایسه کانادا و آمریکا برای تحصیل حول محور شهریه دانشگاه‌های و سایر هزینه‌های تحصیل می‌باشد که در آمریکا می‌تواند به طور قابل توجهی بیش از کانادا باشد با این حال بسته به دانشگاه، دوره آموزشی و شهر محل تحصیل، این هزینه‌ها در هر دو مقصد می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال هزینه زندگی در حومه شهرهای آمریکایی می‌تواند بسیار پایین‌تر از هزینه زندگی در تورنتو باشد در نتیجه هیچ حکم واحدی در مورد هزینه وجود ندارد.

به طور کلی میانگین هزینه سالانه دانشگاه در هر دو کشور عبارت است از:

  • کارشناسی در کانادا: 30,000-10,000 دلار
  • کارشناسی ارشد در کانادا: 35,000-15,000 دلار
  • کارشناسی در آمریکا: 35,000-10,000 دلار
  • کارشناسی ارشد در آمریکا: 60,000-15,000 دلار

علاوه بر این ماینگین هزینه زندگی دانشجویی برای یک سال تحصیلی در کشور کانادا حدود 12000-1000 دلار کانادا است که این رغم برای دانشجویان بین‌المللی در آمریکا به حدود 15,000 دلار آمریکا می‌رسد.

مقایسه کانادا و آمریکا در اقامت پس از تحصیل

اگر به دنبال اقامت پس از تحصیل هستید احتمالا کانادا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. به عنوان یک دانشجوی خارجی با ویزای تحصیلی، وابسته به مدرک تحصیلی خود می‌توانید از یک تا سه سال پس از فارغ‌التحصلی در کانادا بمانید و به دنبال یک کار مناسب باشید. 

داستان در کشور آمریکا کمی متفاوت‌تر و شاید پیچیده‌تر است. امکان اقامت پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور معمولا از طریق برنامه OPT دنبال می‌شود که ویژه دارندگان ویزای F1 است. اگر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی یا بالاتر در امریکا باشید می‌توانید از این سرویس استفاده کنید و تا حداکثر 12 ماه پس از اتمام تحصیل خود در این کشور بمانید و دنبال کار مناسب باشید.

این مهلت زمانی برای دانش آموختگان حوزه‌های STEM می‌‌تواند تا 24 ماه افزایش یابد. به یاد داشته باشید تنها در صورتی که در باز مقرر بتوانید یک شغل تمام وقت قانونی همراه با حداقل حقوق، بیمه و پرداخت مالیات پیدا کنید مجاز به دریافت ویزای کار آمریکا خواهید شد.

مقایسه کانادا و آمریکا در هزینه زندگی

از ابتدا این محتوا بارها اشاره کردیم که هزینه زندگی در امریکا و به ویژه تحصیل در این کشور بیشتر از کانادا می‌باشد. بنابراین اگر بخواهیم بگوییم که به طور کلی مهاجرت و زندگی در کدام یک از این دو کشور ارزان‌تر خواهد بود، احتمالا کفه ترازو به سمت کانادا سنگینی می‌کند. 

پیشتر در محتوای معایب و مزایای زندگی در آمریکا، در خصوص چگونگی بالا بودن هزینه زندگی و تحصیل در ایالات متحده پرداخته‌ایم حال می‌خواهیم بر اساس گزارشات مالی موجود در منابع معتبر مقایسه کوچکی میان مخارج اصلی زندگی و هزینه مسکن در کانادا و آمریکا داشته باشیم.

البته لازم به ذکر است که این پیش‌بینی‌ها در خصوص هزینه زندگی کاملا کلی بوده و مخارج زندگی یک مهاجر نه تنها به ایالت و شهر محل سکونت بلکه به عادات خرج کردن و سبک زندگی او نیز بستگی دارد. شما می‌توانید در هر دو کشور کانادا و امریکا زندگی بسیار گران یا مقرون به صرفه‌ای را تجربه کنید.

مقایسه کانادا و آمریکا برای مهاجرت

نتایج گزارشات حاکی از آن است که بر خلاف مخارج تحصیل، هزینه مسکن در کانادا به طور چشمگیری بیشتر از آمریکا است. فعالان این حوزه باور دارند که املاک و مستغلات در کانادا در مقایسه با ایالات متحده واقعا گران است. برای مثال میانگین قیمت خرید خانه در کانادا حدود 474000 دلار این کشور است در حالی که میانگین قیمت خانه در آمریکا حدود 315303 دلار آمریکا می‌باشد.

این وضعیت در مناطق شهری بدتر است. برای نمونه، میانگین قیمت خانه‌ای در تورنتو حدود 762,900 دلار کانادا معادل 566,700 دلار آمریکا می‌باشد حال آنکه قیمت خانه‌ای به همان اندازه در شهر شیکاگو، شهری با وسعت و شرایط مشابه تورنتو، حدود 214,400 دلار آمریکا خواهد بود. البته توجه داشته باشید که شرایط و هزینه زندگی در نیویورک داستانی جداگانه دارد!

به طور کلی بر اساس گزارشات مالی سایت Numbeo.com در سال 2021، مقایسه هزینه زندگی در کانادا و آمریکا می‌تواند به شرح زیر باشد:
قیمت مصرف کننده با در نظر داشتن اجاره‌بهای ماهیانه در ایالات متحده حدود 9.41 درصد بیشتر از کانادا است.

اجاره‌ بها در ایالات متحده 30.85 درصد بیشتر از کانادا است.
قیمت رستوران‌ها در آمریکا 1.16 درصد کمتر از کانادا است.
قیمت مواد غذای در آمریکا 0.03 درصد بیشتر از کانادا است.
قدرت خرید محلی در ایالات متحده 8.90 کمتر از کانادا است.
قیمت خدمات شهری مانند برق، آب، جمع آوری زباله و ... در آمریکا 28.03 بیشتر از کانادا است.

این مقایسه در حالی است که بر اساس گزارشات سایت Numbeo، میانگین درآمد ماهیانه یک نیروی کار متخصص پس از کسر مالیات حدود 3623.08 دلار آمریکا است در حالی که این مبلغ برای یک نیروی کار در ایالات متحده به حدود 3611.04 دلار می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که به طور کلی میانگین سرانه درآمد در آمریکا حدود 0.33 درصد کمتر از همسایه شمالی خود است.

مقایسه کانادا و آمریکا در خدمات درمانی

در هر دو کشور بیمه درمانی اصلی‌ترین روشی است که افراد برای پرداخت هزینه مراقبت‌های بهداشتی از آن استفاده می‌کنند. آمریکا تمامی مردم را ملزم به تامین بیمه خدمات درمانی نموده و تنها استثناء شامل حال کسانی است که در یکی از برنامه‌های بیمه‌ای تحت حمایت دولت می‌باشند مانند گروه‌های کم درآمد، سالمند یا کم توان ذهنی و جسمی.

بیمه درمانی در 90 درصد موارد با اشتغال مرتبط است و کارفرمایان باید نوعی از پوشش بیمه‌ای را در اختیار نروی کار خود قرار دهند. در کانادا، دولت فدرال، حمایت مالی از بیمه مراقبت‌های بهداشتی را به دولت‌های استانی ارائه نموده و شامل حال تمام شهروندان این کشور می‌شود حال آنکه شرکت‌های خصوصی ارائه دهندگان اصلی بیمه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در ایالات متحده هستند.

در هر دو کشور بیمه‌های مراقبت بهداشتی و درمانی، خدمات اورژانس، بستری در بیمارستان، خدمات بیماران سرپایی، مراقبت از زایمان و نوزاد، سلامت روان، خدمات ترک اعتیاد، دارو، توانبخشی، آزمایشگاهی و مراقبت‌های پیشگیری را شامل می‌شوند.

مقایسه کانادا و آمریکا در هزینه زندگی

مقایسه کانادا و آمریکا در فرهنگ مهاجرپذیری

این دو کشور از دیرباز مقصدهای بسیار پرطرفداری برای مهاجران از سراسر جهان بوده‌اند به شکلی که در حال حاضر بسیاری از ملیت‌های مختلف در آمریکا یا کانادا منطقه زندگی مخصوص به خود را دارند مانند محله چینی‌ها در آمریکا یا جمعیت ایرانیان در تورنتو.

بنابراین هر دو کشور را می‌توان جامعه‌ای مهاجرپذیر دانست که بومیان حضور مردمی از سایر ملیت‌ها را در میان خود پذیرفته‌اند. بدون شک اینکه در کدام استان کانادا یا ایالت آمریکا زندگی کنید نیز شرایط زندگی شما و فرهنگ عموم جامعه متفاوت خواهد بود. 

تنوع زبان‌های رایج و رسمی از دیگر ویژگی‌های مثبت جامعه کانادایی است که می‌تواند ضامن راحتی بیشتر مهاجران و حتی ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای آن‌ها باشد. اگر علاوه بر انکلیسی به فرانسوی نیز مسلط هستید احتمالا شانس بالایی برای پیدا کردن کار در کانادا خواهید داشت.

اگرچه شباهت‌های فرهنگی بسیاری میان مردم این دو کشور وجود دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که نژاد پرستی در جامعه کانادایی کم رنگ‌تر می‌باشد زیرا از ابتدا عمده جمعیت این شکور را مهاجران سایر کشورها از جمله مردم بریتانیا و فرانسه تشکیل داده‌اند بنابراین مهاجرت جایگاهی عمیق و کلیدی در فرهنگ جامعه دارد.

مردم کانادا در مقایسه با شهروندان ایالات متحده، شاید دوست داشتنی‌تر و به قول ایرانی‌ها مردم‌دار‌ تر هستند. آن‌ها ابایی برای معذرت خواهی نداشته و به آسانی اشتباه خود در برابر دیگران را می‌پذیرند. تنوع بالای فرهنگی و یک‌دست بودن جامعه از نظر اقتصادی را می‌توان بزرگترین مزیت کانادا در برابر آمریکا دانست. تنوع بالایی از ملیت‌های مختلف که سال‌هاست در صلح با یکدیگر زندگی می‌کنند.

سخن پایانی

علی رغم تمام مطالبی که در محتوای معایب و مزایای زندگی در کانادا به آن‌ها پرداختیم و اطلاعاتی که در این محتوا در اختیار شما قرار دادیم همچنان مقایسه کانادا و آمریکا برای انتخاب نهایی کار آسانی نبوده و جزئیات بسیاری دارد که ارزیابی نهایی آن تنها از طریق یک تیم تخصصی مهاجرت با توجه به شرایط هر مهاجر متفاوت است و مشاوران مجرب لتسگو یونی می‌توانند مغز متفکر شما در این انتخاب باشند.