مدت زمان صدور ویزا و جواب سفارت کانادا یکی از دغدغه‌های متقاضیان دریافت اقامت کاناداست. همچنین، گاهی مشکل در پیگیری درخواست ویزا، باعث ایجاد نگرانی‌های بیشتر برای افراد می‌شود، این مسأله ممکن است به دلیل عدم توانایی درخواست‌کنندگان به دسترسی اکانت خود در سایت مهاجرت و یا آشنا نبودن به سیستم سفارت کانادا اتفاق بیفتد.

پس از ثبت درخواست ویزا و ارسال مدارک برای سفارت، بررسی پرونده شما شروع می‌شود و این بررسی، بر اساس نوع ویزا، مدتی زمان می‌برد. پس از آن تصمیم نهایی در مورد پذیرش و یا رد درخواست ویزا، اعلام خواهد شد.

در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، قصد داریم در مورد مدت زمان لازم برای صدور انواع ویزای مهاجرت به کانادا از قبیل ویزای تحصیلی، کاری و توریستی و همچنین نحوه پیگیری جواب سفارت کانادا، اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم، پس اگر جزو متقاضیان اخذ ویزای کانادا هستید و یا منتظر جواب سفارت کانادا هستید، با ما همراه باشید.

مدت زمان جواب سفارت کانادا

برای ورود به کشور کانادا داشتن ویزا برای شهروندان بعضی کشورها الزامی است. ایران جزو کشورهایی است که شهروندان آن برای ورود به کانادا به قصد تحصیل، کار، سفر و یا دیدار با نزدیکان، باید ویزا دریافت کنند. برای اخذ ویزای کانادا مدارکی مورد نیاز است. پس از گردآوری مدارک و ارسال آنها برای سفارت کشور کانادا، بررسی پرونده شما آغاز می‌شود و مدت معینی زمان می‌برد تا جواب سفارت کانادا و اداره مهاجرت در مورد صدور ویزا مشخص شود. این بازه زمانی برای هر شخص متفاوت است.

بر اساس پرونده و نوع ویزای درخواستی، مدت زمان جواب سفارت متغیر خواهد بود. به این علت که برای بعضی از انواع ویزا، سفارت کانادا سالانه تعداد مشخصی درخواست دریافت می‌کند و مدت زمان پاسخ به آنها ثابت است. ولی برای بعضی دیگر، تعداد درخواست ارسال شده به سفارت در طول سال ثابت نیست و فقط در بازه مشخصی از سال، امکان ارسال درخواست توسط متقاضیان وجود دارد. بنابراین جواب سفارت کانادا به آنها ممکن است کمتر و یا بیشتر طول بکشد.

در بعضی از موارد هم ممکن است سفارت از شما درخواست انجام آزمایش مدیکال کانادا داشته باشد و یا نیاز به انجام مصاحبه با شما باشد. همین مسائل باعث می‌شوند پروسه بررسی و تصمیم گیری در مورد پرونده شما بیشتر زمان ببرد. با توجه به این نکات، در ادامه زمان انتظار برای انواع ویزای کانادا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدت زمان پاسخ سفارت کانادا

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا

کانادا یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان است و سالانه هزاران دانشجو برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام می‌کنند. زمان صدور ویزای تحصیلی، با توجه به رزومه و پرونده متقاضی و کشوری که از آن درخواست می‌دهد، متفاوت است. اما به طور کلی برای دانشجویان ایرانی حدود 3 تا 4 ماه این زمان طول می‌کشد.

پذیرش و صدور ویزای تحصیلی کشور کانادا برای دانشجویان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا مدارک و فرم درخواست توسط متقاضیان برای دانشگاه مورد نظر ارسال می‌شود. پس از اخذ نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه، نوبت به ارائه مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی می‌رسد.

در زمان شیوع ویروس کرونا، پروسه رسیدگی به پرونده‌های ویزای تحصیلی کشور کانادا طولانی تر شده و دانشجویان فقط تأییدیه پذیرش تحصیلشان را به صورت آنلاین دریافت می‌کردند. از ماه اکتبر سال گذشته، اداره مهاجرت کانادا لیستی از دانشگاه‌های مورد تأیید این کشور، که در آن‌ها پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت می‌شود را در اختیار درخواست کنندگان قرار داد و بررسی پرونده‌های ویزای تحصیلی کانادا برای دانشگاه‌های مورد تأیید، در دستور کار قرار گرفت.

مدت زمان صدور ویزای کاری کانادا

ویزای کاری کانادا (work permit) به معنی مجوز کار در کاناداست. این ویزا به شما این امکان را می‌دهد تا در کانادا به صورت قانونی کسب درآمد کنید و از بیمه برخوردار باشید. تمام افراد خارجی متقاضی کار، برای فعالیت در این کشور باید ویزای کاری کانادا دریافت کنند. کانادا جزو کشورهایی است که با کمبود نیروی کار مواجه است و بخش زیادی از نیروی کار این کشور از طریق مهاجرین تأمین میشود. به همین علت در سال های اخیر آمار مهاجرت کاری به کانادا افزایش یافته است.

بعد از ارسال مدارک و اقدام برای ویزای کاری کانادا، پرونده شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مدت زمان جواب سفارت کانادا به درخواست ویزا برای هر فرد بر اساس شرایط و کشوری که در آن زندگی می‌کند متغیر است. در حال حاضر، برای شهروندان ایرانی این زمان حدود 30 هفته تعیین شده است.

مدت زمان صدور ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا با اهداف گردشگری، تفریح، شرکت در دوره های کوتاه مدت و یا بازدید از خانواده صادر می‌شود. علیرغم آب و هوای سرد کانادا، به دلیل جاذبه‌های گردشگری این کشور و همچنین به دلیل افزایش ایرانیان ساکن کانادا، درخواست متقاضیان ایرانی برای ویزای توریستی رو به افزایش است. با دریافت این ویزا، شما مجاز هستید تا ۶ ماه در این کشور اقامت داشته باشید. لازم به ذکر است اگر در این مدت از کانادا خارج شوید برای ورود مجدد نیاز به درخواست دوباره ویزا و طی کردن مراحل مربوطه دارید.

مدت زمان صدور ویزای توریستی کانادا بسته به شرایط فرد، کشور محل سکونت او و میزان درخواست های ارسال شده به سفارت کانادا متفاوت است. در حال حاضر، بررسی پرونده شهروندان ایرانی 132 روز به طول می‌انجامد که در این تعداد روز، مدت زمان لازم برای انجام احراز هویت و زمان رسیدن درخواست شما از سفارت به اداره مهاجرت کانادا لحاظ نشده است.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا

مدت زمان صدور ویزای والدین کشور کانادا

ویزای والدین (super visa) یک نوع از اقامت موقت است و مخصوص افرادی است که فرزندان آنها در حال تحصیل و یا کار در کانادا هستند. این افراد می‌توانند برای ویزای والدین اقدام کرده و از این طریق برای دیدار فرزندشان به این کشور سفر کنند. مدت زمان بررسی پرونده‌های ویزای والدین برای ایرانیان 147 روز است که این زمان هم مانند موارد قبل بر اساس پرونده و شرایط برای هر شخص متفاوت است.

مدت زمان صدور ویزای اسپانسرشیپ کانادا

ویزای اسپانسرشیپ کانادا، یک نوع ویزای اقامت دائم است که شهروندان کانادا و یا افراد دارای تابعیت این کشور می‌توانند برای اعضای خانواده خود مثل همسر، فرزندان و والدین، آن را دریافت کنند. شرایط دریافت این ویزا برخورداری از وضعیت مالی مناسب است. زمان بررسی پرونده‌های ویزای اسپانسرشیپ و صدور آن برای همسر حدود 1 سال و برای والدین 1.5 تا 2 سال است. مانند دیگر انواع ویزا، این دسته نیز با توجه به شرایط متقاضیان می‌تواند متغیر باشد و در بازه زمانی کمتر و یا بیشتری انجام شود.

برنامه اکسپرس اینتری کانادا

اکسپرس اینتری (Express Entry) یک روش مهاجرتی برای دریافت سریع اقامت دائم کانادا است. پیچیده بودن روند مهاجرت و طولانی بودن زمان انتظار برای صدور ویزا، باعث شد تا کانادا این برنامه را در سال 2015 راه اندازی کند. این سیستم بر اساس یک روش امتیازبندی برقرار شده است.

در این روش متقاضیان بر اساس ملاک‌هایی مانند سن، میزان تحصیلات، مهارت در زبان انگلیسی و فرانسوی و شغل، امتیاز دریافت می‌کنند. اگر فردی به حد نصاب امتیاز تعیین شده برسد، می‌تواند از این طریق وارد کانادا شود و اقامت دائم دریافت کند. بررسی پرونده‌های برنامه اکسپرس اینتری ممکن است تا یک سال طول بکشد.

نحوه پیگیری جواب سفارت کانادا

پیگیری صدور ویزا و جواب سفارت کانادا بستگی به نحوه ارسال درخواست ویزا دارد. اگر شما درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال کرده باشید پیگیری بسیار راحت‌تر از وقتی است که درخواست خود را به صورت کتبی و از طریق پست ارسال کنید. پیگیری جواب سفارت به دو صورت، از طریق ایمیل و از طریق حساب کاربری شما در سایت اداره مهاجرت کانادا، امکان‌پذیر است.

برای استفاده از حساب کاربری، بعد از ورود به سایت اداره مهاجرت می‌توانید در قسمت حساب پیگیری یا Tracker account با وارد کردن اطلاعات درخواستی یک اکانت بسازید. بعد از ایجاد این اکانت یک کد به شما داده می‌شود که از این به بعد می‌توانید از آن برای اطلاع از وضعیت پرونده خود استفاده کنید. اگر درخواست خود را به صورت کتبی برای سفارت ارسال کردید برای پیگیری درخواست، بعد از ایجاد اکانت، شماره پرونده خود را در قسمت حساب کاربری وارد کنید.

همچنین امکان پیگیری وضعیت درخواست از طریق ایمیل هم وجود دارد. به این صورت که روند پرونده شما به آدرس ایمیلی که در فرم درخواست ویزای خود درج کردید ارسال می‌شود. از معایب این روش این است که در این حالت شما بر خلاف روش استفاده از حساب کاربری نمی‌توانید به صورت لحظه ای از پرونده خود مطلع شوید. همچنین ممکن است به دلایلی ایمیل خود را دیر چک کنید و با توجه به اینکه در صورت پذیرفته شدن درخواست ویزا، شما باید حداکثر تا 30 روز برای انجام انگشت‌نگاری اقدام کنید، فرصت خود را از دست می‌دهید و با مشکل مواجه می‌شوید.

زمان صدور ویزای کانادا

زمان صدور ویزای کانادا

موافقت با درخواست ویزای شما با تأیید اداره شهروندی کانادا، به معنی امکان ورود شما به کانادا نیست و لازم است مهر و برچسب ویزا به پاسپورت شما بخورد. برای دریافت ویزا، لازم است ظرف مدت ۳۰ روز، با داشتن نامه تأیید درخواست از سمت اداره مهاجرت (Pass Request) در یکی از دفاتر انگشت نگاری سفارت کانادا حضور یابید تا ویزای ورود به کشور کانادا در پاسپورت شما قرار بگیرد و به شما تحویل داده شود.

چه زمانی می‌توانید روند صدور ویزا را چک کنید؟

شما بعد از شروع شدن پروسه بررسی پرونده می‌توانید وضعیت آن را چک کنید. بعد از اینکه درخواست خود را برای سفارت ارسال کردید، مدتی طول می‌کشد تا درخواست شما به اداره مهاجرت کانادا ارسال و بررسی آن شروع شود. این زمان بر اساس نوع ویزا متفاوت است ولی اداره مهاجرت، بعد از دریافت پرونده شما و شروع کردن بررسی، از طریق ایمیل و یا حساب کاربری‌تان شما را مطلع خواهد کرد.

سخن آخر

اگر از متقاضیان ویزای کانادا هستید، مطمئناً اطلاع داشتن از مدت زمان صدور ویزا کانادا و همچنین جواب سفارت کانادا می‌تواند از استرس شما در این مسیر کم کند. البته همانطور که اشاره کردیم این زمان برای هر پرونده و هر ویزا متفاوت است اما در این مطلب مدت زمان معمول برای جواب سفارت و چگونگی پیگیری درخواست را در اختیارتان قرار دادیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مسیر می‌توانید از مشاوره تخصصی لتسگو یونی استفاده کنید.