شهر بن در آلمان برای زندگی و تحصیل چگونه است؟ اگر به دنبال اقامت در آلمان هستید، حتما اسم شهر بن (bonn) را شنیده‌اید. بن یکی از شهرهای معروف و زیبای آلمان است که محل تولد بتهون بوده و امروز یکی از شهرهای مهم سیاسی و اداری است. این شهر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بسیار خوبی هم دارد و به همین دلیل مورد توجه دانشجویان و مهاجران قرار گرفته است.

اگر شما هم علاقه دارید تا بدانید شهر بن در آلمان برای تحصیل و زندگی چگونه است، با این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید تا اطلاعات خوبی در مورد این شهر به دست بیاورید. همچنین اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید و نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت با کارشناسان ما در لتسگو یونی ارتباط برقرار کرده و راهنمایی لازم را دریافت کنید.

شهر بن در آلمان برای زندگی

بُن (Bonn) از قدیمی‌ترین شهرهای آلمان است که در حاشیه رود راین قرار گرفته و جمعیتی در حدود 300 هزار نفر دارد. این شهر حدود 40 سال پایتخت رسمی آلمان غربی بود و امروزه هم به صورت غیر رسمی به عنوان پایتخت دوم آلمان در نظر گرفته می‌شود. بن دارای ادارات و دانشگاه‌های زیادی است و حدود 20 سازمان و موسسه بین‌المللی در آن دارای شعبه و دفتر هستند.

بن یک شهر زیبا و قدیمی با فرهنگ و تاریخ غنی است که امنیت و امکانات خوبی دارد و طبق گزارشات و تحقیقات شهروندان آن بسیار شاد هستند. با اینکه بن شهر بزرگی است اما دسترسی به مکان‌های ضروری در آن بسیار راحت است. بنابراین با این توصیفات اگر تصمیم به مهاجرت به آلمان را دارید، بن یکی از شهرهایی است که در آلمان برای زندگی باید در نظر بگیرید.

زندگی در شهر بن در آلمان

به محض شروع زندگی در بن متوجه خواهید شد که یک شهر فوق‌العاده برای زندگی با تاریخچه بسیار جالب، معماری قدیمی و بی‌نظیر و ساکنینی بسیار خونگرم و مهربان است. بن شهری بزرگ و شلوغ است اما دارای فضای سبز و پارک‌های بسیار زیادی در داخل و حومه شهر است و می‌توانید برای پیاده‌روی و یا سپری کردن آخر هفته خود از آنها کنید.

بسیاری از توریست‌ها و گردشگران هر سال از شهر بن دیدن می‌کنند و به همین دلیل اگر بن را برای زندگی انتخاب کنید همیشه با گردشگران مواجه خواهید شد. همچنین اگر به عنوان یک نیروی ماهر و متخصص به دنبال کار در آلمان هستید، بن پر از فرصت‌های شغلی است و می‌توانید به راحتی یک کارفرما برای خود در این شهر پیدا کنید.

در مقایسه با بسیاری از شهرهای آلمان شهر بن دارای استانداردهای بالاتری از نظر امنیت، پاکیزگی، طبیعت، زیرساخت‌های آموزشی، بهداشتی و اقتصادی برای زندگی است. با اینکه در چند سال گذشته میزان جرم و جنایت مقدار کمی افزایش پیدا کرده است، اما همچنان این شهر یکی از امن‌ترین شهرهای آلمان است و حدود 60 درصد از ساکنین آن اعلام کرده‌اند برای پیاده‌روی در شب احساس امنیت می‌کنند.

سیستم حمل و نقل بن بسیار خوب است. رفت و آمد به دو صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار شهری امکان‌پذیر است و شما می‌توانید بلیط این وسایل را در هر جای شهر که باشید تهیه کنید. سیستم ریلی بن به سرتاسر شهر و شهرهای دیگر آلمان و حتی بعضی از شهرهای اروپا از جمله پاریس، برلین، هامبورگ، مونیخ، زوریخ، وین، بروسل و آمستردام کشیده شده است.

بن توسط رودخانه به دو قسمت تقسیم شده که با یک پل به یکدیگر متصل شده‌اند. به همین دلیل استفاده از قایق و کشتی‌های کوچک تفریحی و مسافرتی هم برای حمل و نقل رایج است. به علاوه فرودگاه مشترک بن و کلن (Cologne) هفتمین فرودگاه بزرگ آلمان است که در قسمت شمال شهر بن قرار گرفته و 15 کیلومتر با بن فاصله دارد.

زندگی اجتماعی شهروندان شهر بن بسیار فعال و پویا است و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی برای بازدید وجود دارد، از جمله خانه بتهون و موزه ملی معاصر آلمان. علاوه بر این گالری‌ها، پارک‌ها، باغ‌ها و کلیساهای زیبای زیادی هم در شهر وجود دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید.

شب‌های بن در آلمان هم بسیار دیدنی و زنده است و فستیوال‌های موزیک، کافه و رستوران‌ها به صورت مستمر باز هستند و اوقات خوشی را برای مردم ایجاد می‌کنند. بنابراین چه به دنبال یک شب آرام باشید و چه یک شب شاد و پرجنب و جوش، بن می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

شهر بن در آلمان برای زندگی

شهر بن در آلمان برای تحصیل

بن یک مقصد عالی برای تحصیل دانشجویان است. این شهر میزبان دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بسیاری است که در بین آنها تعدادی از بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل هم به چشم می‌خورند. از جمله دانشگاه بن که جزو برترین دانشگاه‌ها در کشور آلمان برای تحصیل است و 200 سال قدمت دارد. این دانشگاه رشته‌های متنوعی را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند و حدود 34 هزار دانشجو و 7 دانشکده دارد.

علاوه بر این موسسات آموزشی و پژوهشی دیگری هم مانند German Academic Exchange Service (DAAD) و Alexander von Humboldt Foundation در بن آلمان برای تحصیل وجود دارند که با اهدای بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی امکان تحصیل رایگان در آلمان را برای آنها فراهم می‌کنند.

از دیگر دانشگاه‌های شهر بن در آلمان برای تحصیل می‌توان به دانشگاه علوم کاربردی Bonn-Rhein-Sieg اشاره کرد که در سال 1995 ساخته شده و در حال حاضر حدود 35 هزار دانشجو دارد. بسیاری از واحدهای درسی در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و همکاری نزدیکی با دانشگاه صنعتی RWTH Aachen دارد. دانشگاه بن و دانشگاه صنعتی RWTH Aachen بیش از 26 رشته در مقطع ارشد و کارشناسی برای تحصیل دانشجویان ارائه می‌کنند.

مدارس در بن مانند مدرسه Kardinal-Frings-Gymnasium و Bonn International School (BIS) عمدتاً خصوصی هستند و زیر نظر سازمان‌های مذهبی قرار دارند. همچنین مدارس بین‌المللی زیادی در شهر بن آلمان برای تحصیل وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند در آنها به زبان آلمانی و یا زبان‌های دیگر مشغول به تحصیل شوند.

اگر به تحصیل در این شهر علاقه‌مند هستید، خبر خوب اینکه بن نسبت به سایر شهرهای بزرگ مانند مونیخ، هامبورگ و برلین برای تحصیل دانشجویان هزینه‌های مقرون به صرفه‌تری دارد و امکانات رفاهی زیادی برای تحصیل آنها در نظر گرفته شده است. بنابراین برای آن دسته از دانشجویانی که به دنبال پس‌انداز و هزینه کمتر هستند، بن یک شهر بسیار مناسب است.

به علاوه، تسهیلات زیادی برای اقامت دانشجویان در بن در نظر گرفته شده است؛ از جمله خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های مشترک و اقامتگاه‌های خصوصی. دانشگاه بن هر سال میزبان هزاران دانشجو است که در نقاط مختلف شهر اقامت دارند و خانه‌های مقرون به صرفه‌ای برای آنها فراهم شده است.

شهر بن در آلمان برای تحصیل چگونه است؟

از آنجایی که هزینه‌ها یکی از موارد مهم برای تصمیم‌گیری در مورد شهر محل اقامت در آلمان برای تحصیل است، در ادامه در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هزینه زندگی در شهر بن آلمان

همانطور که اشاره کردیم هزینه‌ها در شهر بن در آلمان برای زندگی و تحصیل مقرون به صرفه‌تر از سایر شهرهای بزرگ آلمان است. اما با این وجود به این دلیل که بن پایتخت سابق آلمان بوده است، همچنان هزینه‌ها برای زندگی کمی بالا است. به عنوان مثال اگر به دنبال صرفه‌جویی در مخارج خود هستید، بهتر است از صرف غذا در یک رستوران شیک و گران در بن صرف نظر کنید و به رستوران‌های ارزان‌تر بروید.

یک وعده غذا در یک رستوران معمولی برای یک نفر در بن حدود 12 یورو هزینه دارد. در حالیکه برای دو نفر این مبلغ حدود 40 یورو خواهد شد. هزینه یک قهوه در بن قیمت معمول قهوه و حدود 2.5 یورو است. خرید از تره‌بار و سوپر مارکت یکی از خریدهای رایج در بین شهروندان بن است که از 3 یورو به بالا بر اساس میزان خرید شما هزینه دارد.

برای حمل و نقل می‌توانید مبلغی در حدود 86 یورو را به عنوان هزینه ماهانه سرویس حمل و نقل عمومی در ماه بپردازید. البته این مقدار شامل تخفیف دانشجویی نشده است و اگر دانشجو باشید هزینه کمتری خواهید پرداخت. همچنین از آنجایی که مردم شهر بن به دوچرخه‌سواری علاقه دارند، مسیرهای ویژه و بسیار خوبی برای دوچرخه‌سواری وجود دارد و می‌توانید هر کجای شهر که می‌خواهید را با دوچرخه طی کنید.

هزینه اجاره و خرید خانه در بن اگرچه بالا است اما پیدا کردن خانه حتی در مرکز شهر هم بسیار راحت است و نکته مثبت اینکه میزان هزینه اجاره و خرید همیشه ثابت است و قیمت‌ها تغییری نمی‌کند. میانگین اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر بن در آلمان 725 یورو در ماه و در حومه شهر 490 یورو است. به علاوه اجاره آپارتمان دو خوابه 900 یورو و آپارتمان 3 خوابه 1,370 یورو در ماه است.

اگر اهل زندگی با همخانه‌ای هستید می‌توانید از آپارتمان‌های مشترک برای زندگی استفاده کنید و هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی پایین بیاورید. اگر قصد خرید خانه در بن را دارید، قیمت یک آپارتمان یک خوابه حدودا 150 هزار یورو ، دوخوابه 180 هزار یورو و 3 خوابه 210 هزار یورو است.

هزینه تفریح و ورزش هم در بن بسیار پایین است و شما می‌توانید از این مزایا برای داشتن یک زندگی سالم و شاد استفاده کنید. هزینه ماهانه عضویت باشگاه ورزشی 26 یورو در ماه و قیمت یک بلیط سینما 11 یورو است. به طور کلی شهر بن در آلمان برای زندگی یک دانشجو حدود 930 یورو در ماه هزینه دارد.

تحصیل در شهر بن آلمان

میزان درآمد در شهر بن آلمان چقدر است؟

بن مکان مناسبی برای زندگی و کار کردن است. فرصت‌های شغلی در این شهر زیاد است و شما به راحتی می‌توانید برای خود یک کارفرما پیدا کرده و مشغول به کار شوید. میانگین درآمد شاغلین شهر بن سالانه 50  هزار یورو است که به طور قابل توجهی از میانگین درآمدها در کل شهر آلمان که 37 هزار یورو است بالاتر است.

یکی از دلایل راحت پیدا شدن شغل در بن آلمان، وجود ادارات و سازمان‌های مختلف است که هیچ شهر دیگری در آلمان همچنین موقعیت و ویژگی ندارد. اگرچه نرخ بیکاری در بن حدود 6 درصد یعنی دو برابر نرخ بیکاری در کل کشور آلمان است، اما با این وجود صنایع بسیاری در این شهر نیروی کار ماهر را در زمینه‌های مختلفی از جمله حمل و نقل، مخابرات، مهندسی کامپیوتر و ... استخدام می‌کنند.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت لتسگو یونی، بررسی کردیم که شهر بن در آلمان برای زندگی و تحصیل چگونه است. همانطور که پیش‌تر گفتیم بن یک مقصد مهاجرتی بسیار خوب برای مهاجران و دانشجویانی است که به دنبال تحصیل در آلمان هستند. بن با هزینه‌های مقرون به صرفه، هوای تمیز، شهروندان خونگرم و دانشگاه‌های بسیار خوب یک شهر عالی برای دانشجویان بین‌المللی است.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از اطلاعات این مقاله بهترین تصمیم و انتخاب را داشته باشید. فراموش نکنید که اگر در مسیر مهاجرت تحصیلی نیاز به کمک در آماده‌سازی مدارک و یا بررسی و ارزیابی شرایط خود داشتید، می‌توانید از کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی کمک بگیرید.