بهترین دانشگاه های امارات کدامند؟ بیایید نگاهی به بهترین دانشگاه های امارات که در یک دهه اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند، بیندازیم. به جرات می‌توان گفت که در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات ارائه دهنده یکی از استانداردترین سیستم‌های آموزش عالی بوده و تعدادی از بهترین دانشگاه‌ های منطقه را در خود جای داده است. 

امارات که در انتهای شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است، در طی نیم قرن گذشته با سرعتی باور نکردنی مرزهای توسعه را پشت سر گذاشته و از یک واحه بیابانی به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان عرب تبدیل شده است. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که مهاجرت به امارات گزینه‌ای پرطرفدار برای مهاجران، گردشگران و به ویژه دانشجویان بین‌المللی باشد که به دنبال زندگی در کشوری مدرن با اقتصادی قدرتمند هستند.

در حال حاضر کشور امارات خانه تعدادی از بهترین دانشگاه‌ های منطقه می‌باشد. دانشکده‌های مهندسی، پزشکی، ادبیات عرب و حقوق امارات در جوامع آموزشی و دانشگاهی بسیار مورد احترام و شهرت بوده و صدها برنامه‌ آموزشی در رشته‌های مختلف را در تمام سطوح کارشناسی تا دکترا ارائه می‌نمایند. بر اساس آخرین رتبه بندی QS جهت معرفی برترین موسسات آموزش عالی منطقه عرب نشین، 14 دانشگاه امارات در لیست بهترین دانشگاه ها قرار گرفته‌اند. 

در این محتوا از مجله لتسگو یونی می‌خواهیم مزایای تحصیل در دانشگاه‌ های امارات را بررسی نموده و به معرفی تعدادی از بهترین دانشگاه‌ های امارات بپردازیم. اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی به این کشور ثروتمند خلیج فارس هستید این محتوا برای شماست.

بهترین دانشگاه های امارات

تحصیل در بهترین دانشگاه های امارات

امارات کشوری جوان با رویاهایی بزرگ است که در یک دهه اخیر بخش قابل توجهی  از سرمایه و چشم انداز آینده خود را در سیستم دانشگاهی و آموزش عالی با هدف جذب دانشجویان بین‌المللی جهت زندگی، کار و سرمایه‌گذاری در این کشور تازه توسعه یافته متمرکز نموده است.

امارات متحده عربی از هفت امارت ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین تشکیل شده که مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها و هویت‌های اجتماعی را در خود جای داده است. تحصیل در دانشگاه های امارات، با تجربه زندگی در محیطی چند فرهنگی و پذیرای مهاجر همراه است.

اگر یک دانشجوی جویای نام در بازار کار جهانی هستید احتمالا ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های امارات می‌تواند برگ برنده شما برای ورود به تجارت جهانی و مشارکت در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی باشد. امارات متحده عربی با موقعیت استراتژیک خود بر روی نقشه جهان و اقتصادی پر رونق و متنوع بر پایه فرآورده‌های نفتی، بانکداری، آموزش، ساخت و ساز و گردشگری در تلاش است تا بخش عمده‌ای از نیروی انسانی متخصص خود را از طریق دانشجویان فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه های خود تامین نماید.

امارات متحده عربی و به ویژه دبی به عنوان یکی از توریستی‌ترین نقاط جهان شناخته شده که هر ساله درآمد قابل توجهی از بخش گردشگری کسب می‌نماید. زندگی دانشجویی در امارات هرگز با بی‌حوصلگی و یکنواختی همراه نخواهد بود. به هر گوشه از هفت امارت این کشور که نگاهی بیندازید فعالیتی جذاب برای سرگرمی در اوقات فراغت وجود دارد.

علاوه بر تمام امتیازات گفته شده، خوب است بدانید که امارات یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است که علی رغم حضور گسترده مهاجران و تاجران بین‌المللی در آن، از کمترین آمار دزدی و جرم برخوردار است. امارات به عنوان امن‌ترین کشور در خاورمیانه شناخته شده و بر اساس آخرین گزارش Global Finance ، امارات متحده عربی در میان 134 کشور، رتبه دوم امن‌ترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در بهترین دانشگاه ‌های امارات، برنامه‌های حمایتی دولت این کشور برای جذب دانشجویان بااستعداد و کم بضاعت است. اکثر دانشگاه های این کشور هر ساله بورسیه و کمک هزینه‌های دولتی متعددی در اختیار دانشجویان خارجی واجد شرایط قرار می‌دهند. برخورداری از رزومه تحصیلی معتبر، معدل و ریز نمرات عالی، سابقه حرفه‌ای و پروژه های تحقیقاتی از جمله عواملی است که شانس متقاضی برای دریافت بورسیه تحصیلی در امارات را افزایش می‌دهد. 

همچنین دولت امارات طرحی با عنوان "ویزای طلایی" برای دانشجویان مستعد و خانواده‌های آن‌ها در نظر گرفته است که افراد واجد شرایط این طرح می‌توانند از امتیاز دریافت ویزای اقامت 10 ساله در این کشور برخوردار شده و پس از فارغ‌التحصیلی از بهترین دانشگاه های امارات در این کشور حضور داشته و مشغول به کار شوند. فرصت شغلی گسترده، اقتصاد قدرتمند و درآمد معاف از مالیات از دیگر دلایل استقبال دانشجویان سراسر دنیا و به ویژه منطقه خاورمیانه برای تحصیل در بهترین دانشگاه های امارات می‌باشد. 

تا به اینجا از مزایای تحصیل در موسسات آموزش عالی امارات و دلایل استقبال گسترده دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل و اقامت در این کشور عرب زبان با حکومتی اسلامی گفتیم، حال میخواهیم بدانیم که این بهترین دانشگاه‌ های امارات کدامند؟

بهترین دانشگاه های امارات

در این بخش تعدادی از بهترین دانشگاه های امارات را معرفی می‌کنیم که در سطح جهانی از رنکینگ بالایی برخوردار بوده و هر ساله دانشجویان بین‌المللی بسیاری برای دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. 

دانشگاه خلیفه (Khalifa University)

خلیفه به عنوان بهترین مرکز آموزش عالی در کشور امارات با سیستم آموزشی مطابق با استانداردهای بالای جهانی شناخته می‌شود که در رتبه بندی جهانی سال 2021 بهترین دانشگاه ‌های QS، رتبه 183 جهان را به خود اختصاص داده است. 

خلیفه در شهر ابوظبی از جمله دانشگاه‌های عرب مورد تایید وزارت علوم ایران بوده که از سه کالج تخصصی، سه موسسه تحقیقاتی و 17 دپارتمان آموزشی مجزا تشکیل شده است. کالج های تخصصی دانشگاه خلیفه شامل دانشکده‌های مهندسی، هنر و علوم پزشکی می‌باشد. این دانشگاه دارای دو پردیس در شهر ابوظبی است که هر دو دارای خدمات رفاهی و خوابگاه دانشجویی می‌باشند.

اکثر برنامه‌های آموزشی در خلیفه به زبان انگلیسی ارائه شده و هر ساله بیش از 3500 دانشجو برای نشستن بر روی صندلی‌های آن به رقابت می‌پردازند. از جمله رشته‌های ارائه شده در دانشگاه خلیفه که در میان 20 برنامه آموزشی برتر جهان جای گرفته‌اند می‌توان به رشته‌های مختلف در علوم زیر اشاره کرد:
علوم کامپیوتر
مهندسی
ریاضیات
علوم طبیعی
مطالعات اجتماعی و علوم انسانی

دانشگاه خلیفه در امارات

دانشگاه امارات متحده عربی (United Arab Emirates University)

این مرکز رتبه دوم بهترین مراکز آموزش عالی امارات و رتبه 288 جهان در سال 2021 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه امارات متحده عربی به لحاظ قدمت، جایگاه نخست را داشته و قدیمی ترین دانشگاه امارات است که تاسیس آن به سال 1976 میلادی بازمی‌گردد. تعدادی از برترین موسسات تحقیقاتی امارات در این موسسه آموزش عالی دولتی قرار دارند.

دانشگاه امارات متحده عربی در طول سالیان فعالیت خود همواره در حال به روز رسانی بوده و اکنون دارای 9 دانشکده است که به لحاظ زیرساخت و تجهیزات از جمله مدرن‌ترین دانشگاه‌های خاورمیانه می‌باشند. اکثر مدیران دولتی، وزرا و افراد سرشناس کشور امارات که در حال حاضر بر مسند قدرت‌های سیاسی و اقتصادی نشسته‌اند از فارغ‌التحصیلان قدیمی‌ترین دانشگاه امارات می‌باشند.

از جمله مزایای تحصیل در این مرکز ارتباط قوی و گسترده آن با صنایع و شرکت‌های دانش بنیان جهت تبادل علم و عمل با یکدیگر است که می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قرار دهد. برترین دانشکده‌های دانشگاه امارات در سطح بین‌المللی عبارتند از:
دانشکده کشاورزی
دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر
دانشکده ریاضیات
دانشکده علوم طبیعی
دانشکده پزشکی و بهداشت
دانشکده علوم اجتماعی و انسانی

دانشگاه شارجه (University of Sharjah)

دانشگاه شارجه در رتبه سوم بهترین دانشگاه‌ های امارات قرار گرفته و در میان 600 واحد برتر جهان قرار دارد. شارجه از جمله دانشگاه های خصوصی کشور امارات در شهری به همین نام است که قدمت آن به سال 1997 باز می‌گردد. این موسسه غیر دولتی مورد تایید وزارت علوم ایران بوده و با بیش از 16 هزار دانشجو یکی از بزرگترین دانشگاه های امارات می‌باشد.

زبان آموزشی در شارجه عربی و انگلیسی است. دانشگاه شارجه از چهار پردیس با بیش از 110 برنامه آموزشی تشکیل شده که مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکترا را در اکثر رشته‌ها شامل می‌شود. این دانشگاه 14 دانشکده دارد که برترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

علوم کامپیوتر
مهندسی
 علوم طبیعی
علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

دانشگاه آمریکایی شارجه (American University of Sharjah)

رتبه چهارم بهترین دانشگاه های امارات به موسسه آمریکایی شارجه تعلق دارد که نخستین بار در سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی غیر دولتی و خصوصی است که برنامه‌های آموزشی خود را بر اساس استانداردهای آموزشی امریکا طراحی نموده است.

دانشگاه آمریکایی شارجه در رتبه 383 جهان قرار گرفته و به دلیل کیفیت بالای آموزش در دانشکده هنرهای تجسمی، علوم کامپیوتر، علوم طبیعی و مطالعات اجتماعی از شهرت بسیاری برخوردار است. لازم به ذکر است که تمامی مدارک این دانشگاه به ثبت و تایید مرکز ABET کشور آمریکا می‌رسد.

دانشگاه آمریکایی شارجه در امارات

دانشگاه زاید (Zayed University)

دانشگاه زاید در شهر دبی کشور امارات از دیگر دانشگاه‌های برتر این کشور است که رتبه 5 امارات و رتبه 651 جهان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه که در موقعیت استراتژیک میان فرودگاه بین‌المللی دبی و شهر زاید واقع شده است به دلیل نوآوری در برنامه‌های آموزشی و معماری داخلی منحصر به فرد خود در سطح جهانی شهرت دارد.

زاید تحت حمایت مالی دولت امارات متحده عربی بوده و یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌ های امارات در میان دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. ظرفیت موسسه آموزش عالی زاید حدود 10 هزار نفر بوده و دانشکده‌های برتر آن عبارتند از:

دانشکده آموزش
دانشکده علوم کامپیوتر
دانشکده مطالعات اجتماعی و علوم انسانی

دانشگاه ابوظبی (Abu Dhabi University)

در میان بهترین موسسات آموزش عالی امارات، ابوظبی در رتبه 6‌ کشوری و 620 جهانی جای گرفته است. بر اساس بررسی‌های انجام شده این دانشگاه به لحاظ اشتغال‌پذیری و جذب شدن سریع و آسان در بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی، وضعیت بسیار مطلوبی داشته و جایگاه 181 را در سطح بین‌المللی به خود اختصاص داده است. دانشگاه ابوظبی از 4 دانشکده فنی و مهندسی، حقوق، تجارت و هنر تشکیل شده و یک موسسه ویژه آموزش زبان‌های خارجی دارد.

ابوظبی را می‌توان شناخته شده‌ترین مرکز آموزش عالی در پایتخت امارات دانست که در میان ایرانیان نیز طرفداران بسیاری دارد. ابوظبی بزرگ‌ترین و بهترین دانشگاه خصوصی در کشور امارات است. این دانشگاه به دلیل ارائه برنامه‌های آموزشی مطابق با استانداردهای بهترین دانشگاه های اروپایی و آمریکایی و تعداد کم دانشجویان در هر رشته تحصیلی به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های بین‌المللی شهرت دارد.

دانشگاه عجمان (Ajman University)

دانشگاه عجمان در شهر عجمان، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای امارات، از جمله دانشگاه‌های برجسته این کشور است که بر اساس رتبه بندی QS، در جایگاه 701 جهان قرار دارد. دانشگاه عجمان جزء 30 دانشگاه برتر در میان کشورهای عربی می‌باشد که قدمت چندانی نداشته و فعالیت خود را از سال 1997 آغاز نموده است. 

این مرکز که با نام دانشگاه علم و صنعت عجمان نیز شناخته می‌شود از جمله برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی در امارات است که به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی، زمین‌های ورزشی، موسسات فرهنگی و تجهیزات کامپیوتری رایگان همراه با کیفیت عالی شهرت دارد. این دانشگاه دوره‌های تحصیلی خود را در قالب 23 برنامه آموزشی مقطع کارشناسی و 11 برنامه مقطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌نماید.

دانشگاه آمریکایی در دبی (American University in Dubai)

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، امارات یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای عربی در منطقه خاورمیانه است که جایگاه ویژه‌ای در تجارت بین‌الملل دارد بر همین اساس کشورهای قدرتمندی مانند آمریکا تمایل دارند که در بخش‌های مختلف این کشور از جمله بخش آموزش عالی سرمایه‌گذاری و فعالیت نمایند. 
یکی از جلوه‌های این سرمایه گذاری، تاسیس موسسات آموزشی در امارات مطابق با استانداردهای آمریکایی است که نمونه آن را می‌توان در موسسه آمریکایی دبی مشاهده کرد. دانشگاه آمریکایی دبی، جایگاه 601 در میان برترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. 

این دانشگاه خصوصی فعالیت خود را از سال 1995 آغاز نموده و امروز با بیش از 3000 دانشجو میزبان متقضیان بین‌المللی از 100 کشور جهان می‌باشد. این دانشگاه برنامه های آموزشی خود را مطابق با استانداردهای امریکایی در 3 دانشکده هنر و معماری، کسب و کار و مهندسی ارائه می‌نماید.

دانشگاه آمریکایی در امارات

دانشگاه کانادایی دبی (Canadian University of Dubai)

کانادا، از دیگر کشورهایی است که پس از آمریکا شروع به سرمایه‌گذاری در بخش آموزش عالی کشور امارات نمود و امروز دانشگاه کانادایی دبی به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های امارات شناخته می‌شود. این مرکز در سطح بین‌المللی جایگاهی هم سطح با مرکز آمریکایی دبی دارد.

در این دانشگاه خصوصی که از سال 2006 شروع به پذیرش دانشجو از نقاط مختلف جهان نمود، تسلط بر سطح مشخصی از زبان انگلیسی از جمله الزامات پذیرش می‌باشد. برنامه‌های آموزشی دانشگاه کانادایی دبی در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود.

دانشگاه العین (Al Ain University)

العین دهمین دانشگاه برتر امارات است که در بین 650 دانشگاه برجسته جهان قرار دارد. این دانشگاه رتبه 25 در میان بهترین دانشگاه‌ های عرب نشین را به خود اختصاص داده است. دانشگاه العین در شهر ابوظبی، پایتخت امارات، از سال 2004 شروع به جذب دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد نموده است. 

دانشگاه العین در امارات

از جمله سایر دانشگاه‌های کشور امارات که در سطح بین‌لمللی شناخته شده هستند و در رتبه بندی QS، جایگاه مطلوبی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • American University of Ras Al Khaimah
  • Higher Colleges of Technology
  • The British University in Dubai
  • University of Dubai
  • American University in the Emirates
  • Alfalah University
  • University of Wollongong in Dubai
  • Gulf Medical University
  • Manipal University, Dubai
  • Al Ghurair University

سخن پایانی 

با تمام این اوصاف حواستان باشد که گول تازه‌کار بودن دانشگاه های امارات را نخورید. این دانشگاه‌ها در همین دوره فعالیت نه چندان طولانی خود توانسته‌اند در بین بهترین دانشگاه های بین‌المللی قرار گرفته و از استانداردهای آموزشی بالایی برخوردار هستند. اگر متقاضی تحصیل در بهترین موسسات آموزش عالی در کشور امارات هستید خود را برای رقابت با دانشجویانی بسیار جدی، باهوش و سختکوش آماده کنید.