اگر میخواهید در مورد بهترین دانشگاه های تایلند 2024، شهریه دانشگاه های تایلند و بورسیه تحصیلی تایلند مطلع شوید با لتس گو یونی همراه باشید. در نظر داشته باشید کشور پادشاهی تایلند به عنوان مقصدی توریستی و نسبتا ارزان برای گذراندن تعطیلات محسوب می شود و هرساله پذیرای بیش از 16 میلیون گردشگر از سراسر دنیاست، اما به غیر از جنبه تفریحی و جاذبه های توریستی این کشور، حضور دانشگاه های معتبر تایلند موجب شده تا دانشجویان بین المللی زیادی از سراسر دنیا برای دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی تایلند اقدام کرده و به این کشور سفر کنند.

پیرو مطالب قبلی که به معرفی بهترین دانشگاه های چین، دانشگاه های اوکراین، ایتالیا، قبرس و کانادا پرداختیم، این بار قصد داریم تا در مورد تحصیل در بانکوک و بهترین دانشگاه های کشور تایلند با شما صحبت کنیم.

بهترین دانشگاه های تایلند

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت رنکینگ uniRank، فهرست 20 دانشگاه برتر تایلند شامل موارد زیر می‌شود:

• دانشگاه ماهیدول

• دانشگاه چولالونگ کورن

• موسسه آموزش عالی کاستسارت

• دانشگاه چیانگ مای

• دانشگاه خون کائن

• موسسه آموزش عالی شاهزاده سونگ کلا

• دانشگاه تاماسات

• دانشگاه نارسوان

• دانشگاه سریناخارین ویروت

• انستیتو آسیایی فناوری

• موسسه آموزش عالی بورافا

• دانشگاه رامخامهانگ

• موسسه آموزش عالی فناوری تونبوری پادشاه مونگوت

• دانشگاه فناوری سوراناری

• انستیتو فناوری لادکربانگ پادشاه مونگوت

• موسسه آموزش عالی شریپاتوم

• دانشگاه سیلپاکورن

• انستیتو آموزشی سوان ساناندا راجبات 

• موسسه آموزشی ماهاسارخام

• دانشگاه اسامپشن و بانکوک

در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین دانشگاه های تایلند میپردازیم:

دانشجویان بین المللی تایلند

دانشگاه چولالونگ کورن

یکی از برترین دانشگاه های حال حاضر تایلند موسسه آموزش عالی چولالونگ کورن است که در رنکینگ جهانی QS سال 2024 رتبه 211 دنیا و 44 آسیا درسال 2024 را کسب کرده و بنابر رنکینگ 4icu، در رتبه دوم دانشگاه های برتر تایلند بعد از ماهیدول قرار دارد.

این دانشگاه که توسط پادشاه وزیراوود در سال 1917 تاسیس شده در مرکز شهر بانکوک قرار گرفته و هرساله برگزاری رویدادهای مختلفی از جمله لوی کراتونگ (جشن روز ماه کامل در دسامبر) و نمایشگاه دانشگاهی چولالونگ کورن که به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کشور محسوب می شود را بر عهده دارد.

این موسسه آموزشی عالی و خوش نام در تایلند دارای 38.900 هزار دانشجو است که از این تعداد 25.700 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند. در عین حال چولالونگ کورن به طور افتخاری مدارک دانشگاهی به بیل کلینتون و نلسون ماندلا اهدا کرده است.

این دانشگاه به داشتن کیفیت آموزشی بالا و ارائه برخی از رشته های بین المللی مهندسی، زبان های مدرن، شیمی ، علوم زیستی، داروسازی و پزشکی شهرت دارد.

دانشگاه ماهیدول تایلند

این موسسه آموزش عالی مشهور در شهر بانکوک واقع شده و در رنکینگ دانشگاه های برتر آسیا در رتبه 51 و در رنکینگ جهانی دانشگاه ها در رتبه 382 قرار گرفته است. ماهیدول برای نخستین بار در سال 1888 به عنوان یک دانشکده پزشکی تاسیس شد.

اما اکنون به یک موسسه آموزشی دولتی و تحقیقاتی تبدیل شده که تمرکز خاصی در زمینه علوم سلامت و پزشکی دارد. این دانشگاه با دریافت بودجه 147 میلیون دلاری از کشور، بیشترین بودجه را به طور سالانه اخذ می‌کند.

در حال حاضر جمعیت دانشجویان ماهیدول قریب به 30.500 هزار دانشجو است که 20.600 نفر آنرا دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند. درکنار پردیس اصلی که در بانکوک واقع شده، ماهیدول دارای پردیس های دیگری در استان های ناخون ساوان، کانچانابوری و آمنات چاروئن است.  

در رنکینگ جهانی QS World Subject سال 2024، موسسه آموزش عالی ماهیدول در بین 150 دانشگاه برتر پزشکی دنیا قرار گرفته است.

دانشگاه چیانگ مای 

بالاترین رتبه یک موسسه آموزش عالی خارج از پایتخت این کشور به دانشگاه چیانگ مای تعلق دارد که در سطح آسیا دارای رنکینگ 102 و در سطح جهان از رتبه 571 برخوردار است. چیانگ مای به عنوان نخستین انستیتو آموزش عالی دولتی در بخش شمالی تایلند در سال 1965 تاسیس شد و اکنون به عنوان یکی از بهترین موسسات آموزشی این کشور میزبان 36300 دانشجو از سراسر دنیاست.

پردیس اصلی چیانگ مای بین مرکز شهر Chiang Mai و کوه Doi Suthep واقع شده و یک مساحت 725 هکتاری نیمه جنگلی را از آن خود کرده است؛ که شما می‌توانید از طریق مسیرهای پیاده روی به مراکز و خیابان های اصلی خرید و باغ وحش چیانگ مای دسترسی داشته باشید.

دانشگاه بین المللی چیانگ مای در هفت رشته کشاورزی و جنگلداری، تجارت و مطالعات مدیریتی، شیمی، علوم زیست شناسی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و پزشکی از شهرت بسیار زیادی در سراسر دنیا برخوردار است و برای مثال کیفیت آموزشی رشته کشاورزی و جنگلداری آن در رتبه 150 دنیا قرار دارد.

دانشگاه بانکوک

یکی از قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین موسسات آموزش عالی خصوصی در تایلند دانشگاه بانکوک است. این موسسه آموزشی غیرانتفاعی در سال 1962 به عنوان مرکز دانش و توسعه دهنده فارغ‌التحصیلان مدرن و دارای مهارت‌های لازم برای خدمت به کشور تاسیس شد.

در حال حاضر این موسسه آموزشی دارای رنکینگ 701 تا 750 دانشگاه های برتر آسیا است و در مجموع به 24.650 هزار دانشجو از بیش از 50 کشور دنیا در طول سال خدمت می‌کند.

بهترین شهرهای تایلند برای تحصیل

اگر قصد تجربه زندگی شهری پر هیاهو و هیجان انگیز، غذاهای خوش طعم خیابانی و فرهنگی که در گالری ها، موزه ها و معابد تایلند جاری است را دارید، تحصیل در تایلند مناسب شما خواهد بود. اگر برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی اقدام کرده و در یک از دانشگاه های برتر تایلند ثبت نام کرده باشید، به هنگام زمان امتحان و داشتن استرس می توانید از ماساژ معروف و جهانی تایلندی استفاده کرده و برای دستیابی به عملکرد تحصیلی بهتر، در کلاس های آرامش‌ بخش مدیتیشن شرکت کنید.

در ادامه دو شهر معروف دانشجویی تایلند را به شما معرفی می‌کنیم:

شهرهای دانشجویی تایلند

بانکوک

شهری بین المللی، مشهور و همواره زنده است که دو دانشگاه تراز اول و معتبر تایلند یعنی موسسه آموزشی ماهیدول و چولالونگ کورن در آن قرار گرفته اند که براساس رنکینگ آسیایی 2024 QS در میان 60 دانشگاه برتر آسیا قرار دارند.

شما می توانید با دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی تایلند به تحصیل با کیفیتی مثال زدنی در شهر بانکوک بپردازید و برای استراحت و دوری از سر و صدای شهری، گاهی اوقات به جزایر ساحلی و یا معابد بودایی سر زده و با گشت و گذار در جنگلها و یا انجام ورزش های آبی در نقاط دیدنی و جذابی نظیر پوکت و کو چانگ، خستگی را از تنتان بیرون کنید.

همچنین مگامال ها و مراکز خرید دیدنی، محله چینی ها، جاده خائو سان و بنگلامفو و مرکز فرهنگی Ratanakosin مشهورترین مقاصد شهری بانکوک محسوب می‌شوند.

چیانگ مای

چیانگ مای دومین شهر دانشجویی تایلند است که از سنت و تاریخچه‌ای بسیار غنی برخوردار بوده و با جمعیتی 400 هزار نفری که 60 هزار نفر آنرا دانشجویان تشکیل می‌دهند، این شهر دارای محیطی دوستانه، آرام و مناسب تحصیل دانشجویان بین‌المللی است.

همانند شهر بانکوک، شما می توانید از شاخصه های فرهنگی این شهر و معابد متعدد بودایی و موزه ها بازدید و استفاده کنید و در محله قدیمی چیانگ می به قدم زدن در میان خانه های چوبی و فضایی آرامش بخش بپردازید. شما همچنین این امکان را دارید تا در مواقع تعطیلات تحصیلی به فعالیت‌های ورزشی نظیر کوهنوردی در خارج از شهر پرداخته و یا در جشنواره‌های متعدد شهر شرکت کنید و در عین حال به جاذبه‌های توریستی پوکت، Nonthaburi، Pak Kret و Hat Yai سر بزنید. 

هزینه تحصیل در تایلند

میزان شهریه دانشگاه های تایلند بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی دانشجو دارد. از این رو شهریه رشته‌های تخصصی نظیر پزشکی و مدیریت بیشتر بوده و هزینه دانشگاه های معروف و تراز اول این کشور نسبت به سایر دانشگاه های تایلند بیشتر است.

اما به طور حتم شهریه دانشگاه های تایلند در قیاس با سایر دانشگاه‌های برتر دنیا بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. در حال حاضر متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی باید شهریه ای بین هزار تا 4 هزار دلار در سال پرداخت کنند.

این در حالی است که شهریه دانشجویان مقاطع تکمیلی بین 1 تا 2 هزار دلار در سال است. برای مثال حداقل شهریه دانشگاه معروف چیانگ مای در هر سال برابر با 36 هزار بت (معادل 1005 دلار آمریکا) است و حداقل شهریه دانشگاه بانکوک 3.390 هزار دلار در سال ذکر شده است.

دانشجویان بین المللی تایلند با بورسیه تحصیلی

ویزای تحصیلی تایلند

به عنوان یک شهروند ایرانی، شما باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه های تایلند نسبت به دریافت نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید. بر همین اساس باید پیش از درخواست ویزای تحصیلی، با دپارتمان پذیرش دانشگاه تایلندی مکاتبه کرده و پس از ارسال مدارک و کسب تائیدیه پذیرش تحصیلی، برای ویزای دانشجویی غیرمهاجرتی 90 روزه تایلند از کشور مبدا درخواست دهید.

شما این امکان را دارید تا با ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خود در تایلند، ویزای تحصیلی خود را در هر سال توسط اداره مهاجرت این کشور تمدید نمایید.

فقط باید این موضوع را بخاطر داشته باشید که درخواست ویزای تحصیلی تایلند ، نیازمند فرم درخواست تکمیل شده، نامه پذیرش تحصیلی ، پاسپورت معتبر، عکس بیومتریک و نامه تمکن مالی با حداقل موجودی 360 دلار آمریکا معادل 20 هزار بت است. 

دانشگاه های تایلند مورد تائید وزارت علوم

در حال حاضر دانشگاه های فناوری Asian Institute  و King Mongkut Technology Thonburi در رده ممتاز و دانشگاه های Assumption، چیانگ مای، چولالونگ کورن و ماهیدول در رده خوب و قابل قبول وزارت علوم ایران قرار دارند.

بورسیه تحصیلی تایلند

دولت تایلند هرساله از طریق 24 دانشگاه این کشور اقدام به ارائه بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی برای مقاطع تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا تحت عنوان TIPP می‌کند. برخی از این بورسیه‌ها نامحدود بوده و برخی از آنها دارای تعداد محدود و معینی در هر سال هستند.

به طور معمول مدت زمان پوشش بورسیه تحصیلی تایلند برای 2سال پیاپی است، اما ممکن است بنابر دوره تحصیلی دانشجو زمان آن به 15 ماه و یا 1 سال تقلیل پیدا کند. بورسیه تحصیلی تایلند برای رشته های تحصیلی متعددی از جمله موارد زیر ارائه می‌شود:

• فلسفه و اقتصاد SEP

• تغییرات جوی و آب و هوا

• امنیت غذایی

• سلامت عمومی

به طور معمول این بورسیه‌های تحصیلی به صورت فول فاند بوده و تمام هزینه‌های دانشجوی بین‌المللی را پوشش می‌دهد، اما فرد متقاضی باید دارای شرایط زیر باشد:

• دارای حداقل مدرک کارشناسی

• فرم درخواست تکمیل شده بورسیه تحصیلی TIPP

• آزمایش مدیکال

• ترجمه آخرین مدارک تحصیلی

• مدرک زبان آیلتس و یا تافل با نمره قابل قبول

• توصیه نامه حداقل 3 استاد قبلی

• پروپوزال دانشگاهی، پروژه و سایر سوابق تحصیلی قبلی

• داشتن سابقه کاری مرتبط با سوابق تحصیلی

• داشتن سن کمتر از 50 سال

• نمرات، معدل و سوابق تحصیلی درخشان

شما می توانید در صورت تمایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور، از خدمات ارزیابی آنلاین و پذیرش تحصیلی lets go uni استفاده کرده و از مشاوره تحصیلی کارشناسان ما بهره ببرید.