دانشگاه های روسیه از جمله بهترین دانشگاه‌های جهان برشمرده می‌شوند که برای متقاضیان تحصیل در روسیه هم پذیرش تحصیلی صادر می‌کنند. پیش از انتخاب مجموعه آموزش عالیِ مقصد برای مهاجرت تحصیلی باید ابتدا درباره رتبه جهانی و ملی دانشگاه مورد نظر و عملکرد آن در رشته انتخابی تحقیق کرد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی به معرفی لیست بهترین دانشگاه های روسیه در سال 2024 پرداخته‌ایم.

دانشگاه های روسیه

دانشگاه‌های روسیه از معتبرترین و مجهزترین مراکز پژوهشی و تحقیقاتی محسوب می‌شوند که برخی از آن‌ها به عنوان بهترین دانشگاه‌های جهان نیز شناخته می‌شوند. از زمانی که زبان تدریس برخی از این مراکز کشور روسیه از زبان روسی به انگلیسی تغییر یافت، تحصیل در روسیه به عنوان یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی متداول شد.

اغلب متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشور روسیه به دنبال تحصیل در رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی و علوم مهندسی هستند. فدراسیون روسیه در سال‌های اخیر برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقا سطح کیفی آموزشی و پژوهشی مجموعه‌های آموزش عالی طراحی و پیاده‌سازی کرده تا با جذب متقاضیان مهاجرت تحصیلی بیشتر راهی برای کسب درآمد داشته باشد.

موسسات آموزشی روسیه با ارائه بیش از 15 هزار برنامه کمک‌هزینه تحصیلی و هزاران برنامه آکادمیک جذابیت‌های منحصر به فردی برای علاقمندان مهاجرت تحصیلی دارند؛ اما برخی از این مراکز آموزش عالی در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان هم قرار گرفته‌اند.

در این بخش از مجله موسسه مهاجرتی لتسگو یونی به معرفی و بررسی بهترین دانشگاه های روسیه از نگاه موسسه رتبه‌بندی QS می‌پردازیم؛ اما پیش از شروع مطالعه این لیست، نگاهی اجمالی بر نحوه ارزیابی این موسسه داریم.

رتبه‌بندی دانشگاهی کیو اس

هر ساله موسسات معتبر آماری متعددی دانشگاه‌ها و کالج‌های جهان را از نظر کیفیت و دستاورد در لیستی رتبه‌بندی می‌کنند. در این رتبه‌بندی می‌توان بهترین دانشگاه های جهان را به تفکیک کشورهای مقصد مهاجرت تحصیلی هم مطالعه کرد. یکی از این موسسات، رتبه‌بندی دانشگاهی کیواس Quacquarelli Symonds نام دارد که به فرم اختصار آن به QS مشهور شده است.

در این مجله رتبه‌بندی می‌توان بهترین دانشگاه‌های جهان را به تفکیک کشورها، رشته‌ها، فعالیت‌های بین‌المللی، و تعداد فارغ‌التحصیلان موفق بررسی کرد. در رده‌بندی QS دانشگاه‌ها در چهار جنبه آموزشی، پژوهشی، جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار و روابط بین‌المللی ارزیابی می‌شوند.

رتبه‌بندی دانشگاهی QS با ارزیابی شهرت دانشگاه (با وزن 40%)، جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار و نظر کارفرمایان (با وزن 10%)، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی (با وزن 5%)، نسبت دانشجویان بین‌المللی به ملی (با وزن 5%)، میزان استناد به ازای هر عضو هیئت علمی (با وزن 20%) و نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجویان (با وزن 20%) صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، عملکرد موسسه آموزش عالی از این جنبه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 

با این پیشینه ذهنی می‌توان با دقت نظر بهتر و بیشتری لیست بهترین دانشگاه های روسیه را مطالعه کرد. در ادامه به معرفی ده مورد از بهترین دانشگاه های روسیه در سال 2024 از نگاه موسسه رتبه‌بندی QS می‌پردازیم.

دانشگاه لومونوسف مسکو

سال‌هاست دانشگاه دولتی لومونُسُـف مسکو در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان و کشور روسیه جایگاه ثابتی را از آن خود کرده است و هر از گاهی این رتبه را بهبود می‌بخشد. این مرکز آموزش عالی که در پایتخت و بر فراز تپه‌ای موسوم به «تپه گنجشکان» قرار دارد، یکی از زیباترین و بهترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه پایتخت در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۷۷۵ و با همت میخائیل واسیلویچ لومونسف در مسکو تاسیس شد. موسس این مجمع آموزشی نویسنده و دانشمند قرن هجدهم میلادی بود که کشف جو سیاره ناهید و قانون پایستگی جرم از افتخارات او بوده است.

در ابتدای تاسیس لومونسف مسکو در ساختمان نه چندان بزرگی واقع در میدان سرخ مستقر شد، اما در طول سال‌های فعالیتش گسترده و گسترده‌تر شد تا به امروز که از آن به عنوان مهم‌ترین و بهترین دانشگاه های روسیه یاد می‌شود.

معماری زیبای بنای ساختمان اصلی لومونسف تلفیقی از سبک باروک و گوتیک روسی است و در کنار دیگر سازه‌های چشم‌نواز شهر مسکو، جلوه زیبایی از خود به نمایش گذاشته است. این بنای زیبا در 5 کیلومتری مرکز شهر مسکو خوش می‌درخشد.

تا به امروز 39 دانشکده و 15 مرکز تحقیقاتی تحت نظر لومونسف مسکو فعالیت می‌کنند و افتخارات بسیاری را برای جهان علم و کشور روسیه آفریده است. لومونسف مسکو تاکنون 13 برنده جایزه نوبل، 6 برنده مدال فیلدز و 1 برنده جایزه تورینگ را به جهان تقدیم کرده است.

بسیاری از نویسندگان مشهور مانند آنتون چخوف و ایوان تورگنیف، سیاستمداران قدرتمندی مانند میخائیل گورباچف و میخائیل سوسلوف و همچنین ریاضیدانان و فیزیکدانان نامداری مانند بوریس دمیدوویچ، ولادیمیر آرنولد و آندری کلموگوروف از چهره‌های ماندگار روسی و از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ملی مسکو هستند.

دانشگاه مسکو روسیه یکی از بهترین دانشگاه های جهان است.

دانشگاه لومونسف مسکو در آخرین رتبه بندی منتشر شده QS برای سیزدهمین سال متوالی عنوان بهترین دانشگاه روسیه 2024 معرفی شد، اما دیگر موسسات رتبه‌بندی مانند ARWU، تایمز و یونی‌رنک هم در جایگاه ملی آن با QS هم‌عقیده بوده‌اند. یونی‌رنک رتبه جهانی 84 را به لومونسف مسکو و رتبه‌بندی QS رتبه 74 جهانی را از آن خود کرده است. جالب است که بدانید هر یک از دانشکده‌های این مجموعه نیز در بخش پژوهشی رتبه‌های شاخص جهانی کسب کرده‌اند.

دانشگاه سن پترزبورگ

دانشگاه ملی سنت پیترزبورگ قدیمی‌ترین و یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی و پژوهشی کشور روسیه به حساب می‌آید که تاکنون میزبان ایرانی‌های متعددی بوده است. این موسسه در سال 1724 با حکم پیتر کبیر به عنوان «آکادمی» تاسیس شد و از آغاز فعالیت تمرکز زیادی بر تحقیقات بنیادی در علوم، مهندسی و علوم انسانی داشت.

این مرکز از 24 دانشکده و موسسه تخصصی، سالن ورزشی، کالج پزشکی، کالج فرهنگ فیزیکی و ورزشی، و کالج اقتصاد و فناوری تشکیل شده است و دو پردیس دارد: یکی در جزیره واسیلیفسکی و دیگری در پترهوف. 

هر ساله بیش از سه‌هزار دانشجوی بین‌المللی موفق به اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه ملی سنت پیترزبورگ می‌شوند تا با دریافت مدرک فارغ‌التحصیلیِ یکی از بهترین دانشگاه های روسیه آینده تحصیلی و شغلی خود را تضمین کنند.

دانشجویان مشغول به تحصیل در این مرکز می‌توانند با شرکت در برنامه‌های انتقال دانشجو برای ادامه تحصیل وارد کشورهای اروپایی دیگر و حتی آمریکا شوند. پروژه‌های تحقیقاتی متعددی با همکاری این موسسه و دیگر مجموعه‌های آموزش عالی جهان مانند دانشگاه کارلتون carleton کانادا، دانشگاه تارتو tartu جمهوری استونی و دانشگاه greifswald آلمان شکل گرفته است.

دانشگاه سن‌پترزبورگ در پژوهش و آموزش رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی نیز موفق ظاهر شده و با حفظ استانداردهای آموزشی غربی در پیشروی آموزش پزشکی روسیه و جهان نقش تاثیرگذاری داشته است. 

از جمله چهره‌های جهانی تحصیل‌کرده در این موسسه از جهان سیاست می‌توان به لنین، دالیا گریبائوسکایته رییس‌جمهور فعلی کشور لیتوانی و کمیسر سابق بودجه و برنامه‌ریزی مالی اتحادیه اروپا، و به رئیس جمهور فعلی و پیشین فدراسیون روسیه پوتین و مدودو، ایگور ستراوینسکیِ موسیقی‌دان و هفت برنده جایزه نوبل اشاره کرد. 

با در نظر گرفتن شاخص اشتغال دانشجویان فارغ‌التحصیل و جذب کارفرمایان، کادر آموزشی و هیئت علمی، دانشگاه سن‌پترزبورگ در سال‌های اخیر روند صعودی در رتبه‌بندی موسسات آموزش عالی جهان طی کرده است.

دانشگاه سنت پترزبورگ یکی از بهترین دانشگاه های روسیه در سال 2021 است.

از دیدگاه رتبه‌بندی QS دانشگاه ملی سن‌پترزبورگ جایگاه دوم را در لیست بهترین دانشگاه‌های روسیه و با چندین پله صعود به نسبت سال‌های قبل جایگاه 225 جهانی را از آن خود کرده است. رتبه‌بندی ARWU هم رتبه‌های 301 تا 400 را درخور این موسسه دانسته است.

فایننشال تایمز دانشکده کسب‌وکار دانشگاه ملی سنت پیترزبورگ را در صد دانشکده برتر جهان جای داده و به عنوان تنها موسسه آموزش عالی روسی در 5 سال متوالی این رتبه را حفظ کرده است.

ارتباط نزدیک میان دانشجویان و کادر آموزشی و همچنین نسبت آن‌ها یکی دیگر از شاخصه‌های برجسته این موسسه است که همواره موجب درخشش آن بوده و نام آن را در میان 400 دانشگاه برتر جهان در جایگاه بیستم قرار داده است.

دانشگاه نووسیبیرسک

دانشگاه ملی نووسیبیرسک یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های جهان و کشور روسیه است که توسط دولت ارائه می‌شود. آوازه مجموعه نووسیبیرسک در تحصیلات تکمیلی و حوزه‌های پژوهشی متعدد آن است. نووسیبیرسک با ۳۵ موسسه پژوهشی و پارک علم و فناوری بزرگترین مرکز علمی- آموزشی روسیه محسوب می‌شود.

دانشگاه نووسیبیرسک در سال 1958 در شهری به همین نام مستقر در جنوب شرقی صحرای سیبری غربی قرار گرفته است. این شهر مرکز فرهنگی و صنعتی منطقه سیبری محسوب می‌شود و فضای بسیار مناسبی برای تحصیل در روسیه دارد.

سال‌هاست نام نووسیبیرسک در جایگاه دوم بهترین دانشگاه های روسیه در رتبه‌بندی QS در میان موسسات آموزشی نوظهور اروپا و آسیای میانه قرار گرفته است. بیش از 2500 کارمند در این مجموعه مشغول به کار هستند و 73 نفر از صاحب‌نظران آکادمی علوم روسیه در آن فعالیت می‌کنند.

از میان 7 هزار دانشجویی که موفق به اخذ پذیرش تحصیلی و ثبت نام در این مجموعه می‌شوند، بیش از 1400 دانشجوی بین المللی از 52 کشور هستند که آمار قابل‌توجهی را در میان بهترین دانشگاه‌های روسیه نشان می‌دهد.

در این موسسه آموزش عالی138  آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی علمی مجهز با تکنیک‌های پیشرفته ایجاد شده تا با کمک نویسندگان و اندیشمندان سراسر جهان به جهان علم خدمت کنند. گروه‌های تحقیقاتی نووسیبیرسک در حال حاضر با 38 همکار بین‌المللی مشارکت دارند.

حدود 28 دوره کارآموزی علمی برای دانشجویان بین المللی و 22 برنامه مشترک بین‌المللی در نووسیبیرسک برگزار می‌شود. نووسیبیرسک با 119  آکادمی از 24 کشور جهان مشارکت دارد. حدود 80٪ از دانشکده‌های دانشگاه دولتی نووسیبیرسک وابسته به شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه است.

دانشگاه نووسیبیرسک یکی از بهترین دانشگاه های روسیه 2021 است

به نقل از آخرین گزارش رتبه‌بندی QS دانشگاه نووسیبیرسک در سال 2024 جایگاه سوم را در لیست بهترین دانشگاه های روسیه و رتبه 228 جهانی را از آن خود کرده که به نسبت سال‌های گذشته روند صعودی را پیش گرفته است. رتبه‌بندی تایمز هم رتبه 601 - 800 را مناسب این موسسه آموزش عالی دیده است.

دانشگاه تحقیقاتی تامسک

دانشگاه ملی تامسک (تومسک) که به اختصار TSU خوانده می‌شود، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در منطقه سیبری روسیه واقع شده است. در تاریخ 28 مِی سال 1878 امپراطور الكساندر دوم فرمانی را در مورد تاسیس اولین و تنها موسسه آموزش عالی در سرزمین‌های اورال روسیه تا اقیانوس آرام را صادر کرد که در زمان تاسیس دانشگاه شاهنشاهی سیبری در تامسک نام گرفت.

در زمان تاسیس تامسک 72 دانشجو آن هم تنها در دانشکده پزشکی مشغول به تحصیل شدند. اما امروز 23 دانشکده و 151 دپارتمان میزبان بیش از 23 هزار دانشجو شده‌اند که از میان آن‌ها 2هزار نفر از کشورهای دیگر جهان تحصیل در روسیه را برگزیده‌اند.

شهرت تامسک به کتابخانه غنی و باغ گیاهشناسی آن است که منبعی کم‌نظیر برای تحقیقات رشته‌های مربوطه محسوب می‌شوند. تامسک که بزرگ‌‌ترین آکادمی کلاسیک بخش آسیایی فدراسیون روسیه به شمار می‌رود، در شهر تومسک جنوب غربی ناحیه فدرالی سیبری و در کرانه رود توم واقع شده است. جالب است بدانید که شهرت این شهر به دلیل میزبانی از اصلی‌ترین مراکز تولید پلوتونیوم و غنی‌سازی اورانیوم فدراسیون روسیه است.

دانشگاه ملی تامسک یکی از بهترین دانشگاه های روسیه 2021 است.

مجموعه ملی تحقیقاتی تامسک هر ساله به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه های روسیه و همچنین یکی از بهترین مجموعه‌های آموزش عالی BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) و اتحاد جماهیر شوروی سابق شناخته می شود.

علاوه بر این، تامسک در جایگاه چهارم در لیست بهترین دانشگاه های روسیه منتشر شده در سال 2024 قرار گرفته است و اغلب در رتبه 250 جهانی جای می‌گیرد. طبق گزارش RIA Novosti، در سال های اخیر تامسک سومین دانشگاه کلاسیک در روسیه معرفی شده که از دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه فدرال اورال عملکرد بهتری از خود نشان داد.

موسسه رتبه‌بندی تایمز هم نام مجموعه تامسک را در جایگاه 501-600 جهانی قرار داده است. تایمز در شاخص اقتصاد نوظهور جهانی رتبه 36 جهانی را مناسب این موسسه دیده است. 

موسسه فیزیک و فناوری مسکو

به طور کلی موسسات آموزش عالی کشور روسیه به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند؛ انستیتوهایی که به یک تخصص مشخص بسنده می‌کنند، و دانشگاه‌هایی که در چندین دانشکده رشته‌های مختلف را تدریس می‌کنند. یکی از موفق‌ترین و بهترین دانشگاه های روسیه از نوع اول انستیتو فیزیک و فناوری مسکو MIPT نام دارد که در زمان اتحادیه جماهیر شوروی تاسیس شد.

پردیس اصلی انستیتو فیزیک و فناوری مسکو در شهر دولگورودنی در بخش‌های شمالی اوبلاست (استان) مسکو واقع شده و تا مرکز شهر پایتخت کمتر از 30 کیلومتر فاصله دارد. البته دپارتمان مهندسی هوانوردی و مکانیک که یکی از مشهورترین دانشکده‌های MIPT محسوب می‌شود، در ضلع جنوبی شهر مسکو قرار گرفته است.

در همان روزهای آغازین فعالیت موسسه فیزیک و فناوری مسکو مسئولان اصولی کلیدی برای مدیریت آن تعریف کردند که بعدها به سیستم فیزتک Phystech System معروف شد. طبق این اساس‌نامه انتخاب دقیق جوانان مستعد و خلاق، مشارکت دانشمندان برجسته در آموزش و ارتباط نزدیک استاد و دانشجو در محیط خلاق، تشویق و پرورش انگیزه خلاقانه دانشجویان، ایجاد فضای آموزشی پژوهش‌محور با استفاده از بهترین آزمایشگاه‌های موجود در کشور در سرلوحه برنامه‌ریزی‌های آموزشی این موسسه قرار گرفت.

فارغ‌التحصیلی از انستیتو فیزیک و فناوری مسکو به طور معمول شش سال طول می کشد؛ برنامه درسی سه سال اول منحصراً شامل دوره‌های اجباری با تاکید بر ریاضیات، فیزیک و زبان انگلیسی می‌شود. در این مرحله میان برنامه‌های آموزشی تفاوت قابل‌توجهی وجود ندارد. در طول سال‌های اول و دوم کلاس‌ها می‌تواند بیش از 48 ساعت در هفته باشد!

کلاس‌های آموزشی این موسسه پنج روز در هفته از ساعت 9:00 صبح یا 10:30 صبح و تا ساعت 5:00، 6:30 یا 8:00 بعدازظهر برگزار می‌شوند. برنامه کلاس‌ها ترکیبی از سخنرانی‌ها و سمینارها در قالب جلسات مطالعه حل مسئله در گروه‌های کوچکتر یا دوره‌های آزمایشگاهی است. با اینکه حضور در سخنرانی اختیاری است، اما حضور در سمینار و آزمایشگاه بر نمرات تاثیر می‌گذارد.

با شروع سال سوم برنامه‌های درسی با حوزه تخصص هر دانشجو مطابقت پیدا می‌کند و انتخاب دروس انتخابی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. دانشجویان کار خود را در موسسات پایه یا "سازمان‌های پایه" (که معمولا به سادگی پایگاه نامیده می‌شوند) آغاز می‌کنند. ایده سازمان پایه تا حدی شبیه کارآموزی است که دانشجویان در "کار واقعی" شرکت می کنند.

انستیتو فیزیک و فناوری مسکو  از بهترین دانشگاه های روسیه 2021 است.

موسسه فیزیک و فناوری مسکو هر ساله در لیست بهترین دانشگاه های روسیه جایگاه ثابتی را از آن خود می‌کند. در آخرین گزارشی که از رتبه‌بندی QS منتشر شده است، انستیتو فیزیک و فناوری مسکو به عنوان پنجمین دانشگاه ملی معرفی شده و جایگاه 281 جهانی را به‌دست آورده است.

رتبه‌بندی یونی‌رنک جایگاه 15 ملی و تایمز رتبه 201-250 جهانی را در خور MIPT دانسته است. افزون‌بر این، دپارتمان‌ها و دانشکده‌های انستیتو فیزیک و فناوری مسکو هر یک به تنهایی جایگاه‌های چشمگیری را در سطح بین‌المللی به‌دست آورده‌اند.

دانشگاه فنی باومان مسکو

دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو (BMSTU) که به نام‌های مدرسه باومان یا باومانکا Baumanka هم خوانده می‌شود، یکی از موسسات آموزش عالی برجسته روسیه است که در بیش از 185 سال از قدمت خود دانشمندان و محققان نام‌آشنایی را که پیشگامان موشک‌سازی، هوانوردی و صنایع سنگین جهان بودند، پرورش داده است.

مجموعه BMSTU یکی از موسسات آموزش عالی قَدَر در رشته‌های مرتبط با فناوری در جهان و قدیمی‌ترین و بزرگترین موسسه آکادمیک فنی در کشور روسیه محسوب می‌شود و دانشکده‌های آن از جمله علوم کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، ریاضی و فیزیک و نجوم افتخارات بسیاری آفریده است.

دانشگاه Bauman مسکو از 19 دانشکده تشکیل شده که برنامه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را به طور تمام‌وقت ارائه می‌دهد. بیش از 19 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف علمی و مهندسی پذیرش تحصیلی می‌شوند؛ از این تعداد 59٪ دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و 41٪ در مقطع کارشناسی را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند.

موسسه BMSTU با بیش از 80 دانشگاه پیشرو سراسر جهان مشارکت دارد. باومن با شرکت در برنامه‌های مختلف تبادل دانشجو پیوندهای بین‌المللی خود را حفظ کرده است. جالب است بدانید که BMSTU یک مرکز آموزشی پیشرفته برای دانشجویان کم شنوا راه‌اندازی کرده است.

دانشگاه باومان یکی از بهترین دانشگاه های روسیه 2021 است.

در آخرین گزارش رتبه‌بندی QS مجموعه دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو در جایگاه ششم ملی روسیه قرار گرفته و رتبه 282 جهانی را کسب کرده است. رتبه‌بندی تایمز هم Bauman را در جایگاه 401-500 قرار داده است.

مدرسه عالی اقتصاد روسیه

دانشگاه علوم تحقیقات عالی اقتصاد HSE یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تحقیقاتی دولتی کشور روسیه است که در سال 1992 در پایتخت تاسیس شد. علاوه‌بر پردیس اصلی در شهر مسکو، این مدرسه عالی در سه پردیس منطقه‌ای دیگر در شهرهای نیژنی نوگورود، پرم و سن پترزبورگ نیز گسترش یافته است.

دانشجویان بین‌المللی هم می‌توانند در رشته‌های مختلفی از جمله علوم اجتماعی، اقتصادی، علوم انسانی، حقوق، مهندسی، علوم کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و بیوتکنولوژی و همچنین در رشته‌های خلاقانه ترکیبی پذیرش تحصیلی دریافت کنند. هر ساله بیش از 47 هزار دنشجو از سراسر جهان تحصیل در HSE را برمی‌گزینند.

مدرسه عالی اقتصاد روسیه با بیش از ۳۴۰ برنامه مشترک با آکادمی‌های مختلف از سراسر جهان در بیش از ۱۲۰ برنامه تبادل دانشجو شرکت کرده و ۴۱ برنامه دیپلم دو گانه با دانشگاه‌های معروف دنیا ارائه می‌دهد. هر ساله حداقل 27 برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی به صورت مشترک با آکادمی‌های معتبر خارج از روسیه در HSE برگزار می‌شود.

دانشگاه عالی اقتصاد یکی از بهترین دانشگاه های روسیه 2021 است.

کیفیت آموزش HSE در همه سطوح آکادمیک از سمینارهای عمومی گرفته تا برنامه‌‎های تحصیلات تکمیلی و MBA موجب شده در رتبه‌های مختلف جهانی و ملی خوش بدرخشد. بر اساس آخرین گزارش رتبه‌بندی QS مدرسه عالی اقتصاد روسیه به عنوان هفتمین دانشگاه ملی معرفی شد و در رتبه 298‌ام جهانی قرار گرفت.

افزون بر این، رتبه‌بندی شانگهای ShanghaiRanking's ARWU رده 801—900 را به صد پله صعود نسبت به سال قبل، و مجله تایمز THE جایگاه جهانی 251—300 مناسب این موسسه دیده است. مدرسه عالی اقتصاد روسیه در رده‌بندی ناحیه‌ای BRICS نیز در جایگاه 37 قرار گرفته است.

هر یک از دانشکده‌های HSE به تنهایی در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز افتخار آفرین بوده‌اند؛ دانشکده علوم اجتماعی و مدیریت در سال 2024 جایگاه 48، هنر و علوم انسانی 113، مهندسی و فناوری 451—500، روانشناسی 176—200 و ... را به دست آورده‌اند.

دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه

دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPhI که به انستیتو فیزیک مهندسی مسکو نیز مشهور شده، یکی از بهترین دانشگاه های روسیه در سال 2024 شناخته شد که در سال 1942 در پایتخت شروع به کار کرد. هدف از تاسیس از مجموعه پژوهشی پرورش متخصصان این حرفه بود. امروز هم MEPhI با اعطای مدارک معتبر آموزش عالی حرفه‌ای، برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی واجد شرایط هم پذیرش تحصیلی صادر می‌کند.

تاریخچه مجموعه دولتی تحقیقات هسته‌ای MEPhI (موسسه فیزیک مهندسی مسکو) با تاسیس انستیتو مهمات مکانیکی مسکو در سال 1942 آغاز شد. چندی بعد آکادمیِ برجسته هسته‌ای روسی MEPhI جای خود را به این انستیتو داد. دانشمندان نامی شوروی، از جمله رئیس پروژه اتمی شوروی و ایگور کورچاتوف در توسعه و شکل‌گیری آن نقش مهمی ایفا کردند.

شش برنده جایزه نوبل روس در طول سال‌های فعالیت موسسه MEPhI نقش آفرینی کرده‌اند؛ چهره‌های ماندگار این حوزه مانند نیکولای باسوف، آندره ساخاروف، نیکولای سمنوف، ایگور تام، ایلیا فرانک و پاول چرنکوف از مدرسان و فارغ‌التحصیلان MEPhI هستند که به جایزه نوبل دست یاته‌اند.

امروزه موسسه MEPhI یکی از پژوهشکده‌های تحقیقاتی پیشرو روسیه محسوب می‌شود که در بیش از 200 رشته، مهندس و دانشمند پرورش می‌دهد. دپارتمان‌های نانومواد و فناوری های نانو؛ فناوری های تابش و پرتو؛ فیزیک پزشکی و پزشکی هسته‌ای؛ ابررسانایی و همجوشی حرارتی هسته‌ای کنترل شده؛ اکولوژی و بیوفیزیک؛ و امنیت اطلاعات از جمله بخش‌های افتخارآفرین این مجموعه به حساب می‌آیند.

دانشگاه ملی هسته ای روسیه یکی از مهم‌ترین پژوهشکده های هسته ای این کشور و جهان است.

بر اساس آخرین گزارش‌های رتبه‌بندی QS موسسه MEPhI به عنوان هشتمین موسسه آموزش عالی ملی روسیه شناخته شد و در جایگاه 314 جهانی قرار گرفت. رتبه‌بندی تایمز هم در سال 2024 جایگاه جهانی 401-500 را مناسب MEPhI دیده است.

دانشگاه دوستی ملل روسیه

دانشگاه دوستی خلق روسیه People's Friendship University of Russia‎ یا دانشگاه پاتریس لومومبا با هدف ارائه آموزش عالی به دانشجویان جهان سوم در تاریخ فوریه ۱۹۶۰ میلادی در دوران اتحاد جماهیر شوروی در پایتخت تاسیس شد. 

این دانشگاه که به RUDN University هم شهرت دارد، تا قبل از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی پاتریس لومومبا نام داشت و پس از شکل‌گیری فدراسیون روسیه کنونی به دانشگاه دوستی ملل تغییر نام داد. مجموعه RUDN یکی از اعضا مطرح در طرح ۵–۱۰۰ شرکت دارد؛ طبق این برنامه بلند مدت، ۵ دانشگاه از روسیه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار می‌گیرد.

دانشگاه RUDN که یکی از بهترین دانشگاه های پایتخت به حساب می‌آید، با شش دانشکده و 5 انستیتو میزبان بیش از 21 هزار دانشجو می‌شود که در رشته‌های زیرمجموعه هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و بازرگانی، زبان و فرهنگ، پزشکی و بهداشت، مهندسی و علم و فناوری مشغول به تحصیل می‌شوند.

دانشگاه RUDN همچنین امکانات و خدمات دانشگاهی و غیر آکادمیک از جمله کتابخانه، خوابگاه، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی و بورسیه تحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان مشغول به تحصیل در این مجموعه می‌توانند با شرکت در برنامه‌های مبادله و انتقال دانشجو برای ادامه تحصیل به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی منتقل شوند.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌توانند با اخذ پذیرش از دوره‌های آنلاین از فرصت های آموزش از راه دور این موسسه آموزش در تمامی مقاطع آکادمیک عالی بهره‌مند شوند. دوره‌های تابستانی این موسسه به آموزش زبان روسی و دیگر دوره‌های کوتاه‌مدت اختصاص یافته که به‌عنوان یکی از بهترین بهترین دانشگاه های روسیه بسیار خوب عمل کرده است.

دانشگاه دوستی ملل روسیه یکی از بهترین دانشگاه های روسیه 2021 است.

در آخرین گزارش رتبه‌بندی QS دانشگاه دوستی ملل روسیه در جایگاه نهم ملی و 326 جهانی قرار دارد. رتبه‌بندی تایمز هم این موسسه را در رده 801-1000 جهان در سال 2024 جای داده است. 

دانشگاه فدرال اورال

دانشگاه فدرال اورال UrFU, УрФУ یکی از موسسات آموزشی برجسته در منطقه اورال روسیه است و یکی از 10 دانشگاه فدرال این کشور محسوب می‌شود. دانشگاه فدرال اورال از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی و نوآوری این کشور است که به طور مستقیم با آکادمی علوم روسیه همکاری می‌کند.

برنامه های آموزشی در UrFU در چهار زمینه اصلی علوم و 108 گرایش علمی ارائه می‌شود. با همکاری برجسته‌ترین موسسات آموزش عالی اتحادیه اروپا از آلمان، سوئد، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، صربستان، انگلیس، ایتالیا، سوییس و ... و همچنین سازمان ملل متحد (یونسکو) دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی متعددی در UrFU برگزار می‌شود.

دانشگاه فدرال اورال که بهترین دانشگاه منطقه هم محسوب می‌شود، در بیش از صد سال فعالیت خود بالغ بر ۳۵۰ هزار نخبه علمی از مبدا کشورهای مختلف را تحویل جامعه جهانی داده است. یکی دیگر از مهم‌ترین جنبه‌های فعالیت این مجموعه ادغام دانشگاه فدرال اورال در محیط آموزشی و پژوهشی بین‌المللی است. 

این دانشگاه در پروژه‌های آموزشی شبکه‌ای (سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اروپا، یونسکو و BRICS) شرکت می‌کند. موسسه UrFU شریک اصلی در منطقه اورال برای موسسات آموزش عالی خارجی، سازمان‌های بین‌المللی، و شرکت‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

طبق آخرین آماری که موسسه QS منتشر کرده است، دانشگاه فدرال اورال به عنوان دهمین دانشگاه برتر کشور روسیه، در جایگاه 331 قرار گرفته است. افزون بر این، دانشکده‌ها و انستیتوهای زیرمجموعه آن نیز هر ساله در میان برترین‌های حوزه تخصصی خود افتخار آفرینی می‌کنند.

دانشگاه فدرال اورال در لیست بهترین دانشگاه های روسیه 2021 جایگاه دهم را کسب کرده است.


متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌توانند با مراجعه به سایت اعزام دانشجو لتسگو یونی و تکمیل فرم ارزیابی آنلاین پذیرش تحصیلی از وضعیت تحصیلی خود با خبر شوند و پیش از اقدام برای تحصیل در روسیه، شرایط مورد نیاز را مهیا کنند.