بهترین دانشگاه های پزشکی جهان در سال 2024 را در این پُست از مجله لتسگو یونی بشناسید و سپس برای تحصیل در رشته پرطرفدار پزشکی در بهترین دانشگاه ها آماده شوید. (این پُست در سال 2024 آپدیت شده است)

اگر رویای ادامه تحصیل در رشته پزشکی خارج از کشور را دارید و می خواهید در بهترین شرایط تحصیلی و آموزشی، تخصص پزشکی را گذرانده و مدرک معتبر دانشگاهی دریافت کنید، باید به فکر انتخاب یک دانشگاه پزشکی مشهور و ایده آل باشید.

در واقع انتخاب مقصد تحصیلی مناسب، اخذ ویزای تحصیلی و انجام مراحل اپلای یک دانشگاه برتر پزشکی، برگ برنده شما برای حضور در یک موقعیت شغلی فوق العاده و پولساز در آینده خواهد بود. از این رو قصد داریم تا شما را با برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان سال 2024 آشنا کنیم. 

تحصیل پزشکی در دانشگاه های برتر دنیا

بهترین دانشگاه های پزشکی جهان

بر اساس آخرین رتبه‌بندی منتشر شده در سایت معتبر QS TOPUNIVERSITIES، مشابه سال‌های گذشته در سال 2024 نیز تعداد زیادی از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا در فهرست بهترین دانشگاه‌های پزشکی جهان جای گرفته‌اند و همچنان دانشگاه هاروارد در ایالت ماساچوست آمریکا با کسب 99.5 امتیاز گوی سبقت را از دیگر رقیبان ربوده و در صدر جدول نشسته است.

25 دانشگاه برتر پزشکی دنیا از نگاه وب سایت رنکینگ QS در سال 2024 عبارتند از:

1.دانشگاه هاروارد

2.موسسه آموزش عالی آکسفورد

3.موسسه آموزش عالی استنفورد

4.دانشگاه کمبریج

5.موسسه آموزشی جان هاپکینز

6.دانشگاه کالیفرنیا لوس آنجلس UCLA

7.دانشگاه UCL انگلستان

8.امپریال کالج لندن

9.دانشگاه ییل

10.دانشگاه تورنتو

11.انستیتو فناوری ماساچوست MIT

12.دانشگاه کارولینسکا سوئد

13.دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو

14.موسسه آموزشی کلمبیا

15. دانشگاه پنسیلوانیا

16.کینگز کالج لندن

17.موسسه آموزش عالی دوک

18.دانشگاه سیدنی

19.دانشگاه واشنگتن

20.دانشگاه ملبورن

21.دانشگاه ملی سنگاپور NUS

22.دانشگاه مک گیل

23. دانشگاه سن‌دیه‌گو،کالیفرنیا

24.موسسه آموزشی میشیگان – آن آربور

25.مدرسه بهداشت و طب گرمسیری لندن

وجه تمایز قابل توجه رتبه‌بندی سال 2024 در مقایسه با سال گذشته جهش چشمگیر دانشگاه‌های انگلستان در فهرست بهترین دانشگاه های پزشکی جهان می‌باشد. به طور مثال دو دانشگاه UCL و کالج امپریال در لندن انگلیس چندین پله رشد داشته و در میان ده دانشگاه برتر قرار گرفته‌اند. مدرسه بهداشت و درمان گرمسیری لندن نیز برای نخست بار در میان 25 دانشگاه برتر رتبه‌بندی شده است.

مبنای انتخاب و رتبه بندی برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان در هر یک از سازمان های رنکینگ دنیا نظیر تایمز، QS و یا شانگهای از فاکتورهای مختلفی تبعیت می کند اما به طور کلی 4 معیار شهرت دانشگاهی، شهرت پرسنل و اساتید دانشگاه، ارجاع به تحقیقات انجام شده از سوی دانشگاه و H-index روش سنجش بهره‌وری و میزان کار منتشر شده یک دانشمند و یا محقق، مدنظر سازمان رنکینگ QS در رتبه بندی برترین دانشگاه های پزشکی جهان می‌باشد.

دانشگاه های برتر پزشکی دنیا

بهترین دانشگاه پزشکی کانادا

اگر مایل به تحصیل پزشکی در کانادا هستید، این کشور مقصد فوق العاده جذابی برای این رشته تحصیلی دانشگاهی است و شما این امکان را دارید تا بر حسب رزومه و سوابق تحصیلی خود برای اخذ پذیرش دانشگاهی و ویزای تحصیلی یکی از دانشگاه های برتر این کشور اقدام نمایید. بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت macleans، رنکینگ برترین دانشگاه های پزشکی کانادا در سال 2024 شامل موارد زیر می شود:

1. موسسه آموزش عالی مک گیل: این دانشکده یکی از 4 موسسه پزشکی در استان فرانسوی زبان کبک است و از آوازه بلند بالایی در مبحث تدریس، دوره آموزشی بالینی و تحقیقات پزشکی برخوردار است. حداقل شرایط پذیرش تحصیلی دانشکده پزشکی مک گیل نیز شامل نمره 509 MCAT و حداقل معدل GPA 3.8 می شود.

دانشگاه پزشکی تورنتو کانادا

2. دانشگاه تورنتو: یک موسسه آموزشی پیشرو و نوآور در زمینه تحقیقات سلامت و رشته های تحصیلی مطرح دنیا خصوصاً پزشکی است که برترین دانشگاه کانادا نیز محسوب می شود. اگر قصد تحصیل در دانشکده پزشکی تورنتو را دارید، باید بدانید که شهریه تحصیلی این دانشگاه مشهور نسبت به سایر دانشگاه های کانادا بیشتر بوده و شرایط پذیرش تحصیلی بسیار سختگیرانه ای دارد. به بیانی دیگر، علاوه بر نمره زبان بالا، شما نیاز به حداقل نمره 500 در آزمون MCAT و حداقل معدل 3.8 GPA خواهید داشت. 

دانشگاه مک گیل کانادا

3. دانشکده پزشکی بریتیش کلمبیا: یکی از موسسات آموزشی پیشرو در زمینه علوم پزشکی در کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیا است. برای دریافت پذیرش تحصیلی این موسسه آموزشی خوشنام در کانادا شما به حداقل نمره 496 MCAT و معدل 3.4 GPA نیاز خواهید داشت.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

4. دانشگاه مک مستر: برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی مک مستر کانادا شما ملزم هستید تا علاوه بر نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا، در یک آزمون کامپیوتری 90 دقیقه ای به نام CASPer نیز شرکت کنید که به ارزیابی مهارت درون فردی و توانایی های تصمیم گیری شما می پردازد. حداقل نمره مورد نیاز پذیرش تحصیلی MCAT مک مستر 129 و حداقل معدل GPA 3 است.

5. موسسه آموزش عالی کوئینز: این دانشکده در کینگستون انتاریو واقع شده و نیاز به حداقل معدل GPA 3.57 دانشجویان دارد. خوب است بدانید که دانشگاه کوئینز در آخرین رتبه‌بندی رشد چشمگیری داشته و جایگاه خود را از رتبه 9 در سال 2024 به جایگاه 5ام رسانده است.

6. دانشکده پزشکی آلبرتا: این موسسه آموزشی در آلبرتای ادمونتون واقع شده و بزرگترین موسسه آموزش عالی پزشکی در این استان است. شرایط پذیرش تحصیلی پزشکی آلبرتا داشتن حداقل نمره MCAT 496 و حداقل معدل GPA 3.5 است.

7. دانشکده پزشکی اتاوا: این موسسه آموزشی یک دانشکده پزشکی دو زبانه در کانادا است و و برای ورود به دانشگاه، دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون ارزیابی اینترنتی CASPer  و داشتن حداقل معدل GPA 3.5 هستند.

8. دانشگاه دالهاوزی: دالهاوزی در استان نوااسکوشیا یکی از برجسته‌ترین دانشگاه های پزشکی دولتی در کانادا است که در رتبه‌بندی اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. از جمله شروط لازم برای تحصیل در این دانشگاه حداقل معدل  GPA 3.3 و نمره زبان بالا مانند امتیاز ۷ آیلتس می باشد.

9.دانشگاه لاوال: این دانشگاه از جمله موسسات آموزش عالی فرانسوی زبان در استان کبک کانادا است که تحت حمایت مالی دولت بوده و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را نیز در اختیار دانشجویان ممتاز قرار می دهد. این دانشگاه هرساله میزبان بیش از ۷۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی می‌باشد که از جمله شرایط اصلی پذیرش آن‌ها معدل بالا و ارائه مدرک زبان فرانسوی است.

موسسه آموزش عالی مونترال: این دانشکده پزشکی کانادایی یکی دیگر از موسسات آموزشی خوش نام و دوزبانه در استان کبک است که در اخرین رتبه‌بندی بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا همراه با لاوال در رتبه ۹ام قرار گرفه است. برای ورود به این دانشکده پزشکی نیاز به شرکت در آزمون MCAT وجود ندارد و حداقل معدل GPA مورد پذیرش این موسسه 3.5  است.

دانشگاه پزشکی وسترن: علاوه بر دو دانشگاه فوق دانشگاه وسترن نیز با کسب امتیاز مشترک در جایگاه ۹ام نشسته است. دانشکده پزشکی شولیچ در این موسسه آموزشی در لندن اونتاریو واقع شده است و دانشجویان بین المللی برای ورود به این دانشگاه نیازمند نمره MCAT 384 و معدل GPA  3.7 هستند.

10.دانشگاه کلگری: یکی دیگر از موسسات آموزشی معروف و معتبر استان آلبرتا است که برای پذیرش تحصیلی دانشجویان واجد شرایط نیازمند نمره 128 MCAT و معدل GPA 3.2 تا 3.8 است.

دانشگاه کوئینز کانادا

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

پیش از این گفته می‌شد که دانشگاه‌های پزشکی انگلیس برترین دانشگاه های پزشکی در اتحادیه اروپا هستند. اگرچه امروز دیگر انگلستان عضوی از اتحادیه اروپا نیست اما همچنان دانشکده های آموزش پزشکی انگلیس از هر نظر در راس فهرست بهترین ها در قاره اروپا قرار دارند و رتبه آن‌ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. به همین خاطر اول به صورت مجزا به معرفی برترین دانشگاه های پزشکی انگلیس می‌پردازیم سپس تعدادی از بهترین موسسات آموزش عالی پزشکی در اروپا را معرفی می‌کنیم.

بنا بر آمار رنکینگ وب سایت QS در سال 2024، بهترین دانشگاه های پزشکی انگلستان شامل موارد زیر می شوند:

•  موسسه آموزش عالی آکسفورد

•  موسسه آموزشی کمبریج

•  کالج UCL لندن

•  امپریال کالج لندن

•  کینگز کالج لندن

•  دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن

•  دانشکده ادینبورگ

•  دانشگاه منچستر

•  دانشگاه کوئین مری لندن

•  موسسه آموزش عالی گلاسکو

دانشگاه های پزشکی مطرح اروپا

اما فهرست 10 موسسه آموزش برتر پزشکی اروپا در سال 2024 عبارتند از:

1. موسسه آموزشی کارولینسکا، سوئد

2. دانشگاه آمستردام، هلند

3. دانشکده هایدلبرگ، آلمان

4. دانشکده لوون، بلژیک

5. موسسه آموزش عالی اراسموس روتردام، هلند

6. دانشکده LMU مونیخ، آلمان

7. دانشگاه سوربون، فرانسه

8. دانشگاه زوریخ، سوئیس

9. دانشگاه کپنهاگ، دانمارک

10. دانشگاه بارسلون، اسپانیا

یکی از کشورهایی که در لیست دانشگاه‌های برتر پزشکی قاره اروپا قرار نگرفته، اما از کیفیت و هزینه های تحصیل و زندگی بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی پزشکی برخوردار است،بدون شک کشور تاریخی و جذاب ایتالیا است. شما می توانید در صورت تمایل، با مراجعه به راهنمای جامع تحصیل پزشکی در ایتالیا، اطلاعات خوبی در مورد تحصیل پزشکی در این کشور حوزه شنگن کسب کنید.

بهترین دانشگاه های پزشکی آسیا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت رنکینگ QS، قریب به 124 دانشگاه معتبر پزشکی در سال 2024 در فهرست برترین موسسات آموزشی پزشکی در آسیا بوده اند. در حال حاضر کشور ژاپن با داشتن 34 دانشکده با کیفیت و بین المللی پزشکی، از بیشترین تعداد موسسه آموزشی مرتبط با این رشته تخصصی در قاره آسیا برخوردار است که از این میان دو دانشگاه توکیو با رتبه 42 و کیوتو با رتبه 52، جزو برترین دانشگاه‌های پزشکی آسیا محسوب می شوند.

با این اوصاف مقام اول بهترین دانشگاه‌های پزشکی در قاره آسیا بر اساس آخرین رتبه‌بندی منتشر شده در سال 2024 به دانشگاه ملی سنگاپور یا همان NUS تعلق گرفته است. پس از آن دانشگاه چینی هنک کنگ (CUHK) در رتبه دوم بهترین دانشگاه‌های پزشکی آسیا قرار دارد. 

در این بین تحصیل پزشکی در چین نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است، این بدین دلیل است که این کشور پیشرفته از 23 دانشکده خوش نام پزشکی در سرتاسر چین برخوردار است که در بین آنها دانشگاه پکینگ با رتبه 54 جهانی در صدر جدول موسسات آموزشی پزشکی در چین قرار دارد.

پس از دو کشور ژاپن و چین، کره جنوبی با داشتن 20 دانشگاه پزشکی معتبر و بین المللی یکی دیگر از مقاصد برتر تحصیل پزشکی در آسیا است که در این میان موسسه آموزش عالی ملی سئول SNU با رتبه 32 در جهان، در صدر دانشگاه های پزشکی این کشور قرار دارد.

لازم به ذکر است که کشور هند نیز خانه 10 دانشگاه دارای رنکینگ جهانی پزشکی در سال 2024 بوده که 6 موسسه آموزشی هندی امسال، در این فهرست تازه وارد محسوب می شوند.

کشور مالزی نیز یکی دیگر از مقاصد برتر و ایده آل تحصیل پزشکی در قاره آسیا است که 8 دانشکده پزشکی پیشرفته را در خود جای داده است. دانشگاه پزشکی کوآلالامپور رتبه 144 جهان را به خود اختصاص داده است. در همین رابطه بد نیست نگاهی به مطلب راهنمای جامع تحصیل پزشکی در مالزی بزنید.

کشور تایوان نیز با داشتن 10 موسسه آموزش عالی پزشکی و دانشگاه NTU در فهرست 100 موسسه آموزشی پزشکی برتر دنیا، جایگاه تثبیت شده ای در آسیا و جهان پیدا کرده است. 

در این بین تحصیل در قبرس در مقطع پزشکی و موسسات پزشکی ترکیه نیز گزینه های خوبی برای ادامه تحصیل در این رشته تخصصی به شمار می آیند که از نظر هزینه تحصیل در برابر کیفیت آموزشی ارائه شده در میان بهترین‌ها قرار دارند. 

دانشگاه های برتر پزشکی آسیا

اما بنابر آمار اخیر، رتبه 10 دانشگاه پزشکی برتر آسیایی در سال 2024 شامل موارد زیر می شود:

•  موسسه آموزشی ملی سنگاپور NUS

•   دانشگاه چینی هنگ کنگ

•  موسسه آموزشی ملی سئول SNU

•  دانشگاه هنگ کنگ

•  دانشگاه توکیو ژاپن

• دانشگاه تایپه تایوان

•  دانشگاه کیوتو ژاپن

•  دانشگاه بیجینگ چین

•  دانشگاه یونسی سئول

•  دانشگاه فودان چین

شما می توانید در صورت تمایل از خدمات ارزیابی و مشاوره تحصیلی لتسگو یونی استفاده کرده و یا با استفاده از امکان فری اپلای، از خدمات پذیرش تحصیلی رایگان برترین مقاصد تحصیلی دنیا بهره مند شوید. تنها کافیست که با مشاوران مجرب تیم مهاجرتی ما تماس حاصل نمایید.