در این مطلب قصد داریم تا شما را با آخرین آمار بهترین کشور برای تحصیل معماری و بهترین دانشگاه معماری جهان آشنا کرده، دلایل انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظرتان برای ادامه تحصیل در رشته معماری را به شما بازگو کنیم.

اگر می خواهید تا یکی از بهترین رشته های مهندسی برای اپلای را در خارج از کشور تجربه کنید، بهتر است پیش از اقدام برای اخذ پذیرش، با فهرست بهترین دانشگاه های جهان ارائه دهنده رشته تحصیلی معماری و همچنین بهترین کشور برای تحصیل معماری آشنا شوید.

به طور معمول، اگر خواهان برخورداری از بهترین کیفیت آموزشی و تجهیزات دانشگاهی و بهترین کشور برای تحصیل معماری باشید، باید خود را برای پرداخت هزینه های بالای تحصیلی و زندگی دانشجویی آماده کنید.

اما با صرف چند دقیقه از زمان ارزشمندتان، می توانید به راحتی تمامی گزینه های برتر و موجود تحصیل معماری در خارج از ایران را ارزیابی کرده و مناسب ترین کشور و دانشگاه را انتخاب نمایید.

دانشکده معماری

بهترین دانشگاه معماری جهان

معمولاً حضور تعداد زیادی از دانشگاه های با کیفیت و دارای رنکینگ جهانی در رشته معماری در یک کشور موجب می شود تا کشور مورد نظر به یکی از گزینه های ایده آل دانشجویان بین المللی برای تحصیل این رشته محبوب مبدل شود.

از این رو قصد داریم تا پیش از معرفی بهترین کشور برای تحصیل معماری، جدیدترین آمار رنکینگ دانشگاه های برتر معماری جهان را در اختیار شما قرار دهیم.

در حال حاضر، وب سایت QS top universities بیش از 200 دانشگاه برتر دنیا را در زمینه رشته معماری مورد بررسی قرار داده و رتبه بندی آنها را در سال 2021 ارائه کرده است.

رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه های معماری دنیا براساس 4 فاکتور اصلی شهرت دانشگاهی، شهرت کادر آکادمیک، استنادات تحقیق در هر مقاله و شاخص H-index (روشی برای اندازه گیری بهره وری و کار منتشر شده یک دانشمند و محقق) انجام شده و به شرح زیر است:

  • موسسه فناوری ماساچوست – آمریکا
  • دانشگاه صنعتی دلفت – هلند
  • دانشکده معماری بارتلت – UCL لندن- انگلیس
  • موسسه آموزشی ETH زوریخ – سوئیس
  • دانشگاه هاروارد – آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا – برکلی UCB آمریکا
  • موسسه پلی تکنیک میلان – ایتالیا
  • دانشکده معماری منچستر – انگلیس
  • دانشگاه کمبریج – انگلیس
  • موسسه پلی تکنیک EPFL- سوئیس

با توجه به فهرست 10 دانشگاه معماری برتر دنیا در سال جدید میلادی، می توان به راحتی این موضوع را عنوان کرد که موسسه فناوری ماساچوست آمریکا بهترین دانشگاه معماری حال حاضر جهان بوده و از لحاظ فاکتورهایی از جمله کیفیت آموزشی، تجهیزات دانشگاهی، اعتبار مدرک و نرخ بالای استخدام بعد از فارغ التحصیلی، بهترین گزینه برای تحصیل معماری در خارج از کشور محسوب می شود.

بهترین دانشگاه های معماری دنیا

بهترین کشور برای تحصیل معماری

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت QS، از میان 201 دانشگاه برتر معماری فهرست شده و دارای رنکینگ این موسسه، 38 موسسه آموزشی و دانشگاه در آمریکا قرار دارند که از این تعداد، 12 دانشگاه معماری آمریکا در فهرست 50 موسسه آموزشی برتر تحصیل معماری قرار گرفته است.

از میان این موسسات برتر آموزشی آمریکا می توان به دانشگاه کلمبیا (رنکینگ 13 جهان)، دانشکده معماری کالیفرنیا، لس آنجلس (رنکینگ 15 دنیا) و موسسه آموزشی کرنل (رنکینگ 28 دنیا) اشاره کرد.

این آمار نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر بوده و به سادگی گویای این موضوع است که با اختلاف آمریکا بهترین کشور برای تحصیل معماری محسوب می شود.

اما متاسفانه باید این موضوع را به شما یادآور شویم که روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی دانشگاه های آمریکا نسبتاً سخت و زمان بر بوده، هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی این کشور در قیاس با سیار گزینه های تحصیلی، بسیار بالا است.

یعنی اگر قادر به اخذ بورسیه تحصیلی رایگان دانشگاه های آمریکا نباشید، ملزم به پرداخت هزینه سالانه نسبتاً زیادی هستید که از توان بسیاری از افراد و خانواده ها خارج است.

اگر این طور تصور می کنید که تحصیل در دانشگاه های معماری آمریکا خیلی دور از دسترس به نظر می رسد، می توانید به سراغ مقصد برتر بعدی تحصیل معماری در آمریکای شمالی، یعنی کشور کانادا بروید.

در حال حاضر، 8 موسسه آموزشی دارای رنکینگ جهانی در حوزه معماری در این کشور قرار دارد که گزینه های ایده آلی برای تحصیل معماری در خارج از کشور محسوب می شود، البته هیچ یک از این دانشگاه ها در فهرست 10 موسسه آموزشی برتر دنیا قرار نگرفته اند، اما باز هم می توان گفت که موسسه آموزشی بریتیش کلمبیا دارای رنکینگ بسیار خوبی در زمینه استنادات تحقیق در هر مقاله و شاخص H index است و در مجموع رنکینگ 32 جهان در حوزه معماری را به خود اختصاص داده است.

همچنین دیگر دانشگاه های مطرح کانادا که در فهرست 50 موسسه آموزشی برتر معماری در جهان قرار دارند، شامل دانشگاه تورنتو با رتبه 38 و موسسه آموزشی مک گیل با رتبه 41 دنیا می شود. کیفیت سیستم آموزشی در کانادا همانند آمریکا بسیار بالا بوده و در مقابل موسسات آموزشی آمریکا، هزینه های منطقی تر و مناسب تری را از دانشجویان بین المللی طلب می کند.

برترین دانشگاه های معماری اروپا

بهترین کشور برای تحصیل معماری در اروپا

اگر تمایل به تحصیل در اروپا و انتخاب بهترین کشور برای تحصیل معماری در این قاره داشته باشید، به طور حتم اولین گزینه پیشنهادی ما به شما کشور انگلیس خواهد بود.

بنابر آمار وب سایت رنکینگ QS top universities، انگلیس 19 موسسه آموزش عالی معماری برتر دنیا را در خود جای داده که از این میان 3 دانشگاه و دانشکده در فهرست 10 دانشگاه برتر معماری دنیا در سال جدید میلادی قرار دارند.

اما به غیر از دانشکده معماری منچستر، دانشگاه کمبریج و دانشکده معماری بارتلت، می توان به موسسه آموزشی شفیلد با رتبه 23 و دانشگاه کاردیف با رتبه 38 دنیا در انگلیس اشاره کرد که گزینه های بسیار خوبی برای تحصیل معماری در انگلیس به شمار می روند.

در این بین بد نیست به دانشگاه کالج دوبلین ایرلند نیز اشاره کنیم که دارای اعتبار و شاخص استنادات تحقیق در هر مقاله بسیار خوبی برخوردار بوده و رنکینگ 101 تا 150 جهانی را به خود اختصاص داده است.

در فهرست بهترین کشورها برای تحصیل معماری در اروپا، می توان به یکی از کشورهای مطرح حوزه شینگن یعنی فرانسه اشاره کرد که دانشگاه پانتئون-سوربن با رنکینگ 151 تا 200 دنیا را در خود جای داده است.

اسپانیا یکی دیگر از کشورهای اروپایی ایده آل برای تحصیل معماری است که 5 دانشگاه دارای رنکینگ جهانی از جمله دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا و پلی تکنیک مادرید با رتبه های 21 و 35 دنیا در آن استقرار یافته اند.

شما می توانید به سراغ تحصیل کم هزینه و با کیفیت در یکی از بهترین کشورهای اروپایی یعنی آلمان بروید. در حال حاضر، هفت دانشگاه برتر این کشور در جدیدترین رنکینگ QS حوزه معماری جایگاه های خوبی را به خود اختصاص داده اند که از میان آنها می توان به موسسه فنی برلین با رتبه 24 و دانشکده فنی مونیخ با رتبه 26 اشاره کرد.

اگر به دنبال انتخاب بهترین کشور برای تحصیل معماری در اروپا هستید، می توانید به سراغ کشور تاریخی و فوق العاده الهام بخش ایتالیا بروید که در رنکینگ 2020، نام 8 موسسه آموزشی این کشور به چشم می خورد. در حال حاضر، دو موسسه آموزشی مطرح ایتالیا در حوزه معماری در فهرست 50 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و شامل دانشکده پلی تکنیک میلان با رتبه 7 و پلی تکنیک تورین با رتبه 33 می شود.

کشور سوئیس با داشتن موسسه آموزشی ETH زوریخ و موسسه پلی تکنیک EPFL در فهرست 10 دانشگاه مطرح معماری جهان، یکی دیگر از گزینه های بسیار مناسب تحصیل معماری محسوب می شود.

در زمینه تحصیل معماری در خارج از کشور، تنها نباید به شهرت و رنکینگ دانشگاه توجه کنید، بلکه باید فاکتورهای مهم زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • بازار کار حرفه معماری در کشور مورد نظر
  • وضعیت طراحی و معماری کلی شهری و ساختمان ها از لحاظ الهام بخشی و آموزندگی
  • میزان شهریه دانشگاه
  • هزینه زندگی دانشجویی
  • میزان سختی روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی
  • اعتبار مدرک دانشگاهی
  • زبان قابل تدریس دروس (اینکه مثلاً تنها به زبان بومی آلمانی دروس ارائه شود و یا اینکه زبان انگلیسی در دسترس باشد)
  • تجهیزات و امکانات دانشگاهی
  • نیروی آکادمیک دانشگاه
  • شرایط کار دانشجویی و اقامت

خوشبختانه، گزینه های بسیار مناسبی برای تحصیل معماری در قاره اروپا وجود دارد که غیر از کشورهای اشاره شده در بالا، شامل موارد زیر می شود:

  • هلند با 5 موسسه تراز اول در حوزه معماری از جمله دانشکده فنی دلفت با رتبه 2 و موسسه تکنولوژی آیندهوون (رتبه 46)
  • سوئد که 4 موسسه آموزش عالی معماری مطرح دنیا نظیر موسسه فنی رویال KTH با رتبه 20 و دانشگاه تکنولوژی چالمرز با رتبه 37 دنیا را در خود جای داده است.
  • نروژ محل استقرار دو موسسه آموزشی برتر معماری همچون دانشگاه علم و صنعت نروژ (رتبه 51-100) و دانشکده معماری اسلو (رتبه 151-200) است
  • بلژیک یکی دیگر از بهترین کشورها برای تحصیل معماری در اروپا است که دارای چهار موسسه آموزشی مطرح در این زمینه تحصیلی از جمله موسسه کاتولیک لوون Leuven با رتبه 45 دنیا است
  • پرتغال با برخورداری از 3 موسسه آموزشی مطرح در زمینه معماری (دانشگاه لیسبون و پورتو با رتبه های 51- 100) یکی دیگر از گزینه های منتخب تحصیل معماری در اروپا محسوب می شود
  • اتریش با برخورداری از دو موسسه فنی وین و دانشکده فنی گراز در فهرست 150 دانشگاه برتر معماری دنیا، یکی دیگر از کشورهای مناسب تحصیل معماری به شمار می رود
  • لتونی با داشتن تنها یک موسسه آموزشی معماری مطرح یعنی موسسه فنی ویلنیوس گدیمیناس (رتبه 101-150)، می تواند یکی از گزینه های احتمالی شما برای تحصیل معماری در اروپا باشد
  • روسیه نیز با داشتن دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو (رتبه 151- 200) می تواند گزینه خوبی برای تحصیل معماری باشد

تحصیل معماری در خارج از کشور

بهترین کشور برای تحصیل معماری در استرالیا و نیوزلند

فرقی نمی کند که قصد تحصیل در چه حوزه و زمینه تحصیلی را در خارج از کشور داشته باشید، چون در هر صورت، استرالیا با داشتن دانشگاه هایی با کیفیت و تراز اول، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی خارج از کشور به شمار می رود. البته باید بگوییم که تحصیل در موسسات آموزشی استرالیا همانند انگلیس و آمریکا هزینه بردار بوده و خارج از توان مالی بسیاری از متقاضیان خارجی است.

در حال حاضر، کشور استرالیا دارای 15 موسسه آموزشی برتر در حوزه معماری است که از این تعداد، چهار دانشگاه استرالیایی در فهرست 50 موسسه برتر معماری دنیا قرار دارند و شامل دانشکده ملبورن (رتبه 17)، موسسه آموزشی سیدنی (رتبه مشترک 18)، دانشگاه RMIT (رتبه 25) و موسسه آموزشی نیو ساوث ولز (UNSW، رتبه 27) می شوند.

یکی دیگر از مقاصد تحصیلی مطرح معماری در قاره اقیانوسیه، نیوزلند است که در همسایگی استرالیا قرار گرفته و دارای دو دانشگاه مطرح اوکلند (رتبه 51 – 100) و موسسه آموزشی ولینگتون ویکتوریا (رتبه 101 – 150) است.

بهترین کشور برای تحصیل معماری در آسیا

ممکن است به دلایل مختلفی از جمله هزینه های بالای تحصیل و زندگی و یا سختی پروسه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی، تمایل به این داشته باشید تا به سراغ گزینه های نزدیک تر، کم هزینه تر و شاید ساده تر معماری در آسیا بروید.

از این رو بد نیست تا با فهرست دانشگاه های برتر معماری در کشورهای مختلف آسیا در ادامه آشنا شوید:

  • چین: دارای 12 موسسه آموزشی معتبر در حوزه معماری در راس مقاصد تحصیلی آسیا قرار گرفته و 3 دانشگاه آن از جمله شینگهوا (رتبه 11)، تونگجی (رتبه مشترک 18) و شانگهای جیائو تونگ (رتبه 47) جزو بهترین گزینه ها به شمار می روند
  • سنگاپور: دارای یک موسسه آموزشی مطرح حوزه معماری در فهرست رتبه بندی امسال است که با رتبه 12 و نام دانشگاه ملی سنگاپور شناخته می شود
  • اسرائیل: این کشور هم دارای یک موسسه آموزشی فنی Technion – Israel در فهرست برترین های معماری جهان است که رتبه 101 – 150 را به خود اختصاص داده
  • تایوان: با یک موسسه آموزشی فنی ملی به نام چنگ کونگ (رتبه 101-150)
  • ژاپن: یکی از بهترین مقاصد آسیایی برای تحصیل معماری محسوب می شود که 9 موسسه آموزشی مطرح این رنکینگ از جمله دانشگاه توکیو (رتبه 16)، موسسه آموزشی کیوتو (رتبه 48) را در خود جای داده است.
  • کره جنوبی: یکی دیگر از مقاصد مطرح تحصیل معماری در آسیا که دارای 8 موسسه آموزش معماری مطرح در فهرست رنکینگ جهانی است که از آن میان می توان به دانشگاه ملی سئول SNU (رتبه 31) اشاره کرد
  • ترکیه: یک مقصد تحصیلی ایده آل و بسیار نزدیک به ایران که نیاز به اخذ ویزای تحصیلی نداشته و دو موسسه آموزشی مطرح معماری دارای رنکینگ جهانی را در خود جای داده است
  • تایلند، اندونزی، هند و مالزی: سه کشور اول دارای 3 دانشگاه مطرح معماری در رنکینگ جهانی هستند و مالزی دارای 5 دانشگاه معتبر معماری است که 3 تای آنها در فهرست 100 موسسه آموزشی برتر دنیا قرار گرفته اند.
  • هنگ کنگ: در نهایت هنگ کنگ با داشتن 4 موسسه آموزشی معتبر معماری از جمله HKU (رتبه 14) و پلی تکنیک هنک کنگ (رتبه 22) یکی دیگر از مقاصد مطرح تحصیل در آسیا به شمار می رود.

شما می توانید برای تحصیل معماری به سراغ گزینه های دیگری از جمله کشورهای آمریکای لاتین، قاره آفریقا و یا خاورمیانه نیز بروید، اما بهتر است پیش از هر اقدامی برای انتخاب مقصد تحصیلی و دانشگاه معماری و شروع روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی، در یک ارزیابی آنلاین و مشاوره تخصصی تحصیلی شرکت کرده و متناسب با نیازهای خود، از بهترین گزینه های در دسترس تان باخبر شوید.

موسسه اعزام دانشجوی لتس گو یونی با سالها تجربه در امر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی برترین دانشگاه های معماری و مقاصد تحصیلی دنیا، کار شما را در زمینه تصمیم گیری راحت کرده و با کیفیت ترین خدمات تحصیلی را به شما عزیزان ارائه می دهد.