اگر علاقه به پزشک شدن آن هم در خارج از کشور را دارید برای آگاهی از شرایط و مدارک تحصیل پزشکی در روسیه این محتوا را از دست ندهید. در چند دهه اخیر تحصیل پزشکی در روسیه و برخی کشورهای دیگر مانند هند، گرجستان، ترکیه و قبرس در میان دانشجویان ایرانی که از پذیرش در کنکور پزشکی جا ماده‌اند و یا تمایل دارند که تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه های خارجی با مدارک معتبر ادامه دهند، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. 

آمارها نشان می‌دهند که در یک دهه اخیر روسیه به یکی از محبوب‌ترین کشورها در میان دانشجویان ایرانی برای تحصیل پزشکی، تبدیل شده است. هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی جهت اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در روسیه اقدام نموده و رویای پزشک شدن خود را در این کشور سرد و برفی دنبال می‌کنند. 

شاید شما هم یکی از همین دانشجویان باشید و یا والدینی هستید که به دنبال رقم زدن آینده فرزند خود از این مسیر هستید. بنابراین لازم است در ابتدا آگاهی کاملی نسبت به چگونگی تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های روسیه، شرایط و مدارک مورد نیاز و هزینه‌های این دوره آموزشی پیدا کنید. راستی پیش از هر چیز بیایید ببینیم چرا مهاجرت تحصیلی برای رشته پزشکی کشور روسیه طرفداران بسیاری پیدا کرده است؟ این مهاجرت تحصیلی چه مزایایی دارد؟ با لتسگو یونی همراه باشید.

تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه

اگرچه رشته پزشکی تنها برنامه آموزشی در دانشگاه‌های روسیه نیست که پذیرای دانشجویان بین‌المللی است اما به جرات می‌توان گفت که یکی از موفق‌ترین و پرطرفدارترین برنامه‌های آموزشی دانشگاه های این کشور در سطح جهانی است. این رشته در موسسات اموزش عالی روسیه قدمت و سابقه آموزشی بالایی دارد.

نخستین کالج پزشکی روسیه در قرن هفدهم میلادی تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 70 دانشکده پزشکی در شهرهای این کشور وجود دارد که فارغ‌التحصیلان آن‌ها در بیش از 100 کشور سراسر جهان با مدارکی معتبر مشغول به طبابت هستند.

دولت روسیه برای حفظ استانداردهای سیستم آموزش پزشکی خود تلاش زیادی نموده و هر ساله بودجه قابل توجهی را به توسعه آن اختصاص می‌دهد در نتیجه این تلاش و توجه، امروز روسیه مفتخر به آن است که بر اساس آخرین رتبه بندی صورت گرفته از سوی سازمان بهداشت جهانی در فهرست Directory of World Medical Schools، 30 دانشکده این کشور در میان 100 دانشکده برتر پزشکی جهان قرار گرفته‌اند.

هر ساله هزاران دانشجو از کشورهای بسیاری مانند هند، نپال، ایران و ... برای تحصیل پزشکی و گذراندن دوره MBBS به مسکو روسیه و سایر شهرهای بزرگ آن مهاجرت می‌کنند. تقریبا تمام دانشکده‌های پزشکی این کشور توسط سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و سازمان‌ بهداشت و درمان کشورهای برتر دنیا مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا و منطقه خاورمیانه به رسمیت شناخته شده و مدارک آن‌ها دارای اعتبار است. 

از جمله مزایای تحصیل پزشکی روسیه می‌توان به هزینه نسبتا پایین آن اشاره کرد. در مقایسه با کشورهای غربی، تحصیل پزشکی در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی مقرون به صرفه است چرا که به دلیل سیاست‌های دولت روسیه مبنی بر کمک هزینه پرداخت شهریه برای دانشجویان خارجی، هزینه تحصیل پزشکی برای متقاضیان قابل پرداخت خواهد بود. گذشته از این، عامل اصلی که روسیه را به مقصدی محبوب برای تحصیل در این رشته تبدیل کرده است، پذیرش آسان و سریع آن بدون آزمون ورودی و سخت‌گیری زیاد می‌باشد.

همچنین امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی از دیگر مزایای این دوره آموزشی است که فرصت تعامل آسان و یادگیری سریع را برای دانشجویان خارجی مسلط به زبان انگلیسی فراهم می‌نماید. حدود 50 دانشگاه و کالج پزشکی روسیه تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت و درمان آن می‌باشد.

پیش از هر اقدامی دقت داشته باشید که دانشکده مورد نظر شما در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه قرار داشته باشد تا پس از فارغ‌التحصیلی برای اشتغال به کار طبابت در ایران دچار مشکل نشوید. این لسیت هر سال توسط وزارت بهداشت و درمان ایران بازبینی شده و دانشگاه‌های به آن اضافه یا از آن حذف می‌گردد. همچنین سیستم آموزشی این رشته در دانشگاه‌های روسیه بر مبنای کار عملی بوده و دانشجویان می‌تواند از سال‌های اولیه تحصیل شروع به یادگیری بالینی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی این کشور نمایند. 

اگر متقاضی تحصیل رشته پزشکی دانشگاه‌های کشور روسیه هستید خود را اینگونه برای شرکت در این ماراتون لذت‌بخش اماده کنید:

  • از خدمات سیستم پشتیبانی دانشگاه خود پیش از هر اقدامی استفاده کنید. این شبکه برای ارائه اطلاعات و دریافت مشاوره برای شما تعریف شده است.
  • آماده باشید که سخت درس بخوانید. دانشکده‌های پزشکی روسیه در گروه برترین‌ها قرار دارند و در طول دوره تحصیل از دانشجویان خود سطح علمی بالا و تلاش همراه با پشتکار زیاد را طلب می‌کنند.
  • دانشجویی مشتاق باشید. اگرچه اساتید رشته پزشکی در دانشگاه‌های روسیه تیمی مجرب از بهترین‌ها هستند اما بدون شک اشتیاق دانشجو برای یادگیری و تحصیل بر همه چیز مقدم است.
  • یادگیری زبان را آغاز کنید. تسلط بر دو زبان انگلیسی و فرانسوی می‌تواند برگ برنده شما جهت اخذ پذیرش رشته پزشکی روسیه باشد.
  • خود را برای زندگی همراه با سرما در شهرهای زیبای روسیه آماده کنید. زندگی در مسکو و سایر کلانشهرهای این کشور برای دانشجویان خارجی می‌تواند هر لحظه سرشار از تجربه‌های جدید باشد.
  • بی‌گدار به آب نزنید و چمدان خود را با فکر ببندید. شرایط آب و هوایی کشور روسیه ایجاب می‌کند که نوع خاصی از لباس و لوازم شخصی را به همراه داشته باشید. 

دوره پادفک پزشکی روسیه

اکثر کسانی که به دنبال مهاجرت تحصیلی به کشور روسیه هستند با این سوال سر و کار دارند که پادفک روسیه چیست؟ آیا رشته پزشکی نیز دوره پادفک دارد؟ به طور خلاصه می‌توان گفت که دوره پادفک به دوره کوتاهی گفته می‌شود که دانشجویان بین‌المللی باید پیش از ورود به برنامه اصلی تحصیلی خود در دانشگاه‌های روسیه بگذرانند. پادفک یک دوره آماده سازی دانشجویان است که بر آموزش برخی واحدهای درسی علوم پایه و زبان تمرکز دارد.

متقاضیانی که به زبان روسی یا انگلیسی تسلط داشته و نمره مورد نظر دانشگاه در دروس دوره متوسطه را کسب کرده باشند در برخی موارد می‌توانند بدون گذراندن دوره پادفک، تحصیل پزشکی خود را اغاز کنند اما در برخی دانشگاه‌ها گذراندن این دوره کوتاه مدت اجباری است.

شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط اپلای رشته پزشکی در روسیه

شرایط پذیرش رشته پزشکی در اکثر دانشگاه‌های های کشور روسیه یکسان است. در برخی موارد ممکن دانشگاهی تاکید خاصی بر معدل یا نمره دروس دوره دبیرستان داشته باشد که برای اطلاع از این شرایط خاص باید به سایت واحد اموزشی مورد نظر مراجعه شود. لازم به ذکر است که اکثر دانشکده‌ها تاکیدی بر شرط معدل ندارند اما بدون شک برخورداری از نمرات عالی و معدل بالا شانس بیشتری برای پذیرش به همراه خواهد داشت. شرایط کلی لازم جهت پذیرش رشته پزشکی روسیه عبارت است از:

  • مدرک دیپلم دوره متوسطه
  • مدرک پیش دانشگاهی
  • کسب حداقل 50% نمره میانگین در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه

اگرچه موسسات آموزشی این کشور شرط سن را به عنوان یکی از شروط پذیرش تحصیل پزشکی اعلام نکرده‌اند با این حال باید توجه داشته باشید که سن می‌تواند تا حدودی بر شانس و سهولت دریافت ویزا موثر باشد اما به طور کلی برای تحصیل پزشکی در روسیه نیاز نیست که نگران شرایط سنی خود باشید.

مدارک تحصیل پزشکی در روسیه

دانشجویان ایرانی برای تحصیل رشته پزشکی روسیه باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که ارائه درخواست ویزا باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه و با در دست داشتن نامه پذیرش انجام شود. مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در روسیه به شرح زیر می‌باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست روادید
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش دانشگاه یا کالج
  • گواهی تست HIV
  • گواهی سلامت پزشکی
  • تمکن مالی از جمله مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی روسیه نمی‌باشد. 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

همانطور که پیش از این گفتیم رشته پزشکی در روسیه به عنوان یک دوره آموزشی مقرون به صرفه برای دانشجویان خارجی شناخته می‌شود که از سوی دولت مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد. در برخی موارد دولت روسیه 80 تا 90 درصد هزینه تحصیل پزشکی را تحت پوشش یارانه دولتی قرار داده و دانشجویان لازم است تنها 10 تا 20 درصد شهریه را بپردازند. هزینه تحصیل دوره پزشکی به زبان انگلیسی و روسی تا حدودی متفاوت بوده و برای اطلاع دقیق از شهریه باید به سایت دانشکده مورد نظر مراجعه شود.

به طور کلی می‌توان گفت که هزینه تحصیل دوره بزشکی در دانشکده‌های روسیه بر اساس دولتی یا خصوصی بودن واحد آموزشی از 5000 تا 12000 دلار در سال می‌‌باشد که بخش مشخصی از آن باید توسط دانشجو پرداخت شود.

هزینه تحصیل تنها محدود به شهریه دانشگاه نبوده و سایر هزینه‌ها مانند خوراک و اجاره محل اقامت نیز نقش قابل توجهی دارند. هزینه ماهیانه به سبک زندگی دانشجو و شهر محل سکونت بستگی دارد برای مثال میانگین هزینه زندگی دانشجویی در شهر مسکو ماهیانه حدود 300 تا 500 دلار است. همچنین اکثر دانشگاه های روسیه خوابگاه در اختیار دانشجویان خارجی خود قرار می‌دهند که اجاره این خوابگاه های دانشجویی نسبتا پایین است.

مدرک زبان برای تحصیل رشته پزشکی در روسیه 

یکی دیگر از دلایل محبوبیت دوره پزشکی روسیه برای دانشجویان خارجی عدم نیاز به ارائه مدرک زبان در زمان پذیرش می‌باشد. دوره‌های پزشکی در این کشور به زبان انگلسی و روسی و در برخی موارد به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند که دانشجویان نیازی به ارائه مدرک تافل یا آیلتس ندارند. تحصیل این رشته در روسیه نیاز به ارائه مدرک GRE نیز ندارد. همچنین یادگیری زبان روسی نیز معمولا در دوره پادفک و یا دوره‌های زبان ارائه شده توسط دانشگاه در سال اول تحصیل انجام می‌شود. 

طول دوره تحصیلی رشته پزشکی در روسیه

دانشکده‌های علوم پزشکی روسیه سه رشته پزشکی عمومی، دندانپزشکی و پزشکی ورزشی را ارائه می‌دهند که هر یک از این دوره ها بسته به نوع زبان آموزشی 6 تا 7 سال به طول می‌انجامد. برای مثال طول یک دوره پزشکی به زبان روسی برای دانشجویان خارجی 7 سال است. 

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه

بهترین دانشگاه پزشکی روسیه

همانطور که پیشتر گفتیم تعداد زیادی از دانشگاه‌های پزشکی روسیه از سوی وزارت بهداشت و درمان ایران مجوز دریافت کرده و بسیاری از آن‌ها در لیست بهترین دانشکده‌های پزشکی جهان قرار دارند. از جمله برترین دانشکده‌های پزشکی کشور روسیه برای دانشجویان خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    Lomonosov Moscow State University
•    Russian State Medical University, Moscow
•    Volgograd State Medical University, Volgograd
•    Kursk State Medical University, Kursk
•    Kazan State Medical University, KAZAN
•    Tver State Medical Academy
•    I.M. Sechenov Moscow Medical Academy
•    People’s Friendship University of Russia, Moscow
•    Immanuel Kant Baltic Federal University
•    Far Eastern Federal University
•    Novosibirsk National Research State University

آیا دانشجویان رشته پزشکی روسیه می‌توانند در حین تحصیل کار کنند؟

دانشجویان امکان کار پاره وقت در مجموعه داخلی دانشگاه و سازمان‌های وابسته به کالج و دانشگاه خود را دارند. دانشجویان این رشته در روسیه معمولا خیلی زود وارد دوره کارآموزی شده و شروع به انجام کار بالینی در مراکز درمانی می‌کنند. دقت داشته باشید که اخذ مجوز کار در روسیه ضرورت دارد. 

آیا دانشجویان پزشکی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در روسیه کار کنند؟ 

بله از سال 2018 مصوب شد که دانشجویان بین‌المللی بتوانند پس از اتمام دوره تحصیل پزشکی خود در روسیه به عنوان پزشک شروع به طبابت کنند.