ما قصد داریم تا به معرفی بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل بپردازیم که یک انتخاب درست برای مهاجرت تحصیلی داشته باشید و بتوانید پس از تحصیل در آن کشور مشغول به کار شوید و همچنین در ادامه اقامت دائم آن کشور را به دست آورید.

ما پیشتر در مطلب مهاجرت چیست و کشورهای مهاجر پذیر کدامند؟ کاملا در مورد مهاجرت صحبت کردیم. حال قصد داریم در این مطلب بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل را به شما معرفی کنیم، پس این مطلب وبلاگ لتس گو یونی را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

زمانی که افراد قصد ترک کشور را دارند یکی از ده‌ها روش موجود برای مهاجرت را انتخاب می‌کنند و قدم در این مسیر می‌گذارند. مهاجرت تحصیلی که از دید بسیاری از افراد ساده ترین روش مهاجرت است، یکی از این روش‌هایی ست که بسیاری افراد از سراسر جهان و ایران آن را انتخاب می‌کنند و به امید اینکه بتوانند بعد از پایان دوره تحصیل خود با کار کردن در آن کشور موفق به اخذ اقامت دائم آن کشور شوند، مراحل پیش روی خود را طی می‌کنند.

اما همه کشورها این امکان را در اختیار دانشجویان بین المللی خود قرار نمی‌دهد و بعضی از افراد که کشور را به قصد اقامت دائم کشور دیگری ترک می‌کنند، بعد از اتمام دوره تحصیلی خود مجبور به ترک آن کشور و بازگشت به کشور می‌شوند. چرا که قوانین برخی کشورها به دانشجویان بین المللی اجازه کار کردن بعد از تحصیل در آن کشور را نمی‌دهند.

بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل

گزارشات اخیر موسسه آماری QS، نشان می‌دهد که بزرگترین عاملی که دانشجویان هنگام انتخاب کشور برای تحصیل در خارج از کشور خود در نظر می گیرند، شانس آن‌ها برای دستیابی به یک شغل خوب و مناسب در حین تحصیل و یا بعد از دوره تحصیلات خود است. بنابراین ما سعی کرده‌ایم تا بهترین کشورها برای دانشجویان خارجی را که فرصت‌های شغلی مناسب پس از فارغ التحصیلی را ارائه می‌کنند، به شما معرفی کنیم. 

براساس نتایج نظرسنجی بسیاری از موسسات آماری، بسیاری از کشورها در دنیا براساس به کارگیری دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی رتبه بندی شده‌اند که در اکثر این آمار نام کشورهای کانادا، نیوزلند، استرالیا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه و چین به چشم می‌خورد.

حال در این مطلب قصد داریم تا در قاره‌های مختلف به تفکیک شرایط کار بعد از تحصیل را بررسی کنیم و بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل را به شما معرفی کنیم. تا انتها با لتس گو یونی همراه باشید.

انتخاب کشور برای مهاجرت

بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل در قاره آسیا

کشورهای متعددی در قاره آسیا هستند که از لحاظ سطح کیفی آموزش بسیار خوب عمل کرده‌اند و در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی رتبه‌های بالایی را از آن خود کرده‌اند. ده کشور سنگاپور، ژاپن، چین، مالزی، کره جنوبی، تایلند، تایوان، اندونزی، امارات و هند در برخی رتبه بندی‌ها به عنوان بهترین کشورها از لحاظ کیفیت تحصیل در قاره آسیا معرفی شده‌اند که این کشورها از لحاظ شرایط کاری برای دانشجویان بین المللی بعد از اتمام دوره تحصیل خود شرایط خوبی را ارائه می‌کنند.

در این میان کشور سنگاپور رتبه اول در آسیا را از لحاظ موقعیت‌های شغلی مناسب بعد از اتمام دوره تحصیلی را از آن خود کرده است و بهترین گزینه در قاره آسیا برای پیدا کردن شغل بعد از تحصیل است. همچنین کشور مالزی نیز در این زمینه رتبه دوم را کسب کرده است و یک گزینه مناسب برای مهاجرت تحصیلی و در ادامه اقامت با ویزای کاری در قاره آسیا است.

رتبه‌های سوم و چهارم نیز به ترتیب به کشورهای چین و تایلند اختصاص پیدا کرده است که دانشجویان محصل در این کشورها می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیلات خود، وارد بازار کار شوند و از فرصت‌های شغلی پیش روی خود استفاده کنند.

سنگاپور

شرایط پیدا کردن کار و اخذ ویزای کاری در کشور سنگاپور که رتبه اول در آسیا را از آن خود کرده است به این ترتیب است: دانشجویان بین المللی حداکثر 12 ماه پس از اتمام تحصیل خود فرصت دارند تا یک شغل پیدا کنند، سپس باید برای ویزای کاری خود درخواست دهند و از آن پس می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند و کار کنند و براساس شغل خود شرایط ویزای خود را ارتقا دهند.

چین

در کشور چین دانشجویان خارجی باید پس از اتمام درس خود، مجوز کار برای خارجی‌ها در چین را به همراه یک دعوتنامه رسمی از کارفرما در قبال استخدام، داشته باشند تا بتوانند در چین بمانند و زندگی کنند. تحصیل در چین یک گزینه خوب برای افراد انگلیسی زبان است چرا که فرصت‌های شغلی فراوانی در مراکز تجاری و صنعتی این کشور مانند پکن و شانگهای پیش روی این گروه قرار می‌گیرد.

همچنین بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین المللی در شهرهایی همچون: گوانگژو، شنژن و تیانجین مستقر شده‌اند و دانشجویان خارجی به راحتی می‌توانند وارد بازار کار کشور چین شوند.

هنگ کنگ

همچنین قوانین در هنگ کنک به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد تا به مدت 12 ماه پس از تمام شدن دوره‌های تحصیلی خود بدون نیاز به هیچ مدرکی در این کشور بمانند و به دنبال شغل مناسب خود بگردند و سپس اقدامات بعدی برای اقامت را انجام دهند. همچنین تسلط به زبان انگلیسی در مسیر پیدا کردن مشاغلی همچون: رسانه‌، حسابداری، بانکداری و امور مالی اهمیت بسیار دارد. 

بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل در قاره اروپا

کشورهای قاره اروپا همواره در لیست بهترین کشورها چه از لحاظ کیفیت آموزشی و چه از لحاظ سطح کیفی زندگی قرار گرفته‌اند و برای بسیاری از افراد زندگی کردن در برخی از کشورهای قاره اروپا همچون: بریتانیا، فرانسه و آلمان همانند یک رویا است. لذا برای رسیدن به این رویا زندگی در بهترین کشورها گزینه مهاجرت تحصیلی را انتخاب می‌کنند و به امید اینکه بتوانند پس از فارغ التحصیلی در این کشورها شغل مناسب خود را پیدا کنند، این روند را در پیش می‌گیرند.

براساس برخی از نظرسنجی‌ها کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایرلند به عنوان بهترین کشورها در قاره اروپا از لحاظ موقعیت‌های شغلی برای دانشجویان بین المللی معرفی شده‌اند که در ادامه به شرایط برخی از این کشورها اشاره می‌کنیم.

پیدا کردن شغل

بریتانیا

کشور بریتانیا به عنوان بهترین کشور دنیا از لحاظ مدت زمان اقامت پس از اتمام دوره تحصیلی شناخته شده است. به دنبال تنش‌های اخیر در بریتانیا به علت خروج از اتحادیه اروپا، نخست وزیر این کشور مدت زمان اقامت دانشجویان خارجی برای پیدا کردن شغل را از چهار ماه به دو سال افزایش داده است که این امر سبب شده است تا دانشجویان به راحتی در این مدت زمان به دنبال شغل مورد علاقه خود بگردند و بتوانند در این کشور اروپایی کار کنند و از این طریق اقامت این کشور را به دست آورند.

فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین المللی در انگلستان در زمینه‌های تجارت و مدیریت، مهندسی‌ها، مطالعات اجتماعی، علوم بیولوژیکی، حقوق، هنرهای خلاق و طراحی، پزشکی و دندانپزشکی، رشته‌های حوزه پزشکی، علوم کامپیوتر و علوم فیزیک می‌باشد.

آلمان

پس از کشور بریتانیا، آلمان در گروه ببهترین کشورها در قاره اروپا برای کار بعد از تحصیل شناخته شده است. از آنجایی که کشور آلمان در اتحادیه اروپا واقع شده است بسیاری از شرایط کاری آن مشابه با دیگر کشورهای این قاره است. دانشجویان خارجی در کشور آلمان باید حتما قبل از اتمام دوره تحصیلی خود اجازه اقامت خود را تمدید کنند تا بتوانند در این کشور به مدت حداکثر 18 ماه اقامت کنند تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

متقاضی باید برای جستجوی شغل مناسب (مرتبط با مدارک تحصیلی)، از دفتر ثبت نام اتباع خارجی محلی خود درخواست اجازه اقامت 18 ماهه دهد و در طول این 18 ماه، برای تأمین هزینه زندگی خود و تأمین هزینه جستجوی شغل به هر نوع شغلی مشغول شود. پس از یافتن شغل مربوط به دوره تحصیل، می تواند برای اجازه اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهد.

فرانسه

شرایط کشور فرانسه کمی متفاوت تر از کشور آلمان است. دانشجویان بین المللی در کشور فرانسه در صورت داشتن قرارداد شغلی می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور بمانند و به زندگی در این کشور ادامه دهند. حال اگر فردی موفق به دریافت قرارداد کاری از جایی نشده باشد، می‌تواند تقاضای APS (اقامت موقت غیر تجدیدپذیر) دهد و در مدت 12 ماه شغل مناسب خود را پیدا کند تا بتواند در این کشور اقامت داشته باشد.

ایرلند

کشور ایرلند نیز با سیاست جذب بیشتر دانشجویان بین المللی و مطرح کردن نام دانشگاه‌های این کشور، در زمینه جذب دانشجویان به کار پس از اتمام تحصیل به خوبی عمل کرده است. همچنین مدت زمان 12 ماهه برای دانشجویان با مدرک کارشناسی و مدت 24 ماهه برای متقاضیان با مدرک کارشناسی ارشد، برای پیدا کردن شغل مناسب در اختیار دانشجویان خارجی قرار داده شده است.

تحصیل در زمینه‌های IT، ارتباطات از راه دور، داروسازی، علوم کاربردی و دارایی فرصت‌های شغلی بسیاری را برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند.

بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل در قاره آمریکا

شرایط قاره آمریکا به نسبت دیگر قاره‌ها متفاوت است چرا که این قاره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است و قسمت شمالی آن کاملا متفاوت از قسمت جنوبی است. اکثر کشورهای آمریکای جنوبی کیفیت به نسبت پایین‌تری در زمینه‌های مختلف همچون تحصیل، شرایط اقتصادی و شرایط کاری دارند و به طور معمول در رتبه بندی‌ها جایگاه خاصی ندارند.

دو کشور کانادا و ایالات متحده آمریکا همواره در لیست بهترین کشورها هم از لحاظ سطح کیفی آموزشی و هم از لحاظ شرایط کاری قرار دارند. پس انتخاب این دو کشور برای مهاجرت تحصیلی و پس از آن پیدا کردن شغل مناسب و اقامت دائم، گزینه‌های بسیار خوبی هستند که همواره در لیست انتخابی افراد قرار می‌گیرند.

کانادا

شاید بتوان به جرئت گفت تحصیل در کانادا بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی و بعد از آن کار کردن است، چرا که هم کیفیت آموزشی این کشور بسیار خوب است و هم شرایط کاری آن. کشور کانادا همواره یکی از مقاصد مهم مهاجرت تحصیلی برای متقاضیان بین المللی بوده است و افراد بسیاری این کشور را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب می‌کنند. 

دانشجویان بین المللی می‌توانند برای مجوز سه ساله کار بعد از تحصیل و یا کمتر در کانادا اقدام کنند. همچنین دانشجویان بین المللی باید مجوز کار پس از فارغ التحصیلی دانشجویان بین المللی (PGWP) را بگیرند تا واجد شرایط ماندن در کشور کانادا و کار کردن در این کشور شوند.مطلب تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا در وبلاگ لتس گو یونی به شما کمک می‌کند تا به راحتی اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کنید.

ایالات متحده آمریکا

تحصیل و زندگی در کشور آمریکا به عنوان یک رویا برای بسیاری از افراد جهان است که از آن با عنوان رویای آمریکایی نیز یاد می‌شود. ولی همان طور که می‌دانید دانشگاه‌های آمریکا همواره به عنوان بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شوند و از همین رو سختگیری‌های بسیاری برای جذب دانشجویان خارجی اعمال می‌شود.

اما اگر فردی سوابق تحصیلی عالی داشته باشد می‌تواند برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا اقدام کند و در این کشور مشغول به تحصیل شود. پس موفقیت در پذیرش و اتمام دوره تحصیل، دانشجو می‌تواند برای دریافت مجوز OPT اقدام کند که به عنوان تمدید ویزای تحصیلی به حساب می‌آید و دانشجو می‌تواند تا یک سال در این کشور کار کند و پس از آن اقدامت دیگر را برای اقامت دائم این کشور انجام دهد.

همکاران در محیط کار

کشور ایالات متحده آمریکا یک مقصد عالی با فرصت‌های شغلی عالی پس از تحصیل برای دانشجویان بین المللی است که در رشته‌هایی همچون: علوم، مهندسی، هنرهای آزاد و مطالعات بازرگانی را تحصیل کرده‌اند.

بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل در قاره اقیانوسیه

قاره اقیانوسیه به عنوان کوچک‌ترین قاره جهان شناخته می‌شود و متشکل از 7 کشور است که مهمترین آن‌ها کشور استرالیا و نیوزلند می‌باشد. این دو کشور طی دهه‌های گذشته سعی کرده‌اند تا از لحاظ سطح کیفی آموزش نام خود را در میان بهترین کشورها در جهان جای دهند و تا حدودی در این مسیر موفق عمل کرده‎اند.

همچنین موقعیت‌های شغلی مناسب در این دو کشور برای دانشجویان محصل وجود دارد که انتخاب این دو کشور برای مهاجرت را راحت‌تر کرده است. 

استرالیا

دانشجویان بین المللی که پس از اتمام تحصیلات خود در کشور استرالیا قصد زندگی، کار و تحصیل در این کشور را دارند باید برای ویزای مخصوص اقدام کنند. دو نوع ویزای کار برای داشجویان بین المللی صادر می‌شود که نوع اول مربوط به فارغ التحصیلان حرفه‌های خاص است که مدارک مربوط به مشاغل خاص مورد نیاز استرالیا را کسب کرده‌اند. این گروه از دانشجویان معمولاً می‌توانند با این ویزا تا 18 ماه در کشور استرالیا اقامت داشته باشند.

جشن فارغ التحصیلی

نوع دوم مربوط به دانشجویان بین المللی است که اخیراً با مدرک دانشگاهی در استرالیا فارغ التحصیل شده‌اند که بسته به شرایط هر فرد، معمولاً می‌تواند با این ویزا بین دو تا چهار سال در کشور استرالیا اقامت داشته باشند. انتخاب درست رشته در کشور استرالیا از نکات مهم است و مشاغل مرتبط با رشته‌هایی همچون: کشاورزی، مهندسی پزشکی، علوم کامپیوتر، سیستم‌ها و شبکه‌ها، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، ارتباطات از راه دور و ... بیشتر متقاضی دارند.

نیوزلند

کشور نیوزلند نیز از نظر شرایط و موقعیت‌های شغلی در گروه بهترین کشورها برای کار بعد از تحصیل قرار گرفته است. به طوری که ویزای کار پس از تحصیل در نیوزلند بسته به سطح دانشجو از یک تا سه سال متفاوت است. همچنین کشور نیوزلند فرصت جستجوی شغل به دانشجویان بین المللی خود را برای مدت 12 ماه فراهم می‌کند ومتقاضی پس از استخدام، واجد شرایط دریافت مجوز کار 2 ساله خواهد شد.

برای موفقیت در اخذ پاسپورت کشور نیوزلند و اقامت دائم در این کشور بهترین راه، انتخاب مشاغل مورد نیاز در کشور نیوزلند و مشاغلی که در این کشور با کمبود روبرو هستند، می‌باشد. بهترین مدارک تحصیلی برای پیدا کردن شغل در این کشور رشته‌های مهمان نوازی و گردشگری، انیمیشن، علوم غذایی و کشاورزی است که شانس یافتن شغل را بسیار زیاد می‌کند.

در پایان باید اشاره کرد که پیدا کردن شغل مناسب در هر کشور بسته به نیازهای شغلی آن کشور است و داشتن دانش مرتبط با آن حرفه در پیدا کردن شغل مناسب تاثیر بیشتری دارد. اما به طور کلی نام کشورهایی همچون: کانادا، استرالیا، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، نیوزلند، چین و آلمان همواره به عنوان بهترین کشورها برای جذب دانشجویان پس از تحصیل در رتبه‌بندی‌های مختلف آمده است.