برای اطلاع از بهترین دانشگاه مهندسی کامپیوتر جهان 2024 و جزئیات بورسیه رشته کامپیوتر در مقاطع مختلف دانشگاهی، این مطلب از مجله تحصیلی لتسگویونی را دنبال کنید.

پیش از این به معرفی بهترین کشور برای تحصیل رایگان پرداختیم، اما این بار قصد داریم تا به سراغ یک رشته پولساز و پر مخاطب رفته و بهترین دانشگاه‌های جهان رشته مهندسی کامپیوتر سال 2024 را به شما معرفی کنیم.

بنابر نتایج رتبه بندی علمی دانشگاه‌های جهان یا همان ARWU در سال 2024، 11 دانشگاه از 20 موسسه آموزشی مطرح دنیا در زمینه رشته مهندسی کامپیوتر متعلق به ایالات متحده آمریکا بوده است، این موضوع برای چندین سال متوالی کشور آمریکا را به برترین قطب دانشگاهی رشته مهندسی کامپیوتر در دنیا بدل کرده است.

هر ساله سازمان های رنکینگ معتبری نظیر شانگهای، QS World و THE برحسب روش و فاکتورهای ارزیابی خاصی آمار برترین دانشگاه های دنیا را در رشته های مختلف تحصیلی ارائه می‌دهند.

برای مثال روش ارزیابی سازمان ARWU شانگهای بر مبنای 6 شاخص است که شامل تعداد مقالات منتشر شده در مجلات طبیعت و علوم، ارتباط این مقالات (براساس تعداد استنادها و ارتباط انتشار)، سطح بین‌المللی دانشگاه، تعداد دانش آموختگان و پرسنل تحصیلی برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز می‌شود.

اما شاخص های دو سازمان دیگر رتبه بندی جهانی دانشگاه‌های دنیا متفاوت بوده و به همین خاطر نتایج ارائه شده این 3 موسسه رنکینگ با یکدیگر فرق می کند. از این رو در ادامه به طور مجزا آمار بهترین دانشگاه های جهان رشته مهندسی کامپیوتر سال 2024 را از نگاه 3 سازمان QS World، Times higher education و شانگهای ارائه می‌دهیم. 

لازم به ذکر است که آمار کلی سازمان‌های رتبه بندی مذکور در بردارنده رنکینگ بیش از 500 موسسه آموزشی برتر دنیا است. اما ما تنها به معرفی 20 دانشگاه برتر رشته مهندسی کامپیوتر در سال 2024 بسنده می‌کنیم:

دانشجویان بین المللی رشته مهندسی کامپیوتر

بهترین دانشگاه‌های جهان – رنکینگ شانگهای

1. دانشگاه فناوری ماساچوست MIT، آمریکا 

2. دانشگاه استنفورد، آمریکا

3. موسسه آموزش عالی کالیفرنیا، برکلی، آمریکا

4. دانشکده کارنگی ملون، آمریکا

5. دانشگاه ETH زوریخ، سوئیس

6. دانشگاه هاروارد، آمریکا

7. انستیتو آموزشی تسینگ هوا، چین

8. دانشگاه فنی نانیانگ، چین

9. دانشگاه تورنتو، کانادا

10. دانشگاه آکسفورد، انگلیس

11. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس آمریکا

12. دانشگاه پرینستون، آمریکا

13. موسسه آموزشی فناوری سیدنی، استرالیا

14. دانشگاه کرنل، آمریکا

15. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، آمریکا

16. دانشگاه تگزاس، آستن آمریکا

17. دانشکده کارولینای شمالی، چپل هیل آمریکا

18. دانشگاه ملی سنگاپور

19. موسسه آموزش عالی جیائو تونگ شانگهای، چین

20. دانشکده ژجیانگ، چین

بهترین دانشگاه‌های جهان – رنکینگ THE

1. دانشگاه آکسفورد، انگلیس

2. دانشگاه استنفورد، آمریکا

3. دانشگاه ETH زوریخ، سوئیس

4. موسسه آموزش عالی فناوری ماساچوست، آمریکا

5. دانشگاه کمبریج، انگلیس

6. دانشکده کارنگی ملون، آمریکا

7. امپریال کالج لندن، انگلیس

8. دانشگاه هاروارد، انگلیس

9. دانشگاه پرینستون، انگلیس

10. موسسه آموزشی فناوری کالیفرنیا، آمریکا

11. دانشگاه ملی سنگاپور

12. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، آمریکا

13. دانشکده فناوری نانیانگ، سنگاپور

14. دانشگاه کرنل، آمریکا

15. دانشکده چینهوا، چین

16. انستیتو فناوری جرجیا، آمریکا

17.  دانشکده علوم و فناوری هنگ کنگ

18. دانشگاه فناوری مونیخ، آلمان

19. دانشگاه UCL، انگلیس

20. موسسه آموزشی فناوری فدرال لوزان، سوئیس

بهترین دانشگاه‌های جهان – رنکینگ QS

1. دانشکده فناوری ماساچوست MIT

2. دانشگاه استنفورد

3. موسسه آموزشی کارنگی ملون

4. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی UCB

5. دانشگاه آکسفورد

6. دانشگاه کمبریج

7. دانشگاه هاروارد

8. انستیتو EPFL

9. دانشکده فناوری ETH زوریخ

10. دانشگاه تورنتو

11. موسسه آموزشی پرینستون

12. دانشگاه ملی سنگاپور NUS

13. دانشگاه تسینگ هوا

14. کالج امپریال لندن

15. دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس UCLA

16. موسسه فناوری نانیانگ سنگاپور NTU

17. دانشگاه UCL

18. انستیتو آموزشی واشنگتن

19. دانشگاه کلمبیا

20. دانشگاه کرنل – نیویورک – پکینگ

بهترین دانشگاه های مهندسی کامپیوتر جهان

فاکتورهای مهم انتخاب دانشگاه مهندسی کامپیوتر

یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام جستجو و انتخاب بهترین دانشگاه جهان برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر لحاظ کنید، این موضوع است که دانشگاه مورد نظر شما رشته و مدرک مهندسی کامپیوتری که می خواهید را به شما ارائه دهد. این بدین خاطر است مهندسی کامپیوتر از رشته های متنوعی نظیر علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی AI، معماری داده و معماری و مهندسی سخت افزار کامپیوتر تشکیل می‌شود.

مورد مهم دیگر در ارتباط با انتخاب دانشگاه مهندسی کامپیوتر، اعتبار جهانی آن دانشکده و یا موسسه آموزشی است. اعتبار و شهرت بالای یک دانشگاه نشان دهنده کیفیت بالا و به روز بودن سیستم آموزشی و معتبر بودن مدرک مهندسی کامپیوتر اهدایی به دانشجو است.

از این رو برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان رشته مهندسی کامپیوتر دوره ها و مدارک مورد تائید سازمان ABET را ارائه می‌دهند. به بیانی دیگر آن دسته از انستیتوهای مهندسی کامپیوتر در دنیا که دارای تائیدیه سازمان ABET بوده و دوره‌های آن را ارائه می‌دهند، از استاندارد بالایی برای آموزش دانشجویان و آماده سازی کامل آنها برای مشاغل موجود در بازار کار برخوردار هستند.

از برنامه های آموزشی معتبر و شناخته شده در دنیا که دارای ارزش و اعتباری برابر با دوره های ABET هستند می‌توان به دوره های ASIIN، ENAEE، Engineers Canada و JABEE اشاره کرد.

فاکتور مهم دیگری که باید به هنگام انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر به آن توجه کنید، ارائه دوره‌های جنبی و پشتیبان رشته تحصیلی و موقعیت کاری شما در آینده است.

برای مثال، اگر با ویزای تحصیلی در حال تحصیل در رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر هستید، داشتن مهارت بالا در زبان‌های برنامه نویسی از اهمیت بالایی در موقعیت شغلی آینده شما برخوردار است. از این رو باید دانشگاهی را انتخاب کنید که در هنگام تحصیل دروس اصلی، امکان شرکت در دوره های مکمل زبان های Java، C و پایتون برای شما وجود داشته باشد.

در عین حال، خدمات پشتیبانی دانشکده مهندسی کامپیوتر از جمله آزمایشگاه های برنامه نویسی، تجهیزات تحقیقاتی و خدمات تدریس خصوصی نشان دهنده عیار و اعتبار یک دانشکده است. یکی دیگر از فاکتورهای انتخابی یک موسسه آموزش عالی مطرح مهندسی کامپیوتر، شبکه و پشتیبانی قوی دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه برای کاریابی است.

برخی از دانشکده های برتر مهندسی کامپیوتر در دنیا از مراکز کاریابی نظام مند برای جهت دهی مهندسان فارغ التحصیل شده به بازار کار بین المللی، دسترسی به انجمن ها و سازمان های مرتبط، شبکه وسیع فارغ التحصیلان برای دستیابی به حرفه مورد نظر و فرصت های ناب کارآموزی در شرکت های معتبر و بین المللی برخوردار هستند.

در این بین برخی از دانشجویان بین‌المللی رشته مهندسی کامپیوتر به فاکتور نسبت پایین تر دانشجو به هیئت علمی دانشگاه برای انتخاب موسسه آموزشی ایده آل خود توجه ویژه‌ای می کنند، این بدین خاطر است که دانشجویان بین‌المللی دارنده ویزای تحصیلی فرصت بیشتری برای تعامل حضوری و رو در رو با اساتید دانشگاهی خواهند داشت.

دانشگاه های مهندسی کامپیوتر کانادا

اما فارغ از بحث بهترین دانشگاه‌های جهان رشته مهندسی کامپیوتر سال 2024، همواره تحصیل در کانادا در اولویت اصلی اغلب دانشجویان ایرانی بوده است. 

کیفیت بالای سیستم آموزشی دانشگاه‌های کانادا، هزینه مناسب تحصیل در قیاس با موسسه‌های آموزشی انگلیس، آمریکا و استرالیا، مدارک دانشگاهی معتبر و ارزشمند، بازار کار فعال و بین المللی، امکان انجام کار دانشجویی، کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی، امکان دریافت بورسیه، محیط دو زبانه و چند فرهنگی و اقامت دائم کانادا همگی موجب شده تا کانادا به مقصدی ایده آل و درجه یک برای دانشجویان ایرانی بدل شود.

از این رو بنابر پیشنهاد lets go uni اگر به دلایلی نظیر هزینه های تحصیل بسیار بالا و یا سختی دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی ، قصد انتخاب دانشکده های آمریکا، انگلیس را برای رشته مهندسی کامپیوتر ندارید، این امکان را دارید تا مقصد کانادا را انتخاب کرده و برای پذیرش و ویزای تحصیلی دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید. 

در حال حاضر بهترین دانشگاه‌های مهندسی کامپیوتر کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

1. دانشگاه تورنتو

2. دانشگاه بریتیش کلمبیا

3. انستیتوی آموزشی واترلو

4. دانشگاه مونترال

5. دانشگاه مک گیل

6. دانشگاه آلبرتا

7. دانشکده سیمون فریزر

8. دانشگاه مک مستر

9. دانشگاه اتاوا

10. موسسه آموزش عالی کارلتون

تدریس دروس مهندسی کامپیوتر

دانشگاه‌های مهندسی کامپیوتر ترکیه

اگر به دلایل مختلفی از جمله کم بودن بودجه تحصیل و زندگی در خارج از کشور و سختی نسبی پروسه دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا به دنبال یک مقصد تحصیلی معتبر و مناسب دانشجویان ایرانی هستید، تحصیل در ترکیه گزینه ایده آلی برای شما خواهد بود.

حضور دانشگاه‌های معتبر جهانی، ارائه دروس به زبان ترکی استانبولی و یا انگلیسی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی ، پروسه آسان تر دریافت پذیرش تحصیلی، هزینه معقول تحصیل و زندگی در ترکیه، نزدیکی فاصله با ایران، شباهت های اقلیمی و فرهنگی و مواردی از این قبیل موجب شده تا تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه های ترکیه بپردازند. 

البته باید در کنار نبود نیاز به ویزای تحصیلی توجه داشته باشید که در مقطع کارشناسی اغلب دانشگاه‌های دولتی ترکیه، دروس تحصیلی به زبان ترکی استانبولی ارائه می شود و تعداد موسسه های آموزشی انگلیسی زبان به نسبت دانشگاه‌های ترک زبان در ترکیه محدودتر است. 

در حال حاضر بهترین دانشکده های مهندسی کامپیوتر ترکیه شامل موارد زیر می‌شوند:

1. دانشگاه Middle East Technical آنکارا

2. دانشگاه بغازیچی (بسفرس) استانبول

3. موسسه آموزش تکنیکال استانبول

4. دانشگاه خصوصی بیلکنت آنکارا

5. دانشگاه کوچ استانبول

6. موسسه آموزش عالی سابانجی استانبول

شما این امکان را دارید تا با مراجعه به وبسایت lets go uni از اطلاعاتی نظیر رشته‌ها، مقاطع تحصیلی و هزینه‌های ثبت نام هر یک از دانشگاه‌های ترکیه مطلع شده و تصمیم‌گیری دقیق‌تری در زمینه تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در دانشکده‌های ترکیه داشته باشید.

دانشگاه های مهندسی کامپیوتر قبرس

در همسایگی ترکیه، مقصد جذاب دیگری به نام قبرس قرار گرفته که از موسسات آموزشی معتبر و مطرحی در زمینه رشته کامپیوتر برخوردار است. 

در حال حاضر شهریه های بسیار مناسب دانشگاه های قبرس، نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی برای تحصیل در قبرس شمالی، امکان انجام کار دانشجویی، ارائه دروس به زبان انگلیسی، نبود الزام به ارائه مدرک زبان انگلیسی، تجهیزات پیشرفته دانشگاهی و مواردی از این قبیل موجب شده تا تقاضای تحصیل در قبرس روز به روز افزایش یابد.

نبود نیاز به ویزای تحصیلی تنها برای دانشگاه های قبرس شمالی بوده و دانشگاه های قبرس جنوبی نیازمند اخذ ویزای تحصیلی است.

در حال حاضر بهترین دانشکده های مهندسی کامپیوتر قبرس شامل موارد زیر می‌شوند:

• دانشگاه Uclan

• دانشگاه Euc

• دانشکده نیکوزیا Unic

• دانشگاه نیاپلیس پافوس

• موسسه آموزش عالی فردریک

• کالج لیماسول قبرس

همچنین شما می توانید در صورت تمایل از خدمات ارزیابی هوشمند تحصیلی و مشاوره تخصصی lets go uni برای انتخاب موسسه آموزشی و تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در قبرس استفاده کنید.

بورسیه رشته مهندسی کامپیوتر

دریافت بورسیه تحصیلی رشته مهندسی کامپیوتر ارتباط مستقیمی با مقطع تحصیلی، نمرات دانشجو و قوانین دانشگاه دارد. برای مثال اگر با دریافت ویزای تحصیلی ، قصد تحصیل در دانشگاه‌های مهندسی کامپیوتر کانادا را داشته باشید، شانس دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی برای شما بسیار پایین بوده و امکان دریافت آن در اغلب موارد وجود ندارد.

چنانچه قصد تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیه را داشته باشید، در صورت واجد شرایط بودن و داشتن رزومه تحصیلی قابل قبول، امکان دریافت بورسیه تحصیلی در تمامی مقاطع دانشگاهی کارشناسی، ارشد و دکترا برای شما وجود دارد. درعین حال شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در موسسات آموزش خصوصی این کشور به مراتب آسان‌تر است.

این موضوع برای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در قبرس نیز صدق کرده و برخی از موسسات آموزش عالی قبرس از بورسیه و کمک هزینه تحصیلی خودکار برای دانشجویان بین المللی برخوردار هستند.

برای مثال دانشگاه CIU قبرس دارای دو نوع بورسیه تحصیلی است. یکی بورسیه و تخفیف 50 درصدی شهریه دانشجویان کارشناسی که به استثنای رشته تخصصی پزشکی شامل تمامی رشته‌های تحصیلی می شود و دیگری بورسیه‌های تحصیلی 50، 75 و 100 درصدی برای دانشجویان دارای سابقه تحصیلی درخشان است.

از این رو برای مثال دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی با حداقل معدل 3.50 و یا بالاتر هستند امکان درخواست بورسیه تحصیلی را از موسسات آموزشی قبرس خواهند داشت.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و سایر رشته‌های تحصیلی به وبسایت lets go uni مراجعه کرده و یا با کارشناسان lets go uni تماس گرفته و از مشاوره تخصصی ما برخوردار شوید.