بهترین شهر سوئد برای زندگی و تحصیل کدامست؟ اگر در حال حاضر در فکر تحصیل در سوئد هستید به احتمال زیاد دلیل انتخاب این کشور شمالی در اروپا را می‌دانید! تاریخچه و فرهنگ، اقتصاد قوی، غذاهای خوشمزه و مردم خونگرم و البته سطح بالای سیستم آموزشی، که به لطف وجود دانشگاه‌های برتر دنیا در سوئد است، از مزایای زندگی در این کشور است. اما در این کشور خوب و پیشرفته کدام شهر را به عنوان مقصد نهایی برای زندگی و تحصیل انتخاب کنیم؟

جواب این سوال پیش ماست! و در این پُست از مجله تحصیلی لتسگو یونی قرار است تا بهترین شهر کشور سوئد برای زندگی و تحصیل را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید و به خاطر داشته باشید که هر سوالی در مورد تحصیل در سوئد دارید می‌توانید از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

بهترین شهر سوئد

سوئد کشوری در شمال قاره اروپاست که با جمعیتی کمتر از 10 میلیون نفر به عنوان یکی از بهترین کشورها برای زندگی و تحصیل انتخاب شده است. این کشور از نظر وسعت پنجمین کشور بزرگ در بین کشورهای اروپایی است و از نظر خدمات درمانی و استانداردهای زندگی در سطح بالایی قرار دارد. به علاوه این کشور از نظر طبیعت و فضای سبز هم بسیار کشور زیبایی است؛ به طوریکه یک دهم از طبیعت سوئد را چمنزار و دو سوم آن را جنگل پوشانده است و صد هزار دریاچه از شمال تا جنوب در این کشور وجود دارد.

مردم سوئد مردمی خونگرم و عاشق طبیعت هستند؛ شاید برایتان عجیب باشد اما حدود 80 درصد از مردم در اطراف پارک‌های ملی و جاذبه‌های طبیعی زندگی می‌کنند. به علاوه در این کشور به موسیقی و هنر هم اهمیت زیادی داده می‌شود. اگر با این تفاسیر به طبیعت و سبک زندگی مردم و استانداردهای کشور سوئد علاقه‌مند شده‌اید، قدم بعدی شناخت بهترین شهر سوئد برای زندگی و تحصیل است. در ادامه بهترین شهرهای سوئد را به شما معرفی خواهیم کرد که امیدواریم اگر قصد مهاجرت به سوئد را دارید، آنها را در نظر بگیرید.

بهترین شهر سوئد برای تحصیل

استکهلم (Stockholm)

استکهلم پایتخت فرصت‌هاست. این شهر پایتخت کشور سوئد است و مطمئناً تمام افرادی که قصد تحصیل در سوئد را دارند به این استکهلم برای زندگی و تحصیل فکر کرده‌اند. استکهلم با 1.5 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر سوئد شناخته می‌شود که دارای بیشترین تعداد دانشگاه است.

بعضی از معروف‌ترین دانشگاه‌های شهر استکهلم عبارتند از:

  • دانشگاه استکهلم (Stockholm University)
  • موسسه تکنولوژی سلطنتی (KTH) 
  • دانشگاه کارولینسکا (Karolinska Institutet)
  • مدرسه اقتصاد استکهلم (Stockholm School of Economics)

بیرون از محیط دانشگاه، شهر استکهلم یک کلان شهر اروپایی عالی برای تجربه فرهنگ‌های گوناگون است که با نگرش و رگه‌هایی از فرهنگ سوئدی آمیخته شده است. این شهر بزرگترین شهر اسکاندیناوی است که دارای موزه‌های زیبا و معماری بینظیر است.

اگر در مورد آب و هوای استکهلم کنجکاو هستید، باید بگوییم استکهلم در سواحل جنوب‌شرقی سوئد واقع شده و دارای دمای 14 تا 23 درجه سانتیگراد در تابستان و منفی 4 درجه در زمستان است. در نهایت اگر به دنبال سبک زندگی شهری که با طبیعت تلفیق شده باشد هستید، استکهلم بهترین گزینه است.

لوند (Lund)

در قسمت جنوبی سوئد شهر لوند قرار دارد که به عنوان یک شهر آکادمیک شناخته می‌شود و حدود 90 هزار نفر از شهروندان آن مشغول به تحصیل در دانشگاه بزرگ لوند (Lund University) هستند. در این دانشگاه شما می‌توانید بین 300 برنامه آموزشی و 2 هزار رشته، رشته مورد علاقه خود را برای تحصیل انتخاب کنید. اگر به دنبال یادگیری رشته خاصی در سوئد هستید شانس بالایی دارید که رشته مورد نظرتان را در دانشگاه لوند پیدا کنید.

به علاوه شهر لوند یکی از قدیمی‌ترین شهرهای سوئد است که در سال 1666 ساخته شده و در آن یک کلیسای 900 ساله وجود دارد. همچنین این شهر در موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی قرار دارد و شما به راحتی می‌توانید از لوند به سایر نقاط سوئد و اروپا سفر کنید. لوند با قطار تا شهر کوپنهاگ (Copenhagen) دانمارک 52 دقیقه، تا شهر گوتنبرگ سوئد 2 ساعت و تا استکهلم 4 ساعت فاصله دارد. بنابراین اگر لوند را برای زندگی انتخاب کنید، در یک آخر هفته می‌توانید سفری کوتاه به سایر نقاط اروپا داشته باشید.

گوتنبرگ (Gothenburg)

گوتنبرگ بعد از استکهلم دومین شهر بزرگ سوئد است که دارای 580 هزار نفر جمعیت است. شاید وقتی اولین بار به این شهر وارد شوید حس کنید در شهر اشتباهی قرار دارید چون گوتنبرگ مثل آمستردام در هلند پر از کانال‌های آبی است! و به علاوه در این شهر شهروندان هلندی، آلمانی و اسکاتلندی هم وجود دارند که حدود 20 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل گوتنبرگ یک شهر با چندین فرهنگ است. در گوتنبرگ کافه و رستوران‌های بسیار خوبی وجود دارد و می‌توانید از قایق سواری در آب راه‌ها هم لذت ببرید.

به عنوان یک دانشجو شما می‌توانید در دانشگاه گوتنبرگ (University of Gothenburg) و یا دانشگاه چالمرز ( Chalmers Institute of Technology) رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید. از آنجایی که گوتنبرگ یکی از بزرگترین بندرهای سوئد است فرصت‌های شغلی بسیاری هم در این شهر وجود دارد و می‌توانید در آینده در یکی از صنایع آن مثل کارخانه خودروسازی ولوو، آسترازنکا و کمپانی‌های داروسازی مشغول به کار شوید.

دمای هوا در گوتنبرگ در تابستان حدود 13 تا 21 درجه سانتیگراد و در زمستان منفی 3 درجه است.

تحصیل در گوتنبرگ

اومئو (Umeå)

اومئو شمالی‌ترین شهر سوئد موجود در لیست ماست، که در مقایسه با استکهلم شهر کوچکی است و فقط 90 هزار نفر جمعیت دارد. اومئو به حدی شمالی است که اگر آرزو دارید شفق‌های قطبی را ببینید، زندگی در این شهر آرزوی شما را برآورده خواهد کرد! اومئو برای تحصیل یک انتخاب عالی است چرا که دانشگاه معروف اومئو (Umeå University) و دانشگاه علوم کشاورزی سوئد (Swedish University of Agricultural Sciences) در این شهر قرار دارند و این دو دانشگاه در مجموع هر سال حدود 39 هزار دانشجو می‌پذیرند.

همچنین شهر اومئو در سال 2014 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد و فرصت خوبی است تا با فرهنگ مردم سوئد در این شهر بیشتر آشنا شوید. جالب است بدانید هرساله فستیوال‌های زیادی از جمله موسیقی، فیلم و هنر در اومئو برگزار می‌شود و موزه‌های متنوعی هم دارد. به علاوه شهر اومئو به علت موقعیت جغرافیای که دارد برای ورزش‌های زمستانی یک مکان عالی است. پس احتمالا زندگی در این شهر برایتان کسالت آور نخواهد بود! البته از معایب اومئو سرد بودن آن است.

دما در اومئو در زمستان به منفی 38 درجه سانتیگراد هم می‌رسد و ساعت‌های کمی نور خورشید وجود دارد. اما درتابستان دما بین 11 تا 21 درجه بالای صفر است.

اوپسالا (Uppsala)

دومین شهر شمالی بعد از اومئو شهر اوپسالا است که در لیست بهترین شهر سوئد برای زندگی و تحصیل قرار دارد. این شهر چهارمین شهر بزرگ سوئد است و یک مقصد مهاجرتی محبوب برای دانشجویان است. دانشگاه اوپسالا قدیمی‌ترین دانشگاه سوئد است که در سال 1477 ساخته شده است. بنابراین به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور سوئد، این دانشگاه به عنوان یک راهنما برای سایر دانشگاه ها در نظر گرفته می‌شود و جزو بهترین دانشگاه‌های سوئد و در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

شهر اوپسالا حدود 150 هزار نفر جمعیت دارد و دارای طبیعت زیبایی است. شب‌های این شهر زنده و پارک‌ها و باغ‌های دیدنی آن بسیار است. به علاوه قدیمی‌ترین کلیسای اسکاندیناوی در اوپسالا واقع شده است. شهر اوپسالا به عنوان یک شهر آکادمیک و شهری برای زندگی دانشجویان شناخته می‌شود.

سایر شهرهای خوب سوئد برای زندگی کدامند؟

در بالا به تعدادی از شهرهای خوب و معروف سوئد برای تحصیل و زندگی اشاره کردیم ولی علاوه بر این شهرها، شهرهای دیگری هم در سوئد وجود دارند که می‌توانید به عنوان بهترین شهر سوئد برای زندگی و تحصیل در نظر بگیرید. البته باید گفت که در کشور سوئد بسیاری از شهرها زیبا و مناسب زندگی هستند و هرکدام مزایای و معایبی دارند که باید بر اساس شرایط و سلیقه خود آنها را بررسی و در نهایت مقصد خود را انتخاب کنید. از جمله دیگر شهرهای خوب در سوئد برای زندگی و تحصیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینشوپینگ (Linköping) در جنوب سوئد
  • یوله (Gälve)
  • ملمو (Malmø) در جنوب سوئد
  • سولنا (Solna) در جنوب غربی سوئد
  • وستروس (Västerås)
  • اوربرو (Örebro)
  • هلسینگبورگ (Helsingborg)
  • ماشتراند (Marstrand)

سخن پایانی

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی بهترین شهر سوئد برای زندگی و تحصیل را به شما معرفی کردیم و در انتها باز هم به این نکته اشاره می‌کنیم که انتخاب بهترین شهر برای هر فرد با دیگری متفاوت است و بسیار به شرایط و سلیقه شخصی وابسته است. پس حتما در این مورد شرایط خود را در نظر بگیرید و  بر اساس آن بهترین گزینه را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید اگر در این مسیر به اطلاعات و راهنمایی بیشتر نیاز داشتید می‌توانید از کارشناسان و مشاوران مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی کمک بگیرید.