بهترین شهرهای آلمان برای زندگی کدامند؟ اگر قصد زندگی و کار در کشور مُدرن آلمان را دارید این محتوا برای شماست. کشور آلمان به عنوان یکی از 5 کشور ثروتمند اروپا که از دیرباز نقشی تعیین کننده در چگونگی روابط سیاسی و اقتصادی این قاره با سراسر جهان داشته به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی برای کار و تحصیل شناخته می‌شود.

با وجود یک اقتصاد بسیار قدرتمند و بازار کار پویا، هیچ جای تعجب نیست که  کشور آلمان همواره یکی از گزینه‌های اصلی برای مهاجرانی است که به دنبال ادامه تحصیل و کار همراه با زندگی طولانی مدت در این کشور هستند. بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. 

با توجه به اینکه این کشور در لیست ده کشور برتر دنیا برای زندگی قرار دارد اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که زندگی در بسیاری از شهرهای آلمان می‌تواند آرامش روانی، امنیت شغلی و سطح مطلوبی از کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد. با این حال تصمیم گیری برای انتخاب بهترین شهر این کشور برای زندگی ممکن کار نسبتا دشواری باشد به خصوص برای افرادی که قصد تحصیل در آلمان را دارند. 

انتخاب بهترین شهر برای زندگی در آلمان و یا هر کشور دیگری در درجه اول به هدف فرد از مهاجرت بستگی دارد. اگرچه می‌توان با در نظر گرفتن شاخص‌هایی همچون کیفیت خدمات شهری، اشتغال، منظر شهری زیبا و ویژگی‌های زیست محیطی شهرهایی را به عنوان بهترین گزینه‌ برای زندگی در یک کشور انتخاب کرد اما در نهایت اینکه هدف از اقامت در آن شهر ادامه تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و یا ... باشد نقش موثری در این انتخاب دارد. 

حال اگر متقاضی مهاجرت به چهارمین قدرت اقتصادی اروپا هستید اما نمی‌دانید که بهترین شهرهای آلمان برای هدف مهاجرتی شما کدامند، این مقاله در مجله لتسگو یونی را تا انتها دنبال کنید. ما به معرفی برترین شهرهای آلمان در سال 2024 پرداخته و به جایگاه هر شهر با توجه به هدف مهاجرتی شما اشاره می‌کنیم. همچنین می‌خواهیم بدانیم که ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی کدامند!

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی

اگر دارید با خود فکر می‌کنید که کدام شهر آلمان گزینه بهتری برای زندگی می‌باشد خوب است بدانید که تقریبا اکثر شهرهای این کشور از بالاترین کیفیت زندگی حتی برای مهاجران در سراسر جهان برخوردار هستند و هزینه زندگی در آن‌ها نیز نسبتا مقرون به صرفه است. 

بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط Mercer Quality of Life Survey که یک نظر سنجی سالانه برای ارزیابی کیفیت زندگی در شهرهای مختلف جهان است بالغ بر 230 شهر مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت 7 شهر کشور آلمان در بین 30 شهر برتر جهان جای گرفته‌اند و سه شهر مونیخ، دوسلدورف و فرانکفورت جایگاهی در میان 10 شهر ممتاز را به خود اختصاص داده‌اند. 

زیرساخت شهری باکیفیت، ترافیک و آلودگی کم، سیستم حمل و نقل عمومی عالی و ترانزیت هوایی پرقدرت از جمله دلایل اصلی قرار گرفتن شهرهای آلمان در زمره بهترین شهرهای جهان می‌باشد. حال بیایید نگاهی  به این بهترین شهرهای آلمان برای کار و زندگی بیندازیم.

برلین (Berlin)

برلین به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر کشور آلمان، تنوعی از فرهنگ‌های مختلف از سراسر دنیا را در خود جای داده و شهری بسیار پر جنب و جوش می‌باشد. هر ساعتی از شبانه روز که در این شهر پا از خانه بیرون بگذارید با فضای شهری سرزنده و پویا روبه‌رو می‌شوید اما باید بدانید که برلین کلانشهری شلوغ است که جمعیت 3.7 میلیون نفری آن هر روز در حال افزایش می‌باشد. 

با کمی دقت احتمالا می‌توانید یک خانواده از هر فرهنگ و کشوری را در همسایگی خود در پایتخت آلمان، پیدا کنید. اگرچه جمعیت ایرانیان در شهر برلین کم نیست با این حال بیشتر جمعیت مهاجرین این شهر از کشورهای ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و ترکیه می‌باشد.

بهترین شهرهای کشور آلمان

در سال‌های اخیر این شهر به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان، شاهد افزایش چشمگیر کسب و کارهای نوپا در حوزه‌های مختلف بوده  و به سرعت در حال تبدیل شدن به پایتخت مدرن اروپا است که شرکت‌های بزرگی همچون فولکس واگن، فایزر و SAP را در خود جای داده است. با وجود چنین صنایع و پایگاه‌های علمی پیشرفته‌ای برلین می‌تواند یک گزینه عالی برای مهاجرانی باشد که به دنبال اشتغال در حوزه علوم و فناوری هستند. 

جدای از وجود دانشگاه‌های معتبر با استانداردهای جهانی و فرصت‌های شغلی گسترده، برلین یکی از سرگرم کننده‌ترین شهرهای اروپا است که توانسته تعادل منحصر به فردی میان رشد مناطق صنعتی و حفط محیط زیست طبیعی خود برقرار کند. در حال حاضر حدود یک سوم این شهر را پارک‌ها، جنگل‌ها و دریاچه‌های طبیعی تشکیل داده‌اند. بنابراین اگر علاوه بر کار در آلمان به دنبال تعادل بین طبیعت و زندگی مدرن شهری هستید بدون شک برلین یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی شماست.

فرانکفورت (Frankfurt)

فرانکفورت، پنجمین شهر بزرگ آلمان را می‌توان به عنوان یک هاب بین‌المللی در عرصه تجارت و آموزش معرفی کرد که عناصر جهانی بسیار بااهمیتی مانند مقر بانک‌های مرکزی اروپا، بانک فدرال آلمان، بورس اوراق بهادار و Deutsche Bank را در خود جای داده است. با وجود این همه غول اقتصادی در فرانکفورت بدون شک نمی‌توان به راحتی از کنار این شهر گذشت. این مرکز تجاری گزینه مناسبی برای مهاجرانی است که به دنبال زندگی در شهری بسیار مدرن همراه با اشتغال در حوزه بانکداری و امور مالی هستند. 

بنابراین اگر فارغ‌التحصیلی یکی از رشته‌های مدیریت امور مالی، بانکداری، مدیریت کسب و کار، اقتصاد و یا کارآفرینی فعال در این حوزه‌ها هستید احتمالا فرانکفورت یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی شما خواهد بود. فرانکفورت علی رغم جایگاه اقتصادی قابل توجه، شهر چندان بزرگ و شلوغی نیست و با حدود 735,000 ساکن، می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای مهاجرانی باشد که به دنبال زندگی در یک شهر کوچک اما مرفه هستند.

مونیخ (Munich)

بعد از برلین به عنوان پایتخت نوپای اروپا و فرانکفورت به عنوان قلب اقتصادی قاره سبز حال نوبت به مونیخ می‌رسد که به عنوان مرکز فرهنگی کشور آلمان خودنمایی کند. شهر مونیخ با 1.5 میلیون نفر جمعیت سومین شهر بزرگ آلمان است که محل استقرار شرکت‌های بزرگی همچون Linde، MAN، Allianze،BMS، MunichRE  و زیمنس می‌باشد.

شهر مونیخ یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی در کشور آلمان محسوب می‌شود به طوری که حدود 37.7 درصد از ساکنین این شهر در حال حاضر مهاجر هستند. مونیخ هر ساله میزبان نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های هنری متعددی است که علاقه‌مندان فرهنگ و هنر را از سراسر دنیا گرد هم می‌آورد. 

مونیخ به طور شگفت انگیزی یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی همراه با خانواده و به ویژه فرزندان است. مدارس درجه یک، فرصت اشتغال گسترده، نرخ بالای درآمد و تنوع فاعلیت‌های اوقات فراغت خانوادگی این شهر را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت خانوادگی تبدیل کرده است اما حواستان باشد که اگر می‌خواهید در شهر مونیخ به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان زندگی کنید باید هزینه سنگین آن را بپردازید.

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که مونیخ گران‌ترین شهر آلمان و چهل نهمین شهر گران در جهان است. هزینه زندگی و به ویژه قیمت مسکن در این شهر  رقم قابل توجهی می‌باشد. اگرچه مونیخ به شهری با کلوپ‌های شبانه و رستوران‌های درجه یک شهرت دارد اما هزینه تفریح در این شهر به مراتب بیشتر از سایر نقاط آلمان است.

دوسلدورف (Dusseldorf)

شهر دوسلدورف توانسته رتبه ششم جهانی را از نظر کیفیت زندگی و زیرساخت شهری به خود اختصاص داده و اکنون یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرتی در آلمان می‌باشد. دوسلدورف را می‌توان یک شهر در سطح استانداردهای جهانی دانست که با قرار گرفتن در کنار رودخانه راین جذابیت زندگی در خود را دو چندان کرده است.

دوسلدورف مجموعه‌ای از بانک‌های قدرتمند جهانی، صنایع پیشرفته، رسانه‌های بین‌المللی، مراکز چند ملیتی، موزه‌ها، رستوران‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس ممتاز را در کنار یکدیگر جای داده وترکیبی را ایجاد نموده است که زندگی در آن می‌تواند آرزوی هر مهاجری باشد. اما باید بدانیم که زندگی در این شهر ارزان نیست.

گران ترین شهرهای آلمان

به ویژه هزینه اجاره مسکن و محل اقامت از جمله مخارج قابل توجهی می‌باشد که پیش از تصمیم برای زندگی در این شهر باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. با این حال دوسلدورف را نمی‌توان تنها شهری برای ثروتمندان دانست بلکه شهری است که در آن دو قشر غنی و کم‌توان در کنار یکدیگر به خوبی زندگی می‌کنند. 

لایپزیگ (Leipzig)

شهر لایپزیگ با نام مستعار Hypezig یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای زندگی در آلمان است که با نام دو کارخانه خودروسازی معروف BMW و Porsche شناخته می‌شود. بورس انرژی های پایدار اروپا نیز در این شهر کوچک اما تاثیرگذار متمرکز شده است.

امکان زندگی آرام در شهری کوچک، وجود گالری های هنری، رویدادهای فرهنگی، صنعت فعال، بازار کار گسترده در کنار زیبای های بصری شهر کوچک لایپزیگ را به یکی از بهترین شهرهای آلمان برای برخورداری از یک زندگی بدون دغدغه و باکیفیت تبدیل نموده است. اگر طرفدار موسیقی کلاسیک هستید احتمالا زندگی در زادگاه نوازندگانی مانند باخ، واگنر و مندلسون برای شما جذاب خواهد بود. 

هامبورگ (Hamburg)

بدون شک نمی‌توان هامبورگ را به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای آلمان در لیست بهترین شهرهای این کشور برای مهاجران جای نداد. هامبورگ که نام کامل آن the Free and Hanseatic City of Hamburg است دومین شهر بزرگ آلمان با 1.8 میلیون نفر جمعیت می‌باشد که منطقه شهری آن دارای جمعیتی معادل با 5.1 میلیون سکنه است. 

شهر هامبورگ بر اساس شاخص کیفیت زندگی در سطح جهانی دارای رتبه 19 و به دلیل کیفیت زیرساخت شهری رتبه 9 را به خود اختصاص داده است. مساحت شهر و حومه آن در مقایسه با جمعیت زیاد بوده و این امر موجب شده تا زندگی در شهر هامبورگ همراه با دسترسی به فضاهای باز گسترده و چشام انداز وسیع همراه باشد. 

بهترین شهر آلمان برای زندگی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بخش قابل توجهی از شهر هامبورگ را فضای سبز طبیعی، رودخانه و کانال آب تشکیل داده و این شهر با بیش از 2000 پل بر روی کانال‌های آب در مقایسه با ونیز و آمستردام جایگاه بالاتری دارد. شهر هامبورگ به مناطق مختلفی نقسیم شده که هر یک از آن‌ها به سکونت گروه خاصی از مردم اختصاص یافته‌اند.

برای مثال Altona یک منطقه مسکونی محبوب با معماری قدیمی، ویلاهای بزرگ و گران قیمت است که چشم‌انداز بسیار زیبای رو به رودخانه دارد. در حالی که منطقه Hamburg Nord در حومه شهر هامبورگ یک منطقه سنتی کارگر نشین بوده و اغلب ساکنین ان را قشر کم‌توان تشکیل می‌دهند. بنابراین از هر قشری و با هر توان مالی که باشید می‌توانید در هامبورگ زندگی کرده و از خدمات شهری کم نظیر آن بهره‌مند شوید. 

اشتوتگارت (Stuttgart)

شهر اشتوتگارت بر اساس شاخص کیفیت زندگی در رتبه 28 جهانی جای گرفته و یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی می‌باشد. شاید به دلیل وجود ارتباط قوی این شهر با خودرو و صنایع وابسته به آن این تصور وجود داشته باشد که با شهری صنعتی روبه رو هستیم اما اینطور نیست. اشتوتگارت شهری محصور شده در دل طبیعت، دره‌ها و تپه‌های طبیعی است که مناظر شهری فوق‌العاده‌ای را در برابر ساکنین خود قرار داده است. 

این شهر با بیش از 609,000 نفر جمعیت جوان مملو از فرصت‌های شغلی صنعتی با فناوری‌های پیشرفته است. این شهر دارای بالاترین تراکم سازمان‌های علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی در کشور آلمان می‌باشد. بالاترین رکورد ثبت اختراع در آلمان متعلق به اشتوتگارت است بنابراین می‌تواند مقصد مهاجرتی مناسبی برای نخبگان علمی باشد. 

کلن (Cologne)

کلن احتمالا نامی آشنا برای کسانی است که متقاضی مهاجرت به آلمان هستند. این شهر با 1075935 نفر جمعیت، چهارمین شهر بزرگ آلمان است که مرکز صنایع خلاق و ارتباطات رسانه‌ای آلمان شناخته می‌شود. کلن خانه اکثر ایستگاه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای آلمان بوده و میزبان شرکت‌هایی مانند فورد و لوفت هانزا نیز می‌باشد. 

اما امتیازات شهر کلن تنها به وجود صنایع پیشرفته و خلاق محدود نمی‌شود. این شهر که بر روی رودخانه راین واقع شده مملو از بناهای تاریخی خیره کننده بوده و هرساله میزبان گردشگران علاقه‌مند به معماری گوتیک و قرون وسطی می‌باشد که برای بازدید از کلیسای جامع کلن و دوازده کلیسای رومی به این شهر رویایی سفر می‌کنند. 

ارزان ترین شهرهای آلمان برای زندگی

ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی

طبق آخرین مطالعات انجام شده در سایت Numbeo، شهرهای آخن، لایپزیگ و برمن مقرون به صرفه‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی می‌باشند. میانگین هزینه‌های تخمینی ماهیانه یک فرد مجرد در صورت زندگی در یک آپارتمان یک خوابه به شرح زیر می‌باشد:
Aachen: €1.284
Leipzig: €1.300
Bremen: €1.386

برآورد همین هزینه‌ها برای یک خانواده چهارنفره ساکن در یک آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر عبارت است از:
Aachen: €3.583
Leipzig: €3.681
Bremen: €3.719

گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی

اگرچه پیشتر در محتوایی با عنوان معایب و مزایای زندگی در آلمان به شرایط گرانی در برخی از شهرهای این کشور صنعتی اشاره کردیم،اکنون می‌خواهیم بدانیم کدام یک از بهترین شهرهای آلمان، گران‌ترین شهرهای آن نیز هستند. آمارها حاکی از آن است که مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ که به عنوان بهترین شهرهای جهان نیز شناخته می‌شوند سردمدار گرانی در آلمان می‌باشند. 

بر همین اساس میانگین هزینه‌های تخمینی ماهیانه یک فرد مجرد با زندگی در یک آپارتمان یک خوابه در شهرهای فوق عبارت است از:
Munich: €2.214
Frankfurt: €1.979
Hamburg: €1.833

همین هزینه‌ها به طور میانگین برای یک خانواده چهارنفره ساکن در آپارتمانی 3 خوابه در مرکز شهر به شرح زیر می‌باشد:
Munich: €5.457
Frankfurt: €5.152
Hamburg: €4.855

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا گفته شده کشور آلمان به عنوان یکی از برترین و شادترین کشورهای جهان در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، از مجموعه‌ای از بهترین شهرها تشکیل شده که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. این کشور عالی برای کار و زندگی همراه با اقتصاد قوی گزینه‌ای جذاب برای مهاجران سراسر دنیا می‌باشد. بنابراین بسته به هدفی که برای مهاجرت خود تعیین کرده‌اید، صنعتی که در آن تخصص دارید و نوع شهری که می‌خواهید در آن زندگی کنید، ده‌ها گزینه عالی برای مهاجرت به آلمان پیش روی شماست. 

با توجه به رایگان بودن تحصیل در آلمان، مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت و زندگی در این کشور محبوب بشمار می‌آید. لتسگو یونی در این مسیر، همراه شماست.