آیا پاریس تنها مقصد رویایی در فرانسه است؟ در این محتوا می‌خواهیم بدانیم بهترین شهر فرانسه برای تحصیل و زندگی کدام شهرها هستند. احتمالا اکثر ما زمانی که ورود به کشور فرانسه را تصور می‌کنیم، پاریس، اولین شهری است که در ذهنمان نقش می‌بندد ولی آیا این کشور، مقصد مناسب دیگری برای زندگی و تحصیل ندارد؟

بیایید از این جای داستان شروع کنیم که شما تصمیم جدی خود را برای زندگی و تحصیل در خارج از کشور گرفته‌اید و می‌دانید که فرانسه، پایتخت فرهنگ و هنر، مقصد نهایی شماست. اکنون در مرحله انتخاب بهترین شهر فرانسه و بهترین دانشگاه آن شهر هستید. بنابراین فقط انتخاب دانشگاه نیست که اهمیت دارد.

بدون شک انتخاب بهترین شهر فرانسه برای تحصیل نیز به اندازه‌ انتخاب بهترین دانشگاه و برنامه آموزشی حائز اهمیت است چرا که امنیت روانی، هزینه زندگی، سهولت در دسترسی، تنوع فرهنگی، مهاجرپذیری، فرصت‌های تفریحی و بسیاری عوامل دیگر در کیفیت زندگی و تحصیل شما نقش دارند که همگی به شهر محل تحصیل وابسته هستند.

انتخاب بهترین شهر فرانسه برای زندگی و تحصیل نیاز به بررسی چند جانبه دارد. از خیابان‌های سنگ‌فرش شهر اکس تا سواحل شهر نیس و فضای همیشه رویایی پاریس، همگی می‌توانند هوش و حواس یک دانشجوی بین‌المللی را بربایند اما کدام یک برای زندگی و تحصیل بهترین هستند؟ در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم.

مزایای تحصیل در بهترین شهرهای فرانسه کدام است؟

از گذشته تا کنون، فرانسه به دلیل برخورداری از فرهنگ غنی، معماری کم‌نظیر، غذاشناسی، زندگی دانشجویی پر رونق و سیستم آموزش عالی بین‌المللی، به عنوان مکانی ایده‌آل برای تحصیل در خارج از کشور شناخته شده است. به ویژه برای دانشجویان ممتازی که سودای شناخته شدن در بازار کار جهانی را دارند و واجد شرایط تحصیل رایگان در فرانسه هستند. 

تحصیل در بهترین شهر فرانسه به شما این فرصت را می‌دهد که یکی از رایج‌ترین و زیباترین زبان‌های دنیا را یاد بگیرید و دیدگاهی چند فرهنگی را در خود نهادینه کنید. این تجربه به شما کمک می‌کند تا رزومه خود را تقویت نموده و فردی صاحب امتیاز در یک رقابت حرفه‌ای باشید. 

از جمله مزایای زندگی و تحصیل در بهترین شهرهای فرانسه می‌توان به 10 مورد زیر اشاره کرد:

  • نرخ پایین شهریه دانشگاه‌های فرانسه در مقایسه با برخی دانشگاه‌های هم تراز اروپایی
  • آموزش عالی و با کیفیت متناسب با نیازهای روز دانشجویان
  • فرصت‌های برجسته تحقیق و توسعه در سطح بین‌المللی
  • امکان زندگی و تحصیل در یکی از قدرت‌های اقتصادی در سطح جهانی
  • امکان ورود به بازار کار برندهای برتر بین‌المللی مانند ایربال، توتال، اورنج، اورئال و ...
  • ارزشگذاری ویژه به استعدادهای جوان پیشرو در بخش‌های نوآوری
  • حمایت همه جانبه از کارآفرینان جوان و مبتکر
  • امکان لذت بردن از سبک زندگی فرانسوی و حضور در شهر های رویایی اروپا
  • یادگیری سومین زبان رایج تحصیل و تجارت در دنیا
  • امکان ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های سایر کشورهای جهان به دلیل بالا بودن اعتبار مدارک دانشگاه‌های فرانسه

با این اوصاف کمتر دانشجویی است که نسبت به دوره زندگی و تحصیل خود در بهترین شهر و دانشگاه‌های فرانسه ابراز رضایت نداشته و آن را انتخابی عالی نداند. بیایید ببینیم بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها در منابع معتبر بهترین‌های فرانسه برای زندگی و ادامه تحصیل کدامند.

بهترین شهر فرانسه برای تحصیل

پیشتر اشاره کردیم که منظور از بهترین شهر برای یک مهاجر تحصیلی، مقصدی است که علاوه بر برخورداری از بهترین دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی، کیفیت زندگی دانشجویی نیز در آن بالا بوده و از ابعاد مختلفی مانند دسترسی به خدمات، هزینه زندگی و تحصیل و .. نیز امتیاز بالایی داشته باشد. با در نظر داشتن این موارد، بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی و تحصیل عبارتند از:

بهترین شهر فرانسه برای زندگی و تحصیل

تحصیل و زندگی در شهر پاریس (Paris)

مثل همیشه از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است! بدون شک پاریس، معروف‌ترین شهر کشور فرانسه است که در سراسر نقاط جهان دوست‌داران بسیاری دارد و همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به این کشور می‌باشد حتی اگر بخواهید به عنوان یک دانشجو به آن سفر کنید.

"شهر عشق" تنها یک شهر عالی برای گذراندن ماه عسل نیست. جاری بودن فرهنگ و هنر در جای جای این شهر پر‌ رونق می‌تواند یک دانشجوی خارجی را عاشق تحصیل در بهترین دانشگاه های پاریس کند. علی رغم اینکه پاریس را می‌توان تا حد زیادی گران‌ترین شهر فرانسه برای تحصیل در این کشور دانست، با این وجود از تحصیل در آن پشیمان نخواهید شد و در لیست بهترین شهر فرانسه برای تحصیل و زندگی قرار گرفته است.

پاریس، خانه تعدادی از معروف‌ترین دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه سوربون، اکول پلی تکنیک، پیر و ماری کوری، اکول نرمال سوپرویر، HEC PARIS و.... است که هر یک از آن‌ها امکان برخورداری از انواع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را در اختیار دانشجویان ممتاز خارجی قرار می‌دهند.

هزینه تخمینی ماهیانه برای زندگی یک دانشجو در پاریس حدود 1278 یورو معادل 1478 دلار آمریکا می‌باشد که مبلغ قابل توجهی است اما اگر بتوانید یک کار دانشجویی در پاریس پیدا کنید که احتمال آن نیز به دلیل وجود فرصت‌های شغلی زیاد، کاملا وجود دارد مشکلی در پرداخت هزینه زندگی خود نخواهید داشت.

پایتخت فرانسه بدون شک یکی از جذاب‌ترین شهر های دنیا برای زندگی است. اگر خود را در حال قدم زدن در خیابان‌های سنگ فرش تصور کنید در حالی که چراغ‌های نئونی کلوپ‌ها مسیری بی‌پایان را امتداد داده‌اند و نماینده‌ی نور امید در تاریکی هستند درک می‌کنید که چرا پاریس به شهر نورها شهرت دارد.

زندگی شبانه در پاریس کم نظیر است. ترکیب همجواری با برج ایفل، موزه لوور، مرکز پمپیدو با مجموعه‌ای از لذیذ‌ترین غذاها در محیطی چند فرهنگی لذت زندگی هرچند ساده‌ی دانشجویی در پاریس فرانسه را برای شما چند برابر می‌کند. هزینه مقرون به صرفه حمل و نقل عمومی و پایین بودن اجاره بهای خانه در پاریس در مقایسه با شهری مانند لندن از جمله دیگر مزایای انتخاب این شهر است.

زندگی و تحصیل در نیس

تحصیل و زندگی در شهر نیس (Nice)

چشم اندازهای پانورامایی خیره کننده شهر نیس، از ساحل گرفته تا حومه شهر، می‌تواند هوش و حواس را از سر هر بازدیدکننده‌ای برباید. این شهر با آب و هوای دلپذیر مدیترانه‌ای خود که چشم انداز دائمی به کوه‌های آلپ دارد تنها مقصد محبوب توریست‌ها نیست بلکه هر ساله دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشاند. 

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در شهری با معماری منحصر به فرد که قدمتی 300 ساله داشته و تنها چند دقیقه از شهر هنرپرور کن فاصله دارد، قطعا فرصت‌های بسیاری برای آموزش و کار در اختیار خواهید داشت. نیس بهترین شهر برای تجربه‌ی تحصیل در کنار یک زندگی زیبا است.

با وجود جشن‌ها، فستیوال‌ها و رویدادهای دائمی که هر ساله در این شهر برگزار می‌شود دانشجویان بین‌المللی همواره موقعیتی برای کار کردن خواهند داشت. اگر در طول تعطیلات تابستان نیز در نیس بمانید از موسیقی بی‌پایان شب‌های آن غرق لذت خواهید شد اما باید حواستان به حساب بانکی‌تان باشد!

نیس توسط سن‌تروپه، کن و موناکو احاطه شده و تنها 30 دقیقه با ایتالیا فاصله دارد. در حالی که از این زیبایی‌ها در کنار تحصیل لذت می‌برید باید توجه داشته باشید که غرق شدن در این سبک زندگی مجلل می‌تواند حساب بانکی شما را نیست و نابود کند. بنابراین اگر به دنبال زندگی و تحصیل در نیس فرانسه هستید باید سبک زندگی ارزان در این شهر را از ابتدا یاد بگیرید. 

همچنان علی رغم هزینه بالا، نیس در مقایسه با پاریس ارزان‌تر بوده و میانگین هزینه ماهیانه یک زندگی دانشجویی خوب در این شهر را می‌توان حدود 1064 یورو معادل 1230 دلار آمریکا تخمین زد. نیس خانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برجسته‌ای از جمله دانشگاه ESRA، IDRAC Business School، Sustainable Design School ، دانشگاه نیس و دانشگاه AMOS می‌باشد.

تحصیل و زندگی در شهر لیون (Lyon)

اگر متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه باشید قطعا نام شهر لیون به عنوان عضوی از لیست بهترین شهر برای زندگی و تحصیل در فرانسه را شنیده‌اید. لیون را می‌توان آینه تمام نمای تلفیق هنر، تاریخ و معماری دانست. علاوه بر این لیون به پایتخت غذاشناسی فرانسه نیز شهرت دارد.

اگرچه لیون به وسعت پاریس نیست اما می‌تواند در بسیاری موارد با او رقابت کند. این شهر بیش از 120,000 دانشجو را در خود جای داده و با بیش از 100 نقاشی دیواری به بزرگ‌ترین پارک شهری فرانسه شهرت دارد.

اگر به دنبال تحصیل در یک رشته تاریخی یا شیفته دوران باستان هستید با تحصیل در لیون، میراث پربار 2000 ساله‌ای پیش روی شماست که می‌تواند به تمام کنجکاوی‌ها پاسخ دهد. این شهر که در گذشته قلمرو امپراتوری روم بوده، اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 

از جمله دشواری‌های زندگی دانشجویی در لیون، پیدا کردن یک مسکن دائمی برای دانشجویان بین‌المللی است به همین دلیل توصیه می‌شود که ماه‌های ابتدایی تحصیل خود را در خوابگاه‌های دانشجویی ارائه شده از سوی دانشگاه در داخل و خارج از محوطه دانشگاهی بگذرانید. 

مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه های فرانسه از جمله Ecole Universitaire de Management، University of Lyon، Jean Mouli و Ecole Normale Superieure در این شهر قرار دارند. میانگین هزینه ماهیانه زندگی در لیون حدود 1036 یورو معادل 1199 دلار آمریکا می‌باشد.

زندگی و تحصیل در گرونوبل

تحصیل و زندگی در شهر گرونوبل(Grenoble)

با توجه به اینکه حدود 33% جمعیت شهر گرونوبل را دانشجویان و دانش آموزان تشکیل می‌دهند می‌توان آن را یکی از بهترین شهرهای فرانسه برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین‌المللی دانست. علی رغم آب و هوای سرد و روزهای برفی پرتعداد همچنان زندگی در این شهر دانشجویی طرفداران بسیاری دارد.

زندگی در گرونوبل را باید با وجود تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد در نظر داشته باشید. شهر گرونوبل فرانسه 5 دانشگاه بزرگ دارد و خانه تعدادی از بهترین موسسات آموزش عالی فنی و مهندسی، علوم طبیعی و مدارس بازرگانی است که معروف‌ترین آن، دانشگاه گرونوبل آلپ می‌باشد.  

گرونوبل در مقایسه با پاریس و نیس، شهری آرام‌تر است که احتمالا شاهد عبور و مرور دائمی توریست‌ها در آن نخواهید بود به همین دلیل می‌تواند انتخاب خوبی برای غوطه‌ور شدن در خیال خود و تمرکز برای یادگیری باشد. هرچه بیشتر به زبان فرانسوی مسلط باشید شانس بیشتری برای پیدا کردن یک کار دانشجویی در این شهر خواهید داشت.

گرونوبل در مقایسه با پیشنهادات قبلی گزینه به نسبت ارزان‌تری است که تفریحات طبیعی آن احتمالا هزینه چندانی برای یک دانشجوی خارجی به همراه نخواهد داشت. میانگین هزینه ماهیانه زندگی در این شهر حدود 800 یورو معادل 1028 دلار آمریکا است. 

زندگی و تحصیل در تولوز فرانسه

زندگی و تحصیل در شهر تولوز(Toulouse)

یکی از دلایل محبوبیت شهر تولوز در میان دانشجویان، آب و هوای مطلوب و چهار فصل آن است. تولوز به عنوان عضوی از لیست بهترین شهر برای زندگی و تحصیل در فرانسه، چهارمین شهر بزرگ فرانسه است که معماری منحصر به فردی دارد. اگر اهل معماری و تاریخ باشید احتمالا این شهر را به واسطه آجرهای صخره‌ای سرخ رنگی که در نمای ساختمان‌های آن به کار رفته است، می‌شناسید.

تولوز در جنوب فرانسه واقع شده و می‌تواند نقطه آغاز بسیار خوبی برای سفر در داخل فرانسه و همچنین اسپانیا و اندورا باشد و به همین دلیل در لیست بهترین شهر فرانسه برای زندگی و تحصیل جای گرفته است.

میانگین هزینه یک زندگی دانشجویی متوسط در این شهر فرانسوی کمی گران‌تر از گرونوبل و حدود 926 یورو معادل 1071 دلار آمریکا است. در حال حاضر دانشگاه تولوز فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در این کشور است.

علاوه بر شهرهایی که تا به اینجا به عنوان بهترین شهرهای فرانسه معرفی کردیم شهرهای دیگری نیز در این کشور زیبا وجود دارند که می‌توان نام آن‌ها را در لیست بهترین شهر فرانسه برای زندگی و تحصیل قرار داد. شهرهایی مانند:

  • شهر اکس (Aix)
  • شهر کن (Cannes)
  • شهر بوردو (Bordeaux)
  • شهر مونپولیه (Montpellier)
  • شهر استراسبورگ (Strasbourg)

سخن پایانی

در انتهای این مطلب لتسگویونی که درباره بهترین شهر فرانسه بود به این نکته اشاره میکنیم که انتخاب یک مقصد مهاجرتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که تا حد زیادی منحصر به فرد بوده و می‌توانید وابسته به شرایط هر متقاضی کاملا متفاوت باشد. بنابراین با در نظر گرفتن ویژگی‌های کلی و اطلاع از کلیات چگونگی زندگی و تحصیل در یک شهر فرانسوی یا هر کشور دیگر، شانس بالایی برای یک انتخاب کاملا موفق وجود ندارد.

کارشناسان و مشاوران مجرب تیم مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی می‌توانند جزئیات لازم برای انتخاب درست را در اختیار شما قرار داده و پیشنهادی ویژه شخص شما و شرایطتان ارائه کنند.