اگر به دنبال آگاهی از شرایط و مدارک لازم برای اپلای مدارس کانادا هستید این محتوا در لتسگو یونی را جهت کسب اطلاعات کامل دنبال کنید. این روزها مهاجرت تحصیلی به کانادا دیگر تنها به پذیرش دانشجویی در مقطع لیسانس و تحصیلات تکمیلی محدود نمی‌شود بلکه بسیاری از والدین تمایل دارند که از طریق اپلای مدارس کانادا برای کودکان خود، آینده روشن و مطمئنی را رقم بزنند. 

کشور کانادا تنها به دلیل نظام اقتصادی پرقدرت، حکومت سیاسی باثبات و قله‌های پوشیده از برف که با لذت هاکی روی یخ همراه است، شناخته شده و محبوب نیست بلکه وجود یک نظام آموزشی یکپارچه و بسیار باکیفیت که از ابتدایی‌ترین سطح در مدارس آغاز شده و تا آموزش عالی ادامه می‌یابد، کانادا را به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرتی برای دانش آموزان و دانشجویان در سرتاسر دنیا تبدیل نموده است. 

با یک جستجوی کوتاه در صفحات مجازی و سایت‌ها اطلاعات زیادی در خصوص صفر تا صد اپلای برای دانشگاه‌های کانادا به دست خواهیم آورد اما دغدغه بسیاری از والدین این است که اپلای مدارس کانادا چگونه است؟ تحصیل در مدارس کانادا برای هر یک از مقطع‌های ابتدایی و متوسطه به چه شرایط و مدارکی نیاز دارد؟ ددلاین اپلای در مدارس کانادا چه زمانی است؟ در این مقاله از مجله لتسگو یونی به پرسش‌های مربوط به اپلای مدارس به طور جامع پاسخ خواهیم داد.

اپلای مدارس کانادا

برای آگاهی از چند و چون اپلای مدارس کانادا خوب است ابتدا نگاهی کلی به سیستم آموزشی مدارس در این کشور داشته باشیم. آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نظام حکومتی کانادا می‌باشد که هر ساله بودجه قابل توجهی از سوی دولت‌مردان به توسعه آن اختصاص می‌یابد. به دوره 12 ساله مدارس کانادا، Primary and secondary schools گفته می‌شود که Primary شامل پایه‌های 1 تا 8 و Secondary به پایه‌های 9 تا 12 اطلاق می‌شود. دانش آموزان بین‌المللی می‌توانند برای اپلای در هر یک از این دو مقطع اقدام کنند.

نکته قابل توجه این است که برخی از قوانین و شرایط اپلای و تحصیل در مدارس کانادا در استان‌های مختلف این کشور تا حدی تفاوت دارد زیرا هر استان اداره آموزش و پرورش مخصوص به خود را دارد برای مثال به طور کلی در نظام آموزش ابتدایی کانادا در اکثر موارد کودکان به مدت یک سال به مهد کودک می‌روند و پس از آن در سن شش سالگی باید به اجبار وارد کلاس اول ابتدایی شوند اما در برخی استان‌ها مانند کبک، انتاریو و سایر مناطق شمال غربی کودک باید حتما به مدت دو سال در سنین چهار تا پنج سالگی دوره مهد کودک را بگذراند.

بنابراین توجه داشته باشید که اگر برای مدارس منطقه خاصی در کانادا اپلای می‌کنید حتماً شرایط و ضوابط اپلای مدارس همان استان و منطقه را به دقت دنبال کنید.

جهت اپلای مدارس کانادا برای فرزند خود، آگاهی از سن مناسب نیز اهمیت بسیاری دارد. طول مدت تحصیلی در مدارس استان‌های مختلف کانادا تا حدی تفاوت دارد، برای مثال در استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا و منطقه فرانسوی زبان کبک، تحصیل اجباری در مدارس از سن 6 تا 16 سالگی در نظر گرفته می‌شود، در استان اینتاریو این سن 6 تا 18 و در استان ساسکاچوان 7 تا 16 سالگی می‌باشد.

مدارس کانادا در هر سال تحصیلی شامل دو ترم هستند که در ابتدای سپتامبر و ژانویه است. آغاز و پایان سال تحصیلی نیز در تمام مدارس این کشور از سپتامبر تا ژوئن می‌باشد.

برای اپلای مدارس کانادا 2 مرحله وجود دارد که هر یک از آن‌ها باید با موفقیت پشت سر گذاشته شود. مرحله اول دریافت پذیرش از مدارس در مقطع تحصیلی مورد نظر و مرحله دوم دریافت ویزای تحصیلی برای دآنش آموز است.

درنظر داشته باشید، شرایط اپلای مدارس ابتدایی با متوسطه ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. 

اپلای مدارس کانادا

اپلای مدارس ابتدایی در کانادا

در کانادا کودکان باید پیش از ورود به دوره ابتدایی، دوره پیش دبستانی را بگذرانند. همانطور که پیشتر گفتیم حضور در مهد کودک و گذراندن دوره پیش از ورود به اول ابتدایی، برای کودکان به مدت یک تا دو سال اجباری است. هدف از گذراندن این دوره ایجاد آمادگی در کودک جهت ورود به فضای جمعی و برقراری ارتباط اجتماعی می‌باشد.

مدارس ابتدایی در کانادا که با نام Elementary School شناخته می‌شوند شامل 8 پایه تحصیلی هستند که تنها در استان کبک از 6 پایه تشکیل شده‌اند. اگرچه هر استان برخی از قوانین خاص مربوط به خود را دارد اما به طور کلی در مقطع ابتدایی، سال تحصیلی از سپتامبر شروع شده و در ژوئن پایان می‌یابد. دانش آموزان 5 روز در هفته از دوشنبه تا جمعه در مدرسه حضور دارند و ساعات مدرسه معمولا از 8 صبح تا 3 بعدظهر یا از 9 صبح تا 4 عصر است.
دانش آموزان بین‌المللی با توجه به شرایط خود این امکان را دارند که در مدارس ابتدایی خصوصی و دولتی کانادا اپلای کنند.

بدون شک در اکثر موارد هزینه اپلای و تحصیل برای متقاضیان خارجی با دانش آموزان بومی متفاوت خواهد بود. نظام آموزشی فدرال در کانادا تاکید ویژه‌ای بر انطباق دروس و برنامه آموزشی مدارس خصوصی با مدارس دولتی دارد. بنابراین نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت اما مدارس خصوصی ممکن است خدمات باکیفیت‌تری ارائه دهند برای مثال در اکثر مدرسه‌های خصوصی کانادا کلاس کوچکتر و تعداد دانش آموزان هر کلاس کمتر است همچنین دروس فوق برنامه مانند کامپیوتر و برنامه‌نویسی یا سایر زبان‌های خارجی تدریس می‌شود. برخی مدارس خصوصی این کشور طرح تفکیک جنسیتی دارند.

دقت داشته باشید که اگر برنامه مهاجرت شما یک برنامه خانوادگی است و تصمیم دارید پس از اقامت در کانادا برای اپلای فرزند خود در مدارس این کشور اقدام کنید لازم است که ثبت نام شما در یکی از مدارس تعریف شده در منطقه مورد سکونت و اقامت صورت بگیرد. بنابراین در هنگام اپلای دقت داشته باشید که مدرسه دولتی یا خصوصی مورد نظر شما در لیست مدارس تعریف شده همان منطقه قرار گرفته باشد.

دانش‌آموز شما برای اپلای مدارس ابتدایی کانادا باید شرایط اولیه زیر را داشته باشد: 

  • ارائه نمرات استاندارد مورد نظر مدارس در پایه تحصیلی قبلی
  • مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • کارنامه پایان سال تحصیلی در پایه قبلی

برای اپلای و ثبت نام فرزند خود در مدارس ابتدایی کانادا باید از طریق برقراری تماس با هیئت مدیره مدرسه مورد نظر و یا تکمیل مدارک ثبت نام آنلاین در سایت مربوطه اقدام کنید. توجه داشته باشید که اپلای و ثبت نام را باید حتما در بازه زمانی تعیین شده از سوی مدرسه انچام دهید. هنگام اپلای به زمان شروع برنامه تحصیلی فرزند خود دقت داشته باشید زیرا در بسیاری از مدارس خصوصی کانادا کلاس‌های آموزشی زودتر از شروع سال تحصیلی با برگزاری دوره‌های رایگان زبان انگلیسی و فرانسوی آغاز می‌شود.

اپلای مدارس متوسطه در کانادا

آیا با نوجوان خود در حال مهاجرت به کانادا هستید و یا تصمیم دارید که فرزند نوجوان خود را برای ادامه تحصیل به مدارس متوسطه کانادا بفرستید؟ در هر دو صورت آینده درخشانی در انتظار فرزند شما خواهد بود. تحصیل در مدارس متوسطه کانادا تجربه‌ تحصیل در محیطی امن و لذت بخش همراه با آموزشی در سطح کیفیت جهانی خواهد بود.

مقطع دبیرستان در کانادا که با عنوان Secondary school نیز شناخته می‌شود در اکثر استان‌های این کشور پایه‌های تحصیلی 9 تا 12 را پوشش می‌دهد، به جز استان کبک که دوره دبیرستان در آن از پایه 7 شروع شده و در پایه 11 به پایان می‌رسد. در کانادا پس از اتمام موفقیت آمیز دوره دبیرستان در سن 17 یا 18 سالگی، دانش آموزان می‌توانند وارد کالج یا دانشگاه شوند. در حال حاضر بر اساس رتبه‌بندی های جهانی، تحصیل در دبیرستان های کانادا در بین ده کشور برتر از لحاظ کیفیت آموزشی در دروس اصلی مانند ریاضیات و علوم طبیعی قرار گرفته و رتبه دوم بالاترین میزان تکمیل دوران تحصیل 12 ساله توسط دانش‌آموزان را به خود اختصاص داده است.

اپلای مدارس کانادا در مقطع متوسطه نیز برای دانش آموزان خارجی در مدارس دولتی و خصوص بلامانع است. در حال حاضر تعداد زیادی از دانش آموزان بین‌المللی در دبیرستان‌های این کشور در حال تحصیل هستند. مدارس با بودجه دولتی در سطح محلی توسط هیئت مدیره منتخب اداره می‌شوند که همگی یک برنامه درسی استاندارد و کشوری را اجرا می‌نمایند.

در تقریباً تمام دبیرستان‌های دولتی کانادا دانش‌آموزان دختر و پسر در یک مدرسه تحصیل می‌کنند و تمام دوره‌ها روزانه می‌باشد. برنامه درسی ارائه شده در دبیرستان‌های خصوصی نیز مشابه دولتی است با این تفاوت که هزینه بیشتری را شامل می‌شود.

برای اپلای مدارس متوسطه کانادا، فرزندان شما باید شرایط اولیه زیر را داشته باشند:

  • ارائه نمرات استاندارد مورد نظر مدارس در پایه تحصیلی قبلی
  • مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • کارنامه پایان سال تحصیلی در پایه قبلی

برای اپلای مدارس کانادا در پایه‌های 9 تا 12 برای برخی از دبیرستان‌ها نمره کسب شده در تعدادی از دروس مقطع تحصیلی قبلی اهمیت قابل توجهی دارد. همچنین بعضی از مدارس برخورداری از حداقل معدل در آخرین پایه تحصیلی دانش آموز را به عنوان شرط ثبت نام در نظر می‌گیرند. برای ثبت نام فرزند خود در دبیرستان‌های دولتی و خصوصی کانادا باید در موعد تعیین شده، فرم ثبت نام انلاین را تکمیل نموده و با مسئولین مدرسه تماس حاصل نمایید. زمان ارسال مدارک نهایی از سوی مدیریت همان واحد آموزشی به اطلاع متقاضی رسانده خواهد شد.

شرایط و مدارک اپلای مدارس کانادا

مدارک لازم اپلای مدارس کانادا

اگر تصمیم دارید که برای اپلای در دبستان یا دبیرستان‌های کانادا اقدام کنید باید فرآیند ارسال درخواست و پذیرش خود را از حدود شش ماه قبل از ددلاین نهایی و شروع سال تحصیلی جدید آغاز نمایید. برای آگاهی از مدارک لازم جهت ثبت نام باید با مدرسه تماس بگیرید و آن‌ها لیستی از تمام اسناد مورد نیاز را برای شما ارسال می‌کنند. از جمله موارد اصلی که از سوی مدرسه تقاضا می‌شود عبارتند از:

  • پرداخت هزینه درخواست اپلای
  • تعیین شیوه پرداخت هزینه تحصیل
  • بیمه سلامت دانش آموز
  • وضعیت تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • تعیین شیوه و محل اقامت دانش آموز
  • چگونگی تامین هزینه‌های زندگی دانش آموز در طول اقامت تحصیلی

پس از تکمیل و ارسال مدارک مورد نظر، در صورتی که مدرسه فرزند شما را به عنوان دانش آموز بپذیرد نامه پذیرش برای شما ارسال خواهد شد و پس از آن باید از طریق این نامه برای دریافت مجوز تحصیل و ویزای تحصیلی اقدام نمایید. جهت آگاهی دقیق و کامل از ویزای تحصیلی کانادا با مشاوران تیم لتسگو یونی در ارتباط باشید. در صورتی که بخواهید به عنوان والدینی که در کانادا اجازه اقامت دارند برای ثبت نام فرزند خود در مدارس این کشور اقدام کنید باید در ابتدا علاوه بر سوابق تحصیلی دانش آموز مدارک زیر را نیز ارائه دهید:

  • شناسنامه و مدارک هویتی
  • مدرک اثبات سرپرستی و حضانت دانش آموز
  • مدرک اثبات اجازه اقامت در کانادا
  • مدارک واکسیناسیون و سلامت جسمی و روانی دانش آموز

ددلاین اپلای مدارس کانادا 

همان طور که پیشتر گفتیم مدارس کانادا در طول یک سال تحصیلی دارای دو ترم می‌باشند که در ابتدای سپتامبر (شهریور-مهر) و دیگری در ابتدای ماه ژانویه (دی-بهمن) می‌باشد. با توجه به اینکه در ابتدای هر یک از این دو ترم امکان ثبت نام دانش آموزان خارجی برای اپلای در مدارس کانادا وجود دارد لازم است که از حداقل 6 ماه پیش از آغاز ترم به سایت مدرسه مورد نظر خود مراجعه کرده و جهت آگاهی از مراحل لازم برای پذیرش با مسئولان مدرسه تماس حاصل نمایید. 

در صورتی که تمایل دارید از چگونگی شرایط فرزندان خود برای اپلای مدارس کانادا آگاه شوید با مشاوران تیم لتسگو یونی ارتباط برقرار نموده و فرآیند اپلای خود را با خیال راحت دنبال کنید.