مزایا و معایب تحصیل در آمریکا و بررسی آن‌ها می‌تواند به انتخاب بهتر متقاضی محترم کمک کند. زندگی در یک کشور جدید می‌تواند همزمان هیجان‌انگیز و ترسناک باشد، بنابراین تحقیق قبل از تصمیم‌گیری مهم است. انتخاب بهترین مقصد تحصیلی در خارج از کشور پروسه‌ای خسته‌کننده است؛ چرا که باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود، مانند شرایط زندگی و کار، کیفیت آموزش، هزینه‌ها و غیره. 

برای برخی از دانشجویان، کفه مزایای تحصیل در ایالات متحده سنگین‌تر است و برای برخی دیگر بالعکس. در نهایت، تصمیم اینکه آیا تحصیل در این کشور برای متقاضی مناسب است یا نه، شخصی است. برای ارزیابی شانس‌های پذیرش و بورسیه در این کشور و گرفتن مشاوره شخصی، با تیم مشاوره پذیرش تحصیلی لتس گو یونی در ارتباط باشید. 

تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا همواره بسیار پرطرفدار بوده و این کشور با بیش از ۱ میلیون دانشجوی ثبت‌نام‌شده در کالج‌ها و دانشگاه‌هایش، خانه بزرگترین جمعیت دانشجویی بین‌المللی است. دانشجویان بین‌المللی به ایالات متحده می‌آیند تا تحصیلات عالی را دنبال کرده و با فرهنگ آمریکایی آشنا شوند. علی‌رغم اینکه آمریکا همیشه مورد انتقاد جهانیان است، یکی از جذاب‌ترین کشورها برای کسانی است که می‌خواهند در خارج از کشور زندگی و کار کنند. سیستم آموزشی این کشور مقاطع مختلفی دارد که عبارتند از: 

  • ابتدایی 
  • متوسطه/ راهنمایی 
  • دبیرستان
  • تحصیلات عالی (دانشگاه یا کالج) 

محیط کلاس‌های آن‌ها پویا است و به دانشجویان اجازه می‌دهد که افکار و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. سیستم نمره‌دهی نیز بر اساس مشارکت دانشجویان در کلاس، تحقیقات یا مقالات آن‌ها در طول ترم و آزمون‌های کوتاه یا کوییز مانند انجام می‌شود. در ادامه جزئیات بیشتری درباره مزایا و معایب تحصیل در آمریکا آورده شده است. 

تحصیل در آمریکا

مزایای تحصیل در آمریکا 

مزایای تحصیل در آمریکا به عنوان محبوب‌ترین مقصد متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی قطعا شامل موارد بسیاری می‌شود که در اینجا تنها به بررسی برخی از مزایای اصلی برای دانشجویان بین المللی می‌پردازیم: 

۱. سیستم آموزشی با کیفیت بالا: آمریکا در سطح جهان برای سیستم آموزش با کیفیت بالای خود شناخته شده است و دانشگاه‌های معروف آن مانند دانشگاه فناوری ماساچوست، دانشگاه هاروارد و دانشگاه استنفورد به طور مداوم در بین مؤسسات آموزشی برتر جهان رتبه‌بندی می‌شوند. 

این دانشگاه‌ها به دانشجویان درک جامعی از رشته‌های انتخابی خود می‌دهند و امکانات و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دارند. دانشجویان می‌توانند از آخرین تحولات و متدها در رشته‌های خود استفاده کنند؛ چرا که اغلب تحقیقات جهانی انجام شده  از این مؤسسات نشأت می‌گیرند. کیفیت بالا و به روز در آموزش، دانشجویان را برای کار در پروژه‌های دولتی و خصوصی آماده می‌کند.

۲. دوره‌های متنوع تحصیلی: آمریکا طیف گسترده‌ای از دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی ارائه می‌دهد، که به دانشجویان اجازه می‌دهد به راحتی علایق و اهداف شغلی خود را دنبال کنند. دوره مورد نظر متقاضی چه علوم، علوم انسانی، بازرگانی یا هنر باشد، آن‌ها آزادی انتخاب از مجموعه‌ای وسیعی از دوره‌ها را دارند.

۳. قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌های مختلف: تحصیل در این کشور به دانشجویان فرصت منحصر به فردی را می‌دهد تا فرهنگ‌های متفاوت را تجربه کرده و با افرادی از همه طبقات اجتماعی و ملیت‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. این اتفاق، آگاهی جهانی و افق دانشجویان را گسترش می‌دهد و باعث می‌شود او درک عمیق‌تری از دیدگاه‌های متفاوت داشته باشد.

۴. فرصت‌های پژوهش و کارآموزی: آمریکا فرصت‌های فراوانی به دانشجویان برای مشارکت در تحقیقات و حضور در دوره‌های کارآموزی برای تقویت مهارت‌های عملی آن‌ها می‌دهد. دانشگاه‌های آمریکا اغلب دانشجویان را تشویق می‌کنند که در پروژه‌های تحقیقاتی شرکت کرده و کنار استادان با تجربه کار کنند. 

این فرصت‌های تحقیقاتی به دانشجویان امکان می‌دهد که دانش نظری خود را در موقعیت‌های عملی به کار برده و تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله خود را تقویت کنند. این تجارب نه تنها رزومه فرد را بهبود می‌بخشد، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند روابط کاری زیادی بسازند که برای فرصت‌های شغلی آینده بسیار ارزشمند است.

۵. بازار کار خوب پس از فارغ‌التحصیلی: فارغ‌التحصیلی از یک مؤسسه آمریکایی می‌تواند چشم‌اندازهای شغلی را به طور قابل توجه‌ای بهبود بخشد. کارفرمایان در سراسر جهان آموزش علمی سخت‌گیرانه‌ای را که توسط دانشگاه‌های آمریکا ارائه می‌شود، ستایش کرده و همیشه رزومه آن‌ها را با دید مثبت‌تری بررسی می‌کنند. 

بر اساس آمار اداره کار آمریکا، افرادی که در ایالات متحده مدرک کارشناسی دارند، درآمد هفتگی میانگین ۱.۳۰۵ دلار دارند، در حالی که این مقدار برای کسانی که فقط دیپلم دبیرستان دارند ۷۸۱ دلار است. علاوه بر این، یک مطالعه توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان داد که حقوق اضافی برای مدرک کارشناسی در آمریکا بالاتر از هر کشور دیگری است. این امر ارزشی را که جهان برای آموزش عالی در ایالات متحده قائل است نشان می‌دهد. 

معایب تحصیل در آمریکا

۶. بورسیه‌های معروف: یکی از مهم‌ترین مزایای دانشجویان بین المللی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایالات متحده را دارند، وجود بورسیه‌هایی است که به پوشش هزینه‌های شهریه و سایر هزینه‌ها کمک می‌کنند و توسط موسسات مختلفی مانند دولت آمریکا، دانشگاه‌ها، بنیادها، سازمان‌های غیرانتفاعی و غیره ارائه می‌شوند. این بورسیه‌ها برای تمام مقاطع در دسترس هستند اما در مقطع دکتری راحت‌تر اخذ می‌شوند. 

بسیاری از دانشگاه‌های معروف، از جمله هاروارد و ییل، بورسیه‌های فول فاند برای دانشجویان بین‌المللی منتخب ارائه داده و فرصتی شگفت‌انگیز برای دانشجویان ایرانی کم بضاعت فراهم می‌کنند. یکی از بورسیه‌های معروفی که در این کشور ارائه می‌شود، بورسیه فولبرایت است. 

فولبرایت به عنوان یکی از معتبرترین و رقابتی‌ترین بورسیه‌ها در سطح جهان شناخته می‌شود و به دانشجویان خارجی فرصت می‌دهد تا به مدت یک سال یا بیشتر در آمریکا تحصیل و تحقیق کنند. هر سال، حدود ۴ هزار دانشجوی خارجی از ۱۶۰ کشور بورسیه فولبرایت را دریافت کرده و فارغ‌التحصیلان آن شامل برنده‌های جایزه نوبل، رؤسای جمهور، سفیرها، هنرمندان، دانشمندان، معلمان و غیره هستند. در مطلب بورسیه تحصیلی آمریکا به طور کامل به سایر بورسیه‌های این کشور پرداخته ایم. 

معایب تحصیل در آمریکا 

معایب تحصیل در آمریکا نیز موضوعی است که حتما باید از قبل به طور کامل بررسی شود؛ چرا که ایده مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور می‌تواند به نظر یک فرصت شگفت‌انگیز بیاید، اما چالش‌های زیادی نیز داشته باشد. از دید یک دانشجو، لازم است که متقاضی از مزایا و معایب انتخاب هر کشور و دانشگاه مرتبط با آن برای تحصیل خود کاملا آگاه باشد. برخی از اصلی‌ترین معایب تحصیل در ایالات متحده عبارتند از: 

۱. هزینه بالای تحصیل: یکی از معایب قابل توجه هزینه بالای تحصیل بوده و شهریه‌های دانشگاه‌های آمریکایی معمولا نسبت به سایر کشورها بالاتر است. علاوه بر این، بورسیه‌ها بسیار رقابتی هستند، که باعث می‌شود برای دانشجویان دشوار باشد تا کمک مالی دریافت کنند. تبدیل ارزها، مانند ریال به دلار نیز با شرایط امروز فشار مالی را بیشتر کرده است. 

ریجکتی ویزای آمریکا

۲. درصد ریجکتی بالای ویزای دانشجویی: یکی دیگر از چالش‌های دانشجویان ایرانی دریافت ویزای دانشجویی است، به خصوص ویزای F-1 که برای تحصیل در ایالات متحده لازم است. فرآیند درخواست می‌تواند طولانی، پیچیده و گاها بی‌فایده باشد. بسیاری از دانشجویان ایرانی، حتی با داشتن نامه پذیرش از دانشگاه‌های برتر، در سالهای اخیر دچار مشکل برای ویزا شده‌اند و بدون ویزا عملا امکان مهاجرت تحصیلی به آمریکا صفر است. 

۳. موانع فرهنگی و زبانی: عادت به فرهنگ و زبان جدید می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی دشوار باشد. درک لهجه آمریکایی، اصطلاحات و سازگاری با آداب و رسوم محلی ممکن است چالش‌هایی را به وجود آورد. شوک فرهنگی یک تجربه مشترک است و افراد ممکن است حس گیجی، استرس، یا ترس را هنگام مواجهه با آن داشته باشند. بخصوص دانشجویان ایرانی که در آمریکا تحصیل می‌کنند ممکن است با نظرات، ارزش‌ها و سنت‌های بیگانه‌ای روبرو شوند، که می‌تواند منجر به حس انزوا و تنهایی شده و شوک فرهنگی را تشدید کند. 

۴. هزینه‌های بالا زندگی: هزینه زندگی در آمریکا می‌تواند بسیار زیاد باشد و دانشجویان علاوه بر شهریه، باید هزینه‌هایی مانند اجاره خانه، غذا، حمل و نقل و بیمه را نیز در نظر بگیرند. شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو و سان‌فرانسیسکو مخصوصا بسیار گران هستند و این هزینه‌های زندگی بالا می‌تواند بودجه دانشجویان را تحت فشار قرار دهد و مدیریت هزینه‌های روزانه را برای آن‌ها چالش‌برانگیز کند. 

۵. فرآیند پذیرش سخت: گرفتن پذیرش برای ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا اغلب نیاز به پیش‌نیاز قوی تحصیلی دارد و علاوه بر نمرات خوب، مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های فرا تحصیلی، اجتماعی، پروژه‌های علمی و هنری و غیره شانس متقاضی را بالا می‌برد. 

دانشگاه‌ها دانشجویان را از جنبه‌های مختلفی بررسی کرده و افراد کامل‌تر را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، بسیاری از موسسات آمریکایی علاوه بر آزمون‌های تافل و آیلتس، آزمون‌های استاندارد دیگری مانند SAT، ACT، GRE، MCAT، LSAT را نیز نیاز دارند. این آزمون‌ها ممکن است در کشورهای دیگر به راحتی در دسترس نباشند و دانشجویان بین‌المللی را به زحمت بیاندازند. 

۶. دوری از خانه: دوری از خانواده و وطن می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان چالش برانگیز باشد. بخصوص برای دانشجویان ایرانی، هزینه سفر می‌تواند بار مالی بسیاری داشته و محدودیت‌ها یا پیچیدگی‌هایی هنگام بازگشت به ایران به دلیل قوانین و مقررات هر دو کشور و تحریم‌ها وجود داشته باشد. 

کلام آخر 

اگر فردی رویای گرفتن پذیرش ایالات متحده را دارد، باید تحقیق کرده و از مشاوری خبره کمک گیرد؛ چرا که پروسه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور بسیار دشوار می‌باشد. دانشجو شدن در آمریکا کار آسانی نیست و دور بودن از دوستان و خانواده، تنها در کشوری خارجی که آداب و رسوم متفاوتی با ارزش‌های وطنی فرد دارد بسیار دشوار است. 

علی‌رغم تمام سختی‌ها، تحصیل در این کشور می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند باشد. تعداد کمی می‌توانند زندگی آمریکایی را تجربه کنند، پس باید تمام جوانب در نظر گرفته شود تا فرد آمادگی ورود به چنین راه سختی را پیدا کند. با تلاش بسیار می‌توان عضوی از جامعه آمریکا شد و ریشه‌های خود را در کشوری که بسیاری فقط رویای آن را دارند، برپا کرد. شما می‌توانید از خدمات مشاوره لتس گو یونی استفاده کنید تا چالش‌های احتمالی را کاهش دهید.