آب و هوای ترکیه در طول سال متنوع است. ترکیه در انتهای مدیترانه شرقی قرار دارد و معماری، فرهنگ و فضای کلی این کشور به ناچار تلفیقی از تأثیرات غربی و شرقی است. اقتصاد ترکیه بر پایه ترکیبی از صنعت و کشاورزی بنا شده است و گردشگری یکی از منابع اصلی کسب درآمد ارزی به شمار می‌رود. 

بزرگترین شهر ترکیه یعنی استانبول، بر روی تنگه بسفر واقع شده است و آب و هوای آن تحت تأثیر دریای مرمره در جنوب و دریای سیاه در شمال قرار دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی آب و هوای ترکیه در ماه‌های مختلف و شهرهای معروف آن بپردازیم؛ چرا که این اطلاعات برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی شما لازم است. در آخر، اگر قصد تحصیل در ترکیه را داشتید، می‌توانند از طریق وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی اقدام کنید.

آب و هوای ترکیه

آب و هوای ترکیه به دلیل وسعت زیاد، بسته به منطقه‌ای که بازدید می‌کنید، متفاوت است. به طور کلی، اگر به مناطق ساحلی غربی یا جنوبی مانند آنتالیا یا ازمیر سفر می‌کنید، انتظار آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم و بارانی را داشته باشید. مرکز ترکیه، که محل کاپادوکیا و پایتخت آن، آنکارا است، با تابستان‌های سوزان و زمستان‌هایی که همیشه به زیر نقطه انجماد می‌رسند، می‌تواند دارای نوسانات شدید دما باشد. حال برویم سراغ بررسی ماه به ماه آب و هوای این کشور. 

دی - اسفند (ژانویه - مارس) 

دی، بهمن و اسفند ماه‌های نسبتاً سردی در ترکیه هستند؛ اگرچه دما تا اسفند کمی گرم می‌شود. بارش برف در دی و حتی بهمن، به خصوص در مناطق داخلی اطراف کاپادوکیا، غیرمعمول نیست. به دلیل دماهای پایین، این زمان دوره‌ای خلوت برای بازدید از ترکیه است، بنابراین به احتمال زیاد مکان‌های دیدنی را تقریباً به تنهایی در اختیار خواهید داشت. 

فروردین - اردیبهشت (آوریل - می) 

دما در این ماه‌های بهاری معتدل است و این امر را به زمان ایده‌آلی برای بازدید از بسیاری از مکان‌های باستانی ویران شده‌ی پراکنده در سراسر کشور تبدیل می‌کند. فروردین همچنین اوج فصل شکوفه‌دهی لاله‌هاست و پارک‌ها و باغ‌های استانبول سرشار از رنگ می‌شوند؛ اگرچه ممکن است در این ماه بارندگی نیز باشد. 

از آنجایی که این تایم، زمان ایده‌آلی برای بازدید از ترکیه است، گران‌ترین زمان برای اقامت در هتل‌های استانبول و کاپادوکیا نیز به شمار می‌رود. با این حال، بسیاری از هتل‌های ساحل فیروزه‌ای هنوز تعطیل هستند. 

  • رویدادها و جشنواره‌ها

جشنواره خضر الیاس (۵ تا ۶ اردیبهشت): این جشنواره که به مناسبت آغاز بهار برگزار می‌شود، شامل اجرای گروه‌های سنتی کولی در خیابان‌ها است. 

جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول: این رویداد با هدف ارتقای سینمای باکیفیت در ترکیه، هرساله در استانبول برگزار می‌شود. 

آب و هوای ترکیه

خرداد - مرداد (ژوئن - آگوست) 

ماه‌های تابستان، از اواسط خرداد تا اواسط شهریور، بسیار گرم هستند و برای استراحت در ساحل زیبای فیروزه‌ای و شنا در دریای مدیترانه عالی هستند. با این حال، این دما کاوش در میراث باستانی ترکیه را کمی سخت می‌کند، زیرا در اکثر مکان‌های باستانی سایه کم است یا اصلاً وجود ندارد. 

این تایم همچنین اوج فصل کشتی‌های کروز است و باعث می‌شود استراحتگاه‌های ساحلی و مکان‌های باستانی محبوب‌تر مانند شهر افسوس بسیار شلوغ شوند. با این حال، کاپادوکیا در طول ماه‌های تابستان خلوت‌تر است و در تمام طول فصل با گل‌های وحشی زیبایی فرش می‌شود و این امر آن را به زمان مناسبی برای پیاده‌روی تبدیل می‌کند. 

  • رویدادها و جشنواره‌ها

جشنواره بین‌المللی اپرا و باله آسپندوس (خرداد و تیر): این جشنواره که در تئاتر باشکوه رومی آسپندوس برگزار می‌شود و میزبان اجراهای متعدد توسط کمپانی‌های بین‌المللی اپرا و باله است. 

شهریور - مهر (سپتامبر - اکتبر) 

هوای اوایل شهریور هنوز گرم است، اما از اواسط ماه به بعد دما شروع به خنک شدن می‌کند، اما با این حال، دمای دریا و خشکی همچنان گرم است و شرایطی شبیه به ماه‌های بهاری را با روزهای کوتاه‌تر ایجاد می‌کند. هرچند، این تایم هم زمان بسیار خوبی برای گشت و گذار در شهرها و مکان‌های باستانی و همچنین بازدید از ساحل فیروزه‌ای است، زیرا قیمت‌ها پایین‌تر هستند و جمعیت کمتری وجود دارد. 

  • رویدادها و جشنواره‌ها

جشنواره بین‌المللی شراب (اواخر مهر): این جشنواره به صورت سالانه با رویدادهای چشیدن شراب از تاکستان‌های محلی در کاپادوکیا برگزار می‌شود. 

روز جمهوری (۲۹ مهر): این روز در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود، اما با شور و نشاط بیشتری در استانبول و پر است از رویدادهای هنری مختلف و نمایش‌های آتش‌بازی. 

آبان - آذر (نوامبر - دسامبر) 

در آبان و آذر هوا در بیشتر نقاط کشور نسبتاً سرد است، به جز جنوب شرقی (اطراف آنتالیا) که تا حدودی گرم باقی می‌ماند. دمای هوا در قونیه و کاپادوکیا می‌تواند کاملاً سرد باشد و بارش برف غیرمعمول نیست و چشم‌اندازهای باشکوهی را ایجاد می‌کند. استانبول نسبت به سایر مواقع سال بسیار خلوت‌تر است و اگر با دمای خنک‌تر و باران یا برف گاه به گاه مشکلی ندارید، زمان بسیار خوبی برای بازدید است. 

  • رویدادها و جشنواره‌ها

جشنواره مولانا و سماع دراویش: این رویداد سالانه ده روزه، با رویدادها و مراسم مختلف در مکان‌های روباز اطراف قونیه، برای بزرگداشت مولانا است.

حال برویم به سراغ بررسی کمی جزئی‌تر شهرهای بزرگ و محبوب ایرانیان برای زندگی و تحصیل در ترکیه!

آب و هوای ترکیه استانبول

آب و هوای استانبول ترکیه

استانبول که به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده است، کلانشهر مهمی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و یکی از آزادترین مکان‌های کشور است و زنان و مردان اینجا اغلب لباس‌های شیک می‌پوشند و شخصیت خود را از طریق لباس‌هایشان بیان می‌کنند. مهم است به خاطر داشته باشید که اگرچه ترکیه کشوری مسلمان است، اما کشوری سکولار است و هیچ چیز بر کسی تحمیل نمی‌شود. تمام این دلایل باعث شده است تا این شهر به مقصدی پر متقضی برای مهاجرت تحصیلی ایرانیا ن تبدیل شود. 

جولای و آگوست، زمانی که بخش اعظم اتحادیه اروپا به تعطیلات می‌روند، به گرمترین و شلوغ‌ترین ماه‌ها تبدیل می‌شوند. در این دوره، دما تا ۲۹ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد و با اینکه آزاردهنده نیست، برای گشت و گذار چندان مناسب نیست. 

ماه‌های پاییزی سپتامبر و اکتبر، زمانی که بسیاری از بازدیدکنندگان بین المللی شهر را ترک کرده اند، زمان بسیار خوبی برای بازدید از استانبول است. هوا به اندازه‌ای گرم است که از غذاخوری در فضای باز و قایق سواری در امتداد بسفر می‌توانید به راحتی هنگام تحصیل در ترکیه لذت ببرید. 

به طور متوسط، این دو ماه به ترتیب فقط پنج و هفت روز، با دمای حداکثر ۲۵ یا ۲۰ درجه سانتیگراد، باران دارند. حتما ژاکت یا لباسی گرم به همراه داشته باشید، زیرا هوا ممکن است در عصر خنک شود. زمستان از نوامبر تا فوریه زمانی است که استانبول کمترین بازدیدکننده را دارد. اشکال این فصل این است که بارندگی زیاد است، به طوری که میانگین بارندگی در ماه دسامبر به چهار اینچ یا ۱۰۵ میلیمتر می‌رسد. 

بهار با دمای ملایم در حدود ۲۱ درجه سانتیگراد، آفتاب فراوان و بارندگی نسبتاً کم، بهترین زمان برای رفتن به استانبول است. با گرم شدن هوا از اواخر اسفند و فروردین، مردم محلی به کافه‌ها و رستوران‌های پیاده رو در امتداد سواحل بسفر می‌روند. شکوفه‌های بهاری بیرون است و درختان دوباره سبز می‌شوند که منظره‌ای زیبا را هنگام تحصیل در ترکیه برای دانشجویان گرامی رقم می‌زند.

آب و هوای وان ترکیه

آب و هوای وان، بر اساس سیستم طبقه‌بندی آب و هوای کوپن، به عنوان منطقه‌ای با آب و هوای قاره‌ای مرطوب با تابستان‌های گرم و خشک شناخته می‌شود. ویژگی‌های هواشناسی وان به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، حول چهار فصل متمایز می‌چرخد. میانگین دماهای ماهانه در این شهر چرخه‌ای قوی را نشان می‌دهد. 

دما از ابتدای سال از منفی ۷.۶ درجه سانتیگراد در ژانویه شروع شده و تا ۲۸ درجه سانتیگراد در آگوست بالا می‌رود، قبل از اینکه در دسامبر دوباره به ۴.۴ درجه سانتیگراد کاهش یابد. لازم به ذکر نیست که حداقل دمای ژانویه و حداکثر دمای آگوست نشان‌دهنده نوسان قابل توجه دما در طول سال است. گرمای استثنایی تابستان یادآور زیرمجموعه‌ی تابستان خشک در اقلیم قاره‌ای مرطوب است. 

آب و هوای ترکیه وان

نزدیک به ابتدای سال، ژانویه شاهد بارش ۳۲ میلی‌متری است که در آوریل به ۵۶ میلی‌متر افزایش می‌یابد و سپس در آگوست به تنها ۳ میلی‌متر کاهش می‌یابد. علاوه بر این، بارش برف عمدتاً در ماه‌های زمستان متمرکز است؛ از ۹ روز در ژانویه تا ۸ روز در دسامبر، که نشان‌دهنده زمستانی عمدتاً برفی است. بر اساس این آمار، بهترین زمان برای بازدید از وان برای فعالیت‌های کلی توریستی در فضای باز یا مهاجرت به آن، از اواسط خرداد تا اواسط شهریور است که بیشترین امتیاز را در هفته اول مرداد دارد.

آب و هوای آنکارا ترکیه

آنکارا نیز از دیگر شهرهای پرطرفدار ایرانیان است که در طول سال نوسانات قابل توجهی در دما را تجربه می‌کند. گرم‌ترین دوره این شهر در ماه‌های تیر و مرداد است که به ترتیب به ۳۰.۲ درجه سانتیگراد و ۳۰.۳ درجه سانتیگراد (۸۶.۵ درجه فارنهایت) می‌رسد، در حالی که سردترین ماه ژانویه است که دما تا منفی ۳ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. 

آنکارا در تمام طول سال بارندگی دارد و شایان به ذکر است که این شهر در خرداد با ۱۵ ساعت، بیشترین ساعات روز را تجربه می‌کند و در دسامبر با ۹.۴ ساعت، کمترین ساعات روز را دارد. میانگین ساعات آفتابی آنکارا نیز با توجه به فصول تغییر می‌کند و حداکثر ساعات آفتابی را می‌توان در تیرماه و مردادماه به ترتیب با ۱۱.۳ ساعت و ۱۱.۶ ساعت مشاهده کرد. 

بهار، از فروردین تا خرداد، برای گردشگران دلپذیرترین زمان برای گشت و گذار است. در این دوره، شهر از دامنه دمایی مطبوعی بین ۱۱.۶ درجه سانتیگراد تا ۲۶.۶ درجه سانتیگراد برخوردار است. علاوه بر این، ساعات روز از ۱۲ ساعت به ۱۵ ساعت افزایش می‌یابد که زمان بیشتری را برای گشت و گذار در شهر هنگام تحصیل در ترکیه، در اختیار شما قرار می‌دهد. 

سردترین ماه‌ها، از آذر تا بهمن، زمان چندان مناسبی برای بازدید از آنکارا نیستند و بارندگی در این ماه‌ها نسبتاً زیاد است و از ۳۷ میلی‌متر تا ۴۴ میلی‌متر (۱.۷۳ اینچ) متغیر است و با ساعات کوتاه‌تر روز از ۹.۴ ساعت تا ۱۰.۷ ساعت همراه است. در مطلب دانشگاه های آنکارا، می توانید با بهترین دانشگاه های این شهر آشنا شوید.

آب و هوای آنتالیا ترکیه

آنتالیا محبوب‌ترین مقصد گردشگری است که در ماه‌های تابستان آفتاب فراوانی می‌تابد، به ندرت ابری دیده می‌شود و بارانی نمی‌بارد. آنتالیا، شهری شناخته شده در ساحل مدیترانه ترکیه، گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند و بسیاری از ایرانیان نیز این شهر را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. این منطقه به خاطر سواحل بکر و آب و هوایی آفتابی اش، مورد توجه قرار گرفته است.

بهترین زمان برای بازدید از ترکیه

آنکارا یکی از خشک‌ترین مناطق ترکیه است و در ارتفاع قابل توجهی از سطح دریا قرار دارد. اگرچه بارش برف در مناطق کم‌ارتفاع غیرمعمول است، اما در طول ماه‌های زمستانی گاهی رخ می‌دهد، اما قله‌های مرتفع‌تر حتی در تابستان اغلب پوشیده از برف هستند. 

آنکارا دارای فضای سبز زیادی است و مرکز شهر توسط جنگل احاطه شده است، که آن را به مکان مناسبی برای تحصیل در ترکیه، بزرگ کردن فرزندان یا لذت بردن از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اوقات فراغت تبدیل می‌کند. به دلیل هوای گرم و ابرهای خنک‌تر، رعد و برق در آنکارا غیرمعمول نیست، اما دما معمولاً در هر زمانی به طور مطبوعی گرم خواهد بود.

بهترین زمان برای بازدید از ترکیه

بهترین زمان برای بازدید از ترکیه به علاقه شما بستگی دارد. آوریل، می، سپتامبر و اکتبر با دمای هوا بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد، به طور کلی بهترین زمان برای بازدید از مجموعه عظیم مکان‌های باستانی ترکیه هستند. ماه‌های تابستان (از ژوئن تا سپتامبر) بسیار گرم هستند و دما در سواحل جنوبی به اواسط دهه سی می‌رسد که برای استراحت در کنار دریا یا استخر ایده آل است. 

هوا از اواخر مهرماه شروع به خنک شدن می‌کند، آبان تا اسفند می‌تواند بسیار سرد شود و بسیاری از هتل‌ها در مناطق ساحلی در این ماه‌ها تعطیل می‌شوند. با این حال، با وجود دمای خنک، این ماه‌های زمستانی می‌توانند بهترین زمان برای گشت و گذار در مکان‌های باستانی باشند، زیرا بسیار خلوت‌تر هستند. در کاپادوکیا نیز دما می‌تواند به زیر ۰ درجه سانتیگراد کاهش یابد، اگرچه منظره برفی آن تماشایی است.

از آنجایی که ترکیه یکی از مقاصد ایرانیان برای مراجعه به سفارت کشورهایی مانند کانادا است، برای برخی، زمان‌های ارزان تر، می‌تواند بهترین تایم باشد. همانطور که در مورد اکثر مقاصد گردشگری صادق است، زمانی که گردشگران کمتری در شهر حضور داشته باشند، معمولاً قیمت‌های پایین‌تری ارائه می‌شود، زیرا کسب‌وکارها برای جذب مسافران در فصل کم‌گردشگر، نرخ‌های خود را جذاب‌تر می‌کنند. این مورد در مورد ترکیه نیز صدق می‌کند و یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه، رزرو زودهنگام است. به طور کلی ژانویه و فوریه ارزان‌ترین زمان‌ها هستند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد آب و هوای این کشور در شرایط و مقاصد مختلف بررسی شود. ترکیه که بین دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد، فراتر از کلیشه‌های مورد انتظار بسیاری از گردشگران است و از وجوه مختلفی برای شما جذاب خواهد بود. بسیاری از ایرلاین‌ها از چندین پایتخت اروپایی به ترکیه پرواز می‌کنند و بجز ایرانیان، شهروندان سایر کشورها نیز به این کشور به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی علاقه‌مند شده اند. اکثر بازدیدکنندگان این کشور از ایران، آلمان، روسیه، اوکراین و آمریکای شمالی هستند.