تحصیل در دانشگاه های آنکارا پایتخت ترکیه یکی از سریع ترین راه های مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان است. برای اطلاعات بیشتر با لتسگو یونی همراه باشید. ترکیه را می توان پرطرفدار ترین مقصد مهاجرتی در میان کشورهای همسایه ایران دانست که فرصت های مهاجرتی متنوعی را پیش روی ایرانیان قرار داده است. یکی از بهترین و سریع ترین راه های مهاجرت به این کشور تحصیل در دانشگاه های آنکارا پایتخت ترکیه است.   

از سال 2015 شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای مهاجرت به ترکیه و افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های آنکارا پایتخت ترکیه و سایر شهرهای بزرگ این کشور هستیم. در حال حاضر بیش از 650 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می کنند که تعداد قابل توجهی از آن ها ایرانی هستند. 

اگر شما هم تصمیم دارید که از طریق مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه مهاجرت خود به اروپا یا کانادا را آسان کنید حتما مقاله راهنمای جامع تحصیل در ترکیه که توسط مشاوران حرفه ای تیم لتسگو یونی تهیه شده است را در سایت این مجموعه مطالعه کرده و اگر مقصد مهاجرت تحصیلی شما یکی از دانشگاه‌های آنکارا پایتخت ترکیه است این مقاله را از دست ندهید.

تحصیل در دانشگاه های آنکارا 

شاید آنکارا به اندازه استانبول و آنتالیا برای ما ایرانی‌ها آشنا نباشد اما قطعا یکی از شناخته شده‌ترین شهرها در منطقه خاورمیانه است. آنکارا پایتخت کشور ترکیه در منطقه آناتولی مرکزی این کشور واقع شده و با بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت، در حدود 5 میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد. 

شاید فکر کنید که استانبول با آن همه زیبایی قلب فرهنگی ترکیه است اما اینطور نیست. بر اساس مستندات موجود شهر آنکارا پایتخت ترکیه را می توان قلب هنرهای نمایشی، اپرا و باله، ارکستر سمفونیک ترکیه و دروازه‌ی ورود این کشور به دنیای مدرن دانست که به سرعت رو به پیشرفت است.حال بیایید بیشتر در مورد دانشگاه‌های آنکارا بدانیم و اینکه چرا مهاجرت تحصیلی به پایتخت ترکیه می‌تواند تصمیم درستی برای آینده مهاجرتی ما باشد.

سیستم آموزش عالی در ترکیه از 168 دانشگاه تشکیل شده که 13 دانشگاه برتر آن با 324 برنامه آموزشی در مقاطع کارشناسی تا دکتری در آنکارا قرار دارند. 171 رشته در مقطع لیسانس در 13 دانشگاه، 130 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در 12 دانشگاه و 23 دکترای تخصصی در 3 دانشگاه شهر انکارا ارائه می شود که تمام آن ها می توانند میزبان دانشجویان بین المللی باشند. 

کشور ترکیه از نظر سطح کیفیت آموزش عالی در بین 100 کشور برتر دنیا قرار دارد و جایگاه 57‌ام از نظر امکان اشتغال پس از تحصیل را به خود اختصاص داده است که بخش قابل توجهی از این رتبه بندی وابسته به پایتخت ترکیه یعنی شهر آنکارا است. دانشگاه های آنکارا پایتخت ترکیه گزینه مناسبی است تا علاوه بر بهره‌مندی از آموزشی در سطح جهانی،امکان اشتغال سریع پس از فارغ‌التحصیلی و زندگی در شهری امن را داشته باشیم.

بدون شک تنها پذیرش در دانشگاه های کانادا و سایر کشورهای تراز اول جهان مانند استرالیا، آلمان، آمریکا و یا انگلیس می‌تواند ضامن آینده طلایی شما در یک مهاجرت تحصیلی باشد ولی اگر به دلیل محدودیت های خانوادگی و مالی یا نداشتن رزومه تحصیلی قوی و مدرک زبان در حال حاضر شرایط مهاجرت به این کشورها را ندارید پذیرش در دانشگاه‌های آنکارا پایتخت ترکیه می‌تواند پلی مناسب برای ورود شما به جوامع پیشرفته باشد.

پایتخت ترکیه

شرایط پذیرش در دانشگاه های آنکارا 

شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های آنکارا به رشته و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد برخی از دانشگاه‌ها یک سقف سنی مشخص برای مثال سن 24 سال برای تحصیل در مقطع لیسانس را تعیین نموده‌اند که برای آگاهی از آن باید به سایت دانشگاه مقصد خود مراجعه کنید. برای آگاهی از چند و چون پذیرش تحصیلی لتسگو یونی را دنبال کنید. 

برخی از دانشگاه‌های خصوصی و عمومی آنکارا آزمون ورودی دارند و شما برای تحصیل در آن‌ها باید بتوانید آزمون ورودی را با نمره قابل قبول پشت سر بگذارید اما این شرایط برای تمام مراکز آموزش عالی نیست و بسیاری از دانشگاه‌های آنکارا هیچ آزمون ورودی برای پذیرش دانشجویان بین المللی ندارند و تنها سوابق تحصیلی و مدرک زبان را شرط پذیرش قرار می‌دهند. 

در صورتی که متقاضی تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های آنکارا هستید باید بدانید که برخی از موسسات آموزش عالی نیاز به ارائه مدرک SAT و یا YOS دارند. آزمون SAT به زبان انگلیسی برگزار شده و دانش متقاضیان در دروس ریاضی، نگارش و درک مطلب را بررسی می‌کند. حهت آگاهی بیشتر با این آزمون می‌توانید محتوای راهنمای آزمون SAT ترکیه را مطالعه کنید. در صورتی که می‌خواهید در دانشگاه‌های دولتی آنکارا به زبان ترکی تحصیل کنید باید مدرک آزمون YOS را ارائه دهید.

بهترین دانشگاه های آنکارا پایتخت ترکیه 

اگر تصمیم دارید که از طریق تحصیل در پایتخت ترکیه خود را برای مهاجرت به سایر کشورهای معتبر دنیا آماده کنید باید از یکی از دانشگاه های برتر آنکارا پذیرش بگیرید. اگر این دانشگاه‌ها را نمی شناسید اصلا جای نگرانی نیست برای شناختن آن‌ها با لتسگو یونی همراه باشید. 

دانشگاه های دولتی آنکارا پایتخت ترکیه 

پایتخت ترکیه آنکارا هم مانند سایر شهرهای بزرگ دارای دانشگاه های دولتی و خصوصی است. در این بخش 4 موسسه آموزش عالی برتر دولتی در آنکارا پایتخت ترکیه را به شما معرفی می‌کنیم که بیشترین میزان پذیرش دانشجوی بین المللی را دارند. 

معرفی دانشگاه آنکارا 

دانشگاه آنکارا اولین و بزرگترین دانشگاه دولتی ترکیه است که در سال 1946 تاسیس شد. دانشگاه دولتی آنکارا تنها مختص به شهروندان ترکیه نبوده و دانشجویان بین المللی نیز می توانند در این دانشگاه به زبان انگلیسی تحصیل کنند. این دانشگاه با 17 دانشکده پذیرای بیش از 70 هزار دانشجو است که در حدود 4 هزار نفر از آن ها دانشجویان بین‌المللی می‌باشند.   

دانشگاه آنکارا بر اساس رتبه بندی QS در رتبه 701+ جهان قرار گرفته و دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه رتبه 450 در سطح بین المللی را دارد. 16رشته در مقطع کارشناسی و 18 برنامه آموزشی در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آنکارا وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی امکان استفاده از خوابگاه و سایر تسهیلات دانشجویی را نیز دارند. 

مدارک  لازم برای پذیرش در دانشگاه آنکارا به شرح زیر است:
•    مدرک تحصیلی مقطع قبلی
•    کسب نمره سطح A در آزمونACT  یا آزمون های هم سطح مورد قبول
•    کسب نمره مجاز در آزمون ورودی دانشجویان بین المللی  

بورسیه تحصیلی دانشگاه آنکارا 

دانشگاه دولتی آنکارا برای دانشجویان خارجی رایگان نیست و آن‌ها باید شهریه تحصیل خود را بپردازند اما در صورت برخورداری از شرایط دریافت بورسیه که پیشتر ذکر شد می‌توانند از بورسیه‌های کامل و کمک هزینه‌های بسیاری که توسط این دانشگاه ارائه می‌شوند استفاده کنند. در اینجا به برخی از بورسیه‌های دانشگاه آنکارا برای مقاطع مختلف کارشناسی تا دکترا که دانشجویان ایرانی نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، اشاره می‌کنیم:
•    Education Future International Scholarship 2022- USA & Non-USA
•    EIT International Excellence Scholarship
•    John Monash Scholarships 2022
•    IDB Scholarship Programme For Muslim Communities In Non-Member Countries (SPMC)
•    Coimbra Group - Scholarship Program For Young African Researchers 2021-22
•    International Mathematical Union - Abel Visiting Scholar Program In US 2021-22

دانشگاه آنکارا

معرفی دانشگاه حاجت تپه آنکارا 

دانشگاه دولتی حاجت تپه (Hacettepe) با 1500 هکتار مساحت در آنکارا پایتخت ترکیه یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی این کشور می باشد. این دانشگاه از 14 دانشکده، 14 موسسه تحصیلات تکمیلی، 2 موسسه علمی کاربردی، یک هنرستان و 5 موسسه فنی و حرفه ای تشکیل شده است. 

دانشگاه حاجت تپه در آنکارا دارای 23 رشته در مقطع لیسانس، 9 رشته در مقع کارشناسی ارشد و 7 دوره‌ی تخصصی دکترا است. این رشته ها شامل رشته های گروه بهداشت و علوم پزشکی، هنر، فنی و مهندسی و علوم اجتماعی می‌باشند. 

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه حاجت تپه به شرح زیر است:
•    مدارک و زیر نمرات مقاطع تحصیلی قبلی
•    نمره آیلتس یا تافل
•    نامه تمکن مالی
•    تاییدیه سلامت  

دانشگاه حاجت تپه در آنکارا پایتخت ترکیه

معرفی دانشگاه فنی خاور میانه آنکارا 

دانشگاه فنی خاور میانه (METU) در آنکارا در رتبه 551 دانشگاه های برتر QS قرار دارد. این دانشگاه در مقطع کارشناسی دارای 41 رشته در غالب 5 دانشکده می باشد که علاوه بر آن 105 دوره آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و 70 دوره دکترای تخصصی در 5 دانشکده آن ارائه می گردد.   

دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا را می توان یکی از بین‌المللی ترین دانشگاه‌های ترکیه دانست. این دانشگاه برنامه‌های گسترده و ویژه ای برای جذب دانشجویان ممتاز از سرتاسر دنیا دارد و در راستای ارائه خدمات بهتر به آن‌ها بخشی با عنوان دفتر دانشجویان بین المللی (ISO) در این دانشگاه تعریف شده است. برای آگاهی از شرایط پذیرش در دانشگاه METU می توانید به بخش IOS در سایت دانشگاه مراجعه کنید. 

دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا پایتخت ترکیه

معرفی دانشگاه قاضی آنکارا 

دانشگاه قاضی ( Gazi University) یکی از اولین دانشگاه‌های بزرگ ترکیه است که به عنوان پایگاهی علمی و آموزشی در این کشور شناخته می شود. این دانشگاه دارای 30 دوره آموزشی در مقطع کارشناسی و 18 برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد است. 

دانشگاه قاضی با 21 دانشکده دارای بیشترین رشته تحصیلی در میان دانشگاه‌های آنکارا است. علاقه‌مند به هر رشته ای که باشید احتمالا می توانید ردپای آن را در دانشکده های قاضی پیدا کنید رشته های ارائه شده توسط این دانشگاه از دندانپزشکی و داروسازی شروع شده و تا بانکداری و جنگلداری ادامه می‌یابد. 

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه قاضی به شرح زیر است:
•    مدارک و زیر نمرات مقاطع تحصیلی قبلی
•    نمره آیلتس یا تافل
•    نامه تمکن مالی
•    تاییدیه سلامت  

دانشگاه قاضی در آنکارا پایتخت ترکیه

دانشگاه‌ های خصوصی آنکارا پایتخت ترکیه   

آنکارا پایتخت ترکیه به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت این کشور تعداد زیادی دانشگاه غیر انتفاعی و موسسه آموزشی خصوصی را در خود جای داده است. بهترین دانشگاه خصوصی آنکارا دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) است که در میان 250 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. بیلکنت در آنکارا را می‌توان بهترین دانشگاه خصوصی در منطقه خاورمیانه دانست.

سایر دانشگاه‌های خصوصی برتر در آنکارا عبارتند از:
•    دانشگاه باشکنت
•    دانشگاه آنکارا مدیپل
•    دانشگاه آنکارا بیلیم
•    دانشگاه آتیلیم
•    دانشگاه کانکایا
•    دانشگاه اوستیم
•    دانشگاه لقمان حکیم
•    دانشگاه هوانوردی ترکیه
•    دانشگاه تد
•    دانشگاه توب
•    دانشگاه اوفوک
•    دانشگاه یوکسک ایحتساس
•    دانشگاه تورگوت اوزال

معرفی دانشگاه بیلکنت آنکارا 

دانشگاه بیلکنت(Bilkent University) به عنوان بهترین دانشگاه خصوصی در آنکارا و یکی از برترین دانشگاه‌های خاورمیانه یکی از مقاصد تحصیلی پرطرفدار از سوی دانشجویان بین‌مللی است که می‌خواهند با تحصیل در این دانشگاه وارد جامعه پژوهشی و تجاری جهانی شوند. هزینه تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان خارجی مبلغ قابل توجهی است بر همین اساس دانشگاه بیلکنت امکان برخورداری از بورسیه‌های کامل و کمک هزینه را فراهم نموده است. 

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه بیلکنت آنکارا در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. شرایط لازم برای دریافت این بورسیه‌ها به شرح زیر است:
•    متقاضی باید دانشجوی بین‌المللی باشد.
•    متقاضی باید دارای مدرک دیپلم با معدل درجه A باشد.
•    دانشجوی در حال تحصیل باید حداقل معدل 2 از 4 را در سال‌های قبلی تحصیل خود کسب کرده باشد.
•    متقاضی باید نمره لازم در آزمون زبان انگلیسی را کسب کرده باشد.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه های آنکارا 

برای آگاهی از تمام مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه های آنکارا لازم است که به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و مدارک رشته تحصیلی خود را جستجو کنید. همچنین برای آشنایی کامل با فرآیند دریافت پاسپورت ترکیه مقاله راهنمای دریافت پاسپورت ترکیه را در سایت لتسگو یونی دنبال کنید.
مدارک عمومی لازم جهت دریافت پذیرش در دانشگاه‌های آنکارا عبارت است از:
•    ارائه فرم تکمیل شده درخواست پذیرش
•    پاسپورت معتبر
•    عکس پرسنلی
•    مدرک آخرین مقطع تحصیلی (باید به زبان ترکی ترجمه شده باشد)
•    ارائه مدرک تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی (به رشته و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد)

برترین رشته ها در دانشگاه های آنکارا 

می‌توان گفت 13 دانشگاه برتر در شهر آنکارا پایتخت ترکیه وجود دارد که تمام رشته های دانشگاهی در مقاطع مختلف را پوشش می‌دهد. اگر متقاضی تحصیل در دانشگاه های آنکارا هستید خوب است بدانید که کدام رشته‌ها در دانشگاه‌های تراز اول این شهر طرفداران بیشتری دارد.
پرطرفدارترین رشته‌ها در دانشگا‌های آنکارا عبارتند از:
•    مهندسی
•    فقه و حقوق
•    داروسازی
•    اقتصاد
•    علوم تربیتی و آموزش
•    هنر
•    طراحی داخلی
•    تاریخ
•    تجارت و مدیریت مالی
•    ارتباطات

هزینه تحصیل در دانشگاه های آنکارا پایتخت ترکیه 

اگر شرایط مالی و رزومه قوی برای پذیرش در دانشگاه‌های کشورهای برتر دنیا را ندارید و با داشتن بودجه‌ای معقول متقاضی تحصیل در دانشگاهی معتبر با فرهنگی جدید هستید تحصیل در دانشگاه‌های آنکارا پایتخت ترکیه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آنکارا متفاوت است. این هزینه به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر بستگی دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های پایتخت ترکیه برای شهروندان این کشور تقریبا رایگان است و در برخی موارد باید هزینه‌ای 700 تا 1500 دلاری را به طور سالیانه بپردازند اما تحصیل در این دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست. 

برای آگارهی از هزینه برنامه تحصیلی خود حتما باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید اما می‌توان گفت که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آنکارا برای دانشجویان بین المللی به طور میانگین سالیانه بین 5000 تا 30000 دلار است. 

اگر می‌خواهیم از هزینه تحصیل در پایتخت ترکیه آگاه شویم باید هزینه زندگی در شهر انکارا را هم در نظر بگیریم. اگرچه انکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور است اما بررسی‌های اماری نشان می‌دهد که زندگی در انکارا ارزان‌تر از زندگی در استانبول می‌باشد. به طور میانگین می‌توان گفت که هزینه زندگی دانشجویی برای یک فرد مجرد در شهر آنکارا حدود 400 دلار در ماه است که همین هزینه برای یک خانواده چهار نفره به حدود 1500 دلار در ماه می‌رسد. 

بیشترین میزان هزینه برای زندگی دانشجویی در دانشگاه‌های آنکارا مربوط به هزینه محل اقامت و اجاره مسکن است. شما می‌توانید در صورت برخورداری از شایط لازم در واحدهای اقامتی موسسه آموزش عالی و دانشگاه محل تحصیل خود با پرداخت اجاره اندکی اقامت کنید اما در صورتی که بخواهید در خارج از دانشگاه یک واحد مسکونی اجاره کنید باید در نظر داشته باشید که میانگین اجاره یک آپارتمان یک خوابه در شهر آنکارا حدود 200 دلار است. 

بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های آنکارا 

شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی ممتاز این شانس را دارید که از دانشگاه‌های برتر در پایتخت ترکیه بورسیه تحصیلی دریافت کنید. این بورسیه‌های تحصیلی طیف بسیار وسیعی از کمک هزینه‌های مشارکتی و کوتاه مدت تا بورسیه‌هایی که تمام هزینه‌های تحصیل شما را پوشش می‌دهند، در بر می‌گیرد.
بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند از 20 تا 100 درصد هزینه‌های تحصیل شما را پوشش دهد که این پوشش‌دهی شامل شهریه دانشگاه، بیمه درمانی، هزینه خوابگاه یا اجاره مسکن و سایر هزینه‌های تحصیلی است. 

برای آگاهی از شرایط و مدارک لازم جهت دریافت بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آنکارا می‌توانید از طریق سیستم اطلاعات بورسیه تحصیلی ترکیه (TBBS) اقدام کنید همچنین در سایت هرکدام از دانشگا‌ها شرایط بورسیه تحصیلی ذکر شده است. از جمله مواردی که شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های انکارا را افزایش می‌دهد عبارت است از:
•    برخورداری از شرایط سنی مناسب
شرایط سنی مورد نظر برای هر دانشگاه متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت که سنین زیر 21 سال در مقطع لیسانس و زیر 35 سال در مقطع تحصیلات تکمیلی شانس بیشتری برای دریافت بورسیه دارند.
•    داشتن معدل درجه A در مقاطع تحصیلی قبلی
•    ارائه توصیه‌نامه معتبر و رزومه پژوهشی قوی در مقاطع تحصیلات تکمیلی
•    نمره بالا در آزمون‌های زبان انگلیسی یا ترکی

تحصیل در دانشگاه‌های آنکارا پایتخت ترکیه می‌تواند برگ برنده شما برای تحصیل و اقامت در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی باشد. برای آگاهی از جزئیات این تصمیم و شانس پذیرش خود با مشاوران لتسگو یونی تماس حاصل نمایید.