اگر قصد مهاجرت و یا سفر به کشور سوئیس را دارید گرفتن وقت سفارت سوئیس از نکاتی است که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. به این دلیل که یکی از شروط ورود به کشور سوئیس، اخذ ویزا است و چه قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید چه مهاجرت کاری و یا گردشگری، باید از قبل ویزای ورود به این کشور را اخذ کنید و برای دریافت ویزا باید از طریق سفارت سوئیس با تعیین وقت قبلی اقدام کنید.

در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی قصد داریم به طور کامل مراحل گرفتن وقت سفارت سوئیس را به همرا مدارک لازم بررسی کنیم. پس اگر در این مورد سوالاتی در ذهن شماست برای پیدا کردن جواب، با ما در این پست همراه باشید. همچنین اگر نیاز به هرگونه راهنمایی در خصوص مهاجرت تحصیلی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

وقت سفارت سوئیس

سوئیس یک کشور زیبا و سرسبز اروپایی است که از نظر سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی در جایگاه بسیار خوبی در دنیا قرار دارد و استانداردهای زندگی در این کشور بالاست. به همین خاطر هرساله تعداد زیادی توریست و مهاجر برای تفریح، کار و یا تحصیل اقدام به اخذ ویزای این کشور می‌کنند. برای دریافت ویزا باید از سفارت وقت بگیرید و در روز و ساعت تعیین شده برای بررسی مدارک و مصاحبه در محل سفارت حضور پیدا کنید.

در گذشته برای دریافت وقت سفارت و بررسی مدارک باید به صورت حضوری اقدام می‌کردید و ساعت‌ها در صف انتظار می‌ایستادید. اما امروزه گرفتن وقت سفارت سوئیس فقط به صورت آنلاین و از طریق سایت سفارت امکان‌پذیر است و شما به راحتی می‌توانید ساعت و روز مورد نظر خود را برای حضور در سفارت انتخاب کنید. البته از سال 2018 سفارت کشور سوئیس، انجام برخی خدمات و امور مربوط به ویزای این کشور را به شرکت VFS Global سپرده است.

گرفتن وقت سفارت سوئیس

بنابراین باید به این نکته دقت داشته باشید که اگر قصد مهاجرت به سوئیس را دارید، برای اخذ ویزای بلندمدت و بیش از ۹۰روز، خدمات حقوق شهروندی، وضعیت امور مدنی، خدمات کنسولگری لیختن‌اشتاین و بورسیه تحصیلی باید به خود سفارت سوئیس در تهران و برای رسیدگی به انواع خدمات ویزای کوتاه‌مدت سوئیس مانند ویزای شینگن به کارگزاری وی اف اس گلوبال مراجعه کنید. این شرکت همه روزه از ساعت 9 الی 15 آماده ارائه خدمات ویزاست و فقط در روزهای جمعه، شنبه و تعطیلات رسمی کشور ایران و سوئیس خدماتی ارائه نمی‌کند.

مراحل دریافت وقت از سفارت سوئیس چیست؟

برای دریافت وقت سفارت سوئیس بعد از وارد شدن به سایت سفارت، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد و اطلاعات لازم از قبیل شماره تماس و ایمیل خود را بری پیگیری‌های بعدی وارد کنید. بعد از این مرحله باید نوع ویزای درخواستی خود را مشخص کنید. در مرحله بعد نیاز است تا مدارک لازم برای دریافت ویزا را در سایت به همراه فرم درخواست ویزای تکمیل شده، آپلود کنید.

در انتها بعد از تعیین وقت و ساعت مورد نظرتان برای حضور در سفارت یک ایمیل به همراه نامه تأیید وقتتان برای شما ارسال می‌شود. دقت کنید که اگر برای اعضای خانواده خود هم درخواست ویزای سوئیس را دارید باید برای هر فرد به طور جداگانه وقت سفارت بگیرید.

مدارک لازم برای سفارت سوئیس

مدارک لازم برای ارائه به سفارت، بسته به نوع ویزا متفاوت خواهند بود. به طور مثال برای اخذ ویزای تحصیلی باید تمامی مدارک تحصیلی خود را هم ارائه کنید. در ادامه به معرفی مدارک کلی برای انواع ویزای سوئیس خواهیم پرداخت که این مدارک پس از دریافت وقت سفارت سوئیس و در روز مراجعه به سفارت و یا کارگذاری VFS Global باید همراه شما باشند. در ضمن دقت کنید که تمام مدارک شما باید ترجمه شده و به زبان انگلیسی باشد. این مدارک شامل:

  • دو قطعه عکس 3.5 در 4.5 (به صورت رنگی و تمام رخ)
  • اصل پاسپورت (دارای دو صفحه خالی و حداقل 3 ماه اعتبار)
  • فرم تقاضای ویزا که به صورت دقیق تکمیل و توسط متقاضی امضا شده باشد (برای افراد زیر 18 سال فرم تقاضای متفاوتی وجود دارد که در آن ضمانت‌نامه ای است که باید توسط والدین فرد امضا شود.)
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • نامه تمکن مالی و گردش حساب 3 ماه گذشته به زبان انگلیسی (حساب شخصی و جاری، سپرده‌های بانکی و… برگه تأیید امور بین‌الملل بانک الزامیست.)
  • اسناد ملکی در صورت وجود
  • در صورتی که فرد در گذشته به کشورهای اروپایی و یا آمریکایی سفر کرده است، از صفحات پاسپورتش کپی ارائه دهد.
  • کپی بلیط رفت و برگشت هواپیمایی
  • اگر فرد دارای دعوت‌نامه از سمت بستگان درجه اول خود است، باید آن را ارائه دهد.
  • در صورت عدم داشتن دعوت‌نامه، می‌بایست برگه واچر هتل را ارائه دهد.
  • ارائه مدارک شغلی مانند گواهی اشتغال به کار، گواهی مرخصی با ذکر باحقوق یا بی‌حقوق بودن مرخصی و یکی از ‌مدارک: کارت پرسنلی، کارت مهندسی، کارت دانشجویی، پروانه مطب، جواز کسب، پروانه فعالیت، کارت بازرگانی و…

مدارک لازم برای سفارت سوئیس

هزینه دریافت وقت سفارت سوئیس

کشور سوئیس در بین کشورهای حوزه شینگن تنها کشوری است که هزینه خدمات ویزا و سفارت آن در ایران می‌تواند به ریال ایران هم پرداخت شود. فقط به خاطر داشته باشید مبلغ مورد نظر حتما باید نقدی پرداخت شود. البته دقت کنید که در هنگام حضور در سفارت یورو هم همراه خود داشته باشید چرا که هزینه‌ها به دو صورت هستند:

هزینه انگشت‌نگاری و صدور ویزا که در حال حاضر برای بزرگسالان 2 میلیون و 730 هزار تومان، برای کودکان بین 6 تا 12 سال 1 میلیون و 370 هزار تومان و برای کودکان زیر 6 سال رایگان است. همچینین هزینه صدور ویزا برای شهروندان اروپا رایگان است.

علاوه بر این شما باید مبلغ 34 یورو را به عنوان هزینه خدمات کارگزاری VFS Global و سفارت، به صورت ارزی در محل کارگزاری پرداخت نمایید. اگر اقدام به دریافت وقت فوری سفارت کنید مبلغ 30 یورو به این هزینه اضافه می‌شود.

آدرس سفارت سوئیس در تهران کجاست؟

سوئیس از جمله کشورهایی است که در ایران سفارت دارد و شما می‌توانید برای خدمات ویزا با تعیین وقت قبلی به محل سفارت مراجعه کنید. آدرس سفارت سوئیس در تهران، الهیه، خیابان شریفی‌منش، خیابان یاسمن، پلاک ۲ است. همچنین ایمیل سفارت tehran.visa@eda.admin.ch و شماره تلفن آن ۲۲۰۰۸۳۳۳ – ۰۲۱ است. اما همانطور که گفتیم سفارت سوئیس بعضی خدمات خود را به کارگذاری VFS Global واگذار کرده و شما باید به آدرس تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، مجتمع تجاری هروی، طبقه چهارم مراجعه کنید.

قبل از مراجعه به سفارت سوئیس باید از باز بودن دفتر سفارت مطمئن شوید. در زیر، روزهای تعطیلی سفارت در سال 1401 آورده شده است:

  • دوشنبه    01/01/1401    21/03/2022    عید نوروز
  • جمعه    12/01/1401    01/04/2022    روز جمهوری اسلامی
  • جمعه    26/01/1401    15/04/2022    عید پاک مسیحی
  • دوشنبه    29/01/1401    18/04/2022    عید پاک مسیحی
  • دوشنبه    12/02/1401    02/05/2022    عید سعید فطر
  • پنج شنبه    05/03/1401    26/05/2022    شهادت امام صادق (ع)
  • دوشنبه    16/03/1401    06/06/2022    دوشنبه سفید
  • دوشنبه    27/04/1401    18/07/2022    عید سعید غدیر خم
  • دوشنبه    10/05/1401    01/08/2022    روز ملی سوئیس
  • دوشنبه    17/05/1401    08/08/2022    عاشورا
  • سه شنبه    05/07/1401    27/09/2022    شهادت امام رضا (ع)
  • چهارشنبه 13/07/1401  05/10/2022  شهادت امام حسن عسگری (ع)
  • جمعه    22/07/1401    14/10/2022    ولادت حضرت رسول اکرم (ص)
  • دوشنبه    05/10/1401    26/12/2022    کریسمس
  • سه شنبه    06/10/1401    27/12/2022    شهادت حضرت فاطمه (ص)
  • دوشنبه    12/10/1401    02/01/2023    سال نو میلادی
  • چهارشنبه    17/12/1401    08/03/2023    ولادت حضرت قائم (عج)
  • دوشنبه    29/12/1401    20/03/2023    روز ملی شدن صنعت نفت

سفارت سوئیس در تهران

نکات مهم هنگام حضور در محل سفارت سوئیس

هنگام حضور در سفارت باید نکاتی را رعایت کنید از جمله:

  • 15 دقیقه قبل از ساعت مورد نظر در محل سفارت باشید و حتما خودتان شخصاً در محل سفارت حضور پیدا کنید. فقط متقاضیان و همراهان افراد زیر 18 سال می‌توانند وارد سفارت شوند.
  • یک کپی از فرم درخواست ویزا و اصل پاسپورت با حداقل دو صفحه خالی همراه خود داشته باشید. همچنین سایر مدارک شما هم باید همراه شما باشد (اصل و کپی).
  • در سفارت شما باید انگشت‌نگاری و بیومتریک انجام دهید. دقت کنید که انگشتان شما نباید هیچ زخم، بریدگی، رد جوهر و یا تزئیناتی مثل حنا داشته باشید و بیومتریک شما باید به صورت تمام رخ، بدون عینک، لنز و کلاه انجام شود مگر اینکه گواهی پزشکی داشته باشید.
  • اگر در روز تعیین شده نتوانید در محل سفارت حضور پیدا کنید باید طی 24 ساعت آینده یک وقت جدید بگیرید.

پیگیری درخواست ویزای سوئیس چگونه است؟

بعد از اتمام مراحل در سفارت، شما می‌توانید روند درخواست ویزا را از طریق ایمیل خود پیگیری کنید. مراحل بررسی درخواست ویزای شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد. اگر به راحتی به ایمیل خود دسترسی ندارید امکان ارسال پیامک هم برای شما وجود دارد. دقت کنید که اگر تمایل دارید از خدمات پیامک استفاده کنید، هنگام حضور در سفارت این مورد را پیگیری کنید.

بعد از بررسی پرونده برای دریافت مدارک و پاسپورت باید شخصا به محل کارگزاری وی اف اس گلوبال از ساعت 15 تا 17 در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه مراجعه کنید. توجه کنید که اگر قرار است شخصی از طرف شما برای اینکار در محل کارگذاری حضور پیدا کند باید حتما وکالتی با امضای شما همراه خود داشته باشد.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم برای دریافت ویزای ورود به کشور سوئیس باید از طریق سفارت این کشور در تهران و با تعیین وقت قبلی اقدام کنید. در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، در مورد گرفتن وقت سفارت سوئیس و شرایط و مدارک مورد نیاز و هزینه‌ها صحبت کردیم، که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد. فراموش نکنید که چنانچه قصد مهاجرت به سوئیس را دارید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان ما در لتسگو یونی استفاده کنید.