بهترین شهر سوئیس برای زندگی و کار کدام است؟ سوئیس یکی از بهترین مقصدهای مهاجرتی برای زندگی و دریافت ویزای کاری است. همچنین این کشور دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی است و هر ساله هزاران دانشجو برای به دست آوردن مدرک و کسب دانش در مقاطع بالاتر برای پذیرش در دانشگاه‌های سوئیس و دریافت ویزای تحصیلی این کشور درخواست می‌دهند.

سوئیس یک کشور زیبا در اروپا است که شهرهای بسیار زیبایی دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به زندگی در این کشور هستید، در قدم اول باید انتخاب کنید که مایلید در کدام شهر این کشور، سال‌های آینده زندگی خود را سپری کنید. بنابراین در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تصمیم داریم تا بهترین شهر سوئیس برای زندگی و کار را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین شهر سوئیس برای زندگی و کار

سوئیس همیشه در رتبه‌بندی‌های جهانی به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و زندگی انتخاب می‌شود و دلایل بسیار زیادی برای این موضوع وجود دارد. شما با زندگی، کار و تحصیل در سوئیس از کیفیت بالای زندگی و سیستم آموزشی در دانشگاه‌‌ها، درآمد و دستمزد بالا، مالیات پایین، خدمات بهداشتی و درمانی خوب و محیط زیست زیبا و پاکیزه برخوردار خواهید شد.

به علاوه سوئیس یکی از امن‌ترین کشورها برای زندگی و سفر است و نرخ جُرم در این کشور بسیار پایین است. البته که طبیعت زیبای سوئیس که شهرهای این کشور را احاطه کرده هم زبانزد و معروف است. به علاوه کشور سوئیس جزو کشورهای حوزه شینگن است و شما با دریافت ویزای این کشور می‌توانید ویزای شینگن خود را هم دریافت کنید و به راحتی به سایر کشورهای شینگن سفر کنید.

بنابراین با این توضیحات می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این کشور برای افراد ماهر و متخصص که به دنبال کار هستند و یا افرادی که به دنبال یک کشور برای مهاجرت تحصیلی و دریافت اقامت هستند، گزینه بسیار خوبی است.

بهترین شهر سوئیس برای زندگی

اما بهترین شهر سوئیس برای زندگی و کار کدام شهر است؟ به طور معمول شهرهای بزرگ سوئیس، مهاجران و افراد خارجی بیشتری را به خود جذب می‌کند. ولی شهرهای کوچک هم می‌توانند مکان‌های آرام و دلچسبی برای زندگی باشند. در ادامه به بررسی چند شهر برتر سوئیس برای زندگی و کار می‌پردازیم.

ژنو (Geneva)

احتمالاً غافلگیر شدید که اولین شهر در فهرست بهترین شهر سوئیس برای زندگی و کار ژنو است و بزرگترین شهر این کشور یعنی زوریخ نیست! برخلاف تصور، ژنو به عنوان دومین شهر بزرگ سوئیس، بهترین شهر برای افراد خارجی و مهاجران است. این شهر حدود 203,856 نفر جمعیت دارد که تقریباً 42 درصد از این تعداد، پاسپورت کشور سوئیس را ندارند. زبان رسمی شهروندان ژنو، فرانسوی است اما به لطف مهاجران و گردشگران مردم کاملاً به زبان انگلیسی مسلط هستند.

ژنو مقر بسیاری از سازمان‌های مهم جهانی از جمله سازمان ملل (UN) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) است؛ به همین دلیل اگر در این شهر پیاده‌روی کنید تعداد زیادی دیپلمات و مقام رسمی از کشورهای دیگر را خواهید دید. همچنین ژنو دارای طبیعت و دریاچه‌های زیبایی است که می‌توانید بعد از کار یا در وقت ناهار بین کار، از آن لذت ببرید.

اگر در مورد هزینه زندگی در ژنو کنجکاو هستید، هزینه زندگی در مرکز شهر بالاست و حدود 1,350 فرانک سوئیس در ماه است. به علاوه هزینه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 2,000 فرانک در ماه است. به همین دلیل برای دانشجویان داشتن هم‌خانه برای کاهش هزینه اجاره، عادی است.

همچنین میانگین میزان درآمد در شهر ژنو بر اساس سایت salaryexpert سالانه 78,373 فرانک و 37.68 فرانک در ساعت است. محبوب‌ترین شغل‌ها در ژنو عبارتند از:

  • قاضی: 26,415 فرانک در سال
  • داروساز: 132,656 فرانک
  • پرستار: 92,515 فرانک
  • مربی بدنسازی: 58,191 فرانک

زوریخ (Zurich)

زوریخ بزرگترین و شناخته‌‌ شده‌ترین شهر کشور سوئیس است که جمعیتی حدود 402,000 نفر دارد. 27 درصد جمعیت زوریخ را افراد خارجی تشکیل می‌دهند. زبان رسمی شهروندان زوریخ آلمانی است و به عنوان پایتخت اقتصاد شناخته می‌شود. به این دلیل که تمام بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف و کمپانی‌های معروف دنیا در این شهر یک شعبه دارند.

نرخ جرم و جنایت برای شهری به بزرگی زوریخ بسیار پایین است و این شهر یکی از امن‌ترین شهرها است. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان ویزای کاری و تحصیلی زوریخ را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می‌کنند.مهم نیست در چه فصلی از سال قرار داشته باشید، زوریخ همیشه زیبا است و تفریحات زیادی برای سرگرمی دارد.

به علاوه این شهر دارای مدارس و دانشگاه‌های بسیار خوبی است و درآمد شاغلین در زوریخ بسیار بالا است. میانگین درآمد در زوریخ برابر با 100,000 فرانک در سال یا 51 فرانک در ساعت است. افراد کم‌تجربه در زوریخ سالانه 80,000 فرانک و افراد با سابقه تا 125,250 فرانک هم درآمد دارند.

اما در کنار تمام این مزایا، زوریخ یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا است و هزینه‌های زندگی در آن زیاد است. به علاوه پیدا کردن آپارتمان و یا خانه برای اجاره هم در بعضی مناطق آن کار سختی است. هزینه اجاره خانه یک خوابه در زوریخ 2,000 فرانک و سایر هزینه‌های زندگی 1,550 فرانک است. اما با تمام این‌ها زوریخ بدون شک بهترین شهر برای کار و زندگی در سوئیس است.

زندگی در شهر زوریخ سوئیس

برن (Bern)

یکی دیگر از بهترین شهرهای سوئیس برای زندگی و کار، شهر برن است. اگر قصد مهاجرت به سوئیس را دارید، بد نیست بدانید که بر خلاف سایر کشورها سوئیس فقط یک پایتخت مشخص ندارد و شهر برن که در قسمت غربی این کشور واقع شده است، به عنوان پایتخت فدرال سوئیس شناخته می‌شود. جمعیت برن 144,000 نفر است، که همین عدد نشان‌دهنده کوچک بودن این شهر در مقایسه با زوریخ است.

برن در قرن 12 میلادی ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای سوئیس است. به همین دلیل معماری برن بسیار دیدنی است و نمای قدیمی شهر با فواره‌های متعدد در میدان‌های شهر تصویر بسیار زیبایی ایجاد کرده است و برای بازدید گردشگران انتخاب خوبی خواهد بود.

بنابراین اگر به دنبال یک شهر آرام و زیبا برای زندگی در کشور سوئیس هستید، بدون شک برن می‌تواند اولین انتخاب شما باشد. علاوه بر این در شهر برن سفارت تمام کشورهایی که سوئیس با آنها رابطه دیپلماتیک دارد، وجود دارد و به همین دلیل در میان شهروندان آن ملیت‌های متفاوت دیده می‌شود.

در برن صنایع و کارخانه‌های بین‌المللی بسیاری هم مشغول به فعالیت هستند که اقدام به استخدام افراد خارجی و مهاجران می‌کنند. به عنوان مثال صنایع تکنولوژی پزشکی، مخابرات، انرژی و شرکت‌هایی مثل Huawei و eBay از موارد شناخته شده در استخدام متخصصین خارجی هستند و درآمد شاغلین هم در شهر برن به طور متوسط برابر با 74,113 فرانک در سال است.

یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ زندگی در برن، هزینه‌های پایین زندگی و اجاره خانه نسبت به سایر شهرهای بزرگ سوئیس مانند زوریخ است. به طوری‌که هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه به طور میانگین در مرکز شهر برن 1,000 فرانک است که این مبلغ نصف قیمت اجاره آپارتمان در زوریخ است.

بازل (Basel)

شهر آلمانی زبان بازل هم به عنوان بهترین شهر سوئیس برای زندگی و کار گزینه خوبی است. بازل سومین شهر بزرگ و پرجمعیت سوئیس است. این شهر یکی از شهرهای بین‌المللی سوئیس است که 150 ملیت مختلف در آن زندگی می‌کنند. بیشتر شهروندان بازل ملیت فرانسوی و آلمانی دارند، که برای پیدا کردن کار و کسب درآمد بیشتر به سوئیس مهاجرت کرده‌اند.

همچنین به دلیل برنامه اراسموس تعداد زیادی دانشجوی خارجی و بین‌المللی در دانشگاه‌های این شهر مشغول به تحصیل و زندگی هستند. اراسموس یک برنامه انتقال دانشجو و اهدای بورسیه بین دانشگاه‌های مختلف از سراسر جهان و به خصوص اتحادیه اروپا است که در سال 1987 ایجاد شد و از آن سال تا به امروز دانشجویان زیادی با استفاده از این برنامه از امکان جا به جایی و بورسیه بین دانشگاه‌های شرکت‌کننده در اراسموس استفاده کرده‌اند.

از صنایع و شغل‌های محبوب در بازل می‌توان به داروسازی اشاره کرد. کمپانی‌های معروف ساخت دارو و محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست مانند La Roche-Posay  و Novartis در بازل قرار دارند. علاوه بر این در بازل فرصت‌های شغلی بسیاری برای افرادی که به زبان آلمانی تسلط داشته باشند وجود دارد. میانگین میزان درآمد در شهر بازل 78,555 فرانک در سال است.

بازل هم از نظر هزینه و مخارج زندگی شهر گرانی محسوب می‌شود؛ البته نه به اندازه زوریخ! به عنوان مثال هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در بازل 1,500 فرانک در ماه است و سایر هزینه‌های زندگی هم در همین حدود هستند. با این وجود بازل یک شهر آرام و هنری است که به لطف وجود دانشجویان شب‌های زنده‌ای دارد و شما می‌توانید از زندگی در بازل لذت ببرید.

وینترتور (Winterthur)

وینترتور بهترین شهر سوئیس برای کار و زندگی برای آن دسته از افرادی است که علاقه دارند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی و درآمد خود را پس‌انداز کنند. این شهر یک شهر کوچک با 110,000 نفر جمعیت است که با قطار تا زوریخ 20 دقیقه فاصله دارد. بنابراین اگر شما مایلید تا در یک شهر بزرگ مانند زوریخ کار کنید اما در یک شهر کوچک و آرام زندگی کنید، وینترتور یک گزینه عالی است.

وینترتور یک شهر آلمانی زبان است و موزه‌ها و گالری‌های زیبایی دارد. نکته مثبت دیگر این شهر این است که مرکز شهر به آسانی و حتی پیاده در دسترس است و نیازی به ماندن در ترافیک و یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیست.

اگر در مورد میزان درآمد در این شهر کنجکاوید، میانگین دستمزد در وینترتور بر اساس سایت salaryexplorer سالانه 125,000 فرانک و 10,400 فرانک در ماه است. کمترین میزان درآمد 31,500 فرانک در سال و بیشترین 556,000 فرانک است که مقدار بسیار زیادی است.

همچنین بر اساس سایت numbeo هزینه زندگی در وینترتور برای یک نفر 1,484 فرانک در ماه و هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه 1,587 فرانک در ماه است.

زندگی و کار در سوئیس

لوگانو (Lugano)

لوگانو بخش ایتالیایی زبان سوئیس است که فقط یک ساعت با مرز ایتالیا فاصله دارد؛ به همین دلیل این شهر حال و هوای ایتالیایی بیشتری نسبت به سایر شهرهای سوئیس دارد. آب و هوای لوگانو هم گرمتر از 5 شهر قبلی در لیست بهترین شهر سوئیس برای کار و زندگی است. لوگانو شهر کوچکی است و فقط 62,315 نفر جمعیت دارد که 35 درصد آنها خارجی و اکثراً ایتالیایی هستند.

این شعر یکی از زیباترین شهرهای سوئیس است که با دریاچه و کوه‌های لوگانو احاطه شده است. اما اگر علاقه به طبیعت‌گردی نداشته باشید هم می‌توانید از معماری زیبای شهر و کافه‌های بی‌نظیرش لذت ببرید. فضای شهر بسیار خوب و دوستانه است و مردم بسیار خونگرم هستند. اما ایراد شهر لوگانو کم بودن فرصت‌های شغلی نسبت به شهرهای بزرگ است؛ در حالی که هزینه‌های زندگی هم در این شهر بالاست.

اجاره یک آپارتمان یک خوابه در لوگانو 1,627 فرانک و سایر هزینه‌های زندگی حدود 1,600 فرانک در ماه است. این درحالی است که در صورت پیدا کردن شغل در شهر لوگانو میزان درآمد شما به طور میانگین 9,790 فرانک در ماه خواهد بود و کمترین میزان حقوق 2,475 فرانک در ماه است.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، 6 شهر را به عنوان بهترین شهر سوئیس برای زندگی و کار به شما دوستان عزیز لتسگو یونی، معرفی و میزان درآمد و هزینه‌های زندگی در هریک از آنها را بررسی کردیم. همانطور که متوجه شدید سوئیس یک کشور چند ملیتی است و هر شهر آن فرهنگ و خصوصیات مخصوص به خود را دارد؛ اما یک وجه اشتراک در بین تمام آنها هست که آن هم طبیعت زیبای سوئیس است و اینکه شما احساس خستگی در این شهرها نخواهید کرد.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید باشد و مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. فراموش نکنید اگر سوال و یا نیاز به راهنمایی در مورد مهاجرت تحصیلی داشتید، می‌توانید از مشاوره مهاجرت تحصیلی کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی استفاده کنید تا بر اساس شرایط و بودجه‌تان بهترین مسیر را به شما معرفی کنند.