آیا از شرایط و مدارک لازم برای تحصیل حسابداری در کشور آلمان اطلاع دارید؟ این روزها تحصیل در رشته حسابداری انتخابی دو سر برد به نظر می‌رسد. بر اساس گزارشات آماری، آلمان را می‌توان چهارمین کشور محبوب برای تحصیل در میان دانشجویان بین‌المللی دانست در حالی که رشته حسابداری نیز به لحاظ بازار کار و توسعه علمی در یکی از بهترین بزنگاه‌های تاریخی خود قرار گرفته است.

در طی یک دهه اخیر رونق یافتن استارت‌آپ‌ها و توسعه کانال‌های تجارت جهانی موجب شد تا رشته حسابداری و متخصصان حوزه امور مالی جهشی چشمگیر را در حرفه خود تجربه کنند. امروزه دیگر حسابداری تنها آشنایی با فرمول‌هایی تکراری برای ارائه گزارشات مالی نیست بلکه حسابداران به عنوان اهرمی پرقدرت جهت پیشبرد اهداف مالی شرکت‌های کوچک و بزرگ تجاری شناخته می‌شوند. 

در این میان، تحصیل در رشته حسابداری، به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل در آلمان، می‌تواند شروعی طلایی برای ورود به عرصه بازار کار بین‌المللی باشد. در حال حاضر آلمان را می‌توان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا دانست که لقب صنعتی‌ترین کشور قاره سبز را نیز یدک می‌کشد. شکلگیری مجموعه‌ای پرقدرت از شرکت‌های تجاری داخلی و خارجی، آلمان را به بازار کاری پرتقاضا برای رشته حسابداری تبدیل نموده که در تلاش است تا دانش آکادمیک را به تجربه حرفه‌ای پیوند بزند.

در این محتوا از مجله لتسگو یونی می‌خواهیم به بررسی شرایط و مدارک لازم برای تحصیل رشته حسابداری در آلمان پرداخته و اشاره‌ای به برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته در مقاطع لیسانس تا تحصیلات تکمیلی در آلمان داشته باشیم. اگر متقاضی تحصیل رشته حسابداری در دانشگاه‌های آلمان هستید این محتوا برای شماست.

تحصیل در رشته حسابداری در آلمان

شرایط تحصیل در رشته حسابداری در آلمان

مدرک حسابداری و امور مالی یک ابزار مفید و حیاتی در سیستم تجارت جهانی است. امور مالی، اقتصاد و حسابداری را می‌توان سه شغل از ده شغل برتر در عرصه تجارت دانست. افرادی که دارای مدرک حسابداری خود را از دانشگاه‌های معتبر آلمان دریافت می‌کنند می‌توانند جذب بازار کار آلمان شوند و یا از آن به عنوان سکویی برای پرش استفاده کنند.

دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل رشته حسابداری در آلمان هستند می‌توانند برنامه تحصیلی خود را از مقطع کارشناسی آغاز نموده و یا برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اپلای کنند. برای تحصیل در هر مقطع باید مدرک معتبر مقطع قبلی و دیپلم دوره متوسطه را در اختیار داشته باشند.

دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل حسابداری را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: پذیرش با سوابق تحصیل و پذیرش از طریق آزمون ورودی. اکثر دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل در دوره کارشناسی آزمون ورودی نداشته و تنها از طریق به حد نصاب رسیدن شرط معدل و نمره برخی دروس اصلی در دو سال آخر دبیرستان، به متقاضی پذیرش می‌دهند. در حالی که تعدادی از دانشگاه‌ها پذیرش کارشناسی حسابداری در آلمان را از طریق قبولی در آزمون ورودی انجام می‌دهند.

ارائه مدرک زبان نیز برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی ضرورت دارد. برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌های دولتی آلمان به ویژه در مقطع کارشناسی معمولا به زبان آلمانی ارائه شده و امکان تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی، در اکثر دانشگاه‌ها در صورت تسلط به زبان آلمانی امکان‌پذیر است. در صورت عدم تسلط به زبان آلمانی، متقاضیان می‌توانند برای شرکت در دوره یکساله یادگیری زبان اقدام کنند. 

بورسیه تحصیلی معمولا به آن دسته از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای حسابداری تعلق می‌گیرد که از رزومه پژوهشی خوب و معدل بالایی برخوردار هستند. طول دوره کارشناسی حسابداری در دانشگاه‌های آلمان به طور معمول 4 سال بوده و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می‌توانند تحصیلات خود را در دو سال به اتمام برسانند.

مدارک لازم برای تحصیل حسابداری در آلمان

مدارک لازم جهت اپلای رشته حسابداری در دانشگاه‌های آلمان و دریافت ویزای تحصیلی این کشور تفاوت خاصی با سایر رشته‌های تحصیلی ندارد. فرد متقاضی باید ابتدا مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه در دانشگاه را ارائه نموده و پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه جهت اخذ ویزای تحصیلی اقدام کند.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم تحصیل در برخی دانشگاه‌ها نیاز به شرکت در آزمون ورودی داشته و مدارک پذیرش ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تا حدودی متفاوت باشد ولی به طور کلی مدارک لازم برای تحصیل رشته حسابداری در دانشگاه عبارتند از:

  • مدارک هویتی
  • دیپلم دوره متوسطه
  • ریز نمرات دو سال آخر متوسطه
  • مدرک آخرین مقطع دانشگاهی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی (بر اساس زبان دوره آموزشی)
  •  قبولی در آزمون ورودی (در صورت نیاز)
  • آزمون GRE  یا GMAT (در صورت نیاز)
  • انگیزه نامه
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین

تحصیل کارشناسی رشته حسابداری در آلمان

اکثر برنامه‌های آموزشی رشته حسابداری در دانشگاه‌های آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند و تعداد محدودی از آن‌ها به زبان انگلیسی هستند. بنابراین دانشجویان متقاضی باید مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی را جهت پذیرش اولیه در اختیار داشته باشند.

دوره کارشناسی حسابداری در آلمان 4 سال است و دانشجویان دارای مدرک دیپلم متوسطه باید ابتدا دوره یک ساله کالج را در این کشور بگذرانند. این دوره به آموزش بخشی از دروس پایه و آموزش زبان اختصاص دارد. حداقل سطح زبان برای شرکت در کالج، سطح B1 یا B2 زبان آلمانی می‌باشد.

شرایط تحصیل رشته حسابداری در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد رشته حسابداری در آلمان

دوره کارشناسی ارشد حسابداری در دانشکده‌های تجارت آلمان به دانشجویان می‌آموزد که چطور اطلاعات مالی را با استفاده از جدیدترین روش‌ها و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای مالی طبقه بندی، خلاصه سازی و حسابرسی کنند و در عین حال با یادگیری انجام انواع تحلیل‌ها و گزارشات مالی، مشاوری کلیدی برای مدیران تجاری باشند.

اگر دارای مدرک کارشناسی حسابداری هستید، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری در دانشگاه‌های برتر آلمان می‌تواند شما را از یک حسابرس به یک مشاور مالی تبدیل کند. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد حسابداری در آلمان عبارت است از: حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابرسی و مالیات. 

دوره کارشناسی ارشد حسابداری در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان به طور معمول بین یک سال و نیم تا دو سال به طول می‌انجامد و در اکثر موارد یک دوره آموزش محور است. شرط اصلی برای پذیرش در این دوره، کیفیت سوابق تحصیلی دانشجو می‌باشد که مرتبط بودن مدرک کارشناسی، معدل و نمره زبان نقش‌های اصلی را در شانس پذیرش دانشجو ایفا می‌کنند.

در صورتی که رشته کارشناسی شما حسابداری بوده و اکنون تصمیم به تحصیل کارشناسی ارشد حسابداری در آلمان گرفته‌اید، انگیزه نامه و سوابق حرفه‌ای باید بتواند گویای توانمندی و اشتیاق شما برای این تغییر رشته باشد.

تحصیل دکترای رشته حسابداری در آلمان

دوره دکترای حسابداری و امور مالی را می‌توان یکی از عالی‌ترین سطوح این رشته دانست که در تعدادی از بهترین دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شود. تعداد دوره‌های دکترا در دانشگاه‌های آلمان که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند در مقایسه با دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به طور چشمگیری بیشتر بوده و در اکثر موارد دانشجویان می‌توانند با تسلط بر زبان انگلیسی برای پذیرش اقدام نمایند.

دوره دکترا در مقایسه با دو دوره قبلی پژوهش‌محور بوده و هدف از آن تربیت افراد متخصص در حوزه حسابرسی و امور مالی برای نشستن بر صندلی‌ مدیریت امور مالی شرکت‌های بین‌المللی یا پرورش اساتید دانشگاهی می‌باشد. 

توجه داشته باشید که برای پذیرش در دوره دکتری، پروپوزال اولیه، سوابق پژوهشی، رزومه حرفه‌ای و انگیزه نامه بیشترین نقش را در شانس پذیرش دانشجو ایفا می‌کنند. پیدا کردن استادی که مشتاق برای سرمایه‌گذاری بر روی موضوع پروپوزال شما باشد، برگ برنده شما خواهد بود. 

هزینه تحصیل رشته حسابداری در آلمان

نظام آموزشی کشور آلمان بر این باور استوار است که آموزش حق همگانی بوده و تمام دانشجویان با هر سطحی از توانایی مالی باید بتوانند تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه دهند. بر همین اساس هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان به ویژه در دوره‌هایی که به زبان آلمانی ارائه می‌شوند بسیار مقرون به صرفه بوده و هر ساله بورسیه‎‌های تحصیلی متعددی در اختیار دانشجویان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

در صورتی که به طور رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان پذیرش دریافت کنید باید هزینه‌ای در حدود 250 یورو (معادل 290 دلار آمریکا) را برای سایر هزینه‌های دانشگاهی در هر ترم پرداخت نمایید البته این هزینه در صورت طولانی شدن ترم‌های تحصیلی، افزایش رفت و آمد و سایر هزینه‌های دانشجویی می‌تواند تا 500 یورو (540 دلار آمریکا) در ماه نیز افزایش یابد.

هزینه دانشگاه خصوصی در آلمان وابسته به رشته، مقطع تحصیلی و رتبه علمی دانشگاه متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل دوره کارشناسی حسابداری در این دانشگاه‌های غیر دولتی می‌تواند تا 20000 یورو (معادل 24400 دلار آمریکا) در سال افزایش یابد در حالی که میانگین هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به 30000 یورو (36600 دلار آمریکا) در سال نیز می‌رسد.

اگر متقاضی تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی حسابداری و به ویژه دکتری هستید در صورت تقویت رزومه حرفه‌ای و پژوهشی خود می‌توانید از انواع بورسیه‌های تحصیلی در این دانشگاه‌های خصوصی بهره‌مند شده و تحصیلات خود را با کمترین هزینه ادامه دهید.

بازار کار رشته حسابداری در آلمان

بهترین دانشگاه‌های آلمان در رشته حسابداری

اگر به دنبال تحصیل رشته حسابداری و امور مالی در بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته در آلمان هستید، یکی از ده دانشگاه زیر می‌تواند انتخاب برتر شما باشد:
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)
مدرسه مدیریت و امور مالی WHU-Otto Beisheim
دانشگاه هامبورگ
دانشگاه آزاد برلین
دانشگاه مانهایم (UMA)
دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگان نورنبرگ (FAU)
دانشگاه بایروث
مدرسه تجارت اتحادیه اروپا 
دانشگاه کنستانز
دانشگاه جیکوبز

تحصیل رشته حسابداری در آلمان و بازار کار

دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های آلمان تحصیل می‌کنند تا 120 روز در طول سال تحصیلی اجازه کار دانشجویی دارند و در صورتی که درآمد آن‌ها از 450 یورو در ماه تجاوز نکند، معاف از مالیات خواهند بود. بنابراین دانشجویان رشته حسابداری می‌توانند هم‌زمان با تحصیل خود در داخل و خارج از دانشگاه به صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوند.

بدون شک کشور آلمان بستری پرتقاضا برای متخصصان حوزه حسابداری است. تحصیل حسابداری در آلمان موقعیت‌های شغلی گسترده‌ای را پیش پای شما قرار می‌دهد چرا که در ابتدایی‌ترین حالت ممکن، ارائه گزارشات مالی حسابرسی و مالیاتی به طور سالانه برای تمام مشاغل کوچک و بزرگ در این کشور الزامی است. از جمله سایر خدماتی که به تخصص و مهارت یک حسابدار تکیه دارد عبارتند از:

حسابداری: ثبت دقیق و صحیح کلیه تراکنش‌های مالی از طریق نرم‌افزارهای حسابداری
حسابرسی مالیاتی: مدیریت کامل کلیه مالیات‌های یک مجموعه تجاری
صورت‌بندی مالی: تهیه صورت حساب‌های مالی سالانه مانند صورت جریان نقدینگی یا تراز نامه
حقوق و دستمزد: رسیدگی به سوابق مالی حقوق، کسورات و پاداش منابع انسانی

هر ساله بسیاری از موسسات دولتی و شرکت‌های خصوصی در آلمان تصمیم می‌گیرند که کلیه امور حسابداری خود را برون‌سپاری نموده و با تیمی خارج از مجموعه همکاری نمایند. بنابراین به عنوان یک حسابدار این امکان وجود دارد که به طور مستقل تیم خود را شکل داده و بازار کار انحصاری داشته باشید.

برای آنکه بتوانید به عنوان یک حسابدار به طور قانونی در آلمان مشغول به کار شوید باید مدرک دانشگاهی این رشته را از یکی از دانشگاه‌های معتبر در آلمان و سایر کشورهای مورد قبول دریافت نموده و امتحان آیین نامه حسابداران در آلمان را با موفقیت پشت سر بگذارید اما تنها مدارک علمی کافی نیست، یک حسابدار در آلمان باید حداقل 3 سال تجربه کار عملی داشته و به مدت حداقل 2 سال به طور تخصصی فعالیت حسابرسی انجام داده دهد تا بتواند گواهی و مجوز لازم برای کار مستقل به عنوان یک حسابدار را دریافت کند.