رشته روانشناسی یکی از محبوب ترین رشته‌های تحصیلی در جهان است که دلایل بسیاری پشت  محبوبیت بالای این رشته تحصیلی قرار گرفته است. داشتن مدرک روانشناسی علاوه بر ارائه فرصت‌های فوق‌العاده برای رشد شخصی، طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی همچون: روانشناسی بالینی، آموزش، پزشکی قانونی، تبلیغات و غیره را پیش روی فارغ التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.

اگر به دنبال تحصیل در رشته روانشناسی در دانشگاه‌های خارج از کشور هستید، باید اطلاعات دقیقی در خصوص تحصیل رشته روانشناسی در کشورهای دیگر کسب کنید. این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی به منظور آشنایی با رشته روانشناسی و همچنین شرایط تحصیل در کشورهای دیگر آماده شده است و شما می‌توانید با رزرو وقت مشاوره خود با مشاوران با تجربه گروه تحصیلی لتس گو یونی ارتباط برقرار کنید.

رشته روانشناسی 

رشته روانشناسی به زبان خیلی ساده و روان به معنی مطالعه ذهن و رفتار انسان‌‌ها است، که اگر بخواهیم  به صورت دقیق‌تربیان کنیم باید بگوییم تحصیل رشته روانشناسی شامل یادگیری و درک عملکرد مغز و فرآیندهای ذهنی نیز می‌‍شود. نکته قابل تامل در خصوص تحصیل در رشته روانشناسی این است که علاقه به تنهایی راه ورود به این عرصه نیست، بلکه شرایط ذهنی پویا نیز یکی دیگر از لازمه‌های مهم برای تحصیل در این رشته است.

طی سال‌های اخیر موضوع روانشناسی و سلامت روان در میان مردم دنیا بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است از طرف دیگر مردم بیشتر از سلامت روان و سلامت خود آگاهی کسب کرده‌اند که این امر سبب شده است تا به رشته تحصیلی روانشناسی بیش از پیش توجه شود.

روانشناسی در خارج از کشور

رشته روانشناسی شاخه‌ای از دروس علوم انسانی و اجتماعی است. روانشناسی رشته ای مبتنی بر مهارت است که می تواند دانشجویان را برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در روانشناسی، آموزش، حقوق، پزشکی و تجارت آماده کند. دانشجویان در طول دوره تحصیل خود روش‌های اساسی برای انجام تحقیقات روانشناختی، استدلال و حل مسئله را یاد می‌گیرند. 

دانشجویان همچنین تاریخ روانشناسی را با مطالعه تجربیات گذشته یاد می‌گیرند تا از اولین پیشرفت‌ها در زمینه این علم مهم بیاموزند. پایه‌های اصلی رشته روانشناسی با نظریه‌های روانشناسان مشهوری مانند: زیگموند فروید، آلبرت بندورا، ایوان پاولوف، ویلهلم وونت و … شکل گرفته است و دانشجویان این رشته تحصیلی در طول دوره تحصیل خود با بسیاری از تئوری‌ها و نظریه‌های این افراد آشنا می‌شوند که در آینده بسیار کاربردی است.

در خصوص تصمیم گیری برای انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظر راه‌های بسیاری وجود دارد که افرادی هنوز کشور مورد نظر خود را انتخاب نکرده‌اند، می‌توانند از این روش‌ها بهترین مکان برای تحصیل رشته روانشناسی را شناسایی کنند. ما در این مقاله در برخی از روش‌هایی که در تصمیم گیری در مورد محل تحصیل روانشناسی به شما کمک می‌کند را آماده کرده‌ایم و تحصیل در کانادا در صدر لیست قرار دارد.

1- با مراجعه به مرجع‌های معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌های سراسر دنیا می‌توان دانشگاه‌ها و موسساتی که در زمینه روان‌شناسی رتبه‌های برتر را دارند، انتخاب کرد و براساس آن اقدام کرد.

2- اگر کشور خود را از قبل انتخاب کرده‌اید، به دنبال دانشگاه‌های محبوب یا رتبه‌های برتر در آن کشور بروید و برای تعدادی که دوست دارید درخواست دهید.

3- اگر بیشتر روی دوره و یا برنامه درسی خاصی متمرکز هستید و می‌خواهید در آن دوره خاص شرکت کنید، به دنبال مؤسساتی باشید که دوره خاص را ارائه می‌دهند و برای آن دوره درخواست خود را ثبت کنید.

4- اگر می‌خواهید تحصیل خود در خارج از کشور را از نظر هزینه‌های مالی مدیریت کنید و مقرون به صرفه باشد، به دنبال مؤسساتی باشید که دوره‌هایی را با نرخ ارزان‌تر ارائه می‌دهند یا مؤسساتی که بورسیه‌هایی ارائه می‌دهند که به طور قابل توجهی از شما در امور مالی حمایت می‌کنند و هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند.

5- اگر آینده شغلی مناسب یکی از ملاک‌های شماست، به دنبال موسساتی باشید که برنامه‌های راهنمایی شغلی و کارآموزی را ارائه می‌دهند.

باید گفت براساس نتایج و آمار امروزه افراد مشکلات درونی بیشتری نسبت به قبل در وجود خود دارند که در برخی موارد افراد با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و در این بین متوجه حضور متخصصان حوزه سلامت روان می‌شوند. پس بهتر است در زندگی امروزه با روانشناسان در ارتباط باشیم. 

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیل خود وارد مشاغل مختلفی شوند که طیف وسیعی از حوزه‌ها شغلی را دربرمی‌گیرد. روانشناس بودن در حوزه تخصصی مربوطه رایج ترین شغلی است که توسط افراد دارای مدرک روانشناسی انتخاب می‌شود. به طور مثال افراد می‌توانند شغل‌هایی همچون روانشناس بالینی، روانشناس اعصاب و روان، روانشناس ورزشی و غیره داشته باشند.

همچنین امروزه‌ کلینیک‌های روانشناسی فراوانی در شهرهای بزرگ به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی تاسیس شده‌اند که حضور روانشناسان به عنوان روان‌درمانگر یا مشاور در این مراکز ضروری است. برخی دیگر از روانشناسان ترجیح می‌دهند به تحقیقات خود در زمینه روانشناسی ادامه دهند تا محقق شوند.

یکی دیگر از مشاغل مرتبط با رشته روانشناسی کارهای تبلیغاتی و تاکتیک‌های بازاریابی کسب‌وکارها است که با درک عمیق روش‌های کار مغز انسان، می‌توان ارزش زیادی به کسب‌وکارها اضافه کرد. بعضی از روانشناسان به علت علاقه فراوان به امر آموزش وارد حیطه شغل دبیری یا استاد روانشناسی می شوند.

بهترین گرایش روانشناسی برای مهاجرت

رشته روانشناسی به دلیل وسعت فراوان و پیچیدگی‌های این حوزه، گرایش‌های بسیار زیادی در مقاطع مختلف تحصیلی برای علاقه مندان این حوزه تحصیلی دارد و در اکثر دانشگاه‌های مطرح دنیا این گرایش‌ها ارائه می‌شوند. برخی از گرایش‌های رایج و محبوب در رشته روانشناسی عبارت‌اند از:

روانشناسی بالینی: رشته روانشناسی بالینی در مورد تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب است.

روانشناسی رشد: این شاخه از روانشناسی به تغییرات مغز و عملکرد انسان در طول زندگی می‌پردازد. این گرایش رشته روانشناسی به رشد شناختی، فیزیولوژیکی و اجتماعی انسان مربوط است که افراد از نوزادی تا بزرگسالی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تحصیل روانشناسی در خارج

روانشناسی مشاوره: به عنوان بخشی از یک دوره روانشناسی مشاوره، یاد می گیرید که چگونه به افراد کمک کنید تا با مدیریت استرس، غم و اندوه و مقابله کلی مقابله کنند. گفتار درمانی بخش عمده‌ای از روانشناسی مشاوره است.

روانشناسی شناختی: یادگیری، حافظه، ادراک، توجه، حل مسئله، زبان و غیره برخی از موضوعات یا فرآیندهای ذهنی هستند که به عنوان بخشی از روانشناسی شناختی است.

روانشناسی سلامت: سلامت جسمی و بیماری تحت تأثیر روانشناسی فرد قرار می گیرد. به عنوان بخشی از این دوره، یاد خواهید گرفت که چگونه احساسات و افکار افراد بر سلامت و رفاه آنها تأثیر می گذارد.

روانشناسی اعصاب: نوروسایکولوژی با آناتومی و عملکردهای مغز و چگونگی تأثیر آنها بر رفتار سر و کار دارد. همچنین در این دوره آسیب‌ها و اختلالات مغزی را مطالعه خواهند کرد.

روانشناسی تربیتی: این گرایش از رشته روانشناسی مربوط به روانشناسی آموزش و یادگیری است.

روانشناسی قانونی: بکارگیری اصول روانشناختی در مسائل حقوقی و پیشگیری از جرم بخش عمده‌ای از روانشناسی قانونی است.

بیوسایکولوژی: این رشته در مورد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و سایر سیستم‌های بدن انسان و نحوه تأثیر آن‌ها بر رفتار انسان است. 

در خصوص بهترین گرایش رشته روانشناسی باید گفت که هر گرایشی بسته به کشور مقصد الویت‌بندی می‌شود، پس انتخاب نوع گرایش در این رشته تحصیلی را با توجه به کشور مقصد باید انتخاب کرد. اما به طور کلی گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی مشاوره، بیوسایکولوژی و روانشناسی تربیتی از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

درآمد رشته روانشناسی در خارج از کشور

حقوق و دستمزد مدرک روانشناسی برای افرادی که یکی از برنامه‌های دانشگاهی در زمینه روانشناسی را تکمیل می‌کنند، می‌تواند بسیار سودآور باشد. رشته روانشناسی در تمامی مقاطع تحصیلی ارائه می‌شود که براساس نوع مدرک حقوق و دستمزد افراد متفاوت است. 

کالج‌ها و دانشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا این رشته تحصیلی را برای علاقه مندان خود ارائه می‌کنند که داشتن مدرک هر یک از این دانشگاه‌ها تفاوت‌هایی در میزان حقوق افراد ایجاد می‌کند. برترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه روانشناسی عبارت‌اند از: دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه میشیگان که متقاضیان بسیاری در سراسر دنیا دارند.

در اینجا برخی از مشاغل برتر روانشناسی و میانگین حدودی حقوق آن‌ها در سال آورده شده است: 

روانپزشک :  210000 دلار در سال

روانشناس اعصاب: 90000 دلار 

روانشناس بالینی: 81000 دلار

روانشناس مشاوره: 72000 دلار

روانشناس مدرسه: 58000 دلار

بهترین کشور برای مهاجرت روانشناسان

هنگام انتخاب کشور برای تحصیل در رشته روانشناسی باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. برخی از عوامل مهم عبارتند از هزینه‌ها، چشم انداز فارغ التحصیلان، رضایت دانشجو، رتبه‌های علمی. بهترین کشورها برای تحصیل روانشناسی کانادا، ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا (بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2024 روانشناسی) هستند.

بهترین کشور برای مهاجرت روانشناسی

تحصیل روانشناسی در خارج از کشور مزایای مختلفی از جمله فرصت‌های بهتر، امکانات آموزشی مدرن، تجربیات فرهنگی بیشتر، و ارتباطات خوب را برای افراد فراهم می‌کند. همچنین کشور کانادا در صدر برترین کشورها برای شغل روانشناسی در دنیا شناخته شده است که افراد به راحتی می‌توانند پس از تحصیل در کانادا در این کشور مشغول به کار شوند.

حدود 18 دانشگاه کانادایی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2024 برای روانشناسی قرار گرفته‌اند. دانش‌آموزان می‌توانند روان‌شناسی را در کانادا تحصیل کنند، زیرا تحصیلات با کیفیت، فرصت‌های تحقیقاتی و نرخ اشتغال بالا را ارائه می‌دهد و متوسط ​​هزینه تحصیل در رشته روانشناسی در کانادا 10000 تا 50000 دلار کانادا می‌باشد که به نسبت بسیار مناسب است.

سخن پایانی

رشته روانشناسی در خارج از کشور بسیار محبوب است و افراد بسیاری تحصیل در این رشته را در خارج از کشور انجام می‌دهند. همان طور که در این مطلب گفته شد کشور کانادا یکی از برترین مقصدهای مهاجرتی هم برای تحصیل روانشناسی و هم شغل روانشناسی است. پس اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در رشته روانشناسی در خارج از کشور هستید با همراهی گروه مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی اولین قدم خود را بردارید.