تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در لیست متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر است که دلایل بسیاری برای این انتخاب عنوان می‌شود. اگر شما نیز از علاقه مندان تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور هستید، تا انتهای این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی همراه ما باشید.

از آنجایی که رشته فیزیوتراپی به یکی از مهمترین نیازهای جوامع امروزی تبدیل شده است، اکثر کشورهای دنیا نیز در زمینه آموزش این رشته تحصیلی پیشگام هستند و همواره در حال به روزرسانی و پیشرفته کردن این علم در دانشگاه‌ها و مراکز درمانی هستند تا نیازهای درمانی مردم را در زمینه فیزیوتراپی برطرف کنند. با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی برای برای پیشرفت علم فیزیوتراپی اقدام کنید.

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از شاخه‌های مهم تحصیلات مربوط به حوزه بهداشت و درمان است که طی سال‌های گذشته تقاضا برای استفاده از خدمات فیزیوتراپیست‌ها افزایش چشمگیری داشته است. علم فیزیوتراپی به معنای یادگیری در مورد توانبخشی افراد از طریق ورزش و حرکت درمانی است. فیزیوتراپی همه سنین را در برمی‌گیرد و برای درمان آسیب‌های ورزشی تا افرادی که از بیماری یا حادثه دچار مشکلات جسمانی و حرکتی شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین وظیفه یک فیزیوتراپیست ارائه برنامه‌های درمانی فردی برای هر بیمار است، که به تجربه عملی و دانش علمی زیادی نیاز دارد و با انجام این تمرینات و حرکت‌های ورزشی و بدنی، شخص بیمار بتواند زودتر بهبودی خود را به دست آورد.

فیزیوتراپی به بازیابی حرکت و عملکرد زمانی که فردی تحت تاثیر آسیب، بیماری یا ناتوانی قرار می‌گیرد، کمک می‌کند و هسته اصلی درمان، مشارکت بیمار در مراقبت از خود از طریق آموزش، آگاهی، توانمندسازی و مشارکت در درمان است.

تحصیل فیزیوتراپی در اکثر کشورها تفاوت چندانی ندارد، اما مزیت تحصیل آن در خارج از کشور ممکن است دسترسی به استانداردهای بالاتر آموزش و پژوهش باشد. برخی از کشورها به دلیل اهمیت بالای این حرفه در سلامت افراد، توجه خاص و ویژه‌ای به آموزش این علم نشان داده‌اند و کیفیت آموزشی در این زمینه را بسیار بالا برده‌اند. 

رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا در دسترس است. برنامه‌های رشته فیزیوتراپی اغلب شامل دوره‌های بیومکانیک، علوم اعصاب و فارماکولوژی است. فیزیوتراپیست‌ها همچنین باید پس از اتمام دروس تئوری با حضور در مراکز درمانی آموزشی کار بالینی را انجام دهند و همزمان تجربه کافی تحت نظارت اساتید در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های حاد و مراقبت‌های ارتوپدی را به دست آورند.

برای بسیاری از علاقه مندان به حرفه فیزیوتراپی، ایده‌ی گرفتن مدرک فیزیوتراپی ناشی از علاقه شخصی به ورزش یا تناسب اندام است. با این حال متقاضیان باید قبل از تصمیم گیری برای ورود به حوزه تحصیلات تکمیلی در زمینه فیزیوتراپی، آگاه باشند که دوست داشتن تناسب اندام با کار کردن به عنوان یک فیزیوتراپیست یکسان نیست و صنعت تناسب اندام و بخش سلامت، محیط‌های حرفه‌ای کاملا متفاوتی دارند.

شناخته شده ترین درمان فیزیوتراپی در دنیا ماساژ است، اما روش‌های فیزیکی مختلفی وجود دارد که فیزیوتراپیست‌ها برای درمان بیماری‌های شدیدتر مانند سکته مغزی، بیماری قلبی و معلولیت‌های جسمی از آنها استفاده می‌کنند. در واقع، نوع کار ماساژ تنها 20 تا 30 درصد از درمان است. به طور کلی برای ورود به حرفه فیزیوتراپی دانش آناتومی بسیار مورد نیاز است و افراد باید در زمینه آناتومی بدن بسیار مهارت داشته باشند.

اکثر برنامه‌های فیزیوتراپی از نظر محتوا مشابه هستند و افراد هم آموزش‌های تئوری و هم آموزش‌های بالینی را در طول دوره تحصیل خود دریافت می‌کنند. دروس تئوری معمولی شامل پاتولوژی، آناتومی، فیزیک و فیزیولوژی است و در کنار آن عوامل روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی را در دوره‌هایی مانند مطالعات روانی اجتماعی و جامعه شناسی پزشکی آموزش می‌دهند. 

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای تحصیل فیزیوتراپی که افراد باید در نظر بگیرند، این است که آیا وضعیت سلامتی شخص برای کار به عنوان فیزیوتراپیست مناسب است یا خیر. حرفه فیزیوتراپی یک حرفه سخت از نظر جسمی است که فیزیوتراپیست در اغلب موارد باید به بیماران کمک کند تا بعد از جراحی راه بروند. پس سلامت شخص فیزیوتراپ از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه داشت.

مزایای تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور چیست؟ در این قسمت به برخی از دلایل مهمی که سبب شده تا تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور تقاضای زیادی داشته باشد اشاره می‌کنیم. 

تحصیل و آموزش با کیفیت بالا: مهمترین عامل برای تقاضای بالا برای تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور، استاندارد بالای آموزش در کشورهای دیگر است که به استانداردها و ابتکارات مراقبت‌های بهداشتی معروف هستند. پس انتخاب دانشگاه و کشور مناسب در روند آموزش رشته فیزیوتراپی تاثیر به سزایی دارد که باید قبل از اقدامی به آن توجه کرد و با بررسی دقیق بهترین انتخاب را انجام داد.

روند رو به رشد تقاضا برای فیزیوتراپی: امروزه گرایش مردم به فیزیوتراپی بیشتر از داروهای سنتی است. چرا ؟ زیرا یک گزینه درمانی کارآمد و علمی است و در برخی از کشورها مقرون به صرفه نیز است. در نتیجه، تقاضا برای فیزیوتراپیست‌های معتبر طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. با چنین تقاضای جهانی، مدرک تحصیلی از یک دانشگاه بین المللی معتبر به افراد کمک بسیاری می‌کند.

هزینه تحصیل مقرون به صرفه: بسیاری از افراد به حوزه تحصیلی مربوط به بهداشت و درمان علاقه فراوانی دارند اما تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی بسیار گران است و بسیاری از افراد توان پرداخت شهریه این رشته‌ها را ندارند، لذا تحصیل در رشته فیزیوتراپی یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای این افراد است. 

تحصیل رایگان فیزیوتراپی در خارج

به طور کلی باید گفت تحصیلات در اکثر کشورهای دنیا به شرط پرداخت هزینه است. اما برخی از کشورهای اروپایی هزینه‌های بسیار کمتری به نسبت دیگر کشورها برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آن کشور در نظر گرفته‌اند. همچنین تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ساکنین دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا رایگان است که شامل حال متقاضیان ایرانی نمی‌شود.

تحصیل فیزیوتراپی

پس بهتر است بدانید که برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی، می‌توان برای برخی از دانشگاه‌های دولتی در کشورهای اروپایی اقدام کرد که هزینه بسیار کمی برای هر ترم تحصیلی در نظر گرفته‌اند و همچنین می‌توان با شرکت در برنامه‌های بورسیه تحصیلی مختلفی که در هر کشور و دانشگاه ارائه می‌شود، میزان هزینه تحصیل را به حداقل رساند.

ارزانترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی 

تقاضا برای متخصصان فیزیوتراپی در سال‌های گذشته افزایش یافته است و انتظار می‌رود در آینده بیش از این افزایش یابد. تجربه عملی زیاد و دانش بنیادی قوی برای دریافت مجوز و داشتن یک حرفه موفق در فیزیوتراپی مورد نیاز است و داشتن مدرک از یک دانشگاه معتبر از کشورهای دیگر، می‌تواند افراد را در موقعیت مناسبی برای پیدا کردن شغل قرار دهد.

از آنجایی که رشته فیزیوتراپی در گروه رشته‌های مرتبط با علم پزشکی قرار می‌گیرد طرفداران بسیاری در دنیا دارد و در نتیجه هزینه تحصیل یک نکته مهم برای متقاضیان تحصیل رشته فیزیوتراپی می‌شود. تحصیل فیزیوتراپی در برخی کشورها ارزان تر از دیگر کشورهاست و افراد می‌توانند با انتخاب این کشورها، در هزینه‌های تحصیلی خود صرفه جویی کنند. 

به طور مثال تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشورهای اروپایی همچون: آلمان، فرانسه، اتریش و … بسیار ارزان تر از کشورهای دیگر است و مهمترین الزام تحصیل در این کشورها تسلط به زبان رسمی آن کشور است. همچنین تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه نیز یکی از گزینه های مقرون به صرفه است که متقاضیان می توانند آن را انتخاب کنند.

کشورهای انگلیسی زبان نیز شهریه‌های متغیری از دانشجویان خود دریافت می‌کنند و می‌توان گفت تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا برای تحصیل رشته فیزیوتراپی مقرون به صرفه تر از کشورهایی همچون انگلستان و آمریکا است.

ادامه تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

افرادی که در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در ایران تحصیل کرده‌اند و متقاضی مهاجرت تحصیلی در مقاطع بالاتر در این رشته تحصیلی هستند، می‌توانند با انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظر خود، برای مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا اقدام کنند و برای ادامه تحصیل رشته فیزیوتراپی به کشورهای دیگر  که در زمینه این علم پیشرو هستند و در دنیا نام آشنا هستند مهاجرت تحصیلی کنند.

درآمد رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

درآمد رشته فیزیوتراپی در هر کشوری متفاوت از کشور دیگر است و فیزیوتراپیست‌ها باید بدانند که میزان درآمد خود را در کشوری که در آن مشغول به کار می‌شوند، بسنجند. از آنجایی که امروزه تقاضای زیادی برای شغل فیزیوتراپی وجود دارد، بسیاری از کلینیک‌های بهداشتی، بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و خانه‌های توانبخشی فیزیوتراپیست‌ها را استخدام می‌کنند. 

همچنین فارغ التحصیلان با داشتن مدرک از یک نهاد آموزشی معتبر و شناخته شده و کمی تجربه در صنعت، می‌توانند فعالیت خصوصی خود را نیز آغاز کنند. کشورهایی مانند کانادا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا گزینه‌های شغلی متعددی برای فیزیوتراپیست‌ها دارند. در این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی درخصوص حقوق رشته‌ های پیراپزشکی در دنیا بخوانید.

بهترین کشورها برای تحصیل فیزیوتراپی عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و کشورهای اروپای غربی همچون: آلمان، فرانسه، نروژ و… . با توجه به کیفیت مراقبت‌های بهداشتی در این کشورها، فیزیوتراپی با استانداردهای بالایی با استفاده از آخرین روش‌های تحقیقاتی آموزش داده می‌شود و درآمد حاصل از این شغل نیز در این کشورها متفاوت است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تحصیل فیزیوتراپی در خارج

آلمان: متوسط ​​حقوق یک فیزیوتراپیست در آلمان حدود 3000 تا 3500 یورو در ماه است.

آمریکا: در ایالات متحده، حقوق فیزیوتراپی می‌تواند از حدود 60000 دلار تا 110000 دلار در سال متغیر باشد.

فرانسه: متوسط ​​حقوق یک فیزیوتراپیست در فرانسه حدود 2000 تا 3000 یورو در ماه است.

انگلستان: متوسط ​​حقوق یک فیزیوتراپیست در انگلستان حدود 30000 تا 40000 پوند در سال است.

کانادا: فیزیوتراپیست‌ها در کانادا به طور معمول سالانه بین 60000 تا 100000 دلار کانادا بسته به تجربه و محل کارشان درآمد دارند.

استرالیا: در استرالیا، متوسط ​​حقوق سالانه یک فیزیوتراپیست بین 60000 تا 100000 دلار استرالیا است. 

ایتالیا: میانگین حقوق یک فیزیوتراپیست در ایتالیا حدود 1500 تا 2000 یورو در ماه است.

هلند: متوسط ​​حقوق یک فیزیوتراپیست در هلند حدود 3000 تا 3500 یورو در ماه است.

کلام پایانی 

رشته فیزیوتراپی یکی از محبوب ترین رشته‌های تحصیلی در حوزه بهداشت و درمان است که با توجه به تقاضای فراوان برای تحصیل در این رشته تحصیلی طی سالیان اخیر، بسیاری از کشورهای دنیا این رشته تحصیلی را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده‌اند. البته بهتر است قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر برای تحصیل رشته فیزیوتراپی، با مشاوران تحصیلی گروه لتس گو یونی مشورت کنید تا بهترین گزینه برای شما را معرفی کنند و به راحتی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی خود را انجام دهید.