اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی هستید، از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید حقوق رشته های پیراپزشکی در ایران و خارج از کشور است. همچنین متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی و یا کاری در این رشته‌ها را دارند، حتماً باید در نظر داشته باشند که از مهمترین عوامل انتخاب کشور مقصد، آینده شغلی و درآمد رشته‌های پیراپزشکی در آن کشور است. توجه به درآمد باعث می‌شود تا در آینده و بعد از فارغ‌التحصیلی برای پیدا کردن شغل با حقوق مناسب با هیچ مشکلی رو به رو نشوید و از تصمیم خود راضی باشید.

بنابراین در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی حقوق رشته های پیراپزشکی در ایران و خارج از کشور را بررسی می‌کنیم، تا شما عزیزان بتوانید با مقایسه درآمدها و بر اساس شرایط خود بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی را انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

حقوق رشته های پیراپزشکی در ایران

رشته‌های پیراپزشکی مانند رشته‌های پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت افراد جامعه دارند و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی مشغول به کار شوند. از پرطرفدارترین رشته‌های پیراپزشکی می‌توان به رشته پرستاری، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، شنوایی سنجی، اتاق عمل، هوشبری، مامایی، علوم تغذیه، گفتار درمانی و اعضای مصنوعی، کاردرمانی و ساخت پروتزهای دندانی اشاره کرد.

تمامی این رشته‌ها در مقطع کارشناسی، ارشد و بعضی از آنها در مقطع کاردانی و دکتری در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شوند. اما اگر شما جزو داوطلبین و علاقه‌مندان رشته‌های پیراپزشکی هستید، حتما برایتان این سوال به وجود آمده که درآمد و حقوق رشته‌های پیراپزشکی در ایران و سایر کشورها چقدر است؟ در جواب این سوال ابتدا باید این را بدانید که تمام رشته‌های پیراپزشکی چه در ایران و چه در خارج، به صورت یکسان حقوق دریافت نمی‌کنند و هر رشته درآمد متفاوتی دارد؛ برای مثال درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف را می‌توانید در پُست‌های گذشته ما ببینید.

حقوق رشته های پیراپزشکی در ایران

به علاوه درآمدها براساس محل کار و مقطع تحصیلی هم متفاوت است. اما به طور کلی اگر در بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار باشید درآمدی در حدود 7 تا 10 میلیون در ماه و اگر در مراکز خصوصی کار کنید، درآمدی تا 15 میلیون در ماه خواهید داشت. همچنین اگر شما دارای مهارت بالایی در رشته خود باشید، ماهانه تا 30 میلیون هم می‌توانید حقوق دریافت کنید. بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گرفت که درآمد در این رشته‌ها به خصوص در مراکز خصوصی در ایران خوب و مناسب است.

اما ممکن است شما جزو متقاضیان مهاجرت تحصیلی باشید که تصمیم به اپلای برای رشته‌های پیراپزشکی را دارید؛ بنابراین بد نیست تا در ادامه به بررسی حقوق رشته های پیراپزشکی در خارج از کشور هم بپردازیم.

حقوق رشته های پیراپزشکی در خارج از کشور

در سال‌های گذشته شاهد افزایش روند مهاجرت تحصیلی در رشته‌های مختلف بودیم و رشته‌های پیراپزشکی از جمله رشته‌هایی هستند که اخیراً تقاضا برای مهاجرت تحصیلی و کاری در آنها افزایش یافته است. همانطور که اشاره کردیم شاغلین رشته‌های پیراپزشکی مانند رشته‌های پزشکی برای سلامتی و درمان افراد جامعه در تلاش هستند. بنابراین نیاز به وجود افراد ماهر و متخصص در این رشته‌ها در بسیاری از کشورها وجود دارد و شاغلین حیطه پیراپزشکی آینده شغلی خوبی دارند.

تحصیل در زمینه پیراپزشکی در خارج از کشور معمولاً در مقطع کارشناسی به بالا امکان‌پذیر است و مانند ایران دارای مقطع 2 ساله کاردانی نیست. مقطع کارشناسی این رشته‌ها در ایران معمولاً 4 ساله و در خارج از کشور هم 3 تا 4 سال است. لازم به ذکر است که بسته به رشته‌ای که در گروه رشته‌های پیراپزشکی انتخاب می‌کنید، درآمد و شرایط کشور مقصد از نظر کاری و تحصیلی متفاوت خواهد بود. با این حال در ادامه درآمد و حقوق رشته‌های پیراپزشکی را در کشورهای محبوب و پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان بررسی و مقایسه می‌کنیم.

حقوق رشته های پیراپزشکی در کانادا چقدر است؟

کانادا از بهترین مقصدهای مهاجرتی برای رشته‎‌های پزشکی و پیراپزشکی است. اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید باید بگوییم این کشور دارای دانشگاه‌های مجهز و پیشرفته‌ای در حوزه پزشکی است و هرساله میزبان هزاران دانشجو از سراسر جهان در این رشته‌هاست. اهمیت این حیطه در کانادا به خصوص از زمان شیوع کرونا در جهان بسیار افزایش پیدا کرده و بنابراین اگر تمایل دارید تا در رشته‌های مربوط به پیراپزشکی تحصیل کنید و مشغول به کار شوید، کانادا از جمله گزینه‌های خوبی است که به شما توصیه می‌کنیم.

درآمد رشته‌‌های پیراپزشکی در کانادا در هر استان و بر اساس رشته و مقطع متفاوت است. بر اساس سایت ca.talent درآمد رشته‌های حیطه پیراپزشکی سالانه و به طور متوسط 60,379 دلار کاناداست که حداقل آن برابر با 49,000 دلار و حداکثر آن برابر با 82,253 دلار در سال است. همچنین بیشترین میزان حقوق شاغلین این رشته، مربوط به استان یوکان در کانادا و به میزان 77,074 دلار به طور میانگین در سال است.

حقوق رشته های پیراپزشکی در خارج از کشور

درآمد رشته های پیراپزشکی در امریکا

امریکا هم کشوری است که در آن فرصت‌های شغلی بسیاری برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی وجود دارد. این رشته‌ها جزو رشته‌های پردرآمد در امریکا هستند و به همین دلیل هم متقاضیان بسیاری برای تحصیل در این حیطه در این کشور وجود دارد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که مهاجرت تحصیلی به امریکا و سپس پیدا کردن کار بعد از تحصیل در این کشور بسیار راحت‌تر و محتمل‌تر از مهاجرت کاری است و شانس پیدا کردن شغل در رشته‌های پیراپزشکی برای افرادی که در امریکا تحصیل کرده‌اند بیشتر است.

طبق اطلاعات Salary.com میزان درآمد رشته‌های حیطه پیراپزشکی در هر ایالت امریکا متفاوت است. همچنین این مبلغ بر اساس میزان سابقه کار، مقطع، نوع شغل و رشته هم متغیر است. میزان درآمد یک کارشناس در امریکا برابر با 67,711 دلار در سال است که این مقدار بین حداقل 59,000 دلار تا حداکثر 80,554 دلار بر اساس مواردی که به آن اشاره شد، تغییر می‌کند.

حقوق رشته های پیراپزشکی در استرالیا

استرالیا هم از جمله کشورهای محبوب برای مهاجرت در بین ایرانیان است و رشته‌های پیراپزشکی هم بازار کار خوب و تقاضای زیادی در این کشور دارند. استرالیا همواره از کشورهایی بوده است که بسیار به سیستم بهداشتی و سلامت شهروندان خود اهمیت می‌دهد و بنابراین شاغلین حیطه پزشکی و پیراپزشکی در کشور استرالیا از درآمد بالا و امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند. به خصوص در بخش خصوصی و مطب‌های شخصی درآمد بالاتر است.

به عنوان مثال در بخش خصوصی درآمد یک کارشناس تغذیه برابر با 180,000 دلار استرالیا در سال، درآمد مدیر آزمایشگاه برابر با 137,000 دلار در سال و درآمد یک فیزیوتراپیست سالانه برابر با 162,000 دلار است. اما بر اساس سایت payscale درآمد رشته‌های پیراپزشکی برای بخش دولتی به طور میانگین 72,452 دلار در سال است.

درآمد رشته های پیراپزشکی در آلمان چقدر است؟

کشور آلمان در بین کشورهای قاره اروپا از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی است. پیشرفته بودن این کشور و هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی از دلایل این محبوبیت است. یکی از روش‌های مهاجرتی به آلمان مهاجرت تحصیلی و یا کاری است و رشته‌های پیراپزشکی هم مانند رشته‌های پزشکی در این کشور آینده و بازار کار خوبی دارند. بنابراین اگر در حال یادگیری زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان هستید باید بگوییم که انتخاب خوبی کرده‌اید.

میزان حقوق رشته‌های مربوط به پیراپزشکی در آلمان بر اساس شاخه، سابقه کاری و میزان تخصص هر فرد متفاوت است، اما به طور کلی بر اساس سایت salaryexplorer میانگین درآمد در این حیطه 37,000 یورو در سال است. حداقل حقوق برای یک فرد با سابقه کاری کمتر از 2 سال 1,420 یورو و حداکثر آن برای افراد با سابقه برابر با 4,900 یورو در ماه است.

درآمد رشته های پیراپزشکی در آلمان

حقوق رشته های پیراپزشکی در ترکیه

ترکیه کشوری در همسایگی ایران است که این روزها مهاجرت ایرانیان به آن بسیار افزایش پیدا کرده است. رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه طرفداران زیادی دارد و بسیاری از داوطلبان به دنبال قبولی در این رشته‌ها در این کشور هستند. امروزه سطح علمی و سیستم آموزشی در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های اروپایی برابری می‌کند و با توجه به پذیرش راحت‌تر ایرانیان در این کشور می‌تواند گزینه مناسبی برای متقاضیان باشد.

درآمد رشته های پیراپزشکی در ترکیه بر اساس سابقه کاری، مقطع و رشته متفاوت است اما بر اساس سایت salaryexplorer شاغلین این حوزه در ترکیه به طور متوسط حقوقی برابر با 77,500 لیر در سال دریافت می‌کنند.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم حیطه پیراپزشکی دارای رشته‌های متعددی است که تمام آنها با سلامت و درمان انسان‌ها در ارتباط هستند و به همین دلیل در بسیاری از کشورها دارای جایگاه خوب و درآمد بالایی هستند. فرصت‌های شغلی بسیاری برای این رشته‌‌ها چه در ایران و چه در خارج از ایران در مراکز دولتی و خصوصی وجود دارد. بنابراین شما باید با توجه به شرایط و علاقه شخصی، مسیر آینده و کشور مناسب برای مهاجرت تحصیلی و یا کاری خود را مشخص کنید.

ما تلاش کردیم در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی با بررسی حقوق رشته های پیراپزشکی در ایران و خارج از کشور در این انتخاب به شما کمک کنیم. همچنین در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات و راهنمایی بیشتر در مسیر مهاجرت تحصیلی می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما در لتسگو یونی استفاده کنید.