طی چند دهه گذشته تحصیل داروسازی در قبرس و تحصیل تخصص پزشکی در قبرس از محبوبیت بالایی در میان دانشجویان بین المللی برخوردار شده است. حضور دانشگاه های معتبر قبرس شمالی و وجود مزایای متنوعی نظیر هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی، عدم نیاز به دریافت ویزای تحصیلی و نبود الزام به ارائه مدرک زبان انگلیسی، این مقصد مدیترانه‌ای را به یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا بدل کرده است.

در حال حاضر 4 دانشگاه قبرس شمالی و جنوبی رشته‌های تخصصی کارشناسی و ارشد (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و سایر موارد) را به زبان انگلیسی به دانشجویان بومی و بین‌المللی ارائه می‌دهند. در همین زمینه خواندن مطلب تحصیل در قبرس رشته دندانپزشکی چه شرایطی دارد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کیفیت بالای سیستم آموزشی، دوره های تحصیلی بین المللی، ارزش و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، محیطی امن، دوستانه و چند فرهنگی، شهریه و هزینه های اقتصادی، ارائه دروس به زبان انگلیسی، آب و هوای مطبوع مدیترانه ای، موقعیت جغرافیایی اروسیایی و وجود مزایای بیشمار دیگر، همگی خبر از برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری سنگین دولت قبرس برای جذب دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا می‌دهد. برای سنجش شانس خود جهت ورود به دانشگاه های پزشکی قبرس می‌توانید جهت رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود اقدام کنید.

ممکن است در قیاس با سایر مقاصد تحصیلی دنیا همچون انگلیس و کانادا، دانشگاه های پزشکی و داروسازی قبرس کم تجربه بوده و از سابقه زیادی برخوردار نباشد، اما به لطف همکاری های متعدد میان دانشگاهی نظیر همکاری دانشکده پزشکی نیکوزیا با دانشگاه سنت جورج، رشد سریع علمی و تجربی در دانشگاه‌های برتر قبرس در جریان است. اگر قصد دارید تا در مورد تحصیل پزشکی در قبرس شمالی، مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در قبرس و سایر اطلاعات مهم در زمینه تحصیل در قبرس در مقطع پزشکی اطلاعات کسب کنید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آزمایش بیمار توسط دانشجویان پزشکی در قبرس

تحصیل پزشکی در قبرس شمالی

تحصیل پزشکی در قبرس شمالی بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت دانشگاه مشهور مدیترانه شرقی EMU در این مرکز ممکن است و این موسسه آموزشی دو رشته مقطع کارشناسی پزشکی زیر را با همکاری مشترک با دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه Marmara ترکیه ارائه می‌دهد:

این مقطع پزشکی کارشناسی M.D. طی همکاری مشترک دو دانشگاه EMU قبرس شمالی و دانشگاه IUMS ایران در 7 سال تحصیلی به دانشجویان واجد شرایط ارائه می شود. از این رو، فاز پیش بالینی یا همان pre-clinical رشته پزشکی MD طی 1 تا 3 سال توسط دانشگاه EMU قبرس شمالی به دانشجویان ارائه شده و فاز بالینی و clinical پزشکی طی سال چهارم تا هفتم (شامل ترم های تابستانی نیز می‌شود) توسط دانشگاه IUMS تهران به دانشجویان پزشکی ارائه می‌گردد.

آن دسته از دانشجویانی که فاز پیش بالینی را با موفقیت گذرانده باشند، امکان استفاده از بورسیه 50 درصدی را در فاز بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهند داشت. دوره تحصیلی اولیه و آموزشی 3 ساله پزشکی در دانشگاه EMU و بیمارستان های وابسته دولتی قبرس از جمله Burhan Nalbantoğlu پیگیری می‌شود، در عین حال دوره 4 ساله بالینی پزشکی در دانشگاه IUMS تهران و 17 بیمارستان وابسته به این دانشگاه از جمله بیمارستان اطفال شهید فهمیده و 29 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی آن دنبال می‌شود.

این دوره پزشکی مشترک علوم آموزشی پایه، دستورالعمل‌های بالینی و یادگیری مبتنی بر جامعه را با یکدیگر ادغام کرده و فرصت مشارکت در تحقیقات پزشکی پیشرفته را برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند. در طول این دوره پزشکی، تمرکز اصلی بر روی گروه های کوچک آموزشی و یادگیری بر مبنای شرکت در سمینارهای مختلف است و دانشجویان دوره های عملی و تئوری پزشکی را شانه به شانه متخصصان این حوزه دنبال خواهند کرد.

مقطع کارشناسی پزشکی MD دیگر دانشگاه EMU با همکاری مشترک دانشگاه مرمره ترکیه در 6 سال تحصیلی ارائه می‌شود. 3 سال اول پزشکی به استثنای سال مقدماتی در دانشگاه EMU قبرس ارائه می‌شود و 3 سال دیگر دوره در دانشکده پزشکی دانشگاه مرمره دنبال خواهد شد.

دروس پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و طول دوره آماده سازی زبان انگلیسی به مدت یکسال است. همچنین طی 3 سال اول تحصیلی، دانشجو امکان شرکت در دوره های زبان ترکی استانبولی را نیز خواهد داشت. در 3 سال اول تحصیل دوره پیش بالینی پزشکی، دروس دانشجو شامل علوم پایه، اصول اخلاق، اصول پزشکی مبتنی بر شواهد، توسعه مهارت های حرفه ای و واحدهای مخصوص علوم انسانی، علوم رفتاری، فلسفه، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و کلاسهای انتخابی هنر و IT می‌شود.

در عین حال به دانشجویان بین‌المللی فرصت شرکت در فعالیت‌های چند جانبه پژوهشی از جمله برنامه‌های تحقیقاتی بیولوژیکی و اپیدمیولوژیکی داده شده و می‌توانند مطالعات علمی خود را در مجامع دانشجویی بین المللی MASCO ارائه دهند.

همچنین دانشجویان امکان شرکت در کارآموزی بیمارستان‌ها و دوره‌های آکادمیک اتحادیه اروپا و استفاده از برنامه انتقال دانشجو به سایر دانشگاه های پزشکی معتبر دنیا را خواهند داشت. در نهایت به آن دسته از دانشجویانی که با موفقیت دوره 6 ساله کارشناسی پزشکی MD دانشگاه EMU را بگذرانند، به طور مستقیم پذیرش دوره دکترا داده می‌شود.

مدرک تحصیلی پزشکی این دانشگاه دارای مهر و امضای هر دو دانشکده قبرس و ایران بوده و به دانشجو امکان فعالیت کاری در ترکیه و قبرس را خواهد داد. این مدرک پزشکی در سایر کشورهای دنیا نیز معتبر بوده و فرد می تواند تخصص خود را در مقطع دکترا ادامه داده، به یک محقق تبدیل شود و یا به جمع اعضای آکادمیک دانشگاه بپیوندد. البته به غیر از دوره پزشکی در قبرس، دوره های تحصیلی بیومدیکال و بیماری‌های عفونی نیز در یک بازه 4 ساله و 18 ماهه توسط سایر دانشگاه‌ها از جمله موسسه آموزش عالی EUC ارائه می‌گردد.

تحصیل داروسازی در قبرس

تحصیل داروسازی در قبرس شامل دوره های 5 و 6 ساله در قبرس شمالی نیز می شود. عموم دوره های داروسازی در قبرس در مقطع کارشناسی ارائه شده و در برخی مواقع همچون دانشگاه EMU با همکار مشترک با دانشگاه علوم پزشکی کرمان به دانشجویان در ایران ارائه می گردد.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت دانشگاه EMU قبرس شمالی، شهریه سالانه تحصیل داروسازی در قبرس معادل 15.772 دلار است که شامل بورسیه تحصیلی و تخفیف 25 درصدی و 50 درصدی دانشگاه نیز می‌گردد. این رقم طبق مصوبه سال تحصیلی 2022-2023 این دانشگاه می‌باشد.

دانشجویان داروسازی در قبرس

رشته پزشکی در قبرس

رشته پزشکی در قبرس به دلیل در دسترس بودن دانشگاه‌های برتر، شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه و فرصت‌های شغلی متنوع، به مقصدی محبوب برای متقاضیان مشتاق پزشکی تبدیل شده است. از سال 2018 تا 2023، تعداد دانشجویان بین المللی در این جزیره تقریباً 80٪ افزایش یافته است. قبرس شمالی علیرغم اینکه کشوری کوچک است، حدود 10 دانشگاه و 50 موسسه آموزش عالی در خود جای داده است و طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی از جمله دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را ارائه می دهند.

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در قبرس

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت دانشگاه پزشکی EMU قبرس شمالی،به طور معمول پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی دوبار در سال بوده و مدارک لازم و شرایط پذیرش مقطع پزشکی قبرس شامل موارد زیر می‌شود:

• ترجمه آخرین مدارک تحصیلی متقاضی (دیپلم،کاردانی و یا کارشناسی)

• ریزنمرات 3 سال سطح متوسطه

• یک قطعه عکس رنگی جدید

• فتوکپی پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی

• مدرک زبان آیلتس و تافل (در صورت وجود)

• حداقل معدل دیپلم CGPA 2 از 4 (معدل 16 برای رشته های پزشکی و داروسازی)

• انگیزه نامه تحصیلی به زبان انگلیسی

• رزومه و سوابق تحصیلی

• توصیه نامه اساتید دانشگاه (برای مقاطع ارشد)

• مقالات علمی و سوابق کاری مرتبط (در صورت وجود)

• انجام موفق مصاحبه تصویری اینترنتی و حضوری

• رسید پرداخت هزینه پذیرش دانشگاه

به طور معمول دانشجویان ورودی که به تازگی تحصیلات متوسطه خود را تمام کرده اند و از مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در قبرس در مقطع پزشکی برخوردار نیستند، سال اول خود را در دانشگاه EMU به تحصیل دوره های آماده سازی زبان می‌گذرانند.

اما آن دسته از دانشجویانی که از مهارت کافی زبان انگلیسی برخوردار بوده و دارای مدرک زبان آیلتس و تافل هستند، بدون نیاز به شرکت در دوره آماده سازی یکساله زبان به طور مستقیم دوره پزشکی خود را در قبرس شمالی شروع خواهند کرد. برای اقدام دوره های ارشد مقطع پزشکی در قبرس، این امکان را دارید تا یک ماه قبل از شروع هر ترم تحصیلی در دانشگاه درخواست پذیرش خود را ارسال کرده و در صورت موافقت برای ثبت نام دانشگاه اقدام کنید.

 به طور معمول پیشنهاد می شود که درخواست های پذیرش این مقطع تحصیلی تا قبل از پایان ماه دسامبر و یا آگوست برای ترم های تحصیلی بهار و یا پاییز به دانشگاه مورد نظر در قبرس ارسال شود. شما می توانید برای اطلاع از سایر شرایط پذیرش دانشگاه های قبرس به وبسایت lets go uni مراجعه کرده و اطلاعات جامع تحصیل در قبرس بهره مند شوید.

دانشگاه های معتبر قبرس شمالی

برای اطلاع از دانشگاه های معتبر قبرس شمالی و بهترین دانشگاه های قبرس تنها کافیست به وبسایت lets go uni مراجعه کنید. اما در حالت کلی، 4 دانشگاه نیکوزیا، EMU، NEU و EUC جزو موسسات آموزشی برتر قبرس برای تحصیل در مقطع پزشکی محسوب می شوند.

لازم به ذکر است که دانشگاه نیکوزیا و دانشگاه اروپایی قبرس یا همان EUC در قبرس جنوبی قرار دارند و برای حضور در این دانشگاه ها علاوه بر نامه پذیرش تحصیلی نیاز به ویزای تحصیلی قبرس خواهید داشت. اما دو دانشگاه محبوب دیگر یعنی Near East و Eastern Mediterranean در قبرس شمالی واقع شده‌اند و تحصیل مقطع پزشکی در آنها نیاز به دریافت ویزای تحصیلی ندارد.

دانشگاه پزشکی قبرس مورد تایید ایران

دانشگاه پزشکی قبرس مورد تایید ایران، دانشگاه قبرس University of Cyprus که در قبرس جنوبی قرار دارد مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. البته مدارک تحصیلی سایر دانشگاه های قبرس شمالی و یا جنوبی نیز از اعتبار کافی در کشورهای مختلف دنیا برخوردار است، اما در داخل ایران تنها دانشگاه قبرس مورد تایید قرار گرفته است.

هزینه های تحصیل پزشکی در قبرس

به طور تقریبی هزینه تحصیل پزشکی در قبرس شمالی در مقطع کارشناسی برابر با 23 هزار دلار در سال است، این مبلغ برای رشته تخصصی داروسازی حدود 17 هزار دلار است که بنابر شرایط و رزومه تحصیلی دانشجو مشمول بورسیه تحصیلی 50 و 25 درصدی از همان سال اول ورود می‌شود. 

این موضوع تنها به دانشگاه EMU قبرس شمالی اختصاص دارد. البته شهریه و هزینه تحصیل پزشکی در برخی دیگر از دانشگاه‌های قبرس متفاوت است، برای مثال شهریه دوره پزشکی 6 ساله دانشگاه نیکوزیا در 3 سال اول تحصیلی برابر با 18 هزار یورو و برای 3 سال بعدی معادل 22 هزار یورو در هر سال است.

دانشجویان پزشکی قبرس شمالی

هزینه های زندگی در قبرس

به طور کلی هزینه های زندگی در حین تحصیل پزشکی در قبرس شمالی در قیاس با کشورهای حوزه شنگن، انگلیس، استرالیا و یا کانادا بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و به طور میانگین هزینه زندگی در قبرس برای هر ماه بین 1000 تا 1700 دلار آمریکا است. 

دانشجو می تواند یک آپارتمان را به صورت اشتراکی با دوستان خود اجاره کند و بدین صورت در هزینه های ماهانه اقامتگاه مسکونی در قبرس صرفه جویی کند. البته گزینه خوابگاه دانشجویی داخل دانشگاه نیز وجود دارد که در اغلب موارد هزینه آن بیشتر است. هزینه شام در رستورانی ارزان قیمت حدود 15 یورو و در رستورانی متوسط حدود 60 یورو است. ارزان ترین گزینه رستوران زنجیره ای فست فود است که یک وعده غذا در آنجا حدود 5 تا 10 یورو هزینه دارد.

هزینه بلیط وسایل نقلیه عمومی 1.50 یورو و هزینه بلیط رفت و آمد ماهانه 40 یورو است. این در حالی است که استفاده از تاکسی در هر مسیر برای شما حداقل 5 یورو هزینه خواهد داشت. در عین حال مبلغ تقریبی 120 یورو را نیز باید برای هزینه ماهانه قبوض آب و برق و گاز کنار گذاشته و برای استفاده ماهانه از اینترنت، عضویت باشگاه و یا خرید بلیط سینما به ترتیب مبالغ 40، 50 و 9 یورو را در هر ماه پرداخت نمایید.

کار دانشجویی در قبرس

بنابر قوانین سازمان کار قبرس، دانشجویان بین‌المللی تمام وقت دانشگاه های قبرس این امکان را دارند تا در خلال تحصیل برای حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی در این کشور مشغول شده و از این طریق به پوشش بخشی از هزینه‌های خود بپردازند.

از این رو دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در زمینه های تجارت، تعمیرات، سلامت و خدمات اجتماعی، کارخانه، تولید و ساخت، کشاورزی و زمینه‌های مرتبط، صنایع غذایی، هتلداری، رستوران‌ها و مراکز سرگرمی به کار دانشجویی پاره وقت مشغول شوند.

شما می‌توانید در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در قبرس در مقطع پزشکی و یا سایر رشته‌های تحصیلی با وبسایت lets go uni مراجعه کرده و یا از خدمات ارزیابی هوشمند تحصیلی و مشاوره تخصصی ما برخوردار شوید.