تحصیل پزشکی در چین طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان و علاقه‌مندان رشته پزشکی قرار گرفته است. چین در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرفته دنیا است که با سرعت بسیار زیادی در حال رشد در زمینه پزشکی است و هر سال تعداد زیادی از دانشگاه‌های چین دوره پزشکی عمومی و جراحی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند.

اگر مایلید تا بیشتر در مورد تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه‌های چین در سال 2024 بدانید، در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی با ما همراه باشید. همچنین در صورت هرگونه سوال در خصوص مهاجرت تحصیلی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان لتسگو یونی مشاوره و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

تحصیل پزشکی در چین

چین یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است که از نظر اقتصادی در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته و طی سال‌های گذشته تحصیل در چین به دلیل مزایای زیادی که دارد، به یکی از انتخاب‌های مورد علاقه دانشجویان تبدیل شده است. یکی از رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌‌های چین، رشته پزشکی است که به دلیل پذیرش راحت، اعتبار بالای دانشگاه‌ها و ارائه به زبان انگلیسی، مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است.

در حال حاضر بیش از 49 دانشگاه معتبر در کشور چین وجود دارد که رشته پزشکی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند و بیش از 10 هزار دانشجو از سراسر دنیا در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. دوره‌ پزشکی عمومی در این دانشگاه‌ها 5 تا 6 ساله است و از نظر سطح علمی و کیفیت آموزشی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند؛ به طوریکه در پایان این دوره‌ها دانشجویان تبدیل به پزشکانی با دانش بالا و دارای مهارت‌های بسیار خوب بالینی خواهند شد.

تحصیل پزشکی در چین 2023

پیش‌تر اشاره کردیم که تحصیل پزشکی در چین مزایای بسیاری دارد؛ از جمله آموزش زیر نظر استادان ماهر، امکان استفاده از بورسیه تحصیلی چین، شهریه‌های مناسب و مقرون به صرفه و امکان استفاده از تسهیلات و امکانات پیشرفته در دانشگاه‌ها. همچنین در کشور چین، دانشجویان پزشکی دوره‌های آموزش بالینی خود را در بیمارستان‌های پیشرفته سپری خواهند کرد و از امکانات و تکنولوژی بیمارستان‌های چین برای آموزش بهره‌مند خواهند شد.

علاوه بر این از پژوهش‌های دانشجویان پزشکی برای کمک به اقتصاد و صنعت چین استفاده می‌شود و بعد از فارغ‌التحصیلی فرصت‌های شغلی بسیاری در انتظار آنها است. اما مهمترین مزیت تحصیل در چین معتبر بودن مدرک پزشکی این کشور است که با استفاده از آن می‌توانید برای ادامه تحصیل و کار در کشورهای زیادی از جمله ایران اقدام کنید.

پروسه پذیرش در دانشگاه‌های کشور چین بسیار سریع است و دانش‌آموختگان می‌توانند در آزمون‌های پزشکی USMLE آمریکا، PLAB انگلیس، PMDC پاکستان، MCI هند، SCHS عربستان و آزمون پزشکی آفریقای جنوبی شرکت کنند و مدرک آنها برای دوره تخصص در این کشورها قابل قبول است. اگر علاقه‌مند هستید در مورد مزایای تحصیل در چین بیشتر بدانید، می‌توانید مطالب گذشته لتسگو یونی را مطالعه کنید.

دوره پزشکی در کشور چین چگونه است؟

دوره‌ پزشکی عمومی در دانشگاه‌های چین عمدتاً 6 ساله است که شامل واحدهای تئوری اختیاری و اجباری و واحدهای عملی و بالینی می‌شوند. واحدهای تئوری در سال دوم و سوم، دوره‌های آموزش بالینی در سال چهارم و دوره اینترنی در سال پنجم و ششم ارائه می‌شوند.

دوره پزشکی عمومی در 45 دانشگاه چین به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و منابع و کتاب‌های درسی این رشته در دانشگاه‌ها از کتاب‌های معروف و معتبر دنیا هستند. در پایان این دوره تحصیلی تمامی دانشجویان دارای مهارت بسیار خوب در طبابت و تشخیص و درمان بیماری‌ها هستند.

شرایط تحصیل پزشکی در چین

مزایای تحصیل پزشکی در کشور چین چیست؟

در سال 2007 وزارت آموزش چین (MOE) استاندارهای کنترل کیفیت آموزشی رشته پزشکی برای دانشجویان خارجی را به زبان انگلیسی ارائه کرد؛ که در حقیقت این برنامه تضمین‌کننده ارائه آموزش با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی برای دانشجویان پزشکی و بین‌المللی است و تضمین می‌کند که دانشجویان تجربه بسیار خوبی از تحصیل پزشکی داشته و دانش و مهارت مناسبی در این رشته کسب کنند.

دلایل زیادی برای تحصیل و پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه‌های چین وجود دارد که از این بین می‌توان به مزایای زیادی که تحصیل این رشته برای دانشجویان به همراه دارد اشاره کرد، از جمله:

  • تمام دانشگاه‌های ارائه‌کننده دوره پزشکی زیر نظر وزارت آموزش چین و همچنین در لیست سازمان بهداشت جهانی (WHO) فرار دارند و مورد تأیید یونسکو و کمیته آموزش سازمان ملل هستند.
  • مدرک پزشکی دریافت شده از دانشگاه‌های چین بسیار معتبر است و شما می‌توانید پس از دریافت مدرک خود در بسیاری از کشورها مشغول به ادامه تحصیل شده و یا کار کنید. همچنین شما می‌توانید در آزمون‌های معتبر پزشکی از جمله آزمون PMDC کشور پاکستان، آزمون MCI هند، SCHS عربستان، آفریقای جنوبی، PLAB انگلستان و USMLE آمریکا برای دوره تخصص شرکت کنید.
  • تحصیل زیر نظر بهترین و مجرب‌ترین اساتید
  • هزینه تحصیل بسیار ارزان نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا
  • ارائه دوره‌های بسیار باکیفیت آموزشی
  • ارائه امکانات پیشرفته به دانشجویان
  • ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع
  • سپری کردن دوره اینترنی در بیمارستان‌های بسیار پیشرفته و سطح بالا
  • تقویت مهارت پژوهشی دانشجویان برای استفاده در صنعت پزشکی چین که به سرعت در حال رشد است.
  • فرصت‌های شغلی بسیار زیاد بعد از فارغ‌التحصیلی

بنابراین با در نظر گرفتن این مزایا انتخاب چین برای تحصیل پزشکی یک انتخاب بسیار خوب و منطقی است و شما می‌توانید مطمئن باشید که آینده خوبی در انتظار شما خواهد بود.

شرایط تحصیل پزشکی در چین

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل پزشکی در چین عدم نیاز به مدرک زبان و نداشتن آزمون ورودی است، که قبولی و پذیرش را برای داوطلبان بسیار راحت کرده است. اما در کنار این مزایای بسیار عالی، اگر علاقه‌مند به قبولی در دوره پزشکی عمومی در دانشگاه‌های چین هستید، باید دارای یک سری شرایط و مدارک باشید تا موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور شوید؛ این شرایط عبارتند از:

  • کسب حداقل 70 درصد نمره قبولی در درس فیزیک، شیمی، بیولوژی و ریاضی. به خصوص بالا بودن نمره در درس بیولوژی تأثیر زیادی در پذیرش شما دارد.
  • حداقل کسب 70 درصد نمره قبولی درس آمار
  • داشتن سن بالای 18 سال و زیر 30 سال
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم با معدل بالای 16
  • داشتن مدرک تمکن مالی که نشان‌دهنده توانایی مالی شما برای پرداخت هزینه زندگی و تحصیل در چین است.

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در کشور چین چیست؟

برای تحصل پزشکی و پذیرش در دانشگاه‌های چین علاوه بر شرایط گفته شده باید مدارکی را آماده و برای دانشگاه ارسال کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد. این مدارک عبارتند از:

  • انگیزه‌نامه شامل حداقل 150 کلمه که در مورد خود، اهدافتان و برنامه‌های آینده شما بعد از فارغ‌التحصیلی توضیح دهید.
  • رزومه تحصیلی و کاری شامل تجربه تحصیلی و ریز نمرات، تجربه کاری و سایر اطلاعات مربوطه.
  • ترجمه مدرک دیپلم و ریزنمرات
  • گواهی سلامت پزشکی
  • توصیه‌نامه از اساتید قبلی
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی تمکن مالی شامل گردش حساب مالی 3 ماه قبلی شما که توسط بانک صادر شده باشد و شامل حداقل 7 هزار دلار باشد. دقت کنید که اگر صاحب حساب خودتان نیستید، ارسال پاسپورت و یا کارت شناسایی صاحب حساب ضروری است.

توجه داشته باشید که تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی و یا چینی ترجمه شده باشد.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در چین

شهریه تحصیل پزشکی در چین

یکی از نکات مهم و مثبت در مورد تحصیل پزشکی در کشور چین، شهریه مناسب و پایین است. به طور کلی شهریه رشته پزشکی در دانشگاه‌های چین حدود 70 درصد ارزان‌تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. علاوه بر این در چین انواع بورسیه و فاند تحصیلی برای دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود که با استفاده از آنها می‌توانید تمام هزینه‌های تحصیل خود و یا بخشی از آنها را پرداخت کنید.

این در حالی است که دانشکد‌ه‌های پزشکی چین از سیستم آموزشی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار هستند و کیفیت بسیار بالایی در آموزش به دانشجویان ارائه می‌کنند. اگر قصد اقامت در چین و تحصیل پزشکی را دارید باید بگوییم که شهریه دوره عمومی پزشکی بر اساس شهر محل تحصیل و دانشگاه متغیر و حدود 3 هزار تا 11 هزار دلار در سال است. بنابراین سالانه به طور میانگین 6 تا 7 هزار دلار برای شهریه این رشته باید در نظر بگیرید.

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته پزشکی در چین کدامند؟

در این بخش نوبت به معرفی بهترین دانشگاه های چین برای تحصیل پزشکی می‌رسد. چین سال‌های زیادی است که در رشته پزشکی شهرت و آوازه دارد و تعداد زیادی از دانشگاه‌های ارائه‌‌کننده این رشته دارای اعتبار بالایی هستند و در بین 50 تا 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند. بنابراین تحصیل در هر یک از آنها می‌تواند به مدرک تحصیلی شما اعتبار بالایی داده و آینده شغلی شما را تضمین کند.

همچنین مدرک دریافت شده از این دانشگاه‌ها مورد تأیید بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، انگلیس و بسیاری از کشورهای آسیایی است. بهترین دانشگاه‌های چین برای تحصیل پزشکی شامل موارد زیر هستند:

  • دانشگاه پزشکی شانتو (Shantou Medical University (SUMC))
  • دانشگاه پزشکی نانجینگ (Nanjing Medical University)
  • دانشگاه شیامن چین (Xiamen University (XMU) School of Medicine)
  • دانشگاه جیانگسو (Jiangsu University (JSU) Medical School)
  • دانشگاه پزشکی پکن (Capital Medical University (CCMU))
  • دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University School of Medicine)
  • دانشگاه پزشکی جینژو (Jinzhou Medical University)
  • دانشگاه دالیان چین (Dalian Medical University)

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تحصیل پزشکی در چین در سال 2024 را بررسی کردیم که امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. همانطور که متوجه شدید چین یکی از بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی است و هر سال تعداد زیادی دانشجو برای اقامت تحصیلی در این کشور درخواست می‌دهند.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های چین مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل رقابت برای پذیرش در آنها زیاد است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل دارید تا یکی از پذیرفته‌شدگان پزشکی در کشور پیشرفته چین باشید، از راهنمایی و مشاوره کارشناسان مجرب لتسگو یونی استفاده کنید، تا در آماده‌سازی مدارک و ارزیابی شرایط به شما کمک کرده و شانس پذیرش شما را بالا ببرند.