چین چهارمین کشور محبوب گردشگری و سومین مقصد پرجمعیت تحصیلی بعد از آمریکا و انگلیس است. دانشگاه های معتبر چین هر ساله جایگاه بهتری در رنکینگ جهانی پیدا می کنند و از احترام و محبوبیت بالایی در میان دانشجویان بین المللی برخوردار هستند.

از این رو اگر شما هم قصد تحصیل در چین را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی از مزایای تحصیل در چین و معایب تحصیل در چین باخبر شوید.

در کنار وجود دانشگاه های باکیفیت و تراز اول در چین، دولت این کشور نیز کمک هزینه‌های تحصیلی مختلفی را برای جذب دانشجویان بین المللی ارائه می دهد که به طور میانگین 40 هزار بورسیه تحصیلی در 277 موسسه آموزشی در چین است. 

مزایای تحصیل در چین

مزایای تحصیل در چین

به طور حتم زبان، دانش و تجربه‌ای که شما از تحصیل در کشور چین کسب می‌کنید از ارزش بسیار زیادی برای استخدام و شغل آینده شما برخوردار خواهد بود، اما بهتر است با جزئیات بیشتری به مزایا و معایب تحصیل در چین بپردازیم:

سیستم آموزشی با کیفیت

بنابر آمار، مردم چین یکی از باهوش‌ترین انسان‌ها بر روی کره زمین هستند و نخبگان زیادی در میان آنها پیدا می‌شود. خوشبختانه دانشگاه‌های چین از یک سیستم آموزشی منسجم و با کیفیت بهره می‌برد و کشور چین خانه تعداد زیادی از دانشگاه های معتبر دارای رنکینگ جهانی است که در لیست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

این دانشگاه های رشته های تحصیلی را برای جذب دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و از تنوع رشته تحصیلی بسیار بالایی برخوردار هستند. شهرت و رتبه بالای دانشگاه های چین موجب می‌شود تا مدارک دانشگاهی این کشور نیز از اعتبار و مقبولیت بالایی در سراسر دنیا برای ادامه تحصیل و یا کار برخوردار باشد.

امکان کار دانشجویی

کشور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود و دولت چین این اجازه را به دانشجویان بین المللی می دهد تا در حین تحصیل در دانشگاه های این کشور به کار دانشجویی مشغول شوند و از این طریق بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند.

این موضوع نه تنها موجب کسب درآمد دانشجویان بین‌المللی می شود، بلکه رزومه کاری آنها را ارتقاء داده و تاثیر مثبتی در پیدا کردن شغل در بازار کار بین المللی چین و یا سایر کشورها خواهد گذاشت.

کار دانشجویی در چین

فرصت های کاری متعدد

با فارغ‌التحصیل از دانشگاه، امکان فعالیت در بازار کار این کشور برای شما وجود دارد. تجربه یک کار در یکی از بزرگترین و پر جنب و جوش‌ترین بازارهای کاری جهان که شما را با چالش‌های متفاوتی از جمله تنوع زبان و لهجه‌ها، تفاوت فرهنگی و غیره روبرو می‌کند.

به غیر از اینکه بازار کاری این کشور بسیار پویا و موفق است و فرصت فعالیت در برندها و شرکت های بین‌المللی و خوش نام دنیا نظیر هواوی و یا لنوو برای شما وجود دارد، فعالیت و تعامل با کارفرماها و کارمندان چینی شما را به سرعت با تجربه، به روز و آبدیده می کند و رزومه و سوابق کاری درخشان و ارزشمندی را برای شما ایجاد می‌نماید.

در واقع چه تصمیم به استقرار و کار دائمی در چین داشته باشید، چه قصد تجارت بین دو کشور چین و کشور مبدا یعنی ایران و یا حتی فعالیت کاری در سایر کشورهای دنیا، در هر صورت، درب‌های پیشرفت و موفقیت به روی شما باز بوده و تحصیل در کشور چین این روند را برای شما ساده سازی می‌کند.

زبان و فرهنگ چینی

شک نداشته باشید که یادگیری زبان چینی ماندارین یکی از مزایای اصلی تحصیل در چین است. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که این زبان پرکاربرد و بین‌المللی از حداقل 3 هزار کاراکتر و حرف و آوا تشکیل شده و به همین خاطر نمی‌توان به سادگی و با سرعت فراوان آنرا آموخت.

اما مطمئن باشید که کسب مهارت زبان چینی شما را به یکی از جذاب‌ترین نیروهای کار در هر رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید بدل خواهد کرد.

با تحصیل در چین، شما فرصت آشنایی و نزدیک شدن به فرهنگ و تاریخ 5 هزار ساله چین و بازدید از مجسمه 17 متری بودا و دیوار بزرگ چین را خواهید داشت. می‌توانید به تدریج متوجه لهجه ها و فرهنگ رفتاری شهروندان چینی شده و از آداب و رسوم لباس های سنتی این کشور مطلع شوید.

شما فرصت تعامل با یک ملت بسیار بزرگ، متنوع و چند فرهنگی را در چین داشته و می‌توانید از غذاها، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و جشن‌های مختلف آنها لذت و بهره فراوانی ببرید. با تحصیل در کشور چین، فرصت حضور در پرجمعیت ترین کشور دنیا را داشته و می توانید از نزدیک هنرهای مختلف و سنتی این مرز و بوم از جمله خطاطی و هنرهای رزمی را لمس و تجربه کنید.

فعالیت های جانبی دانشجویان در چین

هزینه های مناسب تحصیل و زندگی

یکی از مزایای اصلی و مهم تحصیل در چین، هزینه‌های بسیار مناسب تحصیل و زندگی دانشجویان بین‌المللی در قیاس با آمریکا و سایر مقاصد اروپایی در دنیاست. به طور معمول شهریه هر ترم تحصیلی دانشگاه در این کشور بیشتر از 1000 دلار آمریکا نخواهد شد و ثبت نام و شرکت در دوره‌های کوتاه مدت آموزش زبان نیز برای شما تنها چند صد دلار هزینه خواهد داشت.

در این بین، هزینه غذا و لوازم مصرفی نیز در چین بسیار به صرفه و اقتصادی است. یک شلوار جین بین 10 تا 20 دلار است؛ بلیط اتوبوس در بیجینگ تنها 15 سنت و بلیط مترو تنها 30 سنت است.

هزینه ماهانه و تقریبی اجاره خانه در چین بین 200 تا 700 دلار، هزینه ماهانه غذا و خورد و خوراک بین 100 تا 150 دلار، هزینه ماهانه حمل و نقل بین 30 تا 50 دلار و هزینه قبوض برق، آب، گاز، تلفن و اینترنت نیز بین 50 تا 100 دلار خواهد بود.

از این رو، شما می توانید بدون نگرانی از هزینه خورد و خوراک و یا حمل و نقل، به سراسر کشور چین سفر کرده و به راحتی زندگی دانشجویی خود را در این کشور ادامه دهید.

بورسیه تحصیلی دانشجویی

هزینه تحصیل در کشور چین به عنوان یک کشور آسیایی بزرگ و موفق در قیاس با کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس، اصلاً قابل مقایسه نبوده و بسیار کمتر است، اما با این حال، دولت چین اینطور برنامه ریزی کرده که هر ساله تعداد قابل توجهی از انواع کمک هزینه و بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان بومی و بین المللی واجد شرایط در چین ارائه می‌دهد.

در واقع این برنامه ریزی موجب جذب بیشتر دانشجویان بین المللی و فعالیت و پویایی بیشتر دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی کشور چین شده و به طور موثری موجب ارتقاء چشمگیر کیفیت آموزشی، رنکینگ دانشگاهی و اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاه‌های چین شده است.

از این رو دانشجوی بین‌المللی می‌تواند علاوه بر هزینه و شهریه تحصیلی کم و مناسب، از امکان درخواست بورسیه و کمک هزینه تحصیلی نیز در این کشور بهره‌مند شود.

هزینه های غذا در چین

سفر و گشت و گذار

اگر قصد ادامه تحصیل در چین را دارید، بد نیست بدانید که این کشور از فصول مختلف و شرایط آب و هوایی متنوعی در هر یک از شهرها و مناطق خود برخوردار است و این تنوع تنها به آب و هوا و اقلیم محدود نشده و به فرهنگ و مناظر طبیعی متعدد و مختلف نیز بسط داده می شود.

از این رو شما می توانید در خلال تعطیلات دانشگاه به مناطق ساحلی و کنار دریا رفته، کوهنوردی کنید، به بیابان‌گردی بپردازید و یا حتی اسکی کنید. از شهر ممنوعه بیجینگ و دیوار بزرگ چین در شمال کشور گرفته تا کوه‌های سبز و زمین های برنج استان گوانگشی در جنوب غربی کشور، هیچگونه محدودیتی برای جاذبه های طبیعی و گردشگری در کشور چین وجود ندارد.

امنیت این کشور برخلاف جمعیتش بسیار بالاست و می توانید سفرهای درون شهری و برون شهری لذت بخشی را در چین با هزینه ای پایین تجربه کنید.

شبکه سازی و ایجاد ارتباط

یکی از مزایای مهم تحصیل در کشور چین اینست که شما در دوره 2، 4 و یا حتی 6 ساله تحصیلی خود در این کشور، می‌توانید دایره ارتباطی بسیار مفیدی از دوستان و همکاران چینی و بین‌المللی را برای خود ایجاد کنید.

حضور و تحصیل در دانشگاه های چین و تجربه کار دانشجویی و تمام وقت در بازار کار این کشور، همگی تجارب ارزشمندی برای شما به همراه داشته و ارتباطات سودمندی را برایتان به وجود خواهد آورد.

ارتباطاتی که می تواند سالهای سال برای شما باقیمانده و در زمینه کاری و تجارت در سرتاسر دنیا، بسیار سودمند و کاربردی باشد و موجب شکوفایی هر چه بیشتر کسب و کارتان گردد.

شما می‌توانید در صورت تمایل فرم ارزیابی پذیرش تحصیلی ما را تکمیل کرده و از خدمات پذیرش تحصیلی رایگان و تخصصی لتس گو یونی برای تحصیل در چین بهره‌مند شوید.

داشتن ارتباط اجتماعی در چین

معایب تحصیل در چین

معایب تحصیل در چین جزو مواردی است که کاملاً تجربی بوده و براساس سبک زندگی و رفتار هر فرد می‌تواند متغیر باشد، اما در حالت کلی، ممکن است با یکسری از معایب زیر در حین تحصیل در کشور چین روبرو شوید:

آلودگی هوا

این موضوع کاملاً به شهر و محل تحصیل شما در چین وابسته است، اما آلودگی هوای شهرهای بزرگی نظیر پکن و یا شانگهای با تهران برابری کرده و حتی به مراتب بیشتر است. آلودگی تنها منحصر به هوا نشده و حتی به رودخانه و آب شهری نظیر پکن (بیجینگ) نیز سرایت کرده است. متاسفانه دولت این کشور اقدام جدی و موثری در رابطه با آلودگی هوا و محیط زندگی مردم انجام نمی‌دهد و بروز مواردی نظیر طوفان شن در برخی از شهرها نیز گرد و خاک و آلودگی بیشتری را در محیط اطراف پراکنده می‌کند.

توجه آزار دهنده

در حال حاضر در حدود 600 هزار شهروند خارجی در حال زندگی در چین هستند که عدد بزرگی محسوب می‌شود، اما در مقایسه با جمعیت 1 میلیارد و 300 میلیونی شهروندان چینی، این تعداد بسیار کم و کوچک است.

شاید خیلی از دانشجویان بین المللی با این موضوع مشکلی نداشته باشند که به عنوان یک فرد خارجی در مرکز توجه عموم شهروندان چینی قرار بگیرند، اما ممکن است بعد از مدتی نگاه چینی‌ها برای شما اذیت کننده باشد و اسباب ناراحتی شما را فراهم کند.

اگر مو و یا رنگ چشم شما با عامه مردم چین فرق می کند، باید آمادگی این را داشته باشید که هر روز و در هر جا مورد توجه مردم این کشور قرار بگیرید. اگر برای مثال چشم رنگی داشته باشید و یا موهای طلایی، مطمئناً در حین تحصیل در شهری نظیری پکن(بیجینگ) با نگاه های ادامه دار و طولانی شهروندان این کشور روبرو خواهید شد، حتی ممکن است از شما درخواست کنند تا با آنها عکس بیندازید، فرقی نمی‌کند که در حال قدم زدن، مطالعه، غذا خوردن، خرید و یا هر کار دیگری باشید، در هر صورت، متفاوت بودن شما باعث توجه هر روزه چینی‌ها به شما به عنوان شهروندی خارجی می‌شود.

جمعیت و آلودگی هوا در چین

مهارت های بد رانندگی

به هنگام تحصیل در چین به سرعت از این موضوع مطلع می شوید که اغلب قوانین راهنمایی و رانندگی نادیده گرفته می شوند و می توانید به راحتی هرکسی را در حال رانندگی به هر جهتی در خیابان های چین ببینید.

مهارت‌های رانندگی چینی ها نیز آنچنان خوب نبوده و هیچگونه توجه و احترامی برای قوانین ترافیک خیابانی نیز قائل نیستند. از آنجایی که اغلب شهرهای چین مملو از جمعیت است، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی هم می‌تواند برای شما سخت و دردسرساز باشد و این احتمال وجود دارد که بدون اختیار در میان موج در حال حرکت جمعیت به سمت ایستگاه‌های مترو کشیده شوید.

بالا بودن اجاره خانه

اگر قصد دارید تا برای تحصیل در چین در مرکز شهر پکن ساکن شوید، باید به عرض شما برسانیم که اجاره خانه‌ها کمی بیشتر از حد تصور است. مهم نیست چه مقدار برای اجاره خانه پرداخت می کنید، چون در هر صورتی ممکن است بسیاری از چیزها در خانه مورد نظر شکسته، کثیف و یا غیرقابل استفاده باشد.

بروز چنین مواردی در شهر بزرگ و پرجمعیتی نظیر پکن بسیار متداول است، اما شما می توانید با جستجوی بیشتر، موارد مناسب و قابل قبولی را نیز برای اجاره خانه در شهر پیدا کرده و یا از گزینه خوابگاه دانشجویی در چین استفاده کنید.

رانندگی در چین

محدود بودن شبکه اینترنتی

وجود فیلترینگ و شبکه اینترنت ملی برای شهروندان ایرانی چیز عجیبی نبوده و دانشجویان ایرانی می‌توانند به راحتی با این موضوع کنار بیایند، در واقع نظارت بر شبکه و اینترنت چین بیشتر از حد معمول بوده و چینی ها دارای شبکه های اجتماعی مخصوص به خود هستند. اما از جانبی دیگر، سرعت اینترنت در چین بسیار فوق‌العاده‌ای است!

در مجموع می‌توان اینطور گفت که مزایای تحصیل در چین بسیار بیشتر از معایب آن است و تجارب کسب شده از زندگی و کار دانشجویی در این کشور، ارزش فراوانی را برای شما به همراه خواهد داشت.

شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل از رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی استفاده کرده و از خدمات تحصیلی تخصصی ما در چین و سایر مقاصد تحصیلی معتبر دنیا بهره مند شوید.