کشورهای مختلفی در قاره اروپا وجود دارد که از نظر سطح و کیفیت آموزش‌های عالی در رتبه‌های برتر دنیا قرار گرفته‌اند که نام کشور رومانی نیز در لیست این کشورها به چشم می‌خورد. از این رو تحصیل در رومانی به دلایل بسیاری همچون پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی و همچنین کیفیت بالای زندگی ارزش امتحان کردن را دارد.

طی سال‌های گذشته و با توجه به تغییرات متعدد در شرایط اخذ پذیرش تحصیلی و دشوار شدن مسیر بسیاری از کشورهای محبوب، علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور گزینه‌های دیگر را برای این امر بررسی می‌کنند که کشور رومانی نیز یکی از این کشورهاست. خوشبختانه گروه مهاجرتی لتس گو یونی نیز در این زمینه تجربه کافی دارد و در این مسیر همراه شماست و اگر قصد تحصیل در رومانی را دارید کافی‌ست با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود با مشاوران با تجربه لتس گو یونی شرایط خود را بررسی کنید.

تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی و به صورت کلی کشور رومانی به یک مقصد ترجیحی برای دانشجویان بین المللی در اروپا تبدیل شده است. در این کشور اروپایی آموزش با کیفیت بالا ارائه می‌شود که در سراسر جهان نیز شناخته شده است. کشور رومانی یک تجربه فرهنگی منحصر به فرد را در یک محیط پویا و چند ملیتی به دانشجویان بین المللی خود ارائه می‌دهد.

رومانی اغلب به عنوان نقطه تلاقی سه منطقه اروپای مرکزی، اروپای شرقی و بالکان شناخته می‌شود و این موضوع در میراث فرهنگی آن منعکس شده است. پایتخت و مهمترین شهر این کشور زیبای اروپایی بخارست است و دانشگاه‌های بسیاری در این شهر قرار گرفته‌اند.

تحصیل در رومانی

از آن‌جایی که کشور رومانی در قسمت شرقی قاره اروپا قرار گرفته است، مسافت کمتری با ایران دارد و دانشجویان ایرانی نیز از این جهت علاقه فراوانی به تحصیل در اروپا پیدا کرده‌اند. همچنین به دلیل وجود فرهنگ چند ملیتی از دانشجویان بین المللی در رومانی به گرمی استقبال می‌شود.

کشور رومانی همیشه به عنوان یکی از مراکز برتر در آموزش و یادگیری عمل کرده است و دارای استانداردهای تحصیلی بالایی است که یکی از مهمترین گزینه‌های انتخاب دانشجویان بین المللی به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی است.

از آنجایی که سطح آموزش‌های تکمیلی در رومانی زیر نظر اتحادیه اروپا است، لذا به کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای شده است و طبق استانداردهای اتحادیه اروپا بیش از 70 دانشگاه دولتی و خصوصی در این کشور وجود دارد که دست متقاضیان برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای تحصیل کاملا باز است.

به طور کلی طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های کشور رومانی برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود که افراد می‌توانند با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنند. 

همچنین نام 13 دانشگاه از کشور رومانی در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2024 به چشم می‌خورد که مهمترین آن‌ها عبارتند از: دانشگاه الکساندر یوآن کوزا، دانشگاه بابس-بولیای، دانشگاه بخارست، دانشگاه پولیتنیکا بخارست و دانشگاه وست دین تیمیسوآرا (دانشگاه غربی تیمیشوآرا) 

از دیگر مزیت‌های تحصیل در رومانی مربوط به هزینه تحصیل در دانشگاه‌های رومانی است که کاملا مقرون به صرفه است و یکی از پایین‌ترین‌ها در اروپا می‌باشد. استانداردهای عالی آکادمیک با شهریه‌های معقول و هزینه‌های روزانه پایین یکی از مهمترین دلایل انتخاب این کشور به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی به اروپا است که افراد بسیاری را جذب کرده است.

در خصوص هزینه‌های زندگی در رومانی باید گفت که بسیار زندگی در این کشور کاملا مقرون به صرفه و کم هزینه است و برای هر شخص بسته به سبک زندگی متفاوت است. هزینه‌های زندگی دانشجویان بین المللی کاملا به محل زندگی افراد بستگی دارد که به طور متوسط در حدود 300 تا 700 یورو محاسبه شده است.

افراد به عنوان یک دانشجوی بین المللی مجاز هستند تا 4 ساعت در روز کار دانشجویی داشته باشند بدون اینکه به دنبال مجوز اضافی باشند. 

همچنین داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های رومانی در سراسر جهان شناخته شده است و به افراد کمک می‌کند تا در آینده شغلی پردرآمد داشته باشند. از آنجایی که در رومانی تمرکز اصلی بر آموزش عملی است، دانشجویانی که در این کشور تحصیلات عالی را دنبال می‌کنند، فرصت‌های شغلی عالی دارند.

شرایط تحصیل در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی بسیار ساده و قابل قبول است و همچنین شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور بسیار راحت است و بسیاری از افراد با داشتن حداقل شرایط مورد نیاز می‌توانند در این کشور اروپایی مشغول به تحصیل شوند. برای اخذ پذیرش تحصیلی در تمام برنامه‌های تحصیلی، از جمله پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی یا دامپزشکی در رومانی به مدارک زیر نیاز است:

  • مدرک دیپلم یا کارشناسی
  • حداقل 17 سال سن
  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک معتبر زبان (در صورت نیاز)
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • دو قطعه عکس
  • ترجمه مدارک به رومانیایی یا انگلیسی یا فرانسوی
  • پاسپورت معتبر

در برخی موارد، ممکن است نیاز به قبولی در مصاحبه آنلاین داشته باشید. آزمون‌های ورودی بسیار نادر است، اکثر دانش آموزان نامه پذیرش خود را برای تحصیل در رومانی بر اساس پرونده پذیرش دریافت می‌کنند. همراه با مدارک ذکر شده در بالا، توصیه می‌شود رزومه، آخرین توصیه، گواهی‌ها یا گواهی‌هایی که تجربه شما را در حوزه‌هایی که درخواست می‌کنید و سایر مدارکی که می‌توانید تقاضای شما را تقویت کند، تهیه کنید.

شرایط تحصیل در رومانی

تحصیل رایگان در رومانی

تحصیل رایگان در رومانی به دلیل پایین بودن هزینه‌های تحصیل و با در نظر گرفتن بورسیه‌های تحصیلی و کار دانشجویی امکان پذیر است و به همین علت این کشور در لیست مهاجرتی بسیاری از علاقه مندان تحصیل در قاره اروپا است.

اما باید بدانید که برای تحصیل در هر کشوری باید شهریه پرداخت کرد و فقط در صورت گرفتن بورسیه تحصیلی امکان رایگان شدن تحصیل در یک کشور همچون رومانی وجود دارد. به طور کلی هزینه‌های تحصیل در کشور رومانی بسیار مقرون به صرفه است و با توجه به محل دانشگاه، نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متغیر است.

به طور متوسط هزینه تحصیل در رومانی بین 3 هزار یورو تا 6 هزار یورو در سال برآورد می‌شود که با وجود بورسیه‌های تحصیلی مختلف که در دسترس هستند، می‌توان این هزینه را کمتر نیز کرد. 

اما باید بدانید که تمامی برنامه‌های بورسیه تحصیلی رقابتی هستند و به دانشجویان با استعداد و کوشا اعطا می‌شوند. دانشجویان برای کسب اطلاع از شرایط شهریه و همچنین بورسیه تحصیلی هر دانشگاه، باید به سایت دانشگاه مراجعه کنند تا اطلاعات دقیق را کسب کنند.

تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان

تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان با توجه به اینکه زبان رسمی این کشور رومانیایی است، کار دشواری است اما غیر ممکن نیست. اما از آنجایی که زبان رسمی این کشور رومانیایی است و دانشجویان بین المللی زیادی این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، بسیاری از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور در کنار زبان رسمی رومانی به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند.

اما اگر متقاضی استانداردهای لازم مربوط به مدرک زبان را نداشته باشد، ممکن است بتواند در یک دوره زبان شرکت کند و بعد از اتمام دوره زبان وارد مرحله آموزش دانشگاهی شود. همچنین برخی از دانشگاه‌های این کشور به متقاضیان بدون داشتن مدرک زبان پذیرش تحصیلی می‌دهند، مشروط به اینکه دانشجو در طول دوره مهارت زبانی خود را اثبات کند.

همچنین اگر دانشجو قادر به تحصیل به زبان انگلیسی است، باید تلاش کند تا حد امکان رومانیایی را یاد بگیرد. علاوه بر انتخاب رومانیایی، فرصتی فوق العاده برای یادگیری چندین زبان دیگر نیز برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌شود و برقراری ارتباط با افراد محلی و سایر دانشجویان بهترین راه برای تمرین است.

تحصیل پزشکی در رومانی

تحصیل پزشکی در رومانی به یکی از موضوعات اصلی آموزشی در این کشور و قاره اروپا تبدیل شده است. امروزه پزشکان رومانیایی در کشورهای غربی و در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرند و دانشکده‌های پزشکی رومانیایی سالانه هزاران دانشجوی بین المللی را جذب می‌کنند.

مطالعات پزشکی در رومانی توسط دانشکده‌ها و دانشگاه‌های پزشکی معتبر سازماندهی می‌شوند که به آموزش اولیه پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، دامپزشکان، پرستاران، مامایی‌ها، فیزیوتراپیست‌ها و غیره و همچنین کلیه دوره‌های تحصیلات تکمیلی تخصصی پزشکی اختصاص دارد.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی رومانی از سال 1700 وجود داشته است و از فعالان شناخته شده پزشکی در رومانی می‌توان به جورج امیل پالاد، برنده جایزه نوبل 1974 در فیزیولوژی یا پزشکی اشاره کرد که در ایاشی، در شمال شرقی رومانی به دنیا آمد. در حالی که نیکولای پائولسکو، کاشف انسولین نیز در رومانی به دنیا آمد.

اکثر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های پزشکی در رومانی دوره‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی را به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌دهند. همراه با شهریه‌های پایین و محیط امن، دانشکده‌های پزشکی رومانیایی را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

هزینه تحصیل برای برنامه‌های دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی در رومانی از 5000 تا 6250 یورو در سال متغیر است، اما در برخی از دانشگاه‌ها این مبلغ تا 9000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است.

کلام آخر

تحصیل در کشور رومانی به دلایل بسیاری که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم طی سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و دانشجویان بسیاری در ایران برای ادامه تحصیل در خارج از کشور این کشور اروپایی را انتخاب کرده‌اند. اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در این کشور هستید با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی به رومانی را بردارید.