کشور پرتغال در قرن بیست و یکم، شاهد پیشرفت‌های بسیاری در حوزه اقتصاد و آموزش بوده است و در گروه کشورهای توسعه یافته با اقتصاد پیشرفته و با استانداردهای بالای زندگی و سیاست مترقی قرار گرفته است. سیستم آموزش عالی این کشور طی سال‌های متوالی در لیست برترین کشورهای جهان قرار گرفته است و همچنین رتبه 35 جهان را از آن خود کرده است. 

همچنین دانشگاه‌های پرتغال پنج بار در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال‌های مختلف قرار گرفتند و تحصیل در پرتغال را به یک انتخاب محبوب و جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کردند. اگر شما نیز علاقه مند با تحصیل در این کشور جذاب اروپایی هستید با رزرو وقت مشاوره تحصیلی خود از گروه مهاجرتی لتس گو یونی اولین قدم را بردارید.

تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال همچون دیگر کشورهای اروپایی از کیفیت بسیار بالای آموزشی برخوردار است و در کنار 47 کشور اروپایی دیگر، پرتغال نیز یکی از امضاکنندگان فرآیند بولونیا است و همین امر سبب شده تا تحصیل در پرتغال به یکی از مهمترین گزینه‌های علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور تبدیل شود.

قرارداد بولونیا یک استراتژی در سراسر اروپا برای هماهنگ کردن سیستم آموزش عالی اروپا و ارتقای فضای آموزشی و نوسازی این فضا بوده است که کشورهای بسیاری همچون پرتغال به عضویت این قرارداد درآمده‌اند. قرارداد بولونیا اولین بار در سال 1999 امضا شد و هدف آن گسترش دسترسی به آموزش عالی در سراسر اروپا و امکان تبادلات آموزشی بین کشورهای این قاره بود.

تحصیل در پرتغال

بنابراین، امروزه آموزش عالی در پرتغال از قالب سنتی سه دوره‌ای پیروی می‌کند که شامل دوره‌های تحصیلی مختلفی همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می‌شود. موسسات آموزشی در پرتغال به دانشگاه‌های سنتی و مدارس پلی تکنیکی تقسیم می‌شوند که آموزش‌های عملی و حرفه‌ای‌تری ارائه می‌دهند. هر دو نوع مؤسسه دارای انواع دولتی و خصوصی هستند که در سراسر پرتغال پراکنده شده‌اند. 

در حال حاضر 14 دانشگاه دولتی و 36 دانشگاه خصوصی در پرتغال وجود دارد که 20 دانشگاه پلی تکنیک دولتی و 64 پلی تکنیک خصوصی نیز در کنار دانشگاه‌های دیگر در این کشور مشغول به فعالیت‌های آموزشی برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی هستند.
دانشگاه‌های پلی‌تکنیک آموزش‌های حرفه‌ای و مبتنی بر شغل را در زمینه‌هایی مانند پرستاری، آموزش، حسابداری و مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کنند، در حالی که مدرک‌های پزشکی، حقوق، علوم طبیعی، اقتصاد یا روان‌شناسی توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. 

همچنین رشته‌های تحصیلی همچون: مهندسی‌ها، فناوری، مدیریت، آموزش، ورزش و علوم انسانی در هر دو سیستم دانشگاهی و پلی تکنیک تدریس می‌شود. به طور کلی، اگر به دنبال تحصیل عمومی‌تر و جامع‌تر هستید، باید به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های پرتغال باشید، در حالی که دانشجویانی که تحصیلات خود را در زمینه‌های کاربردی یا عملی‌تر دنبال می‌کنند باید برای دانشگاه پلی تکنیک اقدام کنند.

پرتغال نفوذ فرهنگی عمیقی در سراسر جهان داشته است، از جمله میراث امروزی 260 میلیون پرتغالی زبان، اهمیت سیاسی به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، و اهمیت تاریخی به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار ناتو و منطقه یورو پرتغال به طور سنتی سرزمین دانش و نوآوری است و همچنین مرکز عصبی موسسات آموزشی است. 

شرایط تحصیل در پرتغال

شرایط تحصیل در پرتغال و همچنین روند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های پرتغال برای دانشجویان بین المللی اصلاً پیچیده نیست. به طور کلی متقاضیان باید فرم درخواست خود را به صورت آنلاین برای رشته و دانشگاهی مورد نظر خود پر کنند و پس از آن مدارک زیر را آماده کنند:

فرم درخواست تکمیل شده.

مدرک آخرین دوره تحصیلی

ریز نمرات و سوابق تحصیلی 

مدرک زبان معتبر

ترجمه کلیه مدارک 

پاسپورت و مدارک هویتی

انگیزه نامه

2-3 توصیه نامه.

رسید پرداخت هزینه درخواست که حدود 50 یورو می‌باشد.

مهاجرت تحصیلی به پرتغال

همچنین برای تحصیل در برخی رشته‌های تحصیلی مانند مدرک مد، نمونه کار مورد نیاز است. لازم به ذکر است موسسات مختلف شرایط پذیرش متفاوتی دارند. بنابراین، قبل از شروع درخواست، حتماً دوره‌ها و الزامات دانشگاه را بررسی کنید.

مزایای تحصیل در پرتغال

مزایای تحصیل در پرتغال بسیار زیاد است و وجود این مزایا برای تحصیل، این کشور را در لیست مهاجرت تحصیلی بسیاری از علاقه مندان به کشورهای اروپایی قرار داده است. در ادامه به برخی از مزیت‌های تحصیل در پرتغال اشاره می‌کنیم. کشور پرتغال یکی از چند کشور مهم قاره سبز است که افراد می‌توانند از طریق این کشور مهاجرت تحصیلی به اروپا را انجام دهند.

زندگی در کشور زیبا: کشور کوچک مدیترانه‌ای پرتغال مکانی متنوع و هیجان انگیز برای تحصیل است که کوه‌های خیره کننده در شمال، سواحل زیبای آلگاروه در جنوب و فرهنگ شلوغ و زندگی شبانه شهرهای بزرگ آن مانند لیسبون و پورتو دل هر آدمی را می‌برد و افراد بسیاری را از سراسر جهان به این کشور می‌کشاند. 

تحصیل مقرون به صرفه: بیش از 50000 دانشجوی بین المللی هر ساله پرتغال را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب می‌کنند و دلایل بسیاری برای این انتخاب دارند. پرتغال در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، هزینه زندگی و شهریه کمتری دارد. دانشجویان بین المللی محتاط از بودجه می توانند مطمئن باشند که پرتغال تحصیلات با کیفیت عالی را با شور و نشاط هیجان انگیز سبک زندگی مدیترانه ای ارائه می دهد، بدون اینکه هزینه زیادی کنند.

آموزش باکیفیت: پرتغال یکی از محبوب ترین کشورها برای برنامه های تبادل دانشجو است و بسیاری از دانشگاه ها اعضای فعال برنامه Erasmus+ هستند. دانشگاه‌های پرتغال هم بر ارائه دانش نظری ارزشمند و هم بر مشارکت دادن دانشجویان در پروژه‌های تحقیقاتی رایج تمرکز دارند. بسیاری از دانشگاه‌ها به چندین مرکز تحقیقاتی وابسته هستند و در بیش از 1% از نشریات تحقیقاتی پراستناد جهان مشارکت داشته‌اند.

آب و هوای معتدل: از آب و هوای مدیترانه ای لذت ببرید. هر کسی که در پرتغال زندگی می کند - یا حداقل از آن بازدید می‌کند، عاشق آب و هوای محلی می شود. تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها فقط سرد است، که برای افرادی که نمی‌توانند هوای سرد را تحمل کنند، عالی است. این آب و هوای لذت بخش و سواحل زیبا به این معنی است که شما از فعالیت های زیادی لذت خواهید برد که به شما امکان می دهد استراحت کنید و امتحانات یا تکالیف استرس زا را فراموش کنید.

هزینه تحصیل در پرتغال

هزینه تحصیل در پرتغال یکی از دلایل اصلی علاقه مهاجران به این کشور است. پرتغال در کنار آب و هوای خیره کننده، فرهنگ جذاب و مناظر زیبای خود، به یک مقصد تحصیلی محبوب در اروپای غربی تبدیل شده است. اما هزینه تحصیل در پرتغال برای دانشجویان چگونه است؟ 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم پرتغال یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپایی است و تجربه اقتصادی مناسب در این کشور دلیل اصلی انتخاب دانشجویان به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور است. از هزینه‌های دانشگاه گرفته تا هزینه‌های مسکن و مواد غذایی، در این کشور مقرون به صرفه‌تر از بسیاری از کشورهاست. 

برای دانشجویان بین المللی، دانشگاه‌های پرتغال برخی از مقرون به صرفه ترین مدارک در اروپا را ارائه می‌دهند و تحصیل ارزان در اروپا را ممکن کرده است. باید گفت این هزینه مقرون به صرفه زندگی به معنای کیفیت پایین زندگی نیست. محدوده شهریه در اکثر دانشگاه‌های دولتی پرتغال به شرح زیر است:

950 تا 1250 یورو در سال به طور متوسط ​​برای مدرک لیسانس و فوق لیسانس

​​2500 تا 3000 یورو در سال برای برنامه‌های دکتری

از سوی دیگر، برخی از برنامه‌ها می‌توانند تا 7000 یورو در سال هزینه داشته باشند، به خصوص اگر در یکی از دانشگاه‌های رتبه برتر کشور تحصیل کنید. علاوه بر این، دانشجویان پاره وقت در پرتغال 70 درصد شهریه کامل را پرداخت می‌کنند و دانشجویان بورسیه شده نیز ممکن است در دانشگاه‌های دولتی معافیت پرداخت شهریه را دریافت کنند. 

در موسسات خصوصی، هزینه‌های تحصیل بالاتر است، اما در مقایسه با کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، بریتانیا یا استرالیا، باز هم مقرون به صرفه‌تر است. به طور کلی این موسسات بیش از 7000 یورو در سال برای برخی از برنامه‌ها شهریه دریافت می‌کنند که برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا بیشتر نیز می‌شود.

هزینه تحصیل در برخی دانشگاه‌های کشور پرتغال بسیار ارزان‌تر از دیگر دانشگاه‌های این کشور است که ما در اینجا نام تعدادی از این موسسات آموزشی را آورده‌ایم: 

Instituto Superior Técnico: از 1063 یورو در سال

دانشگاه علوم انسانی و فناوری Lusophone: از 500 یورو در سال

دانشگاه مینهو: از 1037 یورو در سال

دانشگاه پورتو: از 871 یورو در سال

البته برخی از بورسیه های تحصیلی در دسترس هستند که عمدتاً بر اساس شایستگی علمی هستند. آنها می‌توانند به شکل تخفیف در هزینه تحصیل یا کمک به هزینه‌های خوابگاه و غذای دانشجو در نظر گرفته شوند.

تحصیل در پرتغال به زبان انگلیسی

تحصیل در پرتغال به زبان انگلیسی یک گزینه محبوب برای دانشجویان بین المللی است که کشور پرتغال را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌اند. به طور کلی زبان آموزشی در این کشور پرتغالی است اما به علت حضور دانشجویان خارجی در بسیاری از دانشگاه‌ها و در مقاطع مختلف آموزش‌ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود.

زبان آموزشی در دانشگاه‌های پرتغال در سطح لیسانس عمدتاً پرتغالی است. برخی از برنامه‌ها به زبان انگلیسی در سطح لیسانس و بیشتر در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. اگر زبان اول شما انگلیسی نیست، ممکن است مجبور شوید توانایی‌های انگلیسی خود را از طریق نتایج آزمون تافل یا آیلتس اثبات کنید. 

تحصیل در کشور پرتغال

اکثر دانشگاه‌ها به حداقل سطح مهارت زبان پرتغالی یا انگلیسی در سطح B1 یا B2 نیاز دارند. پس اگر متقاضیان به زبان پرتغالی تسلط نداشته باشند، باید یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی همچون آیلتس یا تافل را برای پذیرش تحصیلی خود از دانشگاه‌های این کشور اخذ کنند.

تحصیل در پرتغال بدون مدرک زبان

به طور سنتی، اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها در پرتغال از دانشجویان بین المللی می‌خواهند که مهارت زبان انگلیسی خود را از طریق آزمون‌هایی مانند سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) نشان دهند. با این حال، برخی از موسسات با شناخت نیازهای متنوع دانش‌آموزان، آزمون‌های مهارت زبان جایگزین را می‌پذیرند و یا حتی در برخی موارد به طور کلی از شرط زبان چشم پوشی می‌کنند.

همچنین اخذ ویزای تحصیلی پرتغال بدون نیاز به نمره آیلتس امکان پذیر است. این امر مخصوصاً برای دانش‌جویانی که مایلند دوره‌هایی را که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند دنبال کنند، صادق است. دولت پرتغال اهمیت زیاد جذب دانشجویان بین المللی را درک می‌کند و سیاست‌های خود را برای پذیرش این دانشجویان تطبیق داده است.

به جای آیلتس، چندین آزمون مهارت زبان جایگزین توسط دانشگاه‌های پرتغال پذیرفته می‌شود. این آزمون ها شامل آزمون زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (TOEFL)، آزمون های انگلیسی کمبریج (مانند زبان انگلیسی کمبریج پیشرفته) و آزمون انگلیسی پیرسون (PTE) است. 

کلام آخر 

کشور پرتغال با داشتن جاذبه‌های فراوان و همچنین آب و هوای معتدل یکی از مقاصد مهم و جذاب برای دانشجویان بین المللی طی سالیان اخیر بوده است و با توجه به بالا بودن سطح کیفیت آموزشی در این کشور پیشنهادی بسیار مناسب برای افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور را دارند. پس اگر انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی شما نیز کشور پرتغال است می‌توانید از طریق گروه مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی برای اخذ پذیرش تحصیلی از برترین دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید.