تحصیل در استونی با توجه به دوره‌های خوب، هزینه‌های مناسب و زیبایی‌های طبیعی‌اش، در سال‌های اخیر تبدیل به انتخابی برای دانشجویان بین المللی شده است. استونی شمالی‌ترین کشور از سه کشور حوزه دریای بالتیک است که از جنوب با لیتوانی و از شرق با روسیه هم‌مرز است. 

استونی با ۱.۳ میلیون نفر جمعیت، یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای اروپا است و حدود یک سوم جمعیت این کشور در پایتخت آن، یعنی تالین، زندگی می‌کنند. به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد از تحصیل در کشوری زیبا، امن، پیشرفته و با سیستم آموزشی عالی هستید؟ با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی، شرایط خود را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور بسنجید. 

تحصیل در استونی

تحصیل در استونی در تمامی مقاطع با بهره مندی از به روزترین روش‌های تدریس برای دانشجویان بین المللی امکان‌پذیر است. استونی کشوری پیشرفته با خدمات و زیرساخت‌های الکترونیکی گسترده به شمار می‌رود و در زمینه‌هایی مانند «اقامت الکترونیکی»، «دولت الکترونیکی» و «مدرسه الکترونیکی» پیشرو است و از سال 2007 عضو کشور های منطقه شنگن محسوب می‌شود.

همین امر باعث شده تا استونی به قطب استارت‌آپ‌های اروپا تبدیل شود. استونی را می‌توان جواهر پنهان اروپا دانست که با برخورداری از فضایی مهمان‌نواز و درصد کارآفرینی بالا، تجربیات تحصیلی فراموش‌نشدنی را برای دانشجویان بین‌المللی به ارمغان می‌آورد. برخی از مزایای تحصیل در این کشور عبارتند از: 

آموزش رایگان دولتی: از پیش‌دبستانی تا دبیرستان، همراه با خدمات حمایتی

محیط امن و کارآفرین: مناسب برای رشد و نوآوری

دانشگاه‌های پیشرو: با استقلال قابل توجه در برنامه درسی و اساتید خلاق

مدارک تحصیلی معتبر بین‌المللی: بسیاری از دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند

قطب نوآوری: پرورش استارت‌آپ‌های دانشجویی و شرکت‌های بزرگ مانند اسکایپ و ترانسفر وایز

پیش دبستانی بر رشد همه جانبه تمرکز دارد و تقریباً همه کودکان در آن شرکت می‌کنند، با این حال تحصیلات اجباری از ۷ سالگی شروع شده و تا ۱۷ سالگی ادامه می‌یابد و به دوره ابتدایی (کلاس اول تا نهم) و دوره دبیرستان (کلاس دهم تا دوازدهم) تقسیم می‌شود. 

دانش آموزان در دوره دبیرستان بین دوره‌های دانشگاهی و فنی حرفه‌ای انتخاب می‌کنند. مدارس در تعیین معیارهای پذیرش بیشتر از امتحانات ملی استقلال عمل دارند که باعث رقابت بیشتر برای ورود به برخی مدارس، به ویژه مدارس با رویکرد دانشگاهی، می‌شود. 

در مقایسه با میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، استونی درصد بالاتری از دانش آموزان را هم در دوره‌های دبیرستان عمومی و هم فنی حرفه‌ای دارد که نشان دهنده تاکید قوی بر مهارت‌های عملی در کنار آموزش سنتی دانشگاهی است. کشور استونی می تواند تحصیل ارزان در اروپا را برای متقاضیان ایرانی ممکن سازد.

شرایط تحصیل در استونی

شرایط تحصیل در استونی 

شرایط تحصیل در استونی به مقطع و رویکرد کلی فرد بستگی دارد. در مجموع، استونی حدود بیست دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد که در ۱۰ تا از آن‌ها می‌توانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید. بیشتر این دانشگاه‌ها در شهر تالین قرار دارند؛ مانند دانشگاه تالین و دانشگاه فناوری تالین. 

اما بزرگترین و برترین دانشگاه این کشور در دومین شهر بزرگ آن واقع شده است؛ دانشگاه تارتو در شهر تارتو. دانشگاه تارتو حدود ۱۴ هزار دانشجو دارد که بیش از ۸۰۰ نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. این دانشگاه عضو گروه کوئیمبرا و شبکه اوترخت است که هر دو همکاری‌های بین‌المللی در زمینه آموزش عالی را ترویج می‌کنند.

دانشگاه دیگری که گزینه خوبی برای تحصیل است، دانشگاه فناوری تالین است که هشت دانشکده و حدود ۱۲۰۰۰ دانشجو دارد، که ۱۴۰۰ نفر از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. این دانشگاه مدارک تحصیلی در رشته‌های مهندسی، اقتصاد، مدیریت بازرگانی، علوم اجتماعی و فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد و به دلیل تمرکز قوی بر نوآوری، یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. 

استونی شرایط انعطاف‌پذیری را برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند حین تحصیل کار کنند، ارائه می‌دهد. دانشجویانی که مجوز اقامت موقت برای تحصیل (TRP) دارند، می‌توانند به شرطی کار کنند که کارشان با تحصیل آن‌ها تداخلی نداشته باشد و هیچ محدودیت خاصی برای تعداد ساعت‌هایی که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند کار کنند وجود ندارد. فارغ‌التحصیلان پس از پایان تحصیل می‌توانند برای مجوز اقامت موقت به منظور پیدا کردن کار یا راه‌اندازی کسب‌وکاری در این مقصد اقدام کنند. مدارک رایج مورد نیاز برای پذیرش در دوره‌های دانشگاهی استونی عبارتند از: 

  • اسکن مدرک تحصیلی (دبیرستان یا کارشناسی) 
  • ریزنمرات دوره‌های قبلی
  • اسکن پاسپورت یا گواهی تولد
  • رزومه کاری
  • مدرک زبان
  • مدرکی دال بر داشتن بورسیه تحصیلی یا تمکن مالی
  • دو یا سه توصیه‌نامه
  • نمونه‌کار یا نمونه نوشتاری

دوره کارشناسی: معمولا ۳ تا ۴ سال (۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد درسی ECTS) که به مدرک «Bakalaureus» منجر می‌شود. دوره‌های کارشناسی حرفه‌ای می‌توانند تا ۵ سال نیز طول بکشند. 

دوره کارشناسی ارشد: ۱ تا ۲ سال (۶۰ تا ۱۲۰ واحد اعتباری ECTS) که به مدرک کارشناسی ارشد هنر (MA) یا کارشناسی ارشد علوم (MSc) منجر می‌شود. 

دوره دکتری: ۴ سال (۲۴۰ واحد اعتباری ECTS) که نیازمند داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد است و بر پژوهش تمرکز دارد و با ارائه پایان نامه پایان می‌یابد. 

در سیستم آموزشی استونی، واحد درسی ECTS (مخفف European Credit Transfer and Accumulation System) به عنوان معیاری برای سنجش حجم کاری و پیچیدگی دروس در نظر گرفته می‌شود. این سیستم از فرآیند بولونیا پیروی می‌کند که باعث می‌شود مدارک تحصیلی استونی در سطح بین‌المللی شناخته شوند. دانشگاه‌ها در این مقصد دولتی و خصوصی هستند و درخواست‌ها از طریق DreamApply مدیریت می‌شوند و جالب اینجاست که تحصیل در دوره دکتری برای همه ملیت‌ها در این مقصد رایگان است. 

در ادامه به بررسی برخی رشته‌های محبوب ایرانیان می‌پردازیم. تیم موسسه اعزام دانشجو لتس گو یونی می تواند متقاضی محترم را برای اپلای در هر رشته‌ای یاری دهد.

تحصیل در استونی

تحصیل پزشکی در استونی

تحصیل پزشکی در استونی برای افرادی که به دنبال یک دوره پزشکی بدون کنکور خارج از ایران هستند و همچنین می‌خواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. تحصیل پزشکی در این مقصد برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تارتو امکان‌پذیر است که یک دوره پزشکی ۶ساله به زبان انگلیسی (MD) را ارائه می‌دهد. 

این دوره در ماه سپتامبر شروع می‌شود و شامل آموزش زبان استونیایی برای کار عملی در بیمارستان‌های محلی است. پذیرش در این دوره نیازمند داشتن نمرات آزمون BMAT، انگیزه‌نامه و شرکت در مصاحبه است. دو سال اول روی اصول اولیه پزشکی تمرکز دارد و سال‌های بعد شامل تشخیص و درمان بیماران در تخصص‌های مختلف می‌شود. شهریه این دوره طبق آخرین آپدیت دانشگاه، ۱۶۰۰۰ یورو در سال است. 

تحصیل دندانپزشکی در استونی

تحصیل دندانپزشکی در استونی برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی عموما در موسسه دندانپزشکی دانشگاه تارتو انجام می‌شود. فارغ‌التحصیلان این موسسه نه تنها در این مقصد بلکه در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده هستند. این موسسه مسئولیت آموزش تئوری و شبیه‌سازی برای دندانپزشکان آینده را بر عهده دارد و دوره‌های تحصیلی آن مطابق با استانداردهای بین‌المللی و تکنولوژی‌های نوین آموزشی طراحی شده‌اند. 

همچنین، این موسسه همکاری نزدیکی با کلینیک دندانپزشکی بیمارستان دانشگاه تارتو دارد که محل اصلی کارآموزی دانشجویان دندانپزشکی است و بیشتر اعضای هیئت علمی و پژوهشگران آن، دندانپزشک، متخصص ارتودنسی یا جراح فک و صورت هستند. 

هزینه تحصیل در استونی

هزینه تحصیل در استونی به طور قابل توجهی بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر شما متغیر است. در این مقصد، هر دانشگاهی تا حدودی اختیار تعیین شهریه خود را دارد، اما نمی‌تواند از چارچوب‌هایی که توسط دولت تعیین شده است، خیلی تخطی کند. 

به عبارت دیگر، دولت حداقل و حداکثر شهریه را برای مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) و همچنین قوانین خاصی را برای تعیین شهریه بر اساس ملیت دانشجویان، تعیین می‌کند و دانشگاه‌ها می‌توانند در چارچوب این قوانین، شهریه‌های خاص خود را برای دوره های آموزشی خود تعیین کنند. حدود شهریه ها در استونی عبارتند از:

دوره‌های کارشناسی: به طور متوسط، دانشجویان بین‌المللی باید انتظار پرداخت شهریه‌ای بین ۱.۵۰۰ تا ۸ هزار یورو در سال را داشته باشند. 

دوره‌های کارشناسی ارشد: به طور متوسط، دانشجویان بین‌المللی باید انتظار پرداخت شهریه بین ۲.۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ یورو در سال را داشته باشند. 

دوره‌های دکتری: تحصیل دکتری در استونی به طور معمول برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی رایگان است. با این حال، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از دانشجویان بخواهند هزینه‌های خاصی را که به تحقیقات آن‌ها مربوط می‌شود، پوشش دهند. 

هزینه تحصیل در استونی

هزینه‌ زندگی در استونی

مسکن: خوابگاه‌های دانشجویی داخل دانشگاه با هزینه‌های ماهانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ یورو اغلب مقرون به صرفه‌ترین گزینه هستند. اجاره آپارتمان خصوصی یا خانه اشتراکی خارج از دانشگاه نیز می‌تواند از ۲۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه، بسته به موقعیت و امکانات، متغیر باشد. 

غذا: هزینه غذا در استونی نسبتاً مقرون به صرفه است و بودجه ماهانه غذا بسته به ترجیحات فردی و عادات غذایی می‌تواند از ۱۵۰ تا ۳۰۰ یورو متغیر باشد. آشپزی در خانه به طور کلی نسبت به بیرون غذا خوردن به صرفه‌تر است. 

حمل و نقل: استونی دارای یک سیستم حمل و نقل عمومی توسعه یافته، شامل اتوبوس، تراموا و قطار است. هزینه بلیت ماهانه حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ می‌تواند حدود ۲۰ تا ۴۰ یورو باشد. دوچرخه نیز یک وسیله نقلیه محبوب و مقرون به صرفه است. 

قبوض: به طور متوسط، هزینه ماهانه قبوض می‌تواند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو متغیر باشد. 

سایر هزینه‌ها: سایر هزینه‌ها مانند کتاب‌های درسی، بیمه درمانی و فعالیت‌های تفریحی می‌تواند بر اساس انتخاب‌های شخصی و سبک زندگی متفاوت باشد. توصیه می‌شود برای این هزینه‌ها ماهانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو اضافی در نظر بگیرید. 

بورسیه تحصیلی در استونی

استونی برای کمک به دانشجویان بین‌المللی، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی ارائه می‌دهد و بهترین بورسیه‌های تحصیلی در استونی عبارتند از: 

۱. بورسیه‌های ملی استونی

مبلغ بورسیه: کمک‌هزینه ماهانه ۳۵۰ یورو برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و ۶۶۰ یورویی برای دوره دکترا

دولت استونی و هیئت آموزش و جوانان، بورسیه‌هایی را به دانشجویان بین‌المللی جدید که در دانشگاه‌های استونی پذیرفته می‌شوند، ارائه می‌دهند. این بورسیه‌های تحصیلی استونی، یک سال تحصیلی (۱۰ تا ۱۲ ماه) را پوشش می‌دهند و به دانشگاه شما پرداخت می‌شود. ملاک اعطای بورسیه، انگیزه‌نامه و فرم درخواست دانشجو است. به دانشجویان توصیه می‌شود درخواست بورسیه تحصیلی خود را تا حد امکان زودتر ارسال کنند؛ چرا که درخواست‌های ناقص یا دیرهنگام پذیرفته نخواهند شد. 

۲. بورسیه‌های دانشگاه فناوری تالین

مبلغ بورسیه: بسته به نوع بورسیه متفاوت است؛ می‌تواند معافیت از شهریه یا کمک‌هزینه ماهانه ۱۰۰ یورویی در مقطع کارشناسی باشد. 

دانشگاه فناوری تالین یا TalTech، تنها دانشگاه فنی در استونی است و یکی از بهترین بورسیه‌های تحصیلی این کشور را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها به دانشجویان کارشناسی در رشته‌های مدیریت بازرگانی بین‌المللی، حقوق، مهندسی یکپارچه و مهندسی امنیت سایبری ارائه می‌شود. برای واجد شرایط بودن برای این بورسیه‌ها، باید دانشجوی تمام‌وقت در دانشگاه باشید. 

برای معافیت کامل از شهریه، نیازی به درخواست جداگانه نیست. دانشگاه در صورت داشتن شرایط لازم، شما را از معافیت شهریه مطلع خواهد کرد. از طرف دیگر، برای بورسیه تحصیلی براساس عملکرد تحصیلی، ارسال درخواست الزامی است و ملاک انتخاب برای این بورسیه، معدل قبلی شماست که باید حداقل ۴.۰ باشد. بررسی درخواست‌ها و انتخاب برگزیدگان بر عهده رئیس دانشکده و کمیته او خواهد بود. 

۳. بورسیه‌های معافیت از شهریه دانشگاه تارتو

مبلغ بورسیه: معافیت از شهریه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

دانشگاه تارتو که به عنوان بزرگترین دانشگاه استونی شناخته می‌شود به دانشجویان منتخب بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. بورسیه‌های معافیت از شهریه برای یک ترم در رشته‌های کارشناسی مدیریت بازرگانی، کارشناسی علوم و فناوری و تمام رشته‌های کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. برای این بورسیه درخواست جداگانه‌ای لازم نیست. 

ویزای تحصیلی استونی

۴. بورسیه تحصیلی براساس عملکرد تحصیلی دانشگاه تالین

مبلغ بورسیه: کمک‌هزینه ماهانه ۱۰۰ یورویی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

دانشگاه تالین که در مرکز استونی واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های این کشور است که برای حمایت از دانشجویان خود، بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. هدف بورسیه تحصیلی براساس عملکرد تحصیلی دانشگاه تالین، تقدیر از دانشجویان ممتاز در رشته‌های تحصیلی آن‌ها در دوره‌های تمام‌وقت است. هر چه معدل بالاتر باشد، شانس دریافت بورسیه بیشتر است. دانشجویان باید درخواست خود را به سامانه اطلاعات دانشجویی ارسال کنند و دفتر امور تحصیلی در مورد درخواست‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. این بورسیه سی‌ام هر ماه پرداخت می‌شود. 

۵. بورسیه تحصیلی دانشکده بازرگانی استونی

مبلغ بورسیه: کمک‌هزینه ماهانه ۳۵۰ یورویی برای مقطع کارشناسی ارشد

دانشکده بازرگانی استونی دو پردیس دارد و یکی از بورسیه‌های آن‌ها، «بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی کارشناسی ارشد» با هدف حمایت از این دانشجویان بین‌المللی با استعداد است که در توسعه و آموزش کشور مشارکت می‌کنند. برای واجد شرایط بودن برای این بورسیه تحصیلی، متقاضیان باید به صورت تمام‌وقت در دوره‌ای به زبان خارجی ثبت‌نام کرده باشند. 

تمام درخواست‌ها باید به دفتر امور تحصیلی ارسال شود و شامل سال پذیرش، رزومه تحصیلی و مدرکی دال بر عدم دریافت حمایت مالی از منابع دیگر باشد. در نهایت، درخواست‌ها بررسی شده و به پذیرفته‌شدگان از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی می‌شود. 

تحصیل در استونی بدون مدرک زبان

تحصیل در استونی بدون مدرک زبان انگلیسی ممکن نیست. یادگیری زبان استونیایی کمی سخت است، اما خوشبختانه زبان انگلیسی به طور گسترده در سراسر کشور توسط افراد از همه اقشار جامعه، به ویژه جوانان صحبت می‌شود. این بدان معنی است که شما می‌توانید بدون نیاز به یادگیری زبان استونی، در این کشور تحصیل کنید. اما بخاطر داشته باشید که گرفتن مدرک زبان انگلیسی ضروری است. 

ویزای تحصیلی استونی

ویزای تحصیلی استونی ( Type D یا TRP) برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EEA که قصد تحصیل در این کشور برای دوره‌ای بیش از سه ماه را دارند، نیاز است؛ که این فرآیند با پذیرش در یک دانشگاه استونی آغاز می‌شود. پس از پذیرش، باید نشان دهید که تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در استونی را دارید. سپس باید برای TRP در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری استونی در کشور خود اقدام کنید و مدارک زیر را ارائه دهید: 

  • نامه پذیرش از دانشگاه استونی که ثبت نام شما را در یک دوره تمام وقت تایید می‌کند
  • مدرک تمکن مالی
  • بیمه درمانی معتبر
  • سندی که محل اقامت شما در استونی را نشان دهد
  • گذرنامه معتبر و عکس پرسنلی

هزینه درخواست TRP برای تحصیل حدود ۱۰۰ یورو است. از آنجایی که زمان پردازش ممکن است متفاوت باشد، ضروری است که خیلی زودتر از تاریخ شروع مورد نظر خود درخواست دهید. پس از ورود به استونی، دانشجویان بین المللی باید محل اقامت خود را در ثبت احوال محلی ثبت کنند و برای کارت شناسایی استونی درخواست دهند که دسترسی به خدمات مختلف را تسهیل می‌کند.

کلام آخر

در این مطلب، شرایط تحصیل در استونی، شامل هزینه ها و ویزای تحصیلی را بررسی کردیم. همانطور که مشاهده کردید، استونی می تواند مقصدی ایده آل برای دانشجویان متقاضی تحصیل در اروپا باشد. اگر شما به دنبال تحصیل در این کشور هستید، تیم لتس گو یونی می تواند در تمام مراحل این مسیر، از انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی مناسب تا اخذ ویزای تحصیلی، در کنار شما باشد.