بلژیک کشوری در قلب قاره اروپا است که می‌تواند یک تجربه تحصیلی فوق العاده را به دانشجویان بین‌المللی ارائه دهد. علیرغم وسعت، این کشور دارای تاریخ فرهنگی بزرگی است و بیش از 11 میلیون نفر جمعیت دارد. همچنین خانه اتحادیه اروپا (EU) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که آن را به یک مرکز سیاسی مهم در جهان تبدیل کرده است.

به دلایلی که گفته شد این کشور یک مقصد مهم در اروپا برای مهاجرت تحصیلی است و دانشجویان بین‌المللی فراوانی نیز این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز به تحصیل در بلژیک علاقه دارید این مطلب را بخوانید و سپس با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود با مشاوران مجرب لتس گو یونی شرایط شخصی خود را بررسی کنید. لتس گو یونی در تمامی مراحل اعم از اخذ پذیرش تحصیلی، آماده کردن مدارک لازم و اخذ ویزای تحصیلی همراه شماست.

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک به دلایل مختلف طی سالیان اخیر به یکی از مقاصد مهم و جذاب علاقه مندان به تحصیل در اروپا تبدیل شده است و افراد بسیاری این کشور را به دلیل کیفیت بالای آموزشی و رفاه زندگی انتخاب می‌کنند و از طریق تحصیل قصد مهاجرت به این کشور را در ذهن دارند.

بلژیک که درست در قلب اروپا قرار دارد، به طرز شگفت انگیزی چند فرهنگی است و برای هر دانشجوی بین المللی انتخابی فوق العاده خواهد بود. این کشور که به دلیل کیفیت بالای زندگی، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش شناخته شده است، به عنوان یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین کشورهای جهان رتبه بندی می‌شود.

تحصیل در بلژیک

بسیاری از مؤسسات آموزش عالی در سراسر بلژیک وجود دارند که آموزش با کیفیت بالا را در تمام سطوح ارائه می‌دهند. برای نمونه نام 7 دانشگاه بلژیکی در رتبه بندی 500 دانشگاه برتر جهان QS در سال 2024 دیده می‌شود و 3 مورد از این دانشگاه‌ها در بین 200 دانشگاه برتر قرار دارند. 

برترین دانشگاه بلژیک KU Leuven است که در جایگاه 76 برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. موسسات آموزشی در بلژیک به راحتی به بسیاری از دانشجویان بین‌المللی پذیرش تحصیلی می‌دهند و همچنین مزایای فراوانی در طول دوران تحصیل دانشجویان بین‌المللی همچون خوابگاه دانشجویی در اختیار این افراد قرار داده می‌شود.

سیستم آموزشی کشور بلژیک بسیار پیشرفته و به روز است و تحت تاثیر سیستم آموزشی بریتانیا تنظیم شده است و از این جهت تحصیلات عالی در این کشور همانند بریتانیا بسیار مورد قبول جهانیان است و تمامی مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در بلژیک تدریس می‌شوند.

آموزش در بلژیک توسط هر منطقه به طور جداگانه اداره می‎شود و هر منطقه قوانین خود را در مورد پذیرش، هزینه‌های تحصیل و زبان آموزشی تعیین می‌کند. بیش از 40000 دانشجوی بین المللی قبلاً بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی ترجیحی خود انتخاب کرده‌اند.

بلژیک یک کشور توسعه یافته با اقتصاد پردرآمد است که در سال 1830 میلادی از کشور هلند جدا شد و کاملا مستقل شد. پایتخت این کشور زیبای اروپایی بروکسل است و مناظر چشم نوازی در سراسر این کشور چشم افراد را به خود خیره می‌کنند.

به دلیل وسعت کوچک این کشور، تفاوت منطقه ای کمی در آب و هوا وجود دارد. همه مناطق از تابستان‌های خنک و زمستان‌های معتدل بهره می‌برند که به شدت تحت تأثیر دریای شمال و اقیانوس اطلس است.

به طور کلی هزینه تحصیل در بلژیک همانند بسیاری از کشورهای اروپایی است و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به مراتب ارزان‌تر از دانشگاه‌های خصوصی در این کشور است و هزینه تحصیل متقاضیان بستگی به انتخاب نوع دانشگاه در بلژیک دارد. به طور مثال هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در بلژیک برای متقاضیان اهل کشورهای اتحادیه اروپا به صورت سالیانه در حدود 850 یورو می‌باشد و برای متقاضیان دیگر کشورها در حدود 1000 تا 4000 یورو در سال محاسبه شده است. 

اما طبق روال همه کشورها، تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خصوصی در بلژیک به مراتب گران‌تر است و افراد برای تحصیل در این موسسات باید بودجه بیشتری در نظر داشته باشند. از طرف دیگر برنامه‌های بورسیه تحصیلی فراوانی در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که در تامین هزینه‌ها کمک حال دانشجویان است.

علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه‌های زندگی در بلژیک نیز قسمت دیگر ماجرا است که متقاضیان باید به آن دقت داشته باشند. به طور مثال هزینه اجاره خانه در شهرهای بزرگ و مهم بیشتر از شهرهای کوچک است. به طور میانگین هزینه‌ها و مخارج زندگی در این کشور در حدود 750 تا 1100 یورو در ماه محاسبه شده است. 

یکی دیگر از راه‌های تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در بلژیک، داشتن کار پاره وقت در طول دوران تحصیل است. البته افراد برای داشتن اجازه کار در این کشور به مجوز کار دانشجویی نیاز دارند که با داشتن این مجوز، مجاز به 20 ساعت کار در هفته می‌شوند.

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی

دوره‌های کارشناسی در کشور بلژیک به طور معمول به دو نوع لیسانس‌های فنی حرفه‌ای و لیسانس‌های آکادمیک تقسیم می‌شوند. مدارک فنی حرفه‌ای در مقطع کارشناسی بیشتر ماهیت فنی و عملی دارند و دانشجویان را برای دنیای کار آماده می‌کنند و اکثرا در کالج‌های دانشگاهی ارائه می‌شوند. اما لیسانس آکادمیک دانشجویان را برای ادامه تحصیل آماده می‌کند و معمولا در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد

برنامه‌های کارشناسی ارشد در کشور بلژیک را می‌توان به کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد پیشرفته طبقه بندی کرد. دوره‌های کارشناسی ارشد تمام وقت دو سال طول می‌کشند، اگرچه برنامه‌های برخی از موضوعات مانند حقوق، پزشکی، روانشناسی و مهندسی ممکن است بیشتر نیز طول بکشند. دوره‌های کارشناسی ارشد معمولاً آموزش را با تحقیق ترکیب می‎‌کنند و در مرحله پایان نامه به اوج خود می‌رسند.

کارشناسی ارشد پیشرفته برای کسانی است که قبلاً دارای مدرک تحصیلات تکمیلی یا معادل آن هستند و تکمیل آن یک سال طول می‌کشد. اکثر برنامه‌های کارشناسی ارشد به دو زبان هلندی یا فرانسوی تدریس می‌شوند و برای پذیرش در یک دوره باید مهارت زبان فرد بررسی شود. با این حال، تعداد بسیار زیادی از برنامه‌ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند، اما ممکن است گزینه‌های موضوعی و موسسات محدودتری برای متقاضیان وجود داشته باشد.

متقاضیان معمولاً به مدرک لیسانس در یک زمینه نزدیک به موضوع انتخابی نیاز دارند، اما امکان پذیرش برای افرادی که در زمینه‌های متفاوت با موضوع انتخابی قصد تحصیل دارند نیز امکان پذیر است. 

تحصیل در بلژیک در مقطع دکتری

برای تحصیل در مقطع دکترا در بلژیک، همانند سایر کشورها باید پیش‌نیازهای این دوره تحصیلی وجود داشته باشد. به طور کلی برنامه‌های دکترا فقط توسط دانشگاه‌ها اعطا می‌شود. دوره دکترا در بلژیک معمولا بین چهار تا شش سال طول می‌کشد و رشته‌های محدودتری نسبت به مقاطع تحصیلی دیگر در این مقطع وجود دارد.

متقاضیان باید دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس باشند و برای اخذ پذیرش تحصیلی در این مقطع پیش نویس پایان نامه خود را ارسال کنند و قبل از تکمیل فرآیند ثبت نام رسمی دانشگاه، یک استاد راهنما پیدا کنند.

زبان تحصیل در بلژیک

زبان تحصیل در بلژیک به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود که تحت تاثیر زبان‌های رسمی این کشور هستند. به طور کلی بلژیک دارای سه زبان رسمی است که عبارت‌اند از: هلندی (فلاندری)، فرانسوی و آلمانی. در حالی که دوره‌هایی به همه این زبان‌ها تدریس می‌شود، اما اکثریت آنها به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند.

اما این به معنی این نیست که در این کشور نمی‌توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد. همان طور که گفته شد بیشتر زبان مورد استفاده در بلژیک فرانسوی است اما بسیاری از دانشگاه‌های بلژیکی برای تسهیل در جذب دانشجویان بین‌المللی، دوره‌های متعددی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند که افراد به راحتی می‌توانند در این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

شرایط سنی تحصیل در بلژیک

شرایط سنی تحصیل در بلژیک همانند بسیاری از کشورهای دیگر است و تفاوت چندانی با سایر کشورها ندارد. می توان گفت محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در بلژیک ذکر نشده است و افراد پس از 18 سالگی و داشتن مدرک دیپلم می‌توانند برای تحصیل در مقاطع کارشناسی در بلژیک اقدام کنند.

البته نکته حائز اهمیت در خصوص شرط سنی تحصیل در بلژیک، نداشتن گپ تحصیلی است. اگر سن افراد زیاد باید و بین دو مقطع تحصیلی گپ تحصیلی داشته باشند برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع بعدی به مشکل برخورد می‌کنند. پس بهتر است قبل از هرگونه اقدامی شرایط سنی فرد و موارد مربوط به فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی بررسی شود تا متقاضی با مشکل شرط سنی برخورد نکند.

تحصیل در کشور بلژیک

تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی

تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی همانند بسیاری از کشورهای اروپایی غیر انگلیسی زبان اماکن پذیر است. چرا که به اکثر متقاضیان بین المللی به زبان انگلیسی تسلط دارند و به دلیل تقاضای فراوان تحصیل در این کشورها، امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم شده است.

زبان آموزش در بلژیک تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا موسسه در جامعه فلاندری است یا فرانسوی. اگر در جامعه فلاندری واقع شده باشد به طور معمول زبان تحصیل در این موسسات هلندی است اما اگر در جوامع فرانسوی قرار گرفته باشد زبان تحصیلی فرانسوی است.

با وجود این، تعدادی دوره وجود دارد، به ویژه مدارک تحصیلات تکمیلی در حقوق، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، مدیریت، هنر، علوم کاربردی و علوم بهداشتی که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. چنین برنامه‌هایی به ویژه در بروکسل ارائه می‌شوند. اگر انگلیسی زبان اول متقاضی نباشد، باید یک آزمون زبان انگلیسی پذیرفته شده را بگذراند یا یکی از مدارک معتبر زبان را ارائه کند.

داشتن یکی از مدارک زبان به دانشگاه اطمینان می‌دهد که مهارت‌های زبانی دانشجویان با استانداردهای لازم برای یادگیری مطابقت دارد. البته باید گفت در صورت عدم موفقیت در آزمون‌های مهارت زبان، معمولاً مؤسسات دوره‌هایی را برای بهبود مهارت‌های زبان دانشجویان ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

کشور بلژیک به دلیل قرار گرفتن در قاره اروپا و به دلیل بالا بودن سطح و کیفیت آموزشی، به یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی محبوب افراد در سراسر جهان تبدیل شده است و افراد بسیاری این کشور اروپایی را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز قصد دارید در کشور بلژیک تحصیل کنید اولین قدم خود را با گروه مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی بردارید.