تحصیل در کشور اتریش که یکی از بهترین کشورهای قاره اروپا به حساب می‌آید، در لیست مهاجرتی بسیاری از علاقه‌مندان تحصیل در کشورهای اروپایی قرار دارد. ما قصد داریم در این پست از مجله مهاجرتی لتس گو یونی به بررسی دقیق شرایط تحصیل در اتریش و همچنین معرفی بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش بپردازیم، پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

اگر بخواهیم قلب قاره اروپا را معرفی کنیم، می‌توان گفت کشور اتریش مناسب‌ترین گزینه برای این عنوان است. کشور اتریش یکی از زیباترین کشورهای دنیا و قاره اروپا است که برای زندگی و تحصیل یک گزینه بسیار مناسب برای بسیاری از افراد در سراسر جهان می‌باشد. برای اطلاع از مزایا و معایب زندگی در اتریش در مجله لتس گو یونی بخوانید.

کشور اتریش در همسایگی کشورهای آلمان، سوئیس، جمهوری چک، مجارستان، اسلوونی ایتالیا و اسلواکی قرار گرفته است و شهر وین به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر این کشور شناخته شده است. همچنین زبان رسمی مردم اتریش آلمانی است و گویش های مختلفی در این زبان وجود دارد.

تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش به طور کلی بسیار با کیفیت و در سطح کلاس جهانی است و از بسیاری جهات در لیست برترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی قرار می‌گیرد. ایرانیان بسیاری نیز تحصیل در این کشور اروپایی را به نسبت دیگر کشورها ترجیح می‌دهند. 

از آنجایی که کشور اتریش یک کشور بسیار با قدمت و با فرهنگی غنی است، اگر در خیابان‌های آن قدم بزنید تجربه‌ای خاص همچون حضور در شهرهای افسانه‌های باستانی را حس می‌کنید.  اگر به کشور اتریش و زندگی در فضایی غنی از تاریخ و فرهنگ علاقه‌مند هستید کشور اتریش گزینه مناسبی برای شماست. با رزرو وقت مشاوره تحصیلی با گروه مهاجرتی لتس گو یونی از این فرصت استفاده کنید.

اتریش جذابیت‌های منحصر به فردی دارد که هر بیننده‌ای را شگفت زده می‌کند و اگر قصد دارید به عنوان یک دانشجو در اتریش تحصیل کنید، شما فقط از زیبایی‌های متعدد این کشور لذت نخواهید برد، بلکه در کنار تحصیل خود می‌توانید از جاذبه‌های فراوان این کشور نیز لذت ببرید. 

خوشبختانه کشور اتریش یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و از این جهت زندگی و تحصیل در اتریش مکان مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی است که به دور از خانواده زندگی می‌کنند.. همچنین کیفیت زندگی در کشور اتریش بسیار بالا بوده امکانات بسیار زیادی در اختیار شهروندان این کشور قرار گرفته است. 

شهرهای این کشور به علت برگزاری رویدادهای اجتماعی متنوع همچون: برگزاری نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌های موسیقی، اجراهای تئاتر و ورزش‌های زمستانی بسیار پرشور و هیجان هستند و زندگی روزمره و دانشجویی را جذاب می‌کند و حس دوری از کشور و خانواده را کاهش می‎‌دهد.

اتریش همچنین مقصد مناسبی برای علاقمندان به ورزش در فضای باز است. کوه‌های آلپ اتریش مکان مناسبی برای اسکی، پیاده روی و کوهنوردی هستند.

تحصیل دراتریش

تعداد زیاد مؤسسات آموزشی با کیفیت بالا، سنت طولانی آکادمیک و فضای یادگیری با ذهن باز، اتریش را به انتخابی مناسب برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور خود هستند تبدیل کرده است. دانشگاه‌های اتریش با بسیاری از مراکز تحقیقاتی محلی که پروژه‌هایی در زمینه فیزیک کوانتومی، زیست پزشکی، فناوری نانو، ارتباطات و فناوری‌های زیست محیطی انجام می‌دهند، شریک هستند.

دانشگاه‌های اتریش و همچنین شهرهای اتریش دارای محیط چند فرهنگی هستند. بنابراین دانشجویان خارجی به راحتی در این کشور سازگاری پیدا می‌کنند. مدارک تحصیلی یا پژوهش محور هستند یا شامل تمرین‌های عملی به منظور توسعه مهارت‌های یادگیری مبتنی بر حل مسئله هستند.

یکی از مزیت‌های تحصیل در اتریش کم بودن هزینه تحصیل در این کشور است. به طور کلی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در اتریش شهریه بسیار کمی دارند و دانشجوهای بین المللی به نسبت برخی از کشورهای اروپایی شهریه‌های بسیار کمتری پرداخت می‌کنند. 

همچنین تحصیل در کشور اتریش برای علاقه‌مندان به هنر و موسیقی بسیار جذاب و رویایی است، چرا که هنرمندان به نامی همچون: ولفگانگ آمادئوس موتزارت، فرانتس شوبرت، اگون شیله و گوستاو کلیمت در این کشور زندگی کرده‌اند و تعداد متعددی موزه و گالری‌های هنری در شهرهای این کشور به چشم می‌خورد.

به طور کلی سه نوع دانشگاه در اتریش فعالیت‌های آموزشی را ارائه می‌دهند که عبارت‌اند از: دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های علوم کاربردی و دانشگاه‌های خصوصی. هزینه‌های تحصیل در اتریش در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار مقرون به صرفه است. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در اتریش به شرح زیر است:

شهریه دانشگاه‌های دولتی در اتریش حدود 730 یورو در هر ترم برای دانشجویان بین المللی غیر اتحادیه اروپا است. همچنین برای تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های علوم کاربردی در این کشور هر ترم مبلغی در حدود 730 تا 7500 یورو شهریه دریافت می‌شود.

اما تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در اتریش بسیار گران است و اگر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش هستید، باید بدانند که هزینه‌ها بسیار بالاتر است و اغلب بین 3000 تا 35000 یورو در هر سال تحصیلی متغیر است.

خوشبخانه دولت اتریش به دانشجویان بین‌المللی اجازه کار کردن همزمان با تحصیلات تکمیلی را می‌دهد و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای پوشش هزینه‌های تحصیل خود در اتریش 20 ساعت در هفته مشغول به کارهای پاره وقت می‌شوند. 

همچنین برنامه‌های بورسیه تحصیلی فراوانی در کشور اتریش برای دانشجویان بین المللی درنظر گرفته شده است تا در کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی در اتریش کمک کننده این دانشجویان باشد.

بهترین رشته های تحصیلی در اتریش

از آنجایی که موسیقی و هنر تأثیر زیادی بر فرهنگ و سنت‌های اتریش داشته است، می‌توانید از بسیاری از دانشگاه‌ها و آکادمی‌ها انتظار داشته باشید که تعداد زیادی برنامه تحصیلی را به این رشته‌ها اختصاص دهند. با این حال، شما همچنین می‌توانید مدارک لیسانس و کارشناسی ارشد زیادی را در زمینه‌های متعدد، از جمله مدیریت بازرگانی، علوم کامپیوتر، علوم سیاسی، روانشناسی و مهندسی را در دانشگاه های کشور اتریش پیدا کنید.

تحصیل در کشور اتریش

دانشگاه‌های متعددی در کشور اتریش در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرهای مهم این کشور وجود دارد که افراد می‌توانند از میان آ‌ن‌ها مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. بسیاری از دانشگاه‌های مطرح اتریش در پایتخت این کشور یعنی شهر وین واقع شده اند اما برخی دیگر از دانشگاه ها در شهرهای گراتس، سالزبورگ، لینز، گراتس و اینسبروک هستند.

بیش از 70 موسسه آموزش عالی در اتریش فعالیت میکنند که در حدود 2000 برنامه تحصیلی مختلف را برای علاقه مندان ارائه می‌کنند که برخی از آن‌های عبارت اند از: کارشناسی ارشد بازاریابی، کارشناسی حقوق، ارتباطات، تاریخ، مطالعات زبانی، کارشناسی ارشد کسب و کار بین المللی، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، مهندسی برق و … 

تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی

زبان رسمی در کشور اتریش آلمانی است اما برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه های مطرح اتریش به دانستن زبان آلمانی نیاز نیست و با داشتن یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی همچون آیلتس و تافل می‌توان به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کرد.

تحصیلات به زبان انگیسی هم اکنون در بهترین دانشگاه های اتریش برای دانشجویان ‌بین‌المللی ارائه می‌شود که افراد با خیالی آسوده می‌توانند در یکی از بهترین دانشگاه‌های اتریش و دنیا به راحتی و به زبان انگلیسی تحصیل کنند. به طور مثال دانشگاه وین، دانشگاه تکنولوژی وین، دانشگاه صنعتی گراتس، دانشگاه اینسبروک و دانشگاه یوهانس کپلر لینز از مهمترین دانشگاه های انگلیسی زبان اتریش هستند.

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم دبیرستان ایران هم امکان پذیر است و هم نیست. به طور کلی تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم ایران و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های دولتی این کشور کار غیر ممکنی است. چرا که لازمه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی اتریش یا شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشته مورد نظر در ایران و سپس انتقالی به اتریش است و یا اینکه در آزمون‌های اختصاصی خود دانشگاه قبول شوید.

اما اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‎های خصوصی اتریش با مدرک دیپلم امکان پذیر است و تنها داشتن الزامات ابتدایی برای موفقیت در اخذ پذیرش از این نوع دانشگاه ها در کشور اتریش کفایت می‌کند و نیازی به شرکت در کنکور سراسری نیست.

مدارک لازم برای تحصیل در اتریش

هر کشور و هر دانشگاهی در دنیا مدارک و شرایط اختصاصی خود را برای تحصیل دانشجویان اعلام می‌کنند و مهمترین نکته در موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور داشتن و ارائه این الزامات است. در اینجا برخی از رایج ترین الزامات درخواست در دانشگاه‌های اتریش آورده شده است:

  • مدارک قبلی: دبیرستان، لیسانس یا فوق لیسانس
  • کارنامه تحصیلی سوابق یا نمرات
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی
  • توصیه نامه ها
  • انگیزه نامه
  • کپی شناسنامه و مداراک هویتی
  • پاسپورت
  • حداکثر 4 عکس در اندازه پاسپورت
  • گواهی تمکن مالی 
  • ترجمه کلیه مدارک به زبان آلمانی

تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان

به طور کلی برنامه‌های آموزشی در اتریش به دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شوند که نوع الزامات تحصیلی را متفاوت می‌کند. اگر به سایت بسیاری از دانشگاه‌های اتریش نگاهی بیاندازید خواهید فهمید که داشتن مدرک زبان معتبر مثل آیلتس برای تحصیل مورد نیاز نیست. اما این به معنای این است که شما به زبان آلمانی تسلط دارید.

تحصیلات در اتریش

پس برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های اتریش اثبات مهارت‌های زبان انگلیسی لازم است و هر دانشگاه مهارت‌های زبانی دانشجویان خود را سنجش می‌کند. برخی از دانشگاه‌های مدارک معتبر را از دانشجو می‌خواهند و برخی دیگر بدون نیاز به مدرک معتبر دانشجو را پذیرش می‌کنند.

سخن پایانی

مهاجرت تحصیلی به کشور اتریش و تحصیل در این کشور زیبای اروپایی یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای متقاضیان ایرانی تحصیل در کشورهای اروپایی است که شرایط و الزامات ساده و قابل قبولی دارد. پس اگر شما نیز در گروه علاقه مندان تحصیل در اتریش هستید با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی اولین قدم را بردارید.