تحصیل دندانپزشکی در فرانسه هدف بسیاری از متقاضیان است پس با ما در طول این مقاله همراه باشید تا از شرایط و دانشگاه‌های آن اطلاعات مفیدی کسب کنید. انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی می‌تواند با مزایای بی شماری همراه باشد. کشور فرانسه یکی از پرقدرت‌ترین کشورهای اروپایی است و شرایط خوبی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است.

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

کشور فرانسه یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در حوزه پزشکی و دندانپزشکی است. اکثر دانشگاه‌های موجود در این کشور از جایگاه علمی خوبی در دنیا برخوردار هستند و در نتیجه مدرک اخذ شده از آن‌ها می‌تواند در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده و شرایط کاری خوبی را برای فارغ التحصیلان فراهم کند. همان طور که دانشجویان سال اول رشته پزشکی نیازمند گذراندن پیش نیازهای خاصی هستند، دانشجویان رشته دندانپزشکی نیز ملزم به گذراندن دوره های PASS یا L.AS می‌باشند.

شرایط تحصی دندانپزشکی در فرانسه

شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل در رشته دندانپزشکی شش سال زمان خواهد برد. از آن جایی که زبان آموزش در اکثر دانشگاه ها فرانسوی است؛ لذا داشتن مدرک معتبر زبان از مهم‌ترین شرایط تحصیل دندانپزشکی در این کشور محسوب می‌شود. دوره اول تحصیل شامل آموزش اصول پایه است که دانش بنیادی برای پیشگیری، تشخیص و درمان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

در دوره عملی دانشجویان مهارت‌های خود را به صورت عملی در استفاده از پروتزهای دندانی توسعه خواهند داد. متقاضیان در پایان دوره اول تحصیلی خود مدرک DFGSO را دریافت کرده که معادل مدرک کارشناسی است. به صورت کلی، متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی باید سالانه 150 ساعت واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

مدارک لازم برای پذیرش

قدم اول برای تحصیل در این کشور اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها است. چندین دانشگاه برتر در این کشور رشته دندانپزشکی را ارائه می‌دهند و می توان گفت مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل یکی از بهترین روش‌ها محسوب می‌شود. هر دانشگاه مدارک مختلفی را از متقاضیان درخواست می‌کند و به همین دلیل بهترین منبع جهت کسب اطلاعات دقیق، بررسی سایت خود دانشگاه خواهد بود. به طور کلی، مدارک زیر در میان تمام دانشگاه های کشور یکسان بوده و نقص در ارسال آن‌ها می تواند شانس متقاضیان را برای کسب پذیرش کاهش دهد:
•    گذرنامه معتبر
•    ترجمه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
•    مدرک زبان معتبر
•    انگیزه نامه
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    بیمه نامه
•    رسید پرداخت هزینه درخواست
•    عکس پاسپورتی

آزمون های زبان

دانشجویان باید آزمون‌هایی را برای ثبت نام در دانشگاه‌های دندانپزشکی این کشور بگذرانند. آن‌ها می‌توانند در یکی از دو آزمون زیر شرکت کرده و در صورت قبولی از دانشگاه های فرانسه پذیرش بگیرند.

•    آزمون DELF و DALF :

دیپلم زبان فرانسه DELF و دیپلم متمرکز زبان فرانسوی(DALF) که این دیپلم ها بیانگر مهارت دانشجویان در زبان فرانسه خواهند بود. این مدارک در کل جهان به رسمیت شناخته شده اند. سطح B2، آن برای پذیرش در دانشگاه های دندانپزشکی در کشور فرانسه مورد نیاز است. مدت اعتبار این مدرک همیشگی است.

•    آزمون های TCF / TFE فرانسه :

اصولاً این آزمون ها سطح مهارت دانشجویان را به زبان فرانسوی ارزیابی می‌کنند. بر خلاف دیپلم معتبر DELF و  DALF، گواهی نامه TCF فقط برای دو سال معتبر است.

دانشگاه های دندانپزشکی در کشور فرانسه

دانشگاه های دندانپزشکی در فرانسه

یکی از مهم ترین فاکتورها برای تحصیل در خارج از کشور اعتبار دانشگاه است. دانشگاهی که مدرک آن در سایر کشورهای اروپایی و آمریکا مورد قبول باشد، می تواند گزینه ای مناسب برای تحصیل باشد. بهترین دانشگاه‌های فرانسه برای ورود به رشته دندانپزشکی به شرح زیر خواهد بود:

•    دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

دانشگاه سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی در سطح جهانی بوده که طیف گسترده‌ای از رشته‌های پرطرفدار هنری، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهد. رویکرد آموزشی دانشگاه سوربن آموزش و پژوهش برای چالش های فکری و علمی قرن بیست و یکم است. بر اساس رتبه بندی QS رتبه این دانشگاه 72 می‌باشد.

•    دانشگاه اکول پلی تکنیک (École Polytechnique)

این دانشگاه به عنوان یک موسسه فرانسوی پیشرو شناخته می‌شود. طیف برنامه های آکادمیک موجود در این دانشگاه شامل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. این دانشگاه همچنین یکی از اعضای مؤسسه پلی ‌تکنیک پاریس است؛ مؤسسه ‌ای عالی که پنج دانشکده مهندسی فرانسوی معتبر را گرد هم می ‌آورد. 

•    دانشگاه مونپلیه (Montpellier University)

دانشگاه مونپلیه یک دانشگاه تحقیقاتی است که در جنوب شرقی کشور فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در سال 1289 تأسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه بیش از 15،000 دانشجو و در حدود 1450 کارمند دارد. این یک دانشگاه چند رشته ای با هشت دانشکده و تمرکز ویژه بر علوم و تحقیقات فناوری می‌باشد. 

•    دانشگاه اکس مارسی (Aix Marseille University)

این دانشگاه در سال 2011 تأسیس شده و جایگزین دانشگاه پروونس، دانشگاه مدیترانه و دانشگاه پل سزان شد. امروزه، این دانشگاه یکی از جوان‌ترین دانشگاه‌های موجود در کشور فرانسه است. طبق گزارشات QS رتبه این دانشگاه در میان برترین دانشگاه های دنیا 510 – 501 است.

•    دانشگاه بوردو (Université de Bordeaux)

دانشگاه بوردو تعدادی از برنامه‌های کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد که 100 درصد به زبان انگلیسی با تمرکز بر زیست شناسی، علوم اعصاب و کشاورزی تدریس میشوند. این دانشگاه که به دلیل کیفیت دوره‌های تحصیلی و تحقیقاتش در بین دانشگاه‌های برتر فرانسه قرار گرفته است، یک موسسه بین المللی چند رشته ای است. دانشگاه بوردو سومین دانشگاه بزرگ فرانسه با بیش از 50،000 دانشجو میباشد. رتبه این دانشگاه 418 است.

•    دانشگاه نانت (Université de Nantes)

دانشگاه نانت واقع در غرب فرانسه، یک مرکز آموزش عالی و تحقیقاتی بزرگ است که در شهر زیبای نانت واقع شده است. در طول 50 سال گذشته، دانشگاه نانت آموزش و تحقیقات خود را به بالاترین سطح رسانده است. این دانشگاه یکی از دانشگاههای فرانسه است که مطالعات بین رشته ای را ارائه می کند. 75 درصد واحدهای تحقیقاتی دانشگاه دارای رتبه A و A+ میباشند. 

•    دانشگاه لیل (University of Lille)

دانشگاه لیل در شهر لیل فرانسه واقع شده است. این دانشگاه از ادغام سه دانشگاه علم و صنعت لیل، دانشگاه بهداشت و حقوق لیل 2، و دانشگاه شارل دوگل لیل III تشکیل شد. در حال حاضر، 67،000 دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند. در این دانشگاه بیش از 20 دوره به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس میشود. همچنین کلاس‌های زبان فرانسه برای دانشجویانی که می‌خواهند مهارت های زبانی خود را در حین تحصیل بهبود بخشند، وجود دارد.

•    دانشگاه استراسبورگ (Université de Strasbourg)

این دانشگاه از ادغام سه دانشگاه لوئی پاستور، مارک بلوخ و رابرت شومان تشکیل شد. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه در کشور فرانسه محسوب می‌شود. دانشگاه استراسبورگ به شدت پژوهش محور بوده و سالانه نزدیک به 400 پایان نامه دکترا در این دانشگاه ارائه میشود. طبق گزارشات QS رتبه این دانشگاه در دنیا 421 است.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی امکان تحصیل به صورت رایگان را خواهند داشت. دانشجویان برخی از دانشگاههای این کشور می‌توانند علاوه بر تحصیل رایگان، در سال آخر از حقوق ماهیانه نیز برخوردار شوند. در واقع این ویژگی ها و امتیازات کشور فرانسه را به یک گزینه جذاب برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است.

متوسط هزینههای تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاههای دولتی سالانه 400 یورو است که مبلغی اندک در نظر گرفته می‌شود. البته شهریه دانشگاه های خصوصی این کشور میتواند تا 20،000 یورو در سال برسد. هزینههای زندگی دانشجویی رابطه مستقیمی با عادات و سبک زندگی متقاضیان دارد؛ اما می‌توان گفت متوسط هزینه های زندگی دانشجویان رشته دندانپزشکی در شهر پاریس ماهیانه در حدود 1100 یورو خواهد بود.

تحصیل دندانپزشکی در کشور فرانسه به زبان انگلیسی

متأسفانه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه فقط به زبان فرانسوی امکان پذیر است . از این رو، تسلط بر این زبان یکی از مهمترین موانع در مقابل دانشجویان بین المللی خواهد بود که متقاضی تحصیل در فرانسه هستند. از طرف دیگر و به منظور جذب دانشجویان بین المللی از سراسر جهان، گروهی از دانشگاه ها و دانشکده های خصوصی برنامه های آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. با این کار افرادی که قصد تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی را دارند، می‌توانند به راحتی به تحصیل مشغول شوند. این کار با هزینه تحصیل همراه است که بسته به نوع تخصص یا مرحله آموزشی، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت خواهد بود. 

بورسیه برای تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه

یکی از پرتقاضاترین موارد در هنگام تحصیل در خارج از کشور، اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی است. نحوه درخواست بدین صورت است که در ابتدا دانشجویان باید پذیرش دانشگاه را اخذ کنند و سپس درخواست بورسیه را داشته باشند. سپس درخواست آنها توسط کمیته ارزیابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

اخذ بورسیه نیازمند داشتن معدل خوب در مقطع دیپلم و تسلط به زبان فرانسوی است. شاید بورسیه نتواند هزینه ها را به طور کامل پوشش دهد؛ اما با دریافت آن حداقل نگرانی بابت بدهیها پس از فارغ التحصیلی دیگر وجود نخواهد داشت. در برخی از دانشگاهها دانشجویان با دریافت بورس تا سقف 10،000 یورو کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

کار دانشجویی حین تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه

دانشجویان رشته دندانپزشکی در این کشور می‌توانند جهت تأمین بخشی از هزینه های زندگی خود به انجام کارهای دانشجویی بپردازند. دانشجویان می‌توانند هم در محیط دانشگاه و هم خارج از محیط دانشگاه مشغول به کار شوند. آنها اجازه دارند تا نهایتاً 20 ساعت در هفته را به انجام کارهای پاره وقت پرداخته و به طور متوسط در حدود 9.5 یورو در ساعت درآمد داشته باشند.

ویزا جهت تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه

پس از طی شدن مراحل درخواست پذیرش از دانشگاه متقاضیان باید خود را برای اخذ ویزای دانشجویی آماده کنند. در این کشور دو نوع ویزای تحصیلی وجود دارد: کوتاه مدت و بلند مدت. متقاضیانی که قصد اقامت بیش از 6 ماه را دارند باید برای دریافت ویزای VLT-TS اقدام کنند. به منظور تأیید این نوع خاص از ویزا نیاز به انجام معاینههای پزشکی است. شرایط و مدارک لازم جهت ارائه به سفارت به شرح زیر می باشد:
•    هزینه درخواست ویزا (100 یورو)
•    تکمیل فرم درخواست 
•    نامه پذیرش از دانشگاه
•    گواهی سلامت
•    گواهی عدم سوء پیشینه
•    گذرنامه معتبر
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    دو قطعه عکس پاسپورتی
•    مدرک زبان معتبر

شرایط کار دندانپزشکان در فرانسه

کار دندانپزشکان در کشور فرانسه

رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه یکی از پردرآمدترین مشاغل در این کشور به حساب می‌آید. درصد زیادی از فارغ التحصیلان از دانشگاه های این کشور می توانند به دندانپزشکان ماهر در فرانسه تبدیل شوند. فارغ التحصیلان باید دورههای ویژه کارآموزی را با نمرات قابل قبول پشت سر بگذارند تا بتوانند وارد بازار کار در فرانسه شوند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند.

شهرهایی مانند پاریس، لیون، نیس، نانت، مارسی، بوردو، لیل، استراسبورگ و مون پلیه بهترین شهرها برای کار دندانپزشکان هستند. همچنین تجربه کاری و جنسیت با میزان درآمد آنها رابطه مستقیمی دارد. آنها می توانند از مزایای بازنشستگی و بیمه برخوردار شوند. بهتر است فارغ التحصیلان در اوایل کار خود زیر نظر دندانپزشکان با توجه کار کنند. روزهای کاری در این کشور از دوشنبه تا جمعه است و افراد ملزم به 35 ساعت کار در هفته هستند.

اخذ ویزای همراه برای تحصیل دندانپزشکی در کشور فرانسه

کشور فرانسه شرایطی را مهیا کرده است که دانشجویان امکان آوردن خانواده (همسر و فرزندان زیر 18 سال) را خواهند داشت. اما باید این نکته را به خاطر داشت که همراه دانشجویان اجازه کار را نخواهند داشت. از مهمترین شرایط اخذ این نوع ویزا داشتن تمکن مالی مناسب است. در واقع دانشجویان باید بتوانند اثبات کنند که امکان تأمین هزینه های زندگی خود و همراهان را در زمان تحصیل خواهند داشت.

مزایای تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه علاوه بر کیفیت بالای آموزشی دارای مزایای متعدد دیگری نیز میباشد. در این قسمت قصد داریم به بررسی برخی از مزایای تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه بپردازیم.
•    میزان شهریه رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه
•    فرصت های برجسته تحقیق و توسعه
•    فرانسه یک قدرت اقتصادی در سطح جهانی است
•    مدرک مورد تأیید وزارت بهداشت
•    ورود به دانشگاه هایی با رتبه برتر در جهان
•    امکان داشتن کار پاره وقت در زمان تحصیل
•    شرایط کار عالی برای فارغ التحصیلان
•    امکان تحصیل در دانشگاه های خصوصی بدون شرکت در آزمون ورودی
•    امکان دریافت بورسیه تحصیلی

سخن آخر

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه می‌تواند فرصتی بی نظیر برای متقاضیان ایرانی باشد. مدرک اخذ شده از این کشور در ایران و سایر کشورها به رسمیت شناخته میشود. اکثر دانشگاههای این کشور هر ساله در میان بهترین دانشگاههای دنیا قرار می‌گیرند. دانشجویان بین المللی امکان همراهی خانواده را در طول مدت اقامت در این کشور خواهند داشت. فارغ التحصیلان می‌توانند در صورت یافتن کار ویزای خود را تغییر داده و پس از چند سال اقامت دائم را دریافت کنند. چنان چه شما عزیزان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید با کارشناسان مجرب موسسه لتسگویونی در ارتباط بوده و از خدمات مشاوره آنها برخوردار شوید.