تحصیل معماری در ایتالیا به دلیل وجود جاذبه‌های معماری فوق العاده یکی از جذاب‌ترین مقاصد تحصیل معماری در دنیا است و می‌توان گفت علاقه‌مندان بسیاری از سراسر دنیا برای تحصیل در این رشته وارد خاک ایتالیا می‌شوند. از سوی دیگر دانشگاه‌های مطرح ایتالیا نیز رشته تحصیلی معماری را با بالاترین کیفیت ارائه می‌کنند که سبب شده تا علاقه‌مندان رشته معماری، کشور ایتالیا را برای تحصیل در این رشته انتخاب کنند.

اگر شما نیز از علاقه‌مندان به تحصیل رشته معماری در کشور ایتالیا هستید، برای مهاجرت تحصیلی و ورود به کشور ایتالیا مقدماتی لازم است. برای انجام این مقدمات بهتر است وقت مشاوره مهاجرتی خود را از مشاوران با تجربه لتس گو یونی رزرو کنید و با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در رشته معماری اقدام کنید.

رشته معماری در ایتالیا

رشته معماری در ایتالیا به دلیل جاذبه‌های معماری شهرهای ایتالیا از محبوبیت بالایی برخوردار است و طرفداران بسیاری را از سراسر دنیا به سوی ایتالیا می‌کشاند. تحصیل معماری در کشور ایتالیا دانشجویان را برای آموزش اصول پایه و ابتدایی معماری و زیبایی شناسی آماده می کند. 

یکی از دلایلی که ایتالیا به عنوان پنجمین کشور پربازدید جهان شناخته شده، این است که ایتالیا برای قرن‌ها میزبان فرهنگ‌های مختلف بوده و دارای میراث فرهنگی و معماری غنی است. همچنین تحصیل معماری در ایتالیا که خانه امپراتوری روم بوده و دارای 55 میراث جهانی یونسکو از جمله واتیکان است، ذهن هر دانشجوی علاقه‌مند به معماری را به خود مشغول می‌کند.

ایتالیا یکی از بهترین گزینه ها در اروپا از نظر تحصیل، هزینه های پایین شهریه، بورسیه تحصیلی و فرصت های اقامتی است که به دانشجویان ارائه می‌کند. رشته معماری یکی از رشته های مورد علاقه در کشور ایتالیا است که دانشجویان زیادی از خارج از کشور می پذیرد و در دانشگاه های باکیفیت تدریس می کنند.

تحصیل معماری در ایتالیا

آموزش معماری در ایتالیا که دارای عناصر منحصر به فردی در زمینه سازه‌ها است، می تواند تجربه ای ارزشمند برای دانشجویان باشد. دانشجویانی که معماری را در برترین دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل می‌کنند، می‌توانند از نزدیک تاریخ معماری این کشور و آثار معماری به جا مانده از این کشور را مشاهده کنند و از آن‌ها الهام بگیرند. 

مطالعات معماری منجر به مشاغلی مانند معمار، طراح شهرسازی، معمار منظر یا مهندس سازه می شود که در دنیا بسیار پرطرفدار هستند. اگر بتوانیم تمام جنبه‌های تحصیل معماری در کشور ایتالیا را به‌طور کلی توصیف کنیم، می‌توانیم آن‌ها را تحت عنوان‌های زیر شرح دهیم:

دانشجویان محصل معماری در ایتالیا هر روز با دیدن ساختمان‌های مختلف که معماری بسیار خاصی دارند، به هنر معماری و علم معماری عمیق‌تر می‌شوند و متوجه می شوند که تحصیل معماری در ایتالیا نقطه عطفی در حرفه معماری است. 

دانشجویانی که تحصیلات معماری را در ایتالیا طی کنند پس از فارغ التحصیلی دیپلم آبی را دریافت می کنند که فرد با داشتن این دیپلم می‌تواند حرفه معماری را در اروپا و سایر کشورهای جهان دنبال کند. پس با تحصیل رشته معماری فرصت‌های شغلی بیشتری پیش روی دانشجویان معمار در این کشور اروپایی است.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل معماری ایتالیا کوتاهی طول دوره تحصیل است. برای اتمام دوره کارشناسی معماری در کشور ایتالیا تنها 3 سال زمان نیاز است که این موضوع به دانشجو کمک می‌کند که یک سال زودتر وارد مرحله بعدی در خصوص رشته معماری شود.

همچنین هزینه تحصیل در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. با توجه به اینکه دانشگاه‌های ایتالیا کیفیت بسیار بالایی دارند و تحصیلات در رشته معماری نیز در بهترین دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود، بر جذابیت تحصیل در ایتالیا افزوده است.

علاوه بر موارد فوق باید گفت برای تحصیل معماری در کشور ایتالیا نباید نگران داشتن مهارت در زبان ایتالیایی باشید. چرا که رشته معماری در بهترین دانشگاه‌های ایتالیا علاوه بر زبان ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود و دغدغه زبان دیگر مطرح نیست.

بورسیه رشته معماری در ایتالیا

شهریه و هزینه تحصیل معماری در ایتالیا بر اساس دانشگاه‌ و نوع موسسه آموزشی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، کاملا متفاوت و متغیر است. دانشجو می‌تواند از میان دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی مناسب‌ترین گزینه برای تحصیل معماری را برای خود انتخاب کند.

باید گفت هزینه شهریه برای تحصیل معماری در دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا در حدود 150 تا 3500 یورو در سال است که مبلغ شهریه در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا برای تحصیل  معماری در حدود 7000 تا 13000 یورو متغیر است.

رشته معماری در ایتالیا

اما از مهمترین نکات تحصیل در این رشته تحصیلی در ایتالیا می‌توان به تعلق گرفتن بورسیه تحصیلی به دانشجویان این رشته تحصیلی اشاره کرد که در کم کردن هزینه‌های تحصیل در کشور ایتالیا نقش بسزایی دارد. دانشجویانی که مایل به تحصیل در این رشته تحصیلی در ایتالیا هستند حق دریافت بورسیه تحصیلی را دارند که البته این بورسیه بر اساس شرایط مختلف اعطا می شود. 

بورسیه‌هایی که دانشجویان ممکن است دریافت کنند با توجه به وضعیت درآمد خانواده و موفقیت شخصی دانشجو متفاوت است. دانشجویان معماری می‌توانند تا سقف 5200 یورو در سال بورسیه دریافت کنند. همچنین برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویانی که در امتحانات خود موفق می‌شوند نیز بورسیه تحصیلی بالاتری ارائه می‌دهند. میزان این بورسیه تحصیلی با توجه به دانشگاه و وضعیت عمومی دانشجویان متفاوت است.

رشته معماری در دانشگاه های ایتالیا

به طور کلی کشور ایتالیا از نظر برنامه‌های آموزشی و محتوای درسی دوره‌های آموزش عالی کشوری بسیار توسعه یافته است. برنامه‌های آموزشی در رشته معماری در مقطع کارشناسی 3 سال و در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال برنامه ریزی شده است.

دانشجویانی که مایل به تحصیل معماری در کشور ایتالیا هستند می‌توانند در دانشگاه‌هایی که در بین بهترین دانشگاه‌های جهان و اروپا قرار دارند، مانند دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه پلی تکنیک تورین، دانشگاه جنوا، دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه بولونیا و دانشگاه فلورانس تحصیلات با کیفیت بالا در زمینه معماری را کسب کنند.

زبان آموزشی در کشور ایتالیا معمولا ایتالیایی است، اما فرصت‌های بسیاری برای دانشجویانی که مایل به تحصیل به زبان انگلیسی هستند نیز وجود دارد. دانشجویان معماری در طول دوره تحصیل خود در این رشته با دورسی همچون: ارتباطات بصری، تئوری‌های طراحی، تاریخ معماری، عناصر سازه‌ای با دروس ریاضی، فیزیک، تاریخ هنر و … آشنا می‌شوند.

همچنین بهتر است بدانید تعداد دانشگاه‌هایی که مقطع کارشناسی ارشد در رشته معماری را ارائه می‌کنند کمی بیشتر از مقطع کارشناسی است. همه دانشگاه‌هایی که هر دو مقطع تحصیلی در آنها ارائه می‌شود، مؤسساتی هستند که تحصیلات با کیفیت و طولانی مدت ارائه می دهند و در رتبه بندی کشورهای اروپایی جزو 10 دانشگاه برتر هستند. 

مدارک مورد نیاز تحصیل معماری در ایتالیا

به طور کلی مدارک و شرایط مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور و همچنین کشور ایتالیا یکسان است. اما بهتر است بدانید برای تحصیل در این رشته در ایتالیا گاها برخی از دانشگاه‌ها آزمون‌های مختص به خود را قبل از پذیرش دانشجو می‌گیرند و درصورت قبولی در آن آزمون فرد مجاز به اخذ پذیرش تحصیلی می‌شود. در ادامه لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته معماری در کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی آمده است:

  • سوابق تحصیلی 
  • مدرک دیپلم
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی
  • رزومه
  • انگیزه نامه 
  • مدارک هویتی
  • شرکت در آزمون‌های اختصاصی معماری 

البته برخی از الزامات اختصاصا فقط برای برخی از دانشگاه‌ها مورد نیاز است که در زمان اخذ پذیرش باید به مدارک مورد نیاز هر دانشگاه دقت فراوان شود تا به راحتی بتوان از دانشگاه مورد نظر پذیرش تحصیلی گرفت.

بازار کار رشته معماری در ایتالیا

بسیاری از افراد از روش تحصیل در خارج از کشور برای گرفتن اقامت کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. اما باید گفت به طور کلی اقامت پس از تحصیل در کشور ایتالیا شرایط خاص خود را دارد که باید قبل از اقدام برای گرفتن پذیرش در هر رشته‌ای در کشور ایتالیا به آن توجه کرد.

پیدا کردن شغل مناسب بعد از فارغ‌التحصیلی در ایتالیا به داشتن مهارت در زبان ایتالیایی گره خورده است. پس اگر قصد اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا را دارید بهتر است به تقویت مهارت‌های زبان ایتالیایی مشغول شوید تا بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته معماری بتوانید در مشاغل مرتبط با این رشته تحصیلی مشغول به کار شوید.

معماری در ایتالیا

از آنجایی که مدارک رشته معماری از دانشگاه‌های ایتالیا اعتبار بالایی دارند، بازار کار برای دانشجویان آرشیتکت در کشور ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی در صورت گذراندن دوره‌های پیش نیاز و کسب تجربه بسیار مناسب است. پس با انتخاب این رشته تحصیلی می‌توانید آینده شغلی مناسبی را برای خود متصور شوید.

درآمد یک معمار که حدود 3 سال تجربه داشته باشد به صورت سالیانه مبلغی در حدود 39 هزار یورو می‌باشد. همچنین اگر یک معمار بتواند تجربه شغلی خود را تا 8 سال افزایش دهد، می‌تواند در کشور ایتالیا به عنوان یک معمار با تجربه مشغول به کار شود و تا حدود 69 هزار یورو در سال درآمد کسب کند.

گرایش های رشته معماری در ایتالیا

رشته معماری از جمله رشته‌هایی است که گستره بسیار زیادی دارد و گرایش‌های متفاوتی نیز برای دوره‌های مختلف تحصیلی ارائه می‌کند. خوشبختانه بسیاری از گرایش‌های رشته معماری در دانشگاه‌های کشور ایتالیا برای علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته تحصیلی نیز ارائه می‌شود.

دانشجویان رشته معماری می‌توانند در زمینه‌های تخصصی مانند معماری منظر، طراحی معماری، مهندسی معماری، معماری و شهرسازی، تاریخ معماری و معماری داخلی در کشور ایتالیا تحصیل کنند و دوره‌های تکمیلی را نیز پشت سر بگذارند.

کلام پایانی

کشور ایتالیا را می‌توان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان معرفی کرد که رشته معماری نیز از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور است. پس اگر شما نیز علاقه‌مند به تحصیل رشته معماری در ایتالیا هستید بهتر است فرصت را از دست ندهید و با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی اقدامات اولیه برای اخذ پذیرش تحصیلی از برترین دانشگاه‌های کشور ایتالیا را انجام دهید.