برای مهاجرت تحصیلی چقدر پول لازم است؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای موفقیت در پروسه مهاجرت تحصیلی به چه مقدار پول احتیاج است تا بتوان در کشورهای تراز اول جهان در مقاطع تحصیلی مختلف تحصیل کرد. از آنجایی که ارزش پول هر کشور با دیگری متفاوت است، در نتیجه هزینه‌های تحصیل در هر کشور نیز با دیگری متفاوت است و افراد باید قبل از اقدام برای انتخاب کشور و اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع مورد نظر اطلاعات دقیق‌تری نسبت به هزینه‌های تحصیل کسب کنند.

ایده تحصیل در خارج از کشور جذاب اما کمی دلهره‌آور است و ممکن است باعث شود افراد از آن دوری کنند. اما مزایای بسیاری در این مسیر وجود دارد؛ از جمله گرفتن مدرک از دانشگاه‌های معتبر دنیا، آینده شغلی مطمئن، زندگی در خارج از کشور و ... . اما باید گفت که تحصیل در دانشگاهی خارج از کشور ممکن است آسان‌تر از آن باشد که فکر می‌کنید.

بعضی اوقات سطح آموزشی کشور خودتان با کشوری که می‌خواهید در آن تحصیل کنید یکسان نیست. هنگام بررسی گزینه‌های آموزش عالی، برای دانشجویان حیاتی است که هزینه‌ها و انواع موسسات موجود را بدانند، تا بهترین تصمیم را برای اهداف آینده و وضعیت مالی خود بگیرند. با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود با کارشناسان لتس گو یونی، اطلاعات تکمیلی در مورد کاهش هزینه های مهاجرت تحصیلی را بدست آورید.

هزینه مهاجرت تحصیلی چقدر است؟ 

هزینه مهاجرت تحصیلی چقدر است؟ مهاجرت به کشور دیگری از طریق تحصیل راهی محبوب برای بسیاری از افرادی است که به دنبال گسترش دیدگاه‌های خود، داشتن تحصیلات با کیفیت و احتمالاً شروع زندگی جدید در خارج از کشور هستند. با این حال، هزینه‌های مرتبط با این فرآیند می‌تواند بسته به چندین عامل، از جمله کشور مقصد، مؤسسه آموزشی انتخاب شده و برنامه تحصیلی خاص، کاملا متفاوت باشد. 

برای مثال، در ایالات متحده، دانشجویان بین المللی ممکن است بسته به اینکه آیا دانشگاهی دولتی یا خصوصی را انتخاب کرده‌اند، برای هزینه‌های تحصیلی تنها بین ۲۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار در سال پول دهند. علاوه بر این، هزینه‌های زندگی می‌تواند از ۱۰.۰۰۰ تا ۱۵.۰۰۰ دلار در سال باشد. هزینه‌های درخواست ویزا، از جمله هزینه صدور ویزا، می‌تواند به حدود ۵۰۰ دلار برسد. 

در کانادا نیز دانشجویان بین المللی می‌توانند بین ۱۵.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ دلار کانادا در سال برای هزینه‌های تحصیلی خود در نظر بگیرند و در کنار هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی نیز می‌تواند از ۱۰.۰۰۰ تا ۱۲.۰۰۰ دلار کانادا در سال باشد. مجوز تحصیل نیز ۱۵۰ دلار کانادا هزینه دارد. 

در بریتانیا، هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی می‌تواند از ۱۰.۰۰۰ تا ۳۸.۰۰۰ پوند در سال باشد. هزینه‌های زندگی نیز می‌تواند بین ۱.۰۰۰ تا ۱.۵۰۰ پوند در ماه باشد. همچنین ویزای دانشجویی بریتانیا حدودا ۳۴۸ پوند هزینه دارد و همچنین هزینه بیمه سلامت نیز باید به مبلغ ۴۷۰ پوند در سال پرداخت شود. 

در استرالیا، هزینه تحصیلی متوسط برای دانشجویان بین المللی حدود ۳۰.۰۰۰ دلار استرالیا در سال است. هزینه‌های زندگی تخمین زده شده حدود ۲۱ هزار دلار استرالیا در سال است. همچنین ویزای دانشجویی نیز حدودا ۶۲۰ دلار استرالیا هزینه دارد. 

هزینه مهاجرت تحصیلی

این هزینه‌ها حدودی هستند و هزینه‌های واقعی ممکن است متفاوت باشند. همچنین باید هزینه‌های اضافی مانند بیمه سلامت، هزینه‌های سفر، کتاب‌ها و لوازم التحریر و احتمالاً هزینه‌های مشاور مهاجرتی خود را نیز در نظر بگیرید. اما باید دانست که این هزینه‌ها مهاجرت تحصیلی را تضمین نمی‌کنند؛ آن‌ها فقط فرصتی را برای تحصیل و احتمالاً درخواست ویزای کار یا اقامت دائم در آینده فراهم می‌کنند. 

نرخ‌های تحصیلی معمولاً بر اساس نوع مؤسسه، مکان و منابع موجود متفاوت است. دانشگاه‌ها، با دامنه بزرگتری از خدمات و منابع، ممکن است نرخ‌های تحصیلی بالاتری نسبت به کالج‌ها داشته باشند. مقدار کمک هزینه‌ها و بورسیه‌ها می‌توانند بین موسسات مختلف کاملا متفاوت باشد. بورسیه‌ها، کمک هزینه‌ها و وام‌ها ممکن است در هر دو کالج و دانشگاه موجود باشند، اما مقادیر، الزامات و فرآیند درخواست‌شان ممکن است متفاوت باشند. 

به عنوان یک متقاضی ایرانی، چندین هزینه اضافی وجود دارد که باید آن‌ها را به غیر از شهریه دانشگاه و دوره‌ای که می‌خواهید تحصیل کنید، در نظر بگیرید. اولاً، هزینه آزمون زبان است که یکی از الزامات بسیاری از دانشگاه‌ها داشتن مدرک رسمی زبان است که عموما شامل کسب مدارک زبانی مانند تافل یا آیلتس می‌شود.

هزینه دیگری که باید در نظر گرفته شود، آزادسازی مدرک تحصیلی است. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به مدارک تحصیلی قبلی فرد نیاز داشته باشند که با توجه به دانشگاهی که فرد در ایران تحصیل کرده است، به آزادسازی مدرک احتیاج است که در بسیاری از مواقع فرد مجبور به پرداخت هزینه‌ای در قبال آزاد کردن مدرک است.

علاوه بر این، هزینه پذیرش تحصیلی دانشگاه نیز وجود دارد. بیشتر دانشگاه‌ها هزینه پذیرش تحصیلی را دریافت و با آن کلیه هزینه‌های اداری مرتبط با پردازش درخواست شما را پرداخت می‌کنند. این هزینه می‌تواند بسته به دانشگاه و رشته‌ی مورد نظر متفاوت باشد، بنابراین ضروری است که الزامات خاص هر مؤسسه را بررسی کنید.

افزون بر موراد فوق باید هزینه بلیط هواپیما را در نظر بگیرید. پروازهای بین المللی می‌توانند هزینه قابل توجهی داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود تا تمامی قیمت‌ها را مقایسه کرده و به بهترین گزینه برسید. همچنین باید هزینه‌های اضافی، مانند حمل و نقل و اضافه بار را نیز در نظر بگیرید. پسرها نیز باید شرایط سربازی برای مهاجرت تحصیلی را نیز مورد بررسی قرار دهند.

هزینه مهاجرت تحصیلی در کالج‌ها

هزینه مهاجرت تحصیلی در کالج‌ها ممکن است بسته به کشور و مؤسسه آموزشی متفاوت باشد. مقصد بعدی شما پس از به پایان رساندن دبیرستان کجا خواهد بود؛ کالج یا دانشگاه؟ اگرچه ممکن است به نظر برسد که این دو گزینه کاملاً یکسان هستند، در واقع تفاوت‌هایی بین کالج و دانشگاه وجود دارد، به ویژه در مورد شهریه‌ها. 

در مورد فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی، دانشگاه‌ها به طور کلی الزامات پذیرش سخت‌گیرانه‌تری دارند. با وجود این تفاوت‌ها، هر دو کالج و دانشگاه ارزش بزرگی در آموزش عالی دارند. آن‌ها تجربیات یادگیری منحصر به فردی را ارائه می‌دهند، که به نیازها و اولویت‌های دانشجویان پاسخ میدهد. پس از حضور، هزینه‌ها معمولاً شامل موارد زیر است: 

  • شهریه
  • کتاب‌ها 
  • مسکن 
  • وعده‌های غذایی
  • بیمه سلامتی
  • کارت پارکینگ یا هزینه‌های حمل و نقل
  • هزینه‌های اضافی (تلفن همراه، سرگرمی و غیره) 

در بخش پایین به بررسی کلی از میانگین هزینه‌های کالج برای دانشجویان بین‌المللی در برخی کشورها میپردازیم: 

1. ایالات متحده: آمریکا میزبان بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبری است که شهریه‌های بالایی دارند. به طور میانگین، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تخمین بزنند که بین ۲۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار در سال برای شهریه یک کالج دولتی یا خصوصی پرداخت کنند. 

2. بریتانیا: در بریتانیا، شهریه‌های کالج برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند از ۱۰.۰۰۰ تا ۳۸.۰۰۰ پوند در سال متغیر باشد. 

3. استرالیا: در استرالیا، میانگین شهریه کالج برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۳۰.۰۰۰ دلار استرالیا در سال است. 

4. کانادا: در کانادا، دانشجویان بین‌المللی مبلغی بین ۱۵.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ دلار کانادا در سال برای شهریه‌ی کالج پرداخت می‌کنند. 

5. آلمان: کالج‌ها در آلمان معمولا گزینه اقتصادی مناسبی برای دانشجویان بین المللی محسوب می‌شوند. با هزینه کمی حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو در هر ترم که آن هم برای پوشش هزینه‌های اداری است، می‌توان تحصیلات خود را پیش برد. 

6. فرانسه: در فرانسه، کالج‌های دولتی از دانشجویان بین‌المللی برای مدرک کارشناسی سالانه حدود ۳ هزار یورو پول دریافت می‌کنند.

7. چین: در چین، میانگین شهریه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی از ۲۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ یوان در سال متغیر است. 

8. ژاپن: میانگین شهریه سالانه در ژاپن برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۵۳۵.۸۰۰ ین است. 

این ارقام میانگین هستند و هزینه‌های واقعی می‌تواند برای کالج‌ها و دوره‌های مختلف به طور قابل توجهی متفاوت باشد. علاوه بر این، این ارقام شامل هزینه‌های زندگی، بیمه سلامتی، کتاب‌ها و سایر هزینه‌های متفرقه نمی‌شوند. 

کاهش هزینه های مهاجرت تحصیلی

هزینه مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی

هزینه مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ممکن است شامل شهریه، هزینه زندگی، هزینه کتاب و منابع درسی و هزینه ویزای تحصیلی باشد. میانگین هزینه کسب مدرک کارشناسی می‌تواند در کشورها و مناطق مختلف متفاوت باشد. در بازار کار رقابتی امروز، داشتن حداقل یک مدرک کارشناسی بسیار مهم شده است، زیرا تقریباً ۳۵ درصد از فرصت‌های شغلی نیاز به این سطح از تحصیلات دارند. 

به عنوان مثال، در ایالات متحده، هزینه یک مدرک کارشناسی می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. یا در بریتانیا، شهریه‌های لیسانس می‌تواند از تقریباً ۹.۲۵۰ تا ۳۸.۰۰۰ پوند در سال متغیر باشد. در استرالیا، میانگین شهریه سالانه برای دانشجویان بین‌المللی که به دنبال مدرک کارشناسی هستند، می‌تواند از ۲۰.۰۰۰ تا ۴۵.۰۰۰ دلار استرالیا متغیر باشد. 

در برخی کشورها، مانند آلمان و نروژ، دانشگاه‌های دولتی گزینه‌های زیادی برای تحصیل رایگان دارند که مشمول دانشجویان بین‌المللی نیز می‌شود. این باعث کاهش چشمگیر هزینه برای دریافت مدرک کارشناسی در این کشورها می‌شود و دانشجویانی که به دنبال آموزش عالی با قیمت مناسب هستند را جذب می‌کند. در کل، مهاجرت تحصیلی به اروپا مزایای قابل توجهی دارد. 

در بازه زمانی بین ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۱، هزینه متوسط شهریه دانشگاهی برای دریافت مدرک کارشناسی تقریباً سه برابر شده است. دانشگاه‌های عمومی توسط دولت‌های ایالتی تامین مالی می‌شوند و معمولاً نرخ شهریه کمتری را در نظر می‌گیرند. اگرچه کشورهایی با شهریه رایگان همیشه جذاب هستند، اما معمولاً هزینه‌های زندگی بالاتری دارند که ممکن است کمی برای مهاجرت تحصیلی سخت باشند. 

هزینه مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد معمولاً بیشتر از مقطع کارشناسی است و ممکن است شامل هزینه‌های تحصیلی بالاتر، هزینه پژوهش، هزینه زندگی و هزینه ویزای تحصیلی باشد. هزینه یک مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند بسته به کشور و منطقه متفاوت باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یک سرمایه‌گذاری قابل توجه در تحصیلات و پیشرفت شغلی فرد است. 

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار آموزشی (NCES) در سال ۲۰۲۳، میانگین هزینه یک مدرک فارغ‌التحصیلی در ایالات متحده، ۱۹.۷۴۹ دلار در سال برای شهریه و هزینه‌ها گزارش شده است. هنگام مقایسه هزینه‌های مدرک کارشناسی ارشد با هزینه‌های مدرک کارشناسی، مهم است توجه داشته باشید که شهریه سالانه برای یک رشته کارشناسی ارشد در یک کالج دولتی معمولاً بیشتر از دوره کارشناسی است. 

به طور میانگین، دانشجویان ارشد حدود ۱۲.۳۹۰ دلار در سال برای شهریه پرداخت می‌کنند، در حالی که دانشجویان کارشناسی حدود ۹.۳۸۰ دلار پرداخت می‌کنند. با این حال، باید درنظر گرفت که دوره‌های کارشناسی معمولاً چهار سال طول می‌کشد، در حالی که برنامه‌های کارشناسی ارشد معمولاً دو سال طول می‌کشند. در نتیجه، هزینه کلی یک مدرک کارشناسی ممکن است به دلیل مدت زمان، بیشتر باشد. 

در بریتانیا، شهریه سالانه برای دوره‌های کارشناسی ارشد می‌تواند از حدود ۶.۰۰۰ پوند تا ۳۰.۰۰۰ پوند متغیر باشد. در استرالیا، میانگین شهریه سالانه برای دانشجویان بین‌المللی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، می‌تواند از ۲۰.۰۰۰ دلار استرالیا تا ۳۷.۰۰۰ دلار استرالیا باشد.

اکثر دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد حداقل برای بخشی از هزینه‌هایشان کمک مالی دریافت می‌کنند. بهتر است رشته‌هایی در نظر گرفت که امکان کار کردن حین تحصیل را داشته باشند تا مسیر مهاجرت تحصیلی فرد را راحت‌تر کنند. حتی اگر فرد به اندازه کافی درآمد داشته باشد تا بخشی از شهریه یا هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کند، باز هم میتواند از کمک هزینه‌ها استفاده کند. 

مهاجرت تحصیلی رایگان

هزینه مهاجرت تحصیلی در مقطع دکتری

هزینه مهاجرت تحصیلی در مقطع دکتری می‌تواند در مناطق و کشورهای مختلف کاملا متفاوت باشد. به عنوان مثال در ایالات متحده، محدوده شهریه برای مقطع دکتری می‌تواند از ۱۰,۰۰۰ تا ۷۰,۰۰۰ دلار در سال متغیر باشد. با این حال، مهم است به این نکته اشاره کرد که چندین بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکتری در اروپا و ایالات متحده هرساله در دسترس است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها کمک حال باشد. 

حال می‌خواهیم به صورت دقیق‌تر به هزینه مقطع دکتری در اروپا نگاهی بیندازیم. در فرانسه، شهریه رشته‌های دکتری در حدود ۳۸۰ یورو در سال است که برای افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی هستند مناسب است. هزینه‌های زندگی در فرانسه تقریباً ۱,۰۰۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود که باید در نظر گرفته شود.

آلمان نیز شهریه نسبتاً کمی برای مقطع دکتری ارائه می‌دهد که در حدود ۲۵۰ یورو در نیمسال برای همه دانشجویان است. هزینه‌های زندگی در آلمان تقریباً ۸۰۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود که این کشور را به یک گزینه ارزان برای دنبال کردن مقطع دکتری تبدیل می‌کند.

نروژ مقطع دکتری را تقریبا برای همه دانشجویان به صورت رایگان ارائه می‌دهد. با این حال، باید توجه داشت که هزینه‌های زندگی در نروژ به اندازه ۱,۲۰۰ یورو در ماه بیشتر است. بیشتر دانشجویان دکتری، بدون توجه به نیازهای مالی، از شهریه معاف می‌شوند. 

برای دانشجویان بین‌المللی، دنبال کردن تحصیلات عالی در خارج از کشور ممکن است با نگرانی‌های مالی همراه باشد. با این حال، بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان رشته‌های دکتری را کاملا رایگان مخصوص دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها گزینه‌های فراوانی از کمک مالی به دانشجویان پذیرفته شده خود ارائه می‌دهند که شامل معافیت از شهریه و بورس‌های مختلف است. 

کلام آخر

پروسه مهاجرت به دیگر کشورها همواره شرایط خاصی دارد و افراد باید با توجه به شرایط شخصی خود در ابتدا نوع روش مهاجرتی خود را انتخاب کنند. روش مهاجرت تحصیلی یکی از مطمئن‌ترین و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه‌ترین روش‌های موجود برای مهاجرت به خارج از کشور است. اما مهم است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی پیش از هر اقدامی درخصوص هزیه‌های مورد نیاز در پروسه مهاجرت تحصیلی اطلاعات دقیق کسب کنند و سپس اولین قدم خود را برای ورود به این پروسه بردارند. تیم مهاجرتی لتس گو یونی نیز در کلیه مراحل این پروسه همراه شماست تا با کمترین هزینه ممکن برای تحصیل به کشور دلخواه خود مهاجرت کنید.