آزادسازی مدرک تحصیلی چیست؟ هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی در سال 1401 چقدر است؟ این سوالات، از جمله سوالاتی است که ذهن بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی را به خود مشغول کرده است. یکی از مراحل مهم در اپلای و مهاجرت تحصیلی ارائه ترجمه اصل مدرک تحصیلی و ریزنمرات است و اگر دانشجوی مقطع روزانه در دانشگاه‌های دولتی بوده باشید برای دریافت اصل دانشنامه تحصیلی خود جهت ترجمه ابتدا نیاز به آزادسازی آن دارید.

اما آزادسازی مدرک تحصیلی چگونه است و هزینه آن چقدر خواهد بود؟ ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید و به یاد داشته باشید در صورت هرگونه سوال در مورد مهاجرت تحصیلی کارشناسان ما در لتسگو یونی آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

آزادسازی مدرک تحصیلی

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که قصد ادامه تحصیل و زندگی در بهترین کشورها برای مهاجرت را دارید، حتما در این پروسه علاوه بر آماده کردن سایر مدارک، به ترجمه دانشنامه تحصیلی و ریزنمرات خود نیز نیاز خواهید داشت. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که مدرک موقت قابل ترجمه نخواهد بود و بنابراین باید اصل مدرک تحصیلی خود را آزاد و ترجمه کنید.

شاید بپرسید آزادسازی مدرک تحصیلی چیست؟ اگر شما دانشجوی دوره روزانه در دانشگاه‌های دولتی ایران بوده‌اید، به این دلیل که در طول تحصیل از شما شهریه‌ای گرفته نشده و به عبارتی تحصیل شما رایگان و با هزینه دولت بوده است، باید برای دریافت اصل مدرک دانشگاهی خود به میزان مدت تحصیل خود در ایران کار کنید.

البته مدت خدمت برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های منطقه 1 ،2 و یا 3 ایران تحصیل کرده‌اند متفاوت است. دانشجویان منطقه 1 به اندازه مدت تحصیل خود، یعنی برای یک دوره لیسانس 4 سال و دانشجویان منطقه 2 و 3 به مدت 8 سال تعهد خدمت دارند.

آزادسازی مدرک تحصیلی

دقت کنید که منظور از کار در ایران داشتن شغل ترجیحاً مرتبط با رشته تحصیلی شما است که از سمت کارفرما بیمه شده باشید و مدت زمان اشتغال بر اساس سابقه بیمه شما محاسبه خواهد شد. خوشبختانه دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و شهریه‌پرداز که در طول تحصیل شهریه پرداخت می‌کردند، تعهدی نداشته و بنابراین نیازی به خریدن مدرک و آزاد کردن آن ندارند و می‌توانند بعد از اتمام تحصیل اصل دانشنامه خود را دریافت کنند.

آزاد کردن مدرک تحصیلی به چند روش امکان‌پذیر است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

روش‌ های آزادسازی مدرک تحصیلی

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مراحل در پروسه مهاجرت تحصیلی، آزاد کردن مدرک تحصیلی برای ترجمه است. دانشجویان دوره روزانه با توجه به اینکه هزینه‌ای برای تحصیل پرداخت نکرده‌اند، بعد از اتمام تحصیل متعهد به خدمت در ایران خواهند بود و اصل مدرک تحصیلی تا انجام تعهد به آنها داده نخواهد شد.

اما برای آزادسازی مدرک دانشگاهی روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید متناسب با شرایط خود یکی از آنها را انجام دهید و اصل مدرک خود را تحویل بگیرید. در ادامه برای اطلاع بیشتر شما عزیزان هریک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق عدم کاریابی

یکی از روش‌های آزاد کردن دانشنامه تحصیلی از طریق عدم کاریابی است. در این روش شما باید اثبات کنید که علی‌‌رغم جستجوی کار، موفق به پیدا کردن شغل با مدرک تحصیلی خود نشده‌اید. برای این منظور باید مدرک موقت تحصیلی خود را در موسسات کاریابی قرار دهید و در این موسسات برای پیدا کردن کار ثبت‌نام کنید. پس از گذشت 6 ماه در صورت پیدا نشدن شغل برای شما، می‌توانید نامه عدم کاریابی را از موسسه مربوطه دریافت کنید.

نکاتی که در این روش باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استفاده از این روش نباید هیچگونه سابقه کار و یا بیمه‌ای داشته باشید و حداکثر 6 ماه بعد از فارغ‌التحصیلی باید برای ثبت‌نام اقدام کنید. دقت کنید که آقایان باید یک سال از خدمت سربازی گذشته باشد تا بتوانند در موسسات کاریابی درخواست خود را ثبت کنند. همچنین اگر از این روش برای آزادسازی مدرک مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنید، می‌توانید مدرک کارشناسی خود را هم بعد از صدور نامه عدم کاریابی آزاد کنید.

به علاوه دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در دوره روزانه هستند نمی‌توانند حین تحصیل درخواست کاریابی برای مدرک مقطع قبلی خود داشته باشند و اگر متعهد به خدمت در دستگاه‌های دولتی هستید، در صورت اعلام عدم نیاز سازمان مربوطه به شما، می‌توانید در موسسات کاریابی ثبت‌نام کنید.

درصورت تمایل لیست موسسات کاریابی را می‌توانید در سایت وزارت کار و رفاه به آدرس karyabi.mcls.gov.ir مشاهده کنید.

آزادسازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه

روش دیگری که برای آزاد کردن دانشنامه تحصیلی وجود دارد و پیش‌تر به آن اشاره کردیم، آزادسازی با استفاده از سابقه بیمه است. در این روش به ازای تعداد سال‌هایی که بعد از تحصیل مشغول به کار بوده‌اید و بیمه برای شما محاسبه شده است، از میزان تعهد خدمت شما کسر خواهد شد.

در نظر داشته باشید که میزان خدمت سربازی هم به عنوان سابقه بیمه محسوب شده و مدت آن از تعهد کاری شما کم می‌شود. علاوه بر این اگر سابقه کاری شما با بیمه، بیشتر از مدت زمان لازم آزادسازی مدرک دانشگاهی مورد نظرتان باشد، می‌توانید با مابقی سوابق بیمه خود، مدرک دانشگاهی قبلی خود را هم آزاد کنید و یا مقدار تعهد آن را کاهش دهید.

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی

آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه

یکی از روش‌های دیگر که بسیاری از متقاضیان برای آزادسازی مدرک از آن استفاده می‌کنند، آزاد کردن مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه یا به عبارتی خریدن تعهد خدمت است. در این روش شما بدون انجام تعهد می‌توانید با پرداخت هزینه در اسرع وقت مدرک خود را آزاد و اصل آن را دریافت کنید، تا بتوانید ترجمه آن را قبل از ددلاین پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور، همراه با سایر مدارک خود برای دانشگاه‌ها ارسال کنید.

میزان هزینه لازم برای آزادسازی مدارک تحصیلی، هرسال توسط وزارت علوم ایران اعلام و به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کشور ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که ترم‌هایی که در آن دانشجو صرفاً واحد پایان‌نامه داشته و مشغول به آماده‌سازی رساله پایان‌نامه خود بوده است در میزان هزینه لازم برای خرید مدرک محاسبه نمی‌شود. همچنین واحدهای درسی پیش‌نیاز هم در این هزینه لحاظ نمی‌شوند.

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی

یکی از مهم‌ترین سوالات برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور میزان هزینه لازم برای خرید تعهد و آزاد کردن مدرک تحصیلی است. همانطور که گفتیم مبلغ لازم برای آزادسازی مدارک تحصیلی هر سال توسط وزارت علوم کشور مشخص و در وب‌سایت وزارت علوم، در قسمت امور دانشجویان درج می‌شود.

این هزینه بر اساس گروه رشته، مقطع، سال شروع و اتمام تحصیل، تعداد ترم‌های تحصیلی، سهمیه منطقه‌ای که در زمان کنکور در آن  حضور داشته‌اید و حتی دانشگاه محل تحصیل شما متفاوت است. اما به طور کلی طبق بخش‌نامه وزارت علوم ایران در سال 1401-1402 هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی بر اساس گروه تحصیلی برای یک ترم تحصیلی به شرح زیر است:

  • گروه علوم انسانی مقطع کاردانی و کارشناسی: 59,743,600 ریال
  • گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد: 106,806,400 ریال
  • گروه علوم انسانی در مقطع دکتری: 174,716,000 ریال
  • گروه علوم پایه در مقطع کاردانی و کارشناسی: 63,748,800 ریال
  • گروه علوم پایه در مقطع کارشناسی ارشد: 125,941,200 ریال
  • گروه علوم پایه در مقطع دکتری: 224,275,200 ریال
  • گروه هنر در مقطع کاردانی و کارشناسی: 86,096,800 ریال
  • گروه هنر در مقطع کارشناسی ارشد: 148,597,200 ریال
  • گروه هنر در مقطع دکتری: 248,092,400 ریال
  • گروه فنی و مهندسی در مقطع کاردانی و کارشناسی: 70,265,600 ریال
  • گروه فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد: 125,377,600 ریال
  • گروه فنی و مهندسی در مقطع دکتری: 224,671,200 ریال

لازم به ذکر است که شرایط و میزان هزینه لازم برای خرید تعهد خدمت رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و رشته‌های زیر گروه علوم پزشکی متفاوت است و از طریق وزارت بهداشت اعلام می‌شود، که مبلغ اعلام شده برای سال 1401-1402 به شرح زیر است:

مقطع کاردانی:

دانش‌‌آموختگان سال تحصیلی 1373-1374 تا پایان سال 1389-1390 سالی 35,000,000 ریال

دانش‌آموختگان سال 1390-1391 تا پایان سال 1401-1402 سالی 140,000,000 ریال

مقطع کارشناسی:

دانش‌آموختگان سال تحصیلی 1373-1374 تا پایان سال 1389-1390 سالی 42,000,000 ریال

دانش‌آموختگان سال 1390-1391 تا پایان سال 1401-1402 سالی 150,000,000 ریال

مقطع کارشناسی ارشد و رشته پزشکی:

دانش‌آموختگان سال تحصیلی 1373-1374 تا پایان سال 1389-1390 سالی 117,000,000 ریال

دانش‌آموختگان سال 1390-1391 تا پایان سال 1401-1402 سالی 300,000,000 ریال

رشته دندانپزشکی:

دانش‌آموختگان سال تحصیلی 1373-1374 تا پایان سال 1389-1390 سالی 94,000,000 ریال

دانش‌آموختگان سال 1390-1391 تا پایان سال 1401-1402 سالی 340,000,000 ریال

رشته داروسازی:

دانش‌آموختگان سال تحصیلی 1373-1374 تا پایان سال 1389-1390 سالی 84,000,000 ریال

دانش‌آموختگان سال 1390-1391 تا پایان سال 1401-1402 سالی 280,000,000 ریال

مراحل آزادسازی مدرک تحصیلی چگونه است؟

مراحل آزاد کردن مدرک تحصیلی از نکات مهمی است که اطلاع داشتن از آن به شما کمک زیادی در پروسه مهاجرت خواهد کرد. حتما اسم سامانه سجاد را شنیده‌اید؛ این سامانه نقش بسیار مهمی در دریافت دانشنامه تحصیلی ایفا می‌کند. سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir توسط وزارت علوم ایران برای ارائه خدمات غیر حضوری و انجام امور دانش‌آموختگان طراحی و ایجاد شده است و دانش‌آموختگانی که درخواست دریافت اصل مدرک فارغ‌التحصیلی خود را دارند باید در این سامانه ثبت نام کنند.

مراحل آزادسازی مدرک تحصیلی

برای آزادسازی و دریافت اصل مدرک ابتدا باید به اداره دانش‌آموختگان دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه و تمام هزینه‌های مربوط به صدور دانشنامه تحصیلی خود را پرداخت کنید. در این مرحله به شما یک کارنامه غیر رسمی داده خواهد شد. سپس باید وارد سایت سامانه سجاد شده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب کاربری از شما درخواست می‌شود تا مدارکی را در سایت آپلود کنید.

این مدارک شامل پشت و رو کارت ملی، صفحات شناسنامه، برگه معافیت از خدمت سربازی و یا کارت پایان خدمت سربازی است. دقت کنید که افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند، باید مجوز سازمان نظام وظیفه و نامه معافیت خود را به وزارت علوم ارائه کنند تا اصل دانشنامه به آنها تحویل داده شود. برای این منظور باید به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده و با ارائه وثیقه مجوز را دریافت کنید.

پس از آپلود مدارک در سامانه سجاد، به قسمت لغو تعهد آموزش رایگان رفته و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید. توجه کنید که به جای مدرک تحصیلی می‌توانید کارنامه غیر رسمی خود را ارائه کنید. بعد از انجام این مراحل باید منتظر تأیید درخواست خود توسط مسئولین دانشگاه بمانید. بعد از تأیید می‌توانید مجدداً به کارتابل خود در سایت سجاد مراجعه کرده و در قسمت پرداخت برای لغو آموزش رایگان، مبلغ مورد نیاز برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود پرداخت و کد رهگیری دریافت کنید.

بعد از پرداخت هزینه در حدود 1 الی 2 هفته به درخواست شما رسیدگی خواهد شد و اصل دانشنامه تحصیلی برای شما صادر می‌شود. همچنین می‌توانید در این مدت از طریق کد رهگیری که دریافت کرده‌اید، وضعیت صدور دانشنامه را چک کنید.

سخن آخر

همانطور که گفتیم یکی از مراحل و موارد مهم برای افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، آزادسازی مدرک تحصیلی است تا بتوانید ترجمه آن را به همراه ریزنمرات برای دانشگاه مورد نظرتان ارسال کنید. آزاد کردن دانشنامه تحصیلی با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ یکی از این راه‌ها پرداخت هزینه و خرید تعهد خدمت است.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی در مورد آزادسازی مدرک تحصیلی و هزینه آن در سال 1401 به طور کامل توضیح دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و در مسیر مهاجرت تحصیلی به شما کمک کند.

به خاطر داشته باشد که علاوه بر مدرک و دانشنامه تحصیلی، به مدارک و شرایط دیگری هم جهت اخذ ویزای تحصیلی و پذیرش نیاز دارید و برای آماده‌سازی این مدارک می‌توانید روی کمک کارشناسان ما در لتسگو یونی حساب کنید.