برای اطلاع از شرایط خوابگاه دانشجویی در استانبول با لتسگو یونی همراه باشید. این پُست به هزینه و شرایط خوابگاه دانشجویی در استانبول اختصاص دارد. استانبول به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهاجرپذیرترین شهرهای ترکیه در چند سال اخیر مقصد مهاجرتی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بوده است. استانبول را می‌توان مرکز مالی و فرهنگی ترکیه دانست که نقش پل ارتباطی اروپا و آسیا را بازی می‌کند. از این رو تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این شهر می‌تواند دروازه‌ای طلایی برای ورود به کشورهای اروپایی، آمریکایی و یا کانادا باشد. بسیاری از دانشجویان به امید کسب مدرک معتبر از دانشگاه ها و کالج‌های آمریکایی در استانبول رویای مهاجرت به آمریکا را در سر دارند. 

اگرچه کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار گرفته و این دو کشور به دلیل پیوند تاریخی و فرهنگی، اشتراکات بسیاری مانند زبان، دین و خرده فرهنگ‌های آسیایی دارند با این حال هنگامی که به عنوان یک دانشجو وارد استانبول ترکیه می‌شویم برای اقامت دانشجویی چالش هایی خواهیم داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مسئله مسکن و محل اقامت است. زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه حل این چالش است. سوال اینجاست که آیا خوابگاه های وابسته به دانشگاه‌های دولتی در استانبول به دانشجویان بین‌المللی نیز تعلق می‌گیرد؟ هزینه زندگی در خوابگاه دولتی و خصوصی در ترکیه چقدر است؟ آیا می‌توان با کار پاره وقت و دانشجویی از پس هزینه خوابگاه برآمد؟

 اگر تصمیم شما مهاجرت به ترکیه و تحصیل در استانبول است گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب محل اقامت پیش روی شماست. دانشجویان خارجی در استانبول می‌توانند در خوابگاه درون محوطه دانشگاه ساکن شوند و خوابگاه‌های خصوصی یا آپارتمان‌های دانشجویی در نقاط مختلف شهر را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کنند. اگر متقاضی مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل هستید برای بررسی هر یک از گزینه‌های اقامتی این مقاله را دنبال کنید.

خوابگاه دانشجویی در استانبول 

خوابگاه را می‌توان بهترین انتخاب برای زندگی دانشجویی در استانبول دانست چرا که در مقایسه با سایر روش‌های اقامت ارزان‌تر بوده و در عین حال کیفیت مطلوب و امنیت کافی برای زندگی را دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که میزان رضایتمندی از زندگی در خوابگاه دانشجویی به سطح توقع و سبک زندگی هر فرد بستگی دارد بنابراین کاملا قابل پش‌بینی است که امکانات موجود در خوابگاه‌های دولتی مطابق انتظارات برخی از دانشجویان نباشد. آگاهی از هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه برای انتخاب محل اقامت مناسب کمک کننده است.

خوابگاه دانشجویی دولتی در استانبول توسط KYK (سازمانی تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان) اداره می‌شود بنابراین دانشجو باید از طریق این مرکز و دانشگاه محل تحصیل خود برای دریافت خوابگاه دانشجویی اقدام کند. خوابگاه دانشجویی در استانبول ساختمان‌های بزرگی در یک محوطه مشخص هستند که هر واحد آن به اتاق‌های زیادی تقسیم می‌شود. اغلب اتاق‌ها دو تا حداکثر سه نفره بوده و امکانات داخل هر اتاق به تخت، میز تحریر، کمد لباس و در صورت بزرگ بودن اتاق به یک مبلمان کوچک محدود می‌شود.

در بیشتر خوابگاه های دانشجویی برای هر اتاق آشپزخانه و حمام جدا وجود ندارد و دانشجویانی که در اتاق های یک واحد زندگی می‌کنند باید از آشپزخانه، حمام و سالن تلویزیون مشترک استفاده کنند. اگرچه در اتاق‌ها امکان آشپزی نیست اما دانشجویان می‌توانند وسایل کوچکی مانند توستر، مایکروویو، چای ساز و یا قهوه جوش را در اتاق خود داشته باشند. همچنین برخی از خوابگاه‌های دانشجویی دارای سالن ورزشی و کتابخانه هستند.

خوابگاه دانشجویی در استانبول

یکی دیگر از مزایای زندگی در خوابگاه دانشجویی در استانبول آشنایی با سایر فرهنگ‌ها و برقراری ارتباط اجتماعی موثر با دانشجویان دیگر است. احساس تنهایی و غربت در ماه‌های اولیه مهاجرت تحصیلی در کنار فشار یادگیری دروس به یک زبان خارجی معمولا بار روانی سنگینی برای دانشجویان به همراه دارد.

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش این حس تنهایی، زندگی در خوابگاه دانشجویی است. در این فضا شما با دانشجویانی وارد ارتباط می‌شوید که شرایطی مشابه شما دارند و از این طریق می‌توانید روابط صمیمانه موثری پیدا کنید. چیزی که در ابتدای مهاجرت خیلی کمک کننده است. همچنین خوب است بدانیم که اکثر خوابگاه‌های دانشجویی در استانبول دارای تفکیک جنسیتی هستند. 

انواع خوابگاه دانشجویی در استانبول 

علاوه بر اینکه گزینه‌های متفاوتی از خوابگاه دولتی تا خوابگاه خصوصی و اجاره آپارتمان شخصی برای زندگی دانشجویی در استانبول وجود دارد. خوابگاه های این شهر نیز انواع مختلفی دارند که هر دانشجو باید بر اساس شرایط و توانایی مالی خود یکی از آن‌ها را برای اقامت انتخاب کند. مسکن دانشجویی در استانبول به چهار دسته تقسیم می‌شود: 

خوابگاه دانشجویی دولتی در استانبول 

خوابگاه دولتی که به آن KYK گفته می‌شود محل اقامت دانشجویی دولتی در ترکیه است که توسط بنیاد KYK و زیر نظر وزارت ورزش و جوانان این کشور اداره می‌شود. این نوع مسکن را می‌توان ارزان‌ترین شکل اقامت دانشجویی برای مهاجران تحصیلی در استانبول دانست. همچنین اگر برنامه آموزشی که در آن ثبت نام کرده‌اید شامل دوره تابستان نیز می‌شود برخی از این خوابگاه‌های دولتی در طول تابستان نیز باز هستند. توجه داشته باشید که برای استفاده از خوابگاه دانشجویی دولتی در تابستان باید در زودترین زمان ممکن ثبت نام را انجام داده و مجوز را دریافت کنید.
امکانات رفاهی ارائه شده در خوابگاه دانشجویی دولتی استانبول به شرح زیر است:
•    وعده‌های غذایی صبحانه و ناهار ارزان (معمولا هزینه صبحانه 3 و ناهار 6 لیر است)
•    دسترسی رایگان به اینترنت پر سرعت 
•    خدمات نظافت و خشکشویی رایگان
•    خدمات حمایتی روانی و اجتماعی برای دانشجویان بین‌المللی و جدیدالورود
•    امکان حضور به مدت حداکثر 10 روز به عنوان مهمان در سایر خوابگاه‌های دولتی تحت نظارت KYK 

اگرچه زندگی در خوابگاه دانشجویی دولتی در دانشگاه های استانبول متقاضیان بسیاری دارد و می‌تواند با کمترین هزینه همراه باشد اما زندگی در این مجموعه‌ها مشکلاتی نیز به همراه دارد که مهم‌ترین آن تعداد زیاد دانشجویان در یک اتاق یا واحد اقامتی است. در برخی موارد دیده شده که تا 8 دانشجو نیز در یک اتاق زندگی می‌کنند. این امر موجب کاهش آرامش محیطی، نبود فضای کافی و سکوت برای مطالعه دروس می‌شود همچنین نظافت و بهداشت عمومی دیگر چالشی است که در خوابگاه‌های‌دولتی پرجمعیت استانبول وجود دارد. 

خوابگاه دانشجویی خصوصی در استانبول 

بدون شک همشیه دانشجویانی هستند که تمایلی به زندگی در خوابگاه دولتی نداشته و از توانایی مالی لازم برای زندگی در خوابگاه خصوصی با کیفیت بالاتر برخوردار هستند. همچنین ظرفیت خوابگاه های دولتی در دانشگاه های استانبول و سایر شهرهای بزرگ ترکیه محدود است و شامل حال تمام دانشجویان بین‌المللی نمی‌شود. خوابگاه خصوصی در ترکیه توسط شرکت‌های خصوصی تامین و اداره می‌شود. این نوع اقامت را می‌توان باکیفیت‌ترین نوع اقامت دانشجویی در ترکیه دانست که از امنیت کافی نیز برخوردار است. مزیت این خوابگاه‌ها این است که معمولا در فاصله بسیار نزدیکی تا دانشگاه قرار دارند.

خوابگاه دانشجویی دولتی در استانبول

همچنین در برخی موارد به این صورت است که دانشگاه تعدادی ساختمان مسکونی را به عنوان خوابگاه خصوصی در اختیار دارد و در قبال دریافت هزینه ماهیانه آن را در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می‌دهد. برای بهره‌مندی از این نوع مسکن دانشجویی باید از دانشگاه مورد نظر به طور رسمی پذیرش دریافت کرده باشید.

مزایای زندگی در خوابگاه خصوصی عبارت است از:
•    وعده‌های غذایی صبحانه رایگان و نهار و شام با هزینه اندک دانشجویی
•    دسترسی رایگان به اینترنت پر سرعت 
•    خدمات نظافت و خشکشویی رایگان
•    برخورداری از فضای خصوصی بیشتر به دلیل تعداد کم دانشجویان در هر اتاق و واحد اقامتی
•    سالن مطالعه 

خوابگاه دانشجویی وقفی در استانبول 

یکی از گزینه‌های اسکان دانشجویی که در کمتر کشوری وجود دارد خوابگاه وقفی (Vakif Student Dormitory) است. این نوع خوابگاه که در شهرهای بزرگ ترکیه از جمله استانبول وجود دارد تحت نظارت یک سازمان مذهبی و خیریه معروف در ترکیه به نام سازمان موقوفه مذهبی می‌باشد. هدف این سازمان حمایت از دانشجویان داخلی و خارجی از طریق اعطاء کمک هزینه تحصیلی و اسکان در خوابگاه‌های وقفی است.

خوابگاه دانشجویی وقفی تنها در استانبول، آنتالیا و ازمیر وجود دارند. نکته قابل توجه این است که اقامت در این واحدها به راحتی برای تمام دانشجویان در دسترس نیست و تنها کسانی که در مصاحبه اولیه پذیرفته شوند مجاز به زندگی در آن هستند. همچنین این خوابگاه از نظر رفت و آمد و سایر موارد مشابه قوانین سختگیرانه‌ای دارد و دسترسی به اینترنت نیز موجود نیست اما زندگی در آن مزایایی نیز دارد:
•    گرایش سیاسی دانشجویان ملاک انتخاب نیست و دانشجوی هر کشوری با هر گرایش سیاسی می‌تواند در خوابگاه موقوفه زندگی کند. 
•    خوابگاه از لحاظ سیستم گرمایشی و کیفیت محیطی وضعیت مطلوبی دارد و خدمات آن شامل وعده‌های غذایی است.

مسکن جوانان در استانبول 

منظور از مسکن جوانان آپارتمان‌هایی است که در شهرهای بزرگ ترکیه از جمله استانبول وجود دارند و به جوانان بومی و خارجی که برای تحصیل و کار به این شهر آمده‌اند اجاره داده می‌شوند. این آپارتمان‌ها را می‌توان به نوعی همان خوابگاه خصوصی دانست که تعداد افراد ساکن در هر واحد آن کمتر است و کیفیت بالاتری دارد. زندگی در این نوع مسکن دانشجویی احساس استقلال و فردیت بیشتری به همراه داشته و هزینه آن به طور قابل توجهی کمتر از اجاره خانه در استانبول است زیرا اجاره ماهیانه آن میان تمام ساکنین خانه تقسیم می‌شود. اجاره این واحدهای آپارتمانی شامل هزینه قبوض آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت پرسرعت نیز می‌گردد. 

اگرچه زندگی در مسکن جوانان در استانبول نسبت به اجاره خانه شخصی هزینه کمتری داشته و در مقایسه با زندگی در خوابگاه دانشجویی از استقلال و آزادی بیشتری برخوردار است اما معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    نبود امنیت کافی در برابر سرقت 
•    امکان افتادن در دام مالکان کلاهبردار به ویژه برای دانشجویان غیر ترک‌زبان
•    عدم رعایت نظافت و بهداشت فردی از سوی سایر افراد ساکن در خانه
•    عدم وجود حریم خصوصی مطلوب به دلیل حضور حداقل 4 نفر در هر اتاق
•    نبود فضای کافی و آرامش محیطی برای درس خواندن

این خانه‌های دانشجویی اغلب در مناطق پرجمعیت شهر استانبول مانند Aksaray، Fatih و Taksim قرار دارند و در فاصله نزدیکی از ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و بازارهای شهری هستند.

خوابگاه دانشجویی در استانبول ترکیه

هزینه خوابگاه دانشجویی در استانبول 

هزینه مسکن دانشجویی به خصوصی و دولتی بودن آن بستگی دارد. همچنین دانشگاه‌های مختلف معمولا اجاره‌بهای متفاوتی برای خوابگاه‌های خود در نظر می‌گیرند. به طور کلی می‌توان گفت که اجاره ماهیانه خوابگاه دولتی در استانبول حدود 200 تا 350 لیر در ماه است. همچنین هزینه نوع وقفی آن به طور ماهیانه از 215 تا 340 لیر می‌باشد. اجاره ماهیانه خوابگاه خصوصی در استانبول بسیار متفاوت است و بستگی به کیفیت خدمات، تعداد دانشجویان هر اتاق، شرکت تامین کننده و میزان وابستگی آن به دانشگاه دارد. 

هزینه مسکن جوانان نیز به منطقه‌ای که خانه در آن قرار گرفته بستگی دارد بر اساس آخرین آمار در سال 2021 اجاره ماهیانه زندگی در یکی از اتاق‌های مسکن جوانان در مناطق مختلف استانبول به شرح زیر است:
منطقه اسنیورت 850 لیر
منطقه آوسیلار 900 لیر
منطقه باشکهیر 1100 لیر
منطقه بی اوغلو 2900 لیر
استان ترابزون 400 تا 500 لیر
استان اسکی شهیر 550 تا 700 لیر
استان بورسا 500 تا 800 لیر
استان کوجالی 500 تا 600 لیر

مدارک لازم برای خوابگاه دانشجویی در استانبول 

  • مدارک شناسایی معتبر
  • نامه پذیرش رسمی در یکی از دانشگاه‌های معتبر استانبول
  • رضایت‌نامه کتبی والدین برای افراد زیر 18 سال
  • عکس پرسنلی

مدت زمان اقامت در خوابگاه دانشجویی 

اقامت در خوابگا دولتی و یا خصوصی که وابسته به دانشگاه محل تحصیل باشد دارای ضوابط مشخصی است که مدت زمان مجاز برای زندیگ هر دانشجو در آن را مشخص می‌کند. دانشجو می‌تواند در طول دوران تحصیل در دانشگاه مربوطه در خوابگاه دولتی زندگی کند. در صورتی که پس از فارغ‌التحصیلی اقدام به پذیرش مجدد در یک مقطع جدید نماید می‌تواند در همان خوابگاه به سکونت ادامه دهد. دانشجویانی که نتوانند درس خود را در مدت زمان تعریف شده از سوی دانشگاه به اتمام برسانند می‌توانند به مدت یک سال تحصیلی بیشتر در خوابگاه دولتی اقامت داشته باشند. دقت داشته باشید که اتمام هر سال تحصیلی به منزله یک سال اقامت دانشجویی در خوابگاه در نظر گرفته می‌شود. 

خوابگاه دانشجویی خوب در استانبول 

همانطور که پیشتر گفتیم ارزیابی خوب یا بد بودن زندگی در خوابگاه به سطح انتظارات و سبک زندگی هر دانشجو بستگی دارد اما معیارهایی هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانیم نسبت به انتخاب خود اطمینان بیشتری داشته باشیم. در زیر به چند نکته قابل توجه هنگام انتخاب خوابگاه دانشجویی خوب در استانبول اشاره شده است:

  • خوابگاه مورد نظر باید در منطقه‌ای قرار گرفته باشد که از امنیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده و دسترسی آن به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی سریع و آسان باشد.
  •  اطمینان حاصل کنید که خوابگاه، مدیریت مسئولیت‌پذیری دارد و به طور شبانه روزی یک فرد پاسخگو برای برقراری تماس و اعلام شکایات حاضر است.
  • بررسی کنید که سیستم گرمایشی و سرمایشی خوابگاه باکیفیت باشد.
  • از وضعیت رعایت بهداشت و نظافت عمومی در خوابگاه مطمئن شوید. 
  •  بررسی کنید که آیا خدمات عمومی مانند دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود دارد یا خیر.
  • بررسی کنید که آیا خوابگاه مورد نظر در لیست خوابگاه های دانشجویی که برای دانشجویان بین‌المللی تخفیف هزینه دارند قرار گرفته است یا خیر.
  • در صورت امکان با یک یا چند دانشجو که در خوابگاه دانشجویی مورد نظر زندگی کرده‌اند ارتباط برقرار کنید و مزایا و معایب را از آن‌ها جویا شوید.

اجاره خانه دانشجویی در استانبول 

علی رغم وجود تمام گزینه‌هایی که تا کنون ذکر شد و با توجه به اینکه هرکدام از آن‌ها مزایای قابل توجهی برای زندگی دانشجویی در شهر بزرگی مانند استانبول دارند با این حال بسیاری از کسانی که مهاجرت تحصیلی به این شهر را انتخاب می‌کنند تمایلی به زندگی در مسکن اشتراکی و خوابگاه دانشجویی ندارند و اجاره آپارتمان شخصی را انتخاب می‌کنند. این روش پرهزینه ترین شیوه اقامت دانشجویی در کشور ترکیه است. 

جمعیت زیاد استانبول و مهاجرپذیر بودن آن کار را برای پیدا کردن یک آپارتمان دانشجویی کمی دشوار می‌کند. برای پیدا کردن خانه اجاره‌ای مناسب می‌توانید از واحد خدمات مشاوره‌ای دانشگاه محل تحصیل خود راهنمایی بگیرید و یا از اپلیکیشن‌هایی مانند Nestpick استفاده کنید. اجاره‌بها به مساحت و کیفیت واحد مسکونی و منطقه‌ای از شهر که خانه در آن قرار گرفته است بستگی دارد اما به طور میانگین می‌توان گفت که اجاره آپارتمان در شهر استانبول بین 774 تا 2338 یورو در ماه است.